Atzinums

Projekta ID
23-TA-958
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
24.01.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekts ir kazuistisks, nepamatoti detalizēts, kā arī tajā ir ietvertas paša noteikumu projekta un citu normatīvo aktu dublējošs regulējums. Ņemot vērā minēto, lūdzam izvērtēt visu noteikumu projektu novēršot minētos trūkumus.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Punktam nav juridiskas slodzes un šāda norma ir deklaratīva. Ņemot vērā minēto, lūdzam punktu svītrot. 
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Punktam nav juridiskas slodzes un šāda norma ir deklaratīva. Ņemot vērā minēto, lūdzam punktu svītrot. 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 15. decembra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" (turpmāk – noteikumi Nr. 108) 3.2. apakšpunktu normatīvā akta projektā neietver normas, kas dublē augstāka vai tāda paša spēka normatīvā akta tiesību normās ietverto normatīvo regulējumu. Attiecīgi lūdzam izvērtēt un svītrot noteikumu projekta 22. punktu, jo minētās normas nosaka gadījumus, kad projekta iesnieguma iesniedzējs nevar pretendēt uz finansējuma saņemšanu, savukārt Eiropas Savienības fondu 2021. - 2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 22. un 22. punktā jau ir noteikti projekta iesniedzēja izslēgšanas noteikumi.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Norādām, ka punktā ietvertais regulējums neatbilst Latvijas Republikas tiesību aktos noteiktajam regulējumam, t.i., nacionālajā maksātnespējas regulējumā nav paredzēta kolektīva maksātnespējas procedūra. Ņemot vērā minēto, lūdzam punktu svītrot. 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 22. punktu un svītrot tā apakšpunktus, jo projektu iesniegumu atlases nolikumā būs noteikti visi papildu iesniedzamie dokumenti, informācija un pienākums tos iesniegt Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā.
Piedāvātā redakcija
Projekta iesniedzējs saskaņā ar projekta iesniegumu atlases nolikuma prasībām sagatavo projekta iesniegumu, tai skaitā, pievienojot nolikumā noteiktos papildu dokumentus, un iesniedz to Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā.
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši 2006. gada 27. janvāra sanāksmes Eiropas Savienības tiesību jautājumos protokola Nr. 5 2. §, pārņemot starptautiskos tiesību aktus (Eiropas Komisijas vadlīnijas par interešu konfliktu), tiesību aktu normas jāiestrādā nacionālajā normatīvajā aktā kā nacionālā normatīvā akta sastāvdaļa, tādā veidā izvairoties no atsaucēm. Ja objektīvu apsvērumu dēļ valsts iestādei starptautisko tiesību dokumentu nav iespējams iestrādāt nacionālajā normatīvajā aktā kā nacionālā normatīvā akta sastāvdaļu, valsts iestādei, izstrādājot nacionālo normatīvo aktu, kurā ir atsauce uz starptautisko tiesību dokumentu, paralēli ir jānodrošina attiecīgā starptautiskā tiesību akta tulkojums latviešu valodā un jānodrošina tā publikācija (piemēram, valsts iestādes mājas lapā internetā), vienlaikus nacionālajā normatīvajā aktā norādot, kur ir iespējams atrast attiecīgo starptautisko tiesību aktu. Līdz ar to lūdzam precizēt noteikumu projekta 22.6. apakšpunktu, iestrādājot Eiropas Komisijas vadlīnijas par interešu konfliktu noteikumu projekta tekstā.
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekta 22.6. apakšpunktā iekļauta atsauce uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 26.februāra Direktīvu 2014/24/ES par publisko iepirkumu un ar ko atceļ Direktīvu 2004/18/EK, nacionālām prasībām. Norādām, ka atbilstoši Līguma par Eiropas Savienības darbību 288. panta trešajai daļai direktīvas dalībvalstīm uzliek saistības attiecībā uz sasniedzamo rezultātu, bet ļauj dalībvalstīm izvēlēties to īstenošanas formas un metodes. Proti, direktīvas atšķirībā no regulām nav tieši piemērojamas un tās kļūst saistošas personām tikai no brīža, kad tās ir pārņemtas Latvijas tiesību aktos. Ievērojot minēto, lūdzam noteikumu projekta 22.6. apakšpunktā norādīto atsauci uz minēto direktīvu aizstāt ar atsauci uz nacionālo tiesību aktu, kurā konkrētā direktīva ir pārņemta. 
 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 25. punktā ietvertais regulējums tiks iekļauts projektu iesniegumu atlases nolikumos. Attiecīgi punktam nav juridiskas slodzes un šāda norma ir deklaratīva. Ņemot vērā minēto, lūdzam punktu svītrot. 
 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projektā 2.29. apakšpunkta apakšpunktos ir pārrakstīts Eiropas Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu 31. panta 3. punkta "b" apakšpunkts.
Vēršam uzmanību, ka Eiropas Savienības regulu prasības ir aizliegts pārrakstīt nacionālajā normatīvajā aktā. Tādēļ ir prettiesiski tādi nacionālie regulas normas īstenošanas mehānismi, kas rada šķēršļus regulas tiešam efektam un apdraud vienlaicīgu un vienādu tās piemērošanu Eiropas Savienībā, bet tai pašā laikā ir jānodrošina to tiešā piemērošana katrā dalībvalstī.
Ievērojot minēto, lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projekta 2.29. apakšpunkta apakšpunktus. 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā Tieslietu ministrijas iebildumu par noteikumu projekta 21.4. apakšpunktu,  lūdzam punktu svītrot. 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt punkta lietderību un nepieciešamības gadījumā punktu svītrot.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā Tieslietu ministrijas iebildumu par noteikumu projekta 21.4. apakšpunktu,  lūdzam punktu svītrot. 
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt punkta lietderību un nepieciešamības gadījumā punktu svītrot.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Iebildums
Saskaņā ar noteikumu Nr. 108 3.2. apakšpunktu normatīvā akta projektā neietver normas, kas dublē augstāka vai tāda paša spēka normatīvā akta tiesību normās ietverto normatīvo regulējumu. Attiecīgi lūdzam izvērtēt un svītrot noteikumu projekta 45. punktu, jo minētās normas nosaka pienākumus sadarbības iestādei, savukārt Eiropas Savienības fondu 2021. - 2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 12. punktā jau ir noteikti sadarbības iestādes pienākumi un tiesības.
 
