Atzinums

Projekta ID
23-TA-611
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
28.03.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 3.punktu, ietverot korektas atsauces uz subjektiem, kuriem ir piemērojams Komisijas regulas Nr.651/2014 25.pants un uz kuriem subjektiem ir attiecināms Komisijas regulas Nr.651/2014 28.pants. Vēršam uzmanību, ka atbalsts saskaņā ar Komisijas regulas Nr.651/2014 28.pantu ir piešķirams tikai sīkajiem (mikro), mazajiem vai vidējiem saimnieciskās darbības veicējiem, savukārt atbalsts saskaņā ar Komisijas regulas Nr.651/2014 25.pantu ir piešķirams arī lielajiem saimnieciskās darbības veicējiem.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekta 23.punkta nosacījumus programmas autors ir nolēmis attiecināt arī uz ar saimniecisku darbību nesaistītiem projektiem, vēršam uzmanību, ka šajā punktā ietvertie nosacījumi neatbilst noteikumu projekta 2.1.punktā noteiktajam - projektu īsteno pētniecības organizācija un projekta ietvaros tiek īstenotas darbības, kurām nav saimnieciska rakstura. Attiecīgi lūdzam nodalīt nosacījumus, kas uz ar saimniecisku darbību nesaistītiem projektiem no nosacījumiem, kas attiecas uz ar saimniecisku darbību saistītiem projektiem.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Skaidrojam, ka sadarbības projektam ir jāatbilst Komisijas paziņojuma "Pētniecībai, izstrādei un inovācijai piešķiramā valsts atbalsta nostādnes "(2022/C 414/01) (turpmāk - Pētniecības nostādnes) 16.punkta h) apakšpunktam, lai to uzskatītu par tādu, kas atbilst patiesai sadarbībai. Vienlaikus Pētniecības nostādņu 39.zemsvītras atsauce nosaka, ka "pētniecības un izstrādes pakalpojumu sniegšana un pētniecība un izstrāde, ko veic uzņēmumu uzdevumā, netiek uzskatīta par neatkarīgu pētniecību un izstrādi". Attiecīgi aicinām atbilstoši precizēt noteikumu projekta punktu. 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka Komisijas regulas Nr.651/2014 2.panta 90.punktā minētā definīcija atsavināšanas vai projekta daļas ietvaros radītā intelektuālā īpašuma nodošanu citam sadarbības partnerim neparedz. Attiecīgi aicinām šo noteikumu projekta punktu precizēt atbilstoši Komisijas regulas Nr.651/2014 2.panta 90.punktā noteiktajam vai arī dzēst.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam skaidrot, kāpēc no noteikumu projekta ir izņemts nosacījums par to, ka projektiem ar saimniecisko darbību netiks piemērota 40% vienotā likme pārējām izmaksām? Lūdzam skaidrot, kā šajā gadījumā tiks nodrošināta vienāda pieeja vienādu izmaksu segšanai.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Skaidrojam, ka, sniedzot atbalstu ar Komisijas regulu Nr.651/2014, ir jānodrošina tas, ka nevis izmaksas ir attiecināmas pēc projekta iesniegšanas sadarbības iestādē, bet gan tas, ka darbības tiek uzsāktas pēc tam, kad projekta pieteikums, kurš atbilst Komisijas regulas Nr.651/2014 6.panta 2.punktā noteiktajam, ir iesniegts atbalsta sniedzējam. Ja darbi pie projekta uzsākti pirms projekta iesniegšanas atbalsta sniedzējam, viss projekts ir noraidāms. Attiecīgi lūdzam precizēt noteikumu projekta 36.punktu, attiecinot to tikai uz ar saimniecisku darbību nesaistītiem projektiem, dzēšot 36.1.2.punktu, jo nosacījumi par stimulējošo ietekmi ar saimniecisko darbību saistītiem projektiem jau ir noteikti noteikumu projekta 40.2.punktā.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ievērojot to, ka šī pasākuma ietvaros nav paredzēti projekti, kuros ir iespējams apvienot gan ar saimniecisku darbību saistītas darbības, gan nesaimnieciskas darbības, tad lūdzam izvērtēt, vai nosacījumu par vidējās svērtās publiskā finansējuma atbalsta intensitātes aprēķinu ir nepieciešams iekļaut noteikumu projektā. Vēršam uzmanību, ka komercdarbības atbalsta gadījumā ir jānodrošina tas, ka tiek ievērota konkrētai pētniecības kategorijai noteiktā intensitāte.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka neatkarīgi no tā, vai tiek vai netiek gūti ienākumi, ja pētījuma rezultāts tālāk tiek izmantots saimnieciskajai darbībai, kas var ietvert arī ienākumu gūšanu, to nevar uzskatīt par ar saimniecisku darbību nesasaistītu. Attiecīgi lūdzam precizēt noteikumu projekta 42.punktu, paredzot, ka šādos gadījumos tiek piemērots komercdarbības atbalsta regulējums.
Ja atbalsta programmas izstrādātājs tomēr uzskata, ka šie projekti nebūs ar saimniecisku darbību saistīti, lūdzam par to sniegt anotācijā sniegt atbilstošu skaidrojumu, tostarp skaidrojot, kā tas atbilst Pētniecības nostādņu 20.punktam.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka atbalsta pasākuma ietvaros atbalsts infrastruktūrai kā tādai paredzēts netiek. Attiecīgi lūdzam precizēt noteikumu projektu.
Vienlaikus skaidrojam, ka piebilde "ja finansējuma saņēmējs un labuma guvējs atbilst saimnieciskās darbības veicēja definīcijai vai pētniecības organizācijas definīcijai" ir lieka, jo aktivitātes ietvaros tiek atