Atzinums

Projekta ID
23-TA-1439
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
15.01.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 2. un 8. pielikumā aritmētiski precizēt atbilstoši projektu atlases kritērijiem intervencē norādīto punktu kopsummas vai attiecīgi precizēt maksimāli iespējamo punktu skaitu grupā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ievērojot to, ka MK noteikumu projekta ietvaros tiek paredzēts sniegt komercdarbības atbalstu arī saskaņā ar Komisijas regulas Nr.651/2014 14.pantu, lūdzam MK noteikumu projektā norādīt, ka lauksaimniecības produktu pārstrāde atbilst Komisijas regulas Nr.651/2014 2. panta 10. punkta definīcijai.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
No MK noteikumu projekta redakcijas nav skaidrs, vai tā 2.5.1. sadaļā tiek paredzēts sniegt komercdarbības atbalstu saskaņā ar regulu Nr. 651/2014 vai saskaņā ar regulu 2021/2115. Lai novērstu šo pretrunu, lūdzam nepārprotami norādīt saskaņā ar kuru regulu tiks sniegts atbalsts 2.5.1. sadaļā un, ja 2.5.1. sadaļā atbalstu nav paredzēts sniegt saskaņā ar regulu Nr. 651/2014, lūdzam 51.1.apakšpunktā dzēst atsauci uz to.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ievērojot to, ka MK noteikumu projekta 2.5.2.sadaļa paredz intervencē 4.2."Atbalsts ieguldījumiem pārstrādē" atbalstu sniegt saskaņā ar Komisijas regulu Nr.651/2014, kuras 1.panta 2.punkta  d) apakšpunktā ir noteikts, ka atbalstu ar šo regulu nesniedz atbalstam, ko piešķir ar nosacījumu, ka importa preču vietā tiek izmantotas vietējās preces. Lūdzam anotācijā skaidrot MK noteikumu projekta 67.punktā noteikto kritēriju, sniedzot pamatojumu, kādēļ tas nerada Komisijas regulas Nr.651/2014 1.panta 2.punkta  d) apakšpunktā ietverto nosacījumu pārkāpumu.  
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai nodrošinātu izpratni par iespējamo projektu apjomu un iespēju tiem piemērot Komisijas regulas Nr.651/2014 14.panta nosacījumus, lūdzam papildināt 2.5.2. sadaļu ar informāciju, vai projekti būs tādi, kas atbilst Komisijas regulas Nr.651/2014 4.panta 1.punkta a) apakšpunktā noteiktajām robežvērtībām.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt ar nosacījumu, ka sniedzot atbalstu saskaņā ar Komisijas regulas Nr.651/2014 14.pantu, tiks nodrošināts Komisijas regulas Nr.651/2014 14.panta 5.punktā noteiktais par ieguldījumu saglabāšanu attiecīgajā apgabalā.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka reģionālo atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu Nr.  651/2014 sniedz, nodrošinot visu Komisijas regulas Nr.  651/2014 14.panta nosacījumu ievērošanu, attiecīgi lūdzam MK noteikumu projekta 70.punktā lietot atsauci uz Komisijas regulas Nr.  651/2014 14. pantu, nevis tikai uz šā panta 1.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka sniedzot atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 651/2014, būtiski ir nodrošināt, ka korekti ir norādītas atbalstāmās izmaksas, ievērojot minēto, aicinām precizēt 71.punktu sekojoši:
"Sniedzot 70.punktā minēto atbalstu, attiecināmi ir sākotnējie ieguldījumi materiālajos un nemateriālajos aktīvos. Materiālie aktīvi un nemateriālie aktīvi atbilst Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 29. un 30. punkta definīcijai, kā arī 2. panta 49. punkta "a" apakšpunktā minētajai sākotnējo ieguldījumu definīcijai".
 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ievērojot Komisijas regulas Nr. 651/2014 14. panta 13. punktā noteikto lūdzam MK noteikumu projektā ietvert “tā pati vai līdzīga darbība” definīciju, kas noteikta Komisijas regulas Nr.651/2014 2.panta 50.punktā. Tāpat lūdzam pārskatīt un precizēt MK noteikumu  ievērojot to, ka neatkarīgi no projekta lieluma, vienotam ieguldījumu projektam atbalsta koriģēto summu var piešķirt tikai, ievērojot Komisijas regulas Nr.651/2014 2.panta 20.punkta nosacījumus. Atbilstoši iebildumam lūdzam precizēt MK noteikumu projektu.  
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam anotācijā skaidrot, saskaņā ar kādiem principiem noteiktas 77.punkta apakšpunktos paredzētās atbalsta intensitātes.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ievērojot Komisijas regulas Nr.651/2014 2.panta 20.punkta definīcijā norādīto, no kuras secināms, ka koriģēto atbalsta intensitāti piemēro arī lielu ieguldījumu projektu gadījumā, kas pārsniedz 55 milj. EUR, lūdzam MK noteikumu projektā paredzēt arī atbalsta intensitātes nosacījumus, kas būs piemērojami lielu ieguldījumu projektu gadījumā. Ja projekta virzītājs atbalstu tādiem projektiem, kas varētu kvalificēties kā lielu ieguldījumu projekti, neparedz, lūdzam to atbilstoši norādīt MK noteikumu projektā un skaidrot anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ievērojot 77.punktā paredzēto, ka projektam piešķirtais finansējums nevar pārsniegt maksimāli pieļaujamo šajos noteikumos noteikto reģionālā finansējuma intensitāti, nav skaidrs, kas tiek saprasts ar piebildi: "un maksimālā publiskā finansējuma apmēru vai maksimālo robežvērtību, kas noteikta citā valsts atbalsta programmā, individuālā atbalsta projektā vai Eiropas Komisijas lēmumā". Lūdzam precizēt noteikumu projekta redakciju, nodrošinot, ka ir viennozīmīgi skaidrs, ka ir iespējama kumulācija ar citiem atbalsta pasākumiem, bet, sniedzot atbalstu šī pasākuma ietvaros, tiks piemērota šajos noteikumos noteiktā maksimālā atbalsta intensitāte, attiecīgi lūdzam piebildi dzēst.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt MK noteikumu projektu, norādot nozares, kurām netiks sniegts atbalsts saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 651/2014. Vēršam uzmanību, ka šā brīža MK noteikumu projekta redakcijā neatbalstāmās nozares norādītas nav, ir ietverts tikai nosacījums par neatbalstāmo nozaru darbību vai finanšu plūsmu nodalīšanu.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ievērojot to, ka gan MK noteikumu projekta 80., gan 84.punkts ietver nosacījumus, kas ievērojami, lai nodrošinātu, ka projekts atbilst Komisijas regulas Nr. 651/2014 6. panta 2. punktā noteiktajam stimulējošās ietekmes kritērijam, nav skaidrs, kādēļ paredzēts 84.punkta nosacījumus neattiecināt 80.punktā minētajos gadījumos. Ievērojot minēto, lūdzam dzēst tekstu: "Šī punkta nosacījumu nepiemēro 80. punktā minētajos gadījumos.".
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka Komisijas regulas Nr. 651/2014 14. panta 7. punkta prasības, gan arī 651/2014 2. panta 49. punkta "a" apakšpunkta prasības ir attiecināmas ne tikai uz lieliem uzņēmumiem, bet arī maziem un vidējiem uzņēmumiem. Ievērojot minēto, lūdzam precizēt MK noteikumu projektu, norādot, ka piešķirot atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 651/2014, ievēros Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 49. punkta "a" apakšpunkta un 14. panta 7. punkta prasības.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ievērojot to, ka MK noteikumu projekta 70.punktā ir definēts atbalsta veids, kuram atbalstu sniegs saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 14. pantu, nav skaidrs, kādēļ 87.punktā ir minēta atsauce uz 65.punktu, jo īpaši tāpēc, ka MK noteikumu 65.punktā noteikts, ka izmaksām jāatbilst regulas 2021/2115 73.panta 2.punkta nosacījumiem. Vēršam uzmanību, ka sniedzot atbalstu saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 14. pantu ir jānodrošina visu aktīvu atbilstība Komisijas regulas Nr. 651/2014 14. panta 6. punkta nosacījumiem. Ievērojot minēto, lūdzam precizēt MK noteikumu projektu.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Iebildums
MK noteikumu projekta 70.punktā ir definēts, kādām darbībām paredzēts piešķirt atbalstu saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 14. pantu, attiecīgi lūdzam atsauci uz 58.2.apakšpunktu aizstāt ar atsauci uz 70.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Iebildums
MK noteikumu projekta 70.punktā ir minēts nosacījums, kuru ievērojot, atbalsts tiek sniegts saskaņā ar Komisijas regulas Nr.651/2014 14.pantu. 51.2. un 51.3., 51.1.,53.2.4. apakšpunktā minētais nav norādīts kā nosacījums atbalsta sniegšanai saskaņā ar Komisijas regulas Nr.651/2014 14.pantu, vienlaikus lūdzam arī ņemt vērā, ka, piemērojot atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu Nr.651/2014  par uzņēmumu uzskata jebkuru saimnieciskās darbības subjektu neatkarīgi no tā juridiskās formas, tas jo īpaši ietver pašnodarbinātas personas un ģimenes uzņēmumus, kas nodarbojas ar amatniecību vai veic citu darbību, kā arī personālsabiedrības un apvienības, kas regulāri ir iesaistītas saimnieciskajā darbībā. Attiecīgi nav skaidrs, kāpēc 91.punkta apakšpunktos tiek minēti no 70.punkta atšķirīgi atbalsta pretendenti, kā arī netiek korekti attiecināti Komisijas regulā Nr.651/2014 ietvertie atbalsta pretendentu definējumi. Ievērojot minēto, lūdzam precizēt MK noteikumu projektu, nodrošinot korektu Komisijas regulas Nr.651/2014 nosacījumu piemērošanu.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka Komisijas regula Nr. 651/2014 ir grozīta, attiecīgi reģionālo atbalstu saskaņā ar to ir iespējams sniegt līdz 2026.gada 31.decembrim, kā arī ir iespējams paredzēt sešu mēnešu pārejas periodu, skat. Komisijas regulas Nr. 651/2014 58.panta 4.punktu un 59.pantu. Ievērojot minēto, aicinām precizēt MK noteikumu projekta 94.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ievērojot to, ka MK noteikumu projekts neizvirza stingrākus nosacījumus, nekā tas paredzēts Komisijas regulā Nr. 651/2014, lūdzam precizēt nelikumīga komercdarbības atbalsta atgūšanas normu šādā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
Ja tiek pārkāpti Komisijas regulas Nr. 651/2014 nosacījumi, atbalsta saņēmējam ir pienākums atmaksāt Lauku atbalsta dienestam visu nelikumīgi saņemto komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
21.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lai nodrošinātu nepārprotamu izpratni saskaņā ar kādu komercdarbības atbalsta regulējumu ir paredzēts piešķirt MK noteikumu projekta 1.punktā minēto atbalstu, lūdzam precizēt anotācijā sniegto informāciju un par katru no 1.punkta apakšpunktiem norādīt konkrētajam atbalsta veidam piemērojamo komercdarbības atbalsta regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam precizēt anotācijas 3.sadaļu, kā kārtējo gadu norādot 2024.gadu, attiecīgi arī pārceļot uz attiecīgajiem gadiem informāciju par ietekmi uz budžetu.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Anotācija (ex-ante)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Iebildums
Ņemot vērā, ka atbalstu paredzēts sniegt saskaņā ar Komisijas regulu Nr.651/2014, lai ievērotu Komisijas regulas Nr.651/2014 11.panta 1.punktā noteikto, lūdzam anotācijas V sadaļā norādīt, ka Zemkopības ministrija 20 darba dienu laikā pēc noteikumu projekta spēkā stāšanās nosūtīs kopsavilkuma informāciju par atbalsta programmu Eiropas Komisijai, izmantojot SANI 2 sistēmu atbilstoši kārtībai, kas noteikta Ministru kabineta 2014. gada 16. decembra noteikumos Nr. 759 "Kārtība, kādā Eiropas Komisijā iesniedz atbalsta programmu un individuālo atbalsta projektu paziņojumus un kopsavilkuma informāciju, un kārtība, kādā piešķir un anulē elektroniskās sistēmas lietošanas tiesības".
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikuma projekta anotāciju ar informāciju par noteikumu projektā ietvertā atbalsta tvēruma demarkāciju ar Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.– 2027.gadam plānotajiem atbalsta pasākumiem, t.sk. atjaunojamo energoresursu izmantošanai un energoefektivitātes paaugstināšanai (2.1.1.2.pasākums ”AER izmantošana un energoefektivitātes paaugstināšana rūpniecībā un komersantos” un 2.1.4.specifiskais atbalsta mērķis “Atjaunojamo energoresursu enerģijas veicināšana - saules enerģija u.c. AER elektroenerģija”). 
Piedāvātā redakcija
-