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Iebildums
Norādām, ka noteikumu projektā 49. punkta apakšpunktos ir pārrakstīts Komisijas regulas Nr. 2023/2831 1. panta 1. punkts,  Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1058 par Eiropas Reģionālās attīstības fondu un Kohēzijas fondu 7. panta 1. punkts. 
Vēršam uzmanību, ka Eiropas Savienības regulu prasības ir aizliegts pārrakstīt nacionālajā normatīvajā aktā. Tādēļ ir prettiesiski tādi nacionālie regulas normas īstenošanas mehānismi, kas rada šķēršļus regulas tiešam efektam un apdraud vienlaicīgu un vienādu tās piemērošanu Eiropas Savienībā, bet tai pašā laikā ir jānodrošina to tiešā piemērošana katrā dalībvalstī.
Ievērojot minēto, lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projekta 49. punktu un svītrot tā apakšpunktus. 

 
Piedāvātā redakcija
Finansējuma saņēmējs nepiešķir darba devējam de minimis atbalstu, ja de minimis atbalsts ir saistīts ar kādu no Komisijas regulas Nr. 2023/2831 1. panta 1. punktā,  Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1058 par Eiropas Reģionālās attīstības fondu un Kohēzijas fondu 7. panta 1. punktā noteiktajām nozarēm un darbībām un kādu no šo noteikumu 2. pielikumā minētajām neatbalstāmajām nozarēm un darbībām.
17.
Noteikumu projekts
Iebildums
Norādām, ka noteikumu projekta 50. punkta apakšpunktos ietvertais regulējums saturiski dublē noteikumu projketa 49. punktu. Pamatojoties uz iepriekš minēto, lūdzam izvērtēt, vai noteikumu projekta 50. punkta apakšpunktos ietvertais regulējums ir atbilstošs Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 3.3. apakšpunktam un saturiski nedublē citos noteikumu projekta punktos ietverto regulējumu. Nepieciešamības gadījumā lūdzam precizēt noteikumu projektu.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Iebildums
Norādām, ka noteikumu projekta 52. punktā ietvertais regulējums saturiski daļēji dublē noteikumu projekta 49. punktu. Pamatojoties uz iepriekš minēto, lūdzam izvērtēt, vai noteikumu projekta 52. punkta apakšpunktos ietvertais regulējums ir atbilstošs Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 3.3. apakšpunktam un saturiski nedublē citos noteikumu projekta punktos ietverto regulējumu. Nepieciešamības gadījumā lūdzam precizēt noteikumu projektu.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 41.20. apakšpunktā ietvertais pienākums darba devējam izstrādāt iekšējo kārtību, paredzot tiesības, jebkuram darbiniekam iespēju pieteikties mācībām, lai pilnveidotu prasmes pienākumu veikšanai varētu tikt uzskatīts par lieku administratīvo slogu. Ņemot vērā minēto, lūdzam izvērtēt šāda regulējuma nepieciešamību un apakšpunktu svītrot. 
 
Piedāvātā redakcija
-
20.
Anotācija (ex-ante)
8.1.13. uz datu aizsardzību
Priekšlikums
Lūdzam papildināt projekta anotācijas 8.1.13. apakšpunktu, norādot visus apstrādājamos datu veidus, izvēlēta datu glabāšanas termiņa pamatojumu un kādā nolūkā dati tiks nodoti pēc pieprasījuma ministrijai un CFLA. Turklāt lūdzam izvērtēt minimizēšanas principa un glabāšanas ierobežojuma principa skaidrošanas nepieciešamību anotācijas 8.1.13.apakspunktā.
Projektā anotācijas 8.1.13. apakšpunktā norādīti apstrādājamie personas dati, proti, vārds, uzvārds un personas kods. Tomēr projekta noteikumi paredz plašāku personas datu kategoriju apstrādi. Piemēram, projekta noteikumu 41.2.2. un 41.2.3. punkts nosaka arī vecuma, dzimuma, darbības vai mācību nosaukuma, mācību sākuma un beigu datuma, darbinieka amata, izglītības līmeņa un profesijas klasifikatora datu apstrādi.
Projektā anotācijas 8.1.13. apakšpunktā ir norādīts datu glabāšanas termiņš, proti, 10 gadi, bet nav sniegts izvēlētā personas datu glabāšanas termiņa pamatojums. Turklāt arī Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regula (ES)  Nr. 2021/1057, ar  ko izveido Eiropas Sociālo fondu Plus un atceļ Regulu (ES) Nr. 1296/2013, Izglītības likums un Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likums nesatur projekta anotācijas 8.1.13. apakšpunktā noteikto personas datu glabāšanas termiņu. Papildus norādām, ka personas datu glabāšanas ilgumam jābūt cieši saistītam ar nolūkiem, kādos tos apstrādā - zūdot datu apstrādes nolūkam, personas dati ir dzēšami.
Norādām, ka Datu regulas 5.pantā nostiprināto minimizēšanas principa un glabāšanas ierobežojuma principa skaidrošanai anotācijas 8.1.13. apakšpunktā ir deklaratīvs raksturs un, ņemot vērā, ka projekta anotācijā pēc principu skaidrošanas netiek norādīts, kā šie principi ir ievēroti projektā, lūdzam izvērtēt  principu skaidrošanas lietderību anotācijas 8.1.13.apakspunktā.
 
Piedāvātā redakcija
-