Atzinums

Projekta ID
23-TA-740
Atzinuma sniedzējs
Datu valsts inspekcija
Atzinums iesniegts
31.07.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Datu valsts inspekcija (turpmāk – Inspekcija) ir iepazinusies ar tiesību akta projekta “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.3. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot visu darba meklētāju, jo īpaši jauniešu, ilgstošo bezdarbnieku un nelabvēlīgā situācijā esošu grupu, kā arī neaktīvo personu piekļuvi nodarbinātībai, veicināt pašnodarbinātību un sociālo ekonomiku" 4.3.3.6. pasākuma "Nodarbinātības valsts aģentūras veiktspējas stiprināšana un pakalpojumu modernizēšana" īstenošanas noteikumi” (turpmāk – Noteikumu projekts) laboto redakciju un norāda turpmāk minēto.

No Noteikumu projekta patreizējās redakcijas izriet, ka ar Noteikumu projektu ir paredzēts apstrādāt vien NVA nodarbināto personu, kas iesaistītas mācībās, datus. Minētā datu apstrāde izriet no Noteikumu projekta 21.4. apakšpunkta, kurā ir norādīts, ka tiks apstrādāti mācību dalībnieku personu dati –vārds, uzvārds, personas kods, darba vietas e-pasta adrese, nolūkā nodrošināt mācību pasākumus un dalībnieku uzskaites nolūkā, lai atskaitītos par finansējuma izlietojumu. No minētās normas ir saprotams datu apstrādes nolūks, kā arī datu subjekti, kuru datus paredzēts apstrādāt un apstrādājamie dati. Tomēr, Inspekcija norāda, ka no Noteikumu projekta anotācijā norādītās informācijas izriet, ka ar Noteikumu projektu ir paredzēts minētos datus arī uzkrāt, kā arī nodot citām vienībām, un par šīm papildus apstrādes darbībām pašā Noteikumu projektā nekas nav norādīts.

Tāpat Inspekcija norāda, ka no Noteikumu projekta anotācijā norādītās informācijas šķietami izriet, ka ar Noteikumu projektu ir paredzēts apstrādāt ne tikai NVA nodarbināto personu datus, bet arī NVA klientu personu datus, bet par šo datu subjektu personu datu apstrādi pašā Noteikumu projektā nav sniegta informācija. Attiecībā uz šo datu subjektu personu datu apstrādi Noteikumu projektā nav norādīts nedz skaidrs tās nolūks, nedz arī apstrādājamo datu apjoms. Tāpat nav saprotams, vai šos datus ir paredzēts glabāt, cik ilgi glabāt, kā arī – vai tos paredzēts nodot citām vienībām un kādā nolūkā. Iespējams, ka šī datu apstrāde ir paredzēta Noteikumu projekta 21.5. apakšpunktā, bet tādā gadījumā konkrētais apakšpunkts būtu jāpapildina ar skaidru un saprotamu informāciju par konkrēto datu subjektu (NVA klientu) personu datu apstrādi.

Ievērojot minēto, Inspekcija, atsaucoties uz 2023. gada 30. jūnija iebildumos skaidroto, atkārtoti norāda, ka Vispārīgās datu aizsardzības regulas (turpmāk – Datu regula) 5. panta 1. punktā norādītie datu apstrādes principi ir ievēroti, ja, ar tiesību aktu paredzot personu datu apstrādi, tajā ir skaidri norādīta sekojoša informācija:
1) skaidrs datu apstrādes nolūks (gana skaidrs, lai varētu izsecināt iespējamos apstrādājamos datu veidus jeb kategorijas);
2) datu subjekti, kuru datus paredzēts apstrādāt;
3) datu veidus jeb kategorijas, kuras paredzēts apstrādāt;
4) datu glabāšanas termiņus (ja datus ir paredzēts uzglabāt), papildus anotācijā skaidrojot to, kāpēc šāds termiņš ir nepieciešams.
5) vienības, kam dati var tikt nodoti un kādā nolūkā (ja datus paredzēts kādam nodot).

Ievērojot minēto, Inspekcija lūdz Noteikumu projekta 21.4. apakšpunktu papildināt ar skaidru un saprotamu informāciju par NVA nodarbināto personu datu apstrādi – norādot arī informāciju par to, vai dati tiks uzkrāti, kādā nolūkā un apjomā tie tiks uzkrāti un cik ilgi, kā arī – vai dati tiks nodoti citām vienībām, kādā apjomā un kādā nolūkā.

Tāpat, ja ar Noteikumu projektu ir paredzēts apstrādāt arī NVA klientu personu datus – noteikumu projektā ir skaidri un saprotami jānorāda visa augstāk minētā un 1) – 5) punktos uzskaitītā informācija par konkrēto datu subjektu personu datu apstrādi.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
8.1.13. uz datu aizsardzību
Iebildums
Noteikumu projekta Anotācijā norādīts, ka personas datu apstrāde veicama, pamatojoties uz Vispārīgās datu aizsardzības regulas (turpmāk – Datu regula) 6. panta 1. punkta e) apakšpunktu, jo tiks veikta uz šī paša saskaņojumā vēl esošā Noteikumu projekta pamata.

Inspekcija norāda, ka gadījumos, kad datu apstrādes tiesiskais pamats ir Datu regulas 6. panta 1. punkta c) apakšpunktā minētais juridiskais pienākums vai e) apakšpunktā minētais uzdevums, ko veic sabiedrības interesēs vai īstenojot pārzinim likumīgi piešķirtās oficiālās pilnvaras – gan juridiskajam pienākumam, gan uzdevumam sabiedrības interesēs ir jābūt noteiktam ar jau spēkā esošu ārējo normatīvo aktu, nevis saskaņojumā vēl esošu ārējo normatīvo aktu.

Ievērojot minēto, Inspekcija lūdz veikt labojumus Noteikumu projekta anotācijā, norādot korektu informāciju par tiesisko pamatojumu personu datu apstrādei. Papildus Inspekcija lūdz arī gadījumā, kad tiesiskā pamatojuma norādīšanā tiek izdarīta atsauce uz kādu ārējo normatīvo aktu, norādīt precīzu tā normu, kurā paredzēts juridiskais pienākums vai uzdevums sabiedrības interesēs veikt personu datu apstrādi.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Noteikumu projekta 25.9. apakšpunkts nosaka, ka personas datu apstrāde veicama saskaņā ar Datu regulu.

Inspekcija norāda, ka norma ir deklaratīva un faktiski neparedz nekādus noteikumus vai sekas pēc būtības. Vispārīga atsaukšanās uz to, ka jāievēro kāds jau tieši piemērojams ārējs normatīva akts nav nepieciešama, jo ārējie normatīvie akti, tostarp Datu regula ir jāievēro jebkurā gadījumā, arī ja tas nav norādīts tiešā tekstā Noteikumu projektā. 

Ievērojot minēto, Inspekcija izskata priekšlikumu dzēst normu.
 
Piedāvātā redakcija
-