Atzinums

Projekta ID
24-TA-1502
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
09.09.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Skaidrojam, ka avansa izlietošana saimnieciskā gada ietvaros ir piemērojama tikai attiecībā uz finansējuma saņēmējiem, kas ir pašvaldības. Tādējādi lūdzam precizēt noteikumu projekta 20.punkta otro teikumu, nosakot, ka tikai uz pašvaldībām attiecināma avansa izlietošana saimnieciskā gada ietvaros. Vienlaikus lūdzam šo tiesību normu papildināt pēc vārdiem "un valsts budžeta līdzfinansējuma kopsummas" ar vārdiem "ja tas paredzēts projektā", ņemot vērā izziņā ietverto skaidrojumu, ka tā kā tiks organizēta atklāta projekta iesniegumu atlase, tad nacionālā finansējuma sadalījums starp valsts budžeta līdzfinansējumu, pašvaldību līdzfinansējumu un privāto līdzfinansējumu nav zināms.

Tāpat lūdzam arī papildināt šī paša punkta trešo teikumu, skaidri norādot uz kuriem noteikumu projekta 21.punktā noteiktajiem projekta iesniedzējiem ir attiecināms šis regulējums tiesību normas skaidrai izpratnei, līdzīgi kā tas ir noteikts minētā punkta pēdējā teikumā.

Vienlaikus vēršam uzmanību, ja biedrība vai nodibinājums saņem avansu un starpposma maksājuma kopsummu atbilstoši Ministru kabineta  2023. gada 25. aprīļa noteikumu Nr. 205 “Valsts budžeta līdzekļu plānošanas kārtība Eiropas Savienības fondu projektu īstenošanai un maksājumu veikšanai 2021.–2027. gada plānošanas periodā” 18.punktā noteiktajam, tad noteikumu projekta anotācijā ir jābūt  pamatojumam šāda avansa un starpposma maksājuma kopsummas apmēra nepieciešamībai, līdz ar to lūdzam papildināt un aktualizēt anotāciju atbilstoši noteikumu projekta 20.punktā noteiktajam regulējumam. Papildus lūdzam noteikumu projekta 20.punkta pēdējā teikumā aizstāt vārdus "Eiropas Savienības fonda" ar vārdiem "Eiropas Reģionālās attīstības fonda", tādējādi norādot precīzu finansējuma avotu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Regulas Nr. 651/2014 6. panta 5. punkta h) apakšpunktā noteiktajam attiecībā uz Regulas Nr. 651/2014  53. pantu (ja ir izpildīti visi Regulas Nr. 651/2014  53. pantā noteiktie nosacījumi) neattiecas Regulas Nr. 651/2014 6. panta 2. punktā minētā stimulējošās ietekmes prasība, līdz ar to izmaksas var attiecināt arī pirms projekta iesniegšanas. Ņemot vērā iepriekš minēto, aicinām izvērtēt nepieciešamību iekļaut noteikumu projekta 34.3.2. apakšpunktā minēto, ka darbību, kas uzsāktas pirms projekta iesnieguma iesniegšanas, izmaksas attiecināmas de minimis atbalsta ietvaros. Vienlaikus vēršam uzmanību, ka, piemērojot Regulu Nr. 651/2014 vai īstenojot projektu, kas nekvalificējas jā komercdarbības atbalsts, EK lēmums nav nepieciešams. Lūdzam precizēt noteikumu projekta 34.punktu.
Gadījumā, ja tomēr pasākuma ietvaros plānots piešķirt de minimis atbalstu, lai nodrošinātu, ka tiek ievēroti visi de minimis atbalsta regulējuma nosacījumi, noteikumu projekts ir papildināms ar Komisijas regulā Nr.2023/2831 noteiktajām de minimis atbalsta piešķiršanas prasībām, tostarp, paredzot, ka projekta iesniedzējs projekta iesniegumam ir pievienojis de minimis atbalsta uzskaites sistēmā sagatavoto veidlapu par sniedzamo informāciju de minimis atbalsta uzskaitei un piešķiršanai vai ir norādījis sistēmā izveidotās un apstiprinātās veidlapas identifikācijas numuru.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atbilstoši vadošās iestādes vadlīniju Nr. 1.2. "Vadlīnijas attiecināmo izmaksu noteikšanai 2021.-2027.gada plānošanas periodā" 7.3., 7.4. apakšpunktā, noteiktajam, lūdzam paredzēt nosacījumu, ka darbinieks vismaz 30% no normālā darba laika strādā ar projektu (attiecas uz daļlaika izmaksu attiecināšanas principu). Ja projektā tiek strādāts normālais vai nepilns darba laiks, tas nozīmē, ka 100% no darba laika tiek veltīts darbam ar projektu neatkarīgi no nepilna darba laika.
Vienlaikus, ņemot vērā, ka netiešās attiecināmās izmaksas tiek rēķinātas no noteikumu projekta 36.1. apakšpunktā noteiktajām personāla izmaksām, lūdzam svītrot vārdus "vai uzņēmuma līguma (pakalpojuma līguma)", jo netiešās attiecināmās izmaksas nevar rēķināt no personāla atlīdzības, kas radusies uz uzņēmuma līguma pamata.
Kā arī lūdzam svītrot vārdus 'tai skaitā valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas no apliekamajām attiecināmajām izmaksām', jo tas ietilpst personāla izmaksās un atkārtoti to uzsvērt nav nepieciešams.
Piedāvātā redakcija
36.1. projekta vadības un īstenošanas personāla izmaksas, kas tieši saistītas ar projektu īstenošanu un mērķa sasniegšanu un radušās uz darba līguma pamata. Ja personāla iesaiste projektā ir nodrošināta saskaņā ar daļlaika izmaksu attiecināmības principu, attiecināma ir ne mazāka kā 30 procentu noslodze. Ja personāls ir nodarbināts nepilnu darba laiku, izmaksas nosakāmas atbilstoši nepilnā darba laika noslodzei;
 
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Skaidrojam, ka Vadošās iestādes vadlīniju Nr.1.2. "Vadlīnijas attiecināmo izmaksu noteikšanai Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gada plānošanas periodā" 10.2.apakšpunktā noteikts šādi: "Projekta iesnieguma pamatojošās dokumentācijas sagatavošanas izmaksas, būvuzraudzības, autoruzraudzības, būvprojekta tehniskā projekta vai skiču projekta stadijā izmaksas, energosertifikācijas un energoaudita izmaksas kopā ir attiecināmas līdz 10% no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām".
Lūdzam attiecīgi paredzēt šo ierobežojumu noteikumu projekta 36.3. apakšpunktā noteiktajām izmaksām.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai nodrošinātu, ka pasākuma ietvaros piešķirtais atbalsts atbilst Regulas 651/2014 noteiktajām prasībām, lūdzam precizēt noteikumu 40.punktu, paredzot, ka ieguldījumi materiālajos vai nemateriālajos aktīvos veido pamatlīdzekļu vērtību, nevis ir tikai saistīti ar to. Par to, kādas izmaksas var būt ieguldījumu izmaksas (un kādas - darbības izmaksas), lūdzam skatīt Regulas 651/2014 53.panta 4.punktā (attiecīgi - 5.punktā).
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā to, ka izmaksas par ieguldījumiem materiālajos un nemateriālajos aktīvos atbilst Komisijas regulas Nr. 651/2014 53. panta 3a apakšpunktam (ieguldījumu atbalsts) tikai gadījumos, ja tās veido pamatlīdzekļu vērtību, lūdzam izvērtēt, vai noteikumu projekta 45.punktā noteiktas izmaksu sadalījums ir korekts. Vēršam uzmanību, ka 36.2.apakšpunktā uzskaitītās izmaksas, savukārt, visdrīzāk nav darbības atbalsts, jo attiecas uz ieguldījumu atbalstu. Par to, kādas izmaksas var būt ieguldījumu izmaksas (un kādas - darbības izmaksas), lūdzam skatīt Regulas 651/2014 53.panta 4.punktā (attiecīgi - 5.punktā).
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 46.6.apakšpunktu, jo noteikumu projekta 46.5.apakšpunktā jau ir iekļauts pilnvērtīgs nosacījums par to, ka izmaksas par infrastruktūras izbūvi, modernizēšanu, iegādi, konservāciju vai uzlabošanu ir attiecināmas, ja vismaz 80 % no gada jaudas laika vai platības izteiksmē, izmanto Regulas Nr.651/2014 53.panta 2 a apakšpunktā noteiktajam kultūras mērķim.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 56.punktā iekļauto atsauci, svītrojot skaitļus "42.".
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Anotācijas III sadaļas “Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem” 6.punktā “Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)” otrajā un trešajā rindkopā ir iekļauta informācija, ka specifiskā atbalsta ietvaros ir plānota atklāta projektu iesniegumu atlase, tādējādi nacionālā finansējuma sadalījums starp valsts budžeta līdzfinansējumu, pašvaldību līdzfinansējumu un privāto līdzfinansējumu ir indikatīvs, vienlaikus norādot valsts budžeta līdzfinansējumu 300 000 euro apmērā un pašvaldību līdzfinansējumu 1 938 321 euro apmērā.

Atkārtoti norādām, ka nav pamatojuma valsts budžeta līdzekļu plānošanai līdzfinansējuma nodrošināšanai finansējuma saņēmējiem, kas nav budžeta iestādes vai atvasinātas publiskas personas - augstskolas vai zinātniskie institūti. Tādējādi anotācijā ir precizējama informācija, ka valsts budžeta līdzfinansējums tiek piešķirts valsts budžeta iestādēm vai atvasinātām publiskām personām 2018.gada 17.jūlija Ministru kabineta noteikumos Nr.421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” noteiktajos gadījumos, savukārt pārējiem finansējuma saņēmējiem līdzfinansējums projektu īstenošanai ir nodrošināms to esošo budžetu līdzekļu ietvaros, vienlaikus precizējot informāciju 3., 5., 7. un 8.kolonnas 3.1., 3.3., 5.1. un 5.3.apakšpunktā.
 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām svītrot noteikumu projekta 15.punktā piebildi "ja atbalsta sniegšana specifiskā atbalsta ietvaros tam nav kvalificējama kā komercdarbības atbalsts.", ņemot vērā Kultūras ministrijas sniegto skaidrojumu izziņas 5.punktā, kur norādīts, ka atbilstoši Regulas 2021/1060 112. pantam Eiropas Reģionālās attīstības fonda maksimālā finansējuma likme nepārsniedz 85 procentus no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām, neatkarīgi ir vai nav komercdarbības atbalsts. Komercdarbības atbalsta esamība ietekmē tikai 15% nacionālā līdzfinansējuma sadalījumu pa finansējuma avotiem.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai salāgotu ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulā (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai, lietoto terminoloģiju, lūdzam aizstāt noteikumu projekta 36.1.apakšpunktā vārdus "personāla atlīdzības izmaksām" ar vārdiem "personāla izmaksas".
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu kādi noteikumu projekta 36.4.5. punktā minētie teritorijas labiekārtošanas darbi potenciāli varētu būt nepieciešami teritorijas un objektu funkcionalitātes nodrošināšanai, ņemot vērā, ka noteikumu projekta 36.4.2. punktā jau ir minēta būves sasniedzamības un piekļūstamības nodrošinošās infrastruktūras attīstība.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt nosaukumu: "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika iekšzemes komandējumu izmaksām darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam īstenošanai"
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt nosaukumu: "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika 1 km izmaksām darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam īstenošanai "
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot, un anotācijā aprakstīt, kādas citas ar kultūras pakalpojuma īstenošanu saistītās izmaksas varētu tikt attiecinātas zem noteikumu projekta 36.8.7.apakšpunkta (var minēt piemērus).
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka noteikumu projektā tiek plānoti komercdarbības atbalsta nosacījumi, lūdzam izteikt noteikumu projekta 39.punktu šādā redakcijā:
"39. Pievienotās vērtības nodoklis, kas tiešā veidā saistīts ar projektu, uzskatāms par attiecināmām izmaksām saskaņā ar regulas Nr. 2021/1060 64. panta 1. punkta “c” apakšpunktā ietvertajiem nosacījumiem, ja tas nav atgūstams saskaņā ar attiecīgās valsts tiesību aktiem pievienotās vērtības nodokļa jomā."
Piedāvātā redakcija
-