Projekta ID
23-TA-1445Atzinuma sniedzējs
Labklājības ministrija
Atzinums iesniegts
10.08.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
V. Finansēšanas nosacījumi finansējuma saņēmējam
Iebildums
Lai nodrošinātu horizontālā principa "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" (turpmāk - HP) īstenošanu un, lai ievērotu ANO Konvencijā par personu ar invaliditāti tiesībām noteikto vienlīdzīgu iespēju un nediskrimināciijas principu, aicinām noteikumu projektā paredzēt attiecināmās izmaksas HP specifisko darbību īstenošanai.
Piemēram, lai nodrošinātu publicitātes pasākumu atbilstību piekļūstamības prasībām, proti, lai informācijas saturs būtu piekļūstams, izmantojot vairākus sensoros (redze, dzirde, tauste) kanālus, kā arī informācijas sabiedrībai sagatavošanai, lai tā būtu labi uztverama personām ar lasītprasmes vai uztveres grūtībām, dzirdes vai redzes funkcionāliem traucējumiem, būs nepieciešami zīmju valodas tulku, vieglās valodas tulkošanas, reāllaika transkripcijas, subtitru nodrošināšanas pakalpojumi. Savukārt, lai nodrošinātu atbilstošus risinājumus publiskās infrastruktūras piekļūstamības nodrošināšanai publisku pasākumu norises vietās, ir jāparedz izmaksas pandusu, pacēlāju un indukcijas cilpu nomai.
Piemēram, lai nodrošinātu publicitātes pasākumu atbilstību piekļūstamības prasībām, proti, lai informācijas saturs būtu piekļūstams, izmantojot vairākus sensoros (redze, dzirde, tauste) kanālus, kā arī informācijas sabiedrībai sagatavošanai, lai tā būtu labi uztverama personām ar lasītprasmes vai uztveres grūtībām, dzirdes vai redzes funkcionāliem traucējumiem, būs nepieciešami zīmju valodas tulku, vieglās valodas tulkošanas, reāllaika transkripcijas, subtitru nodrošināšanas pakalpojumi. Savukārt, lai nodrošinātu atbilstošus risinājumus publiskās infrastruktūras piekļūstamības nodrošināšanai publisku pasākumu norises vietās, ir jāparedz izmaksas pandusu, pacēlāju un indukcijas cilpu nomai.
Piedāvātā redakcija
Atbalstāmas ir izmaksas horizontālā principa “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” darbību īstenošanai, tai skaitā zīmju valodas tulku, vieglās valodas tulkošanas, reāllaika transkripcijas, subtitru nodrošināšanas pakalpojumu, pacēlāju, pandusu un indukcijas cilpu nomas izmaksas, ja tās ir nepieciešamas vides un informācijas piekļūstamības nodrošināšanai.
2.
Noteikumu projekts
X. Projekta īstenošanas nosacījumi
Iebildums
Atbilstoši Vadlīnijām horizontālā principa “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” īstenošanai un uzraudzībai (2021-2027) [1], lūdzam definēt HP rādītāju, par kuru finansējuma saņēmējam ir jāuzkrāj dati. HP rādītāji ir definēti minēto vadlīniju 4.pielikumā.
[1] pieejamas šeit: https://www.lm.gov.lv/lv/vadlinijas-horizontala-principa-vienlidziba-ieklausana-nediskriminacija-un-pamattiesibu-ieverosana-istenosanai-un-uzraudzibai-2021-2027)
[1] pieejamas šeit: https://www.lm.gov.lv/lv/vadlinijas-horizontala-principa-vienlidziba-ieklausana-nediskriminacija-un-pamattiesibu-ieverosana-istenosanai-un-uzraudzibai-2021-2027)
Piedāvātā redakcija
Piemēram: Sieviešu skaits atbalsta saņēmēju vidū
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Pasākuma mērķis ir attīstīt jauno zinātnieku prasmes un palielināt zinātnisko kapacitāti, nodrošinot jauno zinātnieku karjeras uzsākšanas iespējas zinātniskajās institūcijās un pie komersantiem, kā arī pētniecības kompetenču pilnveidošanu, cilvēkresursu atjaunotni un kvalificētu speciālistu skaita pieaugumu.
Šajā pasākumā līdzīgi, kā IZM plānotajā specifiskā atbalsta mērķa "Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana kopējā P&A sistēmā" 1.1.1.8. pasākuma "Doktorantūras granti" īstenošanas noteikumos" mērķis ir viens - stiprināt un attīstīt tautsaimniecības izaugsmei un transformācijai nepieciešamo pētniecības un attīstības cilvēkkapitāla kapacitāti viedās specializācijas jomās. Attiecīgi veicināt jauno zinātnieku atbalstu. Līdz ar to arī finansējuma piešķiršanas nosacījumi ir līdzīgi.
Tāpat kā 1.1.1.8. pasākumā, arī šajā pasākumā tiek paredzēts, ka pētniecības pieteikuma īstenotājam, saņemot no pēcdoktoranta iesniegumu ar lūgumu pagarināt pētniecības pieteikuma īstenošanas termiņu, ir tiesības pagarināt pētniecības pieteikuma īstenošanu, ja pēcdoktorantam nav iespējas pabeigt pētniecības pieteikuma īstenošanu sākotnēji noteiktajā termiņā objektīvu iemeslu dēļ, proti:
1) Darba likuma 101. panta pirmās daļas 11. punktā minētas ilgstošas pārejošas darbnespējas dēļ, ja pētījuma pieteikuma pieteicējs neizmanto Darba likuma 101. panta pirmās daļas 11. punktā noteiktās tiesības darba līguma ar doktorantu uzteikumam;
2) pēcdoktorants atrodas grūtniecības vai dzemdību atvaļinājumā;
3) pēcdoktorants atrodas bērna kopšanas atvaļinājumā.
Tāpat tiek paredzēts, ka ja līdz 1.1.1.9. pasākuma īstenošanas noteikumos noteiktajam maksimālajam projekta īstenošanas termiņam nav iespējams īstenot pētniecības pieteikumu, tad puses var izbeigt līgumu vai vienošanos par pētniecības pieteikuma īstenošanu un pētniecības pieteikuma iesniedzējam ir tiesības saņemt tikai to finansējuma daļu, kas sedz attiecināmās izmaksas par jau veiktajām darbībām proporcionāli sasniegtajiem rezultātiem, vai arī pētniecības pieteikuma iesniedzējam pašam jānodrošina finansējums pētniecības pieteikuma pabeigšanai.
LM ieskatā šis nosacījums par nepieciešamību finansējumu nodrošināt pašam pieteikuma iesniedzējam, ja vienošanās par pētniecības pieteikuma īstenošanu netiek panākta, rada bažas par nediskriminācijas principa pārkāpumu.
Ņemot vērā to, ka kopumā pēdējos gados pieaug doktora grādu ieguvušo skaits, tāpat arī sieviešu īpatsvars doktora grādu ieguvušo vidū ir ar pieaugošu tendenci, ko ietekmē arī ES fondu pieejamais atbalsts, būtiski ir domāt par tādiem atbalsta sniegšanas nosacījumiem, kas ņem vērā dažādas ar objektīviem apstākļiem saistītas dzīves situācijas, kuras var rasties gan sievietēm, gan vīriešiem.
Grūtības līdzsvarot darbu un ģimeni ir dokumentētas kā viens no iemesliem, kāpēc sievietes pārtrauca savu pētnieku karjeru, līdz ar to pasākuma īstenošanā būtu jāparedz iespējami izdevīgi nosacījumi tiem jaunajiem zinātniekiem (gan sievietēm, gan vīriešiem), kuriem pētījuma īstenošanas laikā ir radušies objektīvi apstākļi, kuru dēl ir nepieciešams pagarināt pētījuma īstenošanas termiņu.
Kā rāda pēdējo 30 gadu tendence sievietes vidējais vecums, kad piedzimst pirmais bērns tikai palielinās. 2020. gadā mātes vidējais vecums ir 30 gadi. Visaugstākie dzimstības rādītāji ir sievietēm 25 – 34 gadu vecumā. Pamazām pieaug bērnu skaits, kas piedzimst sievietēm pēc 40 gadiem, kā arī otro, trešo un ceturto bērnu skaits un īpatsvars dzimušo kopskaitā [1].
Attiecībā uz nosacījumu, ka pētniecības pieteikuma iesniedzējam līguma nepagarināšanas gadījumā pašam jānodrošina finansējums pētījuma pabeigšanai, LM ieskatā, pētniecība pieteikuma pabeigšanai finansējums būtu jāparedz, izmantojot valsts vai finansējuma saņēmēja līdzekļus (projekta iesniedzēja).
[1] apsekojuma “Zinātņu doktoru tālākā karjera, 2019.gada rezultātu pārskats.
Šajā pasākumā līdzīgi, kā IZM plānotajā specifiskā atbalsta mērķa "Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana kopējā P&A sistēmā" 1.1.1.8. pasākuma "Doktorantūras granti" īstenošanas noteikumos" mērķis ir viens - stiprināt un attīstīt tautsaimniecības izaugsmei un transformācijai nepieciešamo pētniecības un attīstības cilvēkkapitāla kapacitāti viedās specializācijas jomās. Attiecīgi veicināt jauno zinātnieku atbalstu. Līdz ar to arī finansējuma piešķiršanas nosacījumi ir līdzīgi.
Tāpat kā 1.1.1.8. pasākumā, arī šajā pasākumā tiek paredzēts, ka pētniecības pieteikuma īstenotājam, saņemot no pēcdoktoranta iesniegumu ar lūgumu pagarināt pētniecības pieteikuma īstenošanas termiņu, ir tiesības pagarināt pētniecības pieteikuma īstenošanu, ja pēcdoktorantam nav iespējas pabeigt pētniecības pieteikuma īstenošanu sākotnēji noteiktajā termiņā objektīvu iemeslu dēļ, proti:
1) Darba likuma 101. panta pirmās daļas 11. punktā minētas ilgstošas pārejošas darbnespējas dēļ, ja pētījuma pieteikuma pieteicējs neizmanto Darba likuma 101. panta pirmās daļas 11. punktā noteiktās tiesības darba līguma ar doktorantu uzteikumam;
2) pēcdoktorants atrodas grūtniecības vai dzemdību atvaļinājumā;
3) pēcdoktorants atrodas bērna kopšanas atvaļinājumā.
Tāpat tiek paredzēts, ka ja līdz 1.1.1.9. pasākuma īstenošanas noteikumos noteiktajam maksimālajam projekta īstenošanas termiņam nav iespējams īstenot pētniecības pieteikumu, tad puses var izbeigt līgumu vai vienošanos par pētniecības pieteikuma īstenošanu un pētniecības pieteikuma iesniedzējam ir tiesības saņemt tikai to finansējuma daļu, kas sedz attiecināmās izmaksas par jau veiktajām darbībām proporcionāli sasniegtajiem rezultātiem, vai arī pētniecības pieteikuma iesniedzējam pašam jānodrošina finansējums pētniecības pieteikuma pabeigšanai.
LM ieskatā šis nosacījums par nepieciešamību finansējumu nodrošināt pašam pieteikuma iesniedzējam, ja vienošanās par pētniecības pieteikuma īstenošanu netiek panākta, rada bažas par nediskriminācijas principa pārkāpumu.
Ņemot vērā to, ka kopumā pēdējos gados pieaug doktora grādu ieguvušo skaits, tāpat arī sieviešu īpatsvars doktora grādu ieguvušo vidū ir ar pieaugošu tendenci, ko ietekmē arī ES fondu pieejamais atbalsts, būtiski ir domāt par tādiem atbalsta sniegšanas nosacījumiem, kas ņem vērā dažādas ar objektīviem apstākļiem saistītas dzīves situācijas, kuras var rasties gan sievietēm, gan vīriešiem.
Grūtības līdzsvarot darbu un ģimeni ir dokumentētas kā viens no iemesliem, kāpēc sievietes pārtrauca savu pētnieku karjeru, līdz ar to pasākuma īstenošanā būtu jāparedz iespējami izdevīgi nosacījumi tiem jaunajiem zinātniekiem (gan sievietēm, gan vīriešiem), kuriem pētījuma īstenošanas laikā ir radušies objektīvi apstākļi, kuru dēl ir nepieciešams pagarināt pētījuma īstenošanas termiņu.
Kā rāda pēdējo 30 gadu tendence sievietes vidējais vecums, kad piedzimst pirmais bērns tikai palielinās. 2020. gadā mātes vidējais vecums ir 30 gadi. Visaugstākie dzimstības rādītāji ir sievietēm 25 – 34 gadu vecumā. Pamazām pieaug bērnu skaits, kas piedzimst sievietēm pēc 40 gadiem, kā arī otro, trešo un ceturto bērnu skaits un īpatsvars dzimušo kopskaitā [1].
Attiecībā uz nosacījumu, ka pētniecības pieteikuma iesniedzējam līguma nepagarināšanas gadījumā pašam jānodrošina finansējums pētījuma pabeigšanai, LM ieskatā, pētniecība pieteikuma pabeigšanai finansējums būtu jāparedz, izmantojot valsts vai finansējuma saņēmēja līdzekļus (projekta iesniedzēja).
[1] apsekojuma “Zinātņu doktoru tālākā karjera, 2019.gada rezultātu pārskats.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam papildināt pašreizējās situācijas sadaļu par zinātnē iesaistīto personālu un doktorantiem ar datiem dalījumā pēc dzimuma.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Iebildums
Lūdzam rast iespēju papildināt sadaļu ar informāciju par pasākuma ietekmes uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām aprakstu atbilstoši HP vadlīnijām [1], iekļaujot specifiskās un vispārīgās darbības.
Piedāvātā redakcija
Piemēram, projektu ietvaros tiks īstenotas vispārīgas un specifiskas darbības, kas veicinās personu ar invaliditāti vienlīdzīgas iespējas un tiesības:
* projekta vadībā un īstenošanā tiks ievēroti tādi personāla atlases nosacījumi un prakses, kas ir nediskriminējošas un iekļaujošas cilvēkiem ar invaliditāti; * projekta vadība un īstenošana notiks personām ar funkcionāliem traucējumiem pielāgotās telpās, tostarp pielāgotas informācijas un komunikāciju tehnoloģijas, ja tas ir nepieciešams.
* īstenojot projekta komunikācijas aktivitātes, tiks izvēlēta valoda un vizuālie tēli, kas mazina diskrimināciju un stereotipu veidošanos par kādu no dzimumiem, personām ar invaliditāti, reliģisko pārliecību, vecumu, rasi un etnisko izcelsmi vai seksuālo orientāciju (skat. LM metodisko materiālu “Ieteikumi diskrimināciju un stereotipus mazinošai komunikācijai ar sabiedrību”, (pieejams šeit: https://www.lm.gov.lv/lv/metodiskie-materiali; https://www.lm.gov.lv/lv/media/18838/download));
* projekta vadība un īstenošana notiks personām ar funkcionāliem traucējumiem pielāgotās telpās, tostarp pielāgotas informācijas un komunikāciju tehnoloģijas, ja tas ir nepieciešams.
* projekta vadībā un īstenošanā tiks ievēroti tādi personāla atlases nosacījumi un prakses, kas ir nediskriminējošas un iekļaujošas cilvēkiem ar invaliditāti; * projekta vadība un īstenošana notiks personām ar funkcionāliem traucējumiem pielāgotās telpās, tostarp pielāgotas informācijas un komunikāciju tehnoloģijas, ja tas ir nepieciešams.
* īstenojot projekta komunikācijas aktivitātes, tiks izvēlēta valoda un vizuālie tēli, kas mazina diskrimināciju un stereotipu veidošanos par kādu no dzimumiem, personām ar invaliditāti, reliģisko pārliecību, vecumu, rasi un etnisko izcelsmi vai seksuālo orientāciju (skat. LM metodisko materiālu “Ieteikumi diskrimināciju un stereotipus mazinošai komunikācijai ar sabiedrību”, (pieejams šeit: https://www.lm.gov.lv/lv/metodiskie-materiali; https://www.lm.gov.lv/lv/media/18838/download));
* projekta vadība un īstenošana notiks personām ar funkcionāliem traucējumiem pielāgotās telpās, tostarp pielāgotas informācijas un komunikāciju tehnoloģijas, ja tas ir nepieciešams.
6.
Anotācija (ex-ante)
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Iebildums
Lūdzam papildināt sadaļu ar HP darbību aprakstu, kas veicina dzimumu līdztiesību, atbilstoši vadlīnijām horizontālā principa "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana".
Piedāvātā redakcija
Piemēram, SAM ietvaros tiks īstenotas HP darbības, kas veicina dzimumu līdztiesību:
1) vispārīgas darbības
- projekta vadības un īstenošanas personāla atlase tiks nodrošināta bez jebkādas tiešas vai netiešas diskriminācijas, veicina mazāk pārstāvētā dzimuma piesaisti, personu ar invaliditāti piesaisti un nediskriminē pēc rases, etniskās izcelsmes, dzimuma, vecuma,
invaliditātes, reliģiskās, pārliecības, seksuālās orientācijas vai citiem apstākļiem;
- projektu vadībā un īstenošanā tiks virzīti pasākumi, kas sekmē darba un ģimenes dzīves līdzsvaru, paredzot elastīga un nepilna laika darba iespēju nodrošināšanu vecākiem ar bērniem un personām, kuras aprūpē tuviniekus.
2) specifiskas darbības:
- tiks nodrošinātas dzimumu līdztiesības ekspertu konsultācijas (vai konsultatīva rakstura pasākumi) par dzimumu līdztiesības nosacījumu iekļaušanu doktorantu atlases nolikumos (attiecīgi pievienojot dokumentus, piemēram, konsultāciju protokolus, pakalpojuma līgumus u.c.);
- tiks īstenoti pasākumi, kas veicina līdzsvarotu sieviešu un vīriešu iesaisti zinātnē un pētniecībā, īpaši STEM jomās.
1) vispārīgas darbības
- projekta vadības un īstenošanas personāla atlase tiks nodrošināta bez jebkādas tiešas vai netiešas diskriminācijas, veicina mazāk pārstāvētā dzimuma piesaisti, personu ar invaliditāti piesaisti un nediskriminē pēc rases, etniskās izcelsmes, dzimuma, vecuma,
invaliditātes, reliģiskās, pārliecības, seksuālās orientācijas vai citiem apstākļiem;
- projektu vadībā un īstenošanā tiks virzīti pasākumi, kas sekmē darba un ģimenes dzīves līdzsvaru, paredzot elastīga un nepilna laika darba iespēju nodrošināšanu vecākiem ar bērniem un personām, kuras aprūpē tuviniekus.
2) specifiskas darbības:
- tiks nodrošinātas dzimumu līdztiesības ekspertu konsultācijas (vai konsultatīva rakstura pasākumi) par dzimumu līdztiesības nosacījumu iekļaušanu doktorantu atlases nolikumos (attiecīgi pievienojot dokumentus, piemēram, konsultāciju protokolus, pakalpojuma līgumus u.c.);
- tiks īstenoti pasākumi, kas veicina līdzsvarotu sieviešu un vīriešu iesaisti zinātnē un pētniecībā, īpaši STEM jomās.
7.
Anotācija (ex-ante)
8.2. Cita informācija
Iebildums
Lai nodrošinātu vienotu pieeju ES fondu pasākumu īstenošanas MK noteikumu anotācijas aizpildīšanai un, ievērojot vadlīnijās "Horizontālais princips “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” vadlīnijas īstenošanai un uzraudzībai (2021-2027)" noteikto, aicinām 8.2. sadaļā sniegt informāciju par:
1) pasākuma ietekmi uz horizontālo principu "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" (netieša ietekme) ,
2) MK noteikumos paredzētajiem horizontālā principa rādītājiem;
3) projektu iesniegumu vērtēšanas kritērija veidu, kura ietvaros projekta iesniedzējam ir jāsniedz informācija par šī horizontālā principa ievērošanu, paredzot specifiskas darbības, kas veicina vienlīdzību, iekļaušanu, nediskrimināciju un pamattiesību ievērošanu.
4) citu informāciju, piemēram, informāciju par nosacījumu finansējuma saņēmējam veikt sociāli atbildīgus iepirkumus.
Piedāvātā redakcija
-