Atzinums

Projekta ID
22-TA-2520
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
16.06.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka anotācijas 3.sadaļas 6.punktā programmai kopā norādītais pieejamais maksimālais publiskais finansējums 93 000 000 euro apmērā neveidojas no apakšpunktos uzskaitītajām summām.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Anotācijas 3.sadaļas 6.punktā ir norādīts, ka finansējums būs nepieciešams sākot ar 2023.gadu, savukārt tabulā izmaiņas ir atspoguļotas sākot ar 2024.gadu, attiecīgi lūdzam novērst minētās nesakritības. Turklāt vēršam uzmanību, ka 6.punkta pirmajā rindkopā minētajā finansējuma apmērā 91 786 124 euro ir iekļauts arī valsts budžeta finansējums 13 767 919 euro, līdz ar to nav korekti norādīt, ka tas ir tikai ERAF finansējums, attiecīgi lūdzam veikt redakcionālus precizējumus.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Atkārtoti aicinām vienkāršot MK noteikumu nosaukumu, piemēram, "Programmas "Iespējkapitāla ieguldījumi" īstenošanas noteikumi" vai "Noteikumi par iespējkapitāla ieguldījumiem", ES fondu pasākuma iekļaušanu norādot MK noteikumu tekstā un anotācijā.
Vēršam uzmanību, ka analogs princips tiek izmantots pārējo 2021. - 2027.gada plānošanas perioda finanšu instrumentu ieviešanas MK noteikumu nosaukumos, piemēram, Noteikumi par mikroaizdevumiem, starta un izaugsmes aizdevumiem.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka gala saņēmējiem uz atbalsta piešķiršanas brīdi visu atbalsta programmas fondu ietvaros ir obligāti jāatbilst Komisijas regulas Nr.651/2014 21.panta 3.punkta a) un b) apakšpunkta prasībām, kā arī turpmāko ieguldījumu gadījumā, arī Komisijas regulas Nr.651/2014 21.panta 3.punkta c) apakšpunkta un 4. punkta prasībām (prasības attiecas uz sākotnējo ieguldījumu), līdz ar ko sasaiste ar Komisijas regulas Nr.651/2014 21.panta 3.punkta apakšpunktiem no noteikumu projekta 2.1.2.apakšpunkta nav dzēšama. Aicinām papildināt noteikumu projekta 2.1.2.apakšpunkta redakciju, ietverot atsauci uz Komisijas regulas Nr.651/2014 21.panta 3.punktu.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izskatīt iespēju 1.2.3.2.pasākumam “Iespējkapitāla ieguldījumi” kā nacionālo līdzfinansējumu plānotajam ES fondu finansējumam valsts budžeta vietā noteikt piesaistīto privāto finansējumu, attiecīgi to atspoguļojot MK noteikumu projekta 5.punktā un anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 5.2. apakšpunkta pēdējo teikumu, ņemot vērā, ka minētais neatbilst noteikumu projekta tvērumam un deleģējumam.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzu skaidrot, vai saskaņojums par finansējuma novirzīšanu tiek saņemts no Ekonomikas ministrijas kā Eiropas Savienības fondu atbildīgās iestādes vai nozares ministrijas. Nepieciešamības gadījumā lūdzam precizēt noteikumu projekta 7.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums

Vēršam uzmanību, ka PIL 3.panta pirmās daļas 7.punkts ir attiecināms uz tādiem finanšu pakalpojumiem, kas saistīti ar vērtspapīru vai citu finanšu instrumentu emisiju, pirkšanu, pārdošanu vai nodošanu. Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 26. februāra direktīvas Nr.2014/24/ES par publisko iepirkumu un ar ko atceļ Direktīvu 2004/18/EK 10.panta pirmās daļas e) apakšpunktā, kurš attiecīgi ir transponēts minētajā PIL normā, ir sniegta atsauce uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2004. gada 21. aprīļa Direktīvu Nr.2004/39/EK, kas attiecas uz finanšu instrumentu tirgiem un ar ko groza Padomes Direktīvas 85/611/EEK un 93/6/EEK un Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2000/12/EK un atceļ Padomes Direktīvu 93/22/EEK (Latvijas tiesību aktos pārņemta Finanšu instrumentu tirgus likumā), no kā izriet secinājums, ka jēdziens “finanšu instrumenti” minētās PIL normas kontekstā ir attiecināms uz finanšu instrumentu tirgiem (biržu), nevis uz Eiropas Savienības fondu finanšu instrumentiem.
Ievērojot Finanšu ministrijas jau vairākkārt uzturētos iebildumus saistībā ar Publisko iepirkumu likuma (turpmāk – PIL) 3.panta pirmās daļas 7.punkta piemērošanu iespējkapitāla atlases ietvaros, attiecīgā jautājuma izvērtēšanai FM konsultēsies ar Eiropas Komisijas dienestiem  par iespēju piemērot minēto PIL normu  iespējkapitāla ietvaros.
Ņemot vērā minēto, kā arī Finanšu ministrijas jau iepriekš sniegto argumentāciju šajā jautājumā, lūdzam no noteikumu projekta 10.punkta svītrot atsauci uz PIL 3.panta pirmās daļas 7.punkta izņēmuma piemērošanu un paredzēt, ka attiecīgajai atlasei tiks piemērotas PIL prasības. Attiecīgus precizējumus nepieciešams veikt arī anotācijā.
 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā,  ka gala saņēmējam ir jāatbilst gan Komisijas regulas Nr.651/2014 21.panta 3.punkta a) un b) apakšpunktu prasībām, gan arī Komisijas regulas Nr.651/2014 21.panta 3.punkta c)apakšpunkta un 4.punkta prasībām, aicinām noteikumu projekta 24.punkta redakcijā aizstāt vārdu “vai” ar vārdu “un”. Vienlaikus, vēršam uzmanību, ka visas komercdarbības atbalsta prasības, kas ietvertas noteikumu projektā, ir attiecināmas nevis tikai uz konkrētu uzņēmumu (gala saņēmēju), bet uz gala saņēmēju saistīto uzņēmumu grupas līmenī, līdz ar to, aicinām izvērtēt, vai noteikumu projekts nebūtu jāpapildina ar papildus punktu, lai no noteikumu projekta to var nepārprotami nolasīt.
 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt MK noteikumu projekta 25.2.apakšpunkta nosacījumu, tas nav skaidri noteikts, saskaņā ar anotāciju un iepriekš pārrunāto plānots, ka atbalstam jābūt Latvijas ietvaros vismaz 50% apmērā, pārējais var būt ES ietvaros. Pēc šī punkta redakcijas tiek uzlikts pienākums investēt vismaz 50% ES ietvaros, t.i., iespējamā kārtā ārpus Latvijas.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt rādītāju Atbalstītie jaunie uzņēmumi atbilstoši Ministru kabineta noteikumu projekta "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027. gadam finanšu instrumentu kopīgie īstenošanas noteikumi” 11.punktā noteiktajam, t.i., 1.2.3.2. pasākumā “Iespējkapitāla ieguldījumi” – 45 uzņēmumi.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam visā anotācijā precizēt pasākumā paredzēto iznākuma rādītāju nosaukumus (atbalstītie uzņēmumi, t.sk.  atbalstītie jaunie uzņēmumi), norādot vienādu terminoloģiju atbilstoši noteikumu projektam "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam finanšu instrumentu kopīgie īstenošanas noteikumi", 1.2.3. SAM rādītāju metodoloģijas aprakstam un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmai 2021.–2027.gadam. Vēršam uzmanību, ka KPVIS rādītāju nosaukumi tiek atspoguļoti tādā redakcijā, kā ir norādīts Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.–2027.gadam.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam pārskatīt anotācijā uzskaitītos noteikumu projekta apakšpunktus, kas ietver normas, kas pārņemtas ar Komisijas regulas Nr.651/2014 grozījumiem, un kas stāsies spēkā pēc tam, kad stāsies spēkā grozījumi Komisijas regulā Nr.651/2014, ņemot vērā, ka ir uzskaitīti noteikumu projekta 22., 41., 46.punkti un 2.1.4., 2.4.2. apakšpunkti, kuru nosacījumi neizriet no Komisijas regulas Nr.651/2014 2023.gada 9.marta grozījumiem. Lūdzam izvērtēt, vai anotācijā ietvertais uzskaitījums nebūtu papildināms ar vēl kādu noteikumu projekta punktu, kas ietver nosacījumu, kas izriet no Komisijas regulas Nr.651/2014 2023.gada 9.marta grozījumiem.
 
Piedāvātā redakcija
-
14.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Atkārtoti aicinām papildināt anotācijā ietverto skaidrojumu par nosacījumiem, kas izriet no noteikumu projekta 36.punkta, veicot tehnisku precizējumu, lai būtu skaidrs, ka attiecīgie nosacījumi, kas uzskaitīti anotācijas ietvertajos a)-c) apakšpunktos, izriet no Komisijas regulas Nr.651/2014 21.panta 12.punkta un attiecināmi uz Komisijas regulas Nr.651/2014 21.panta 12.punkta skaidrojumā minētajiem Komisijas regulas Nr.651/2014 21.panta 3.punkta nosacījumiem. Aicinām tehniski pārskatīt visu anotāciju, konkrēti norādot, no kura Komisijas regulas Nr.651/2014 panta izriet anotācijā minētie punkti, jo nav korekti atsaukties uz Komisijas regulas Nr.651/2014 punktiem, nenorādot pantu, kurā attiecīgie punkti ir ietverti.
 
Piedāvātā redakcija
-
15.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Priekšlikums
Ņemot vērā Ekonomikas ministrijas sniegto skaidrojumu attiecībā uz programmas rādītāju novērtējuma projektu, ka “3.sadaļa ir no Altum puses skatoties. bet 6.sadaļa ir skatoties uz kopējo finansējumu 93milj.”, lūdzam precizēt programmas rādītāju novērtējuma projektu, atspoguļojot tajā sniegto informāciju no viena skatpunkta, proti, no Altum vai programmas viedokļa, lai nodrošinātu datu izsekojamību. Vienlaikus lūdzam piemērot vienotu pieeju visos programmu rādītāju novērtējumos.
Piedāvātā redakcija
-