Atzinums

Projekta ID
24-TA-3050
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
04.11.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Lūdzam atbilstoši Ministru kabineta 2025.gada 7. oktobra sēdes protokola Nr. 41 46.§  “Rīkojuma projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 16. novembra rīkojumā Nr. 841 “Par Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmu 2021.–2027. gadam””” 8.punktam sniegt izvērstu pamatojumu anotācijā MK sēdes protokollēmuma projekta 3.punktam par ātrāku elastības finansējuma izmantošanu, vienlaikus lūdzam precizēt Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta 3.punkta redakciju, un anotācijas sadaļas Risinājuma apraksts 4.1. apakšpunktu, papildinot to ar elastības finansējuma sadalījumu pa finansējuma avotiem.
Piedāvātā redakcija
3. Lai veicinātu 4.2.3.1. pasākuma "Integrēta "skola-kopiena" sadarbības programma atstumtības riska mazināšanai izglītības iestādēs" (turpmāk – 4.2.3.1. pasākums) atbalsta pieejamību lielākā apjomā mērķa grupas izglītojamiem vispārējās izglītības iestādēs un profesionālās izglītības iestādēs, atļaut Centrālajai finanšu un līgumu aģentūrai (turpmāk - CFLA) kā Eiropas Savienības fondu sadarbības iestādei palielināt 4.2.3.1. pasākuma ietvaros apstiprinātā projekta Nr.4.2.3.1/1/24/I/001 Eiropas Sociālā fonda Plus (turpmāk – ESF+) finansējumu 11 050 707 euro apmērā un valsts budžeta līdzfinansējumu 1 950 125 euro apmērā, t.sk.:
3.1. par visu 4.2.3.1.pasākumam plānoto Eiropas Sociālā fonda Plus (turpmāk – ESF+) elastības finansējumu 6 407 394 euro apmērā, un valsts budžeta līdzfinansējumu 1 130 716 euro apmērā;
3.2. par 4.2.4.2. pasākumam "Atbalsts pieaugušo individuālajās vajadzībās balstītai pieaugušo izglītībai" (turpmāk - 4.2.4.2.pasākums) plānoto ESF+ elastības finansējumu 4 643 313 euro apmērā un valsts budžeta līdzfinansējumu 819 409 euro apmērā.
2.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Ņemot vērā ierobežotos valsts budžeta līdzekļus arī turpmākajos gados, lūdzam precizēt Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta 4.punkta redakciju, nosakot, ka Izglītības un zinātnes ministrijai jāsagatavo un jāiesniedz izskatīšanai Ministru kabinetā informatīvo ziņojumu ar fiskāli neitrāliem priekšlikumiem par elastības finansējuma izmantošanu, ja netiek saņemts pozitīvs Eiropas Komisijas lēmums par plānotajiem grozījumiem Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.-2027.gadam. Attiecīgi ir precizējama arī anotācijā iekļautā informācija, kā arī anotācija ir papildināma ar risku analīzi.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas sadaļu “Problēmas apraksts” ar skaidrojumu, kā tiks nodrošināta demarkācija ar finansēšanas modeli “Programma skolā", t.sk. norādot finansēšanas avotu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas sadaļu “Risinājuma apraksts” ar informāciju kā elastības finansējuma pārdale ietekmēs 4.2.4.2. pasākuma "Atbalsts pieaugušo individuālajās vajadzībās balstītai pieaugušo izglītībai" ieviešanu un plānoto rādītāju izpildi, t.sk. ņemot vērā Padomes ieteikumus par Latvijas ekonomikas, sociālo, nodarbinātības, strukturālo un budžeta politiku - novērst darbaspēka trūkumu un prasmju nepietiekamību, īpaši STEM jomā un citās specialitātēs.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar finansējuma sadalījumu 4.2.3.1.pasākuma ietvaros intervences kodos pēc finansējuma pārdales, ņemot vēra, ka no sniegtās informācijas nav viennozīmīgi saprotams, kurš intervences kods tiek saglabāts veicot pārdali. Lūdzam papildināt arī ar informāciju par finansējuma sadalījumu šādos intervences kodos - intervences laukums, finansējuma veids, teritoriālie sasniegšanas mehānismi un dzimumu līdztiesība - , norādot intervences kodus un tam piemērojamo pasākuma fondu finansējuma apjomu dalījumā pa kārtām.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 3.sadaļas 5.1.apakšpunktu atbilstoši šīs sadaļas 5.punktā norādītajām finansiālajām vērtībām.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam palielināt nacionālā līdzfinansējuma apjomu par 1 EUR, lai nodrošinātu atbilstību Eiropas Parlamenta un Padomes regulas (ES) 2021/1060 (2021. gada 24. jūnijs), ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai, nosacījumam dalībvalstij nodrošināt līdzfinansējuma likmi 85% apmērā.

Vienlaikus lūdzam iesūtīt precizētu 4.2.3.specifiskā atbalsta mērķa rādītāju metodoloģijas aprakstu (rādītāju pasi) attiecībā uz finansējuma izmaiņām.
Piedāvātā redakcija
Pasākuma ietvaros plānotais un pieejamais kopējais attiecināmais finansējums ir 28 952 722 euro, tai skaitā ESF+ finansējums – 24 609 813 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 4 342 909 euro.
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
MK noteikumu Nr. 483 14. punktā veiktie grozījumi paredz paplašināt sadarbības partneru loku, iesaistot arī privātās vispārējās izglītības un profesionālās izglītības iestādes. Savukārt, MK noteikumu Nr. 483 38.punktā ir noteikts, projekta ietvaros gan finansējuma saņēmējs, gan sadarbības partneris, tai skaitā, privātās vispārējās izglītības iestāde un privātās profesionālās izglītības iestāde īstenos projektu, kas nav saistīts ar saimnieciskās darbības veikšanu. 
Ņemot vērā to, ka privātās vispārējās izglītības kopumā var veikt arī tādas darbības, kas uzskatāmas par saimnieciskām darbībām, būtiski ir nodrošināt, ka atbalsts, kas piešķirts šo noteikumu ietvaros veiktajām nesaimnieciskām darbībām, nedod labumu citām iestādes veiktajām saimnieciskām darbībām atbilstoši Komisijas paziņojuma par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. panta 1. punktā minēto valsts atbalsta jēdzienu 2.5. sadaļā noteiktajam. 

Ņemot vērā iepriekš minēto, atkārtoti lūdzam papildināt noteikumu projektu ar normu, kas paredz sadarbības partnerim, ja tas ārpus šī projekta veic arī saimniecisko darbību, pienākumu nodrošināt atsevišķu projekta ietvaros veikto darījumu ieņēmumu un izdevumu grāmatvedības uzskaiti, darbību un ar to īstenošanu saistīto finanšu plūsmu nodalīšanu, piemēram, papildinot MK noteikumu Nr. 483 33. punkta apakšpunktu šādā redakcijā:
"nodrošina atsevišķu grāmatvedības uzskaiti par finansējuma izlietojumu projektā, nodalot projekta ietvaros veiktās darbības no citas saimnieciskās darbības, lai atbalsts, kas nav kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, nedod labumu sadarbības partnera veiktajām citām saimnieciskām darbībām.".
Piedāvātā redakcija
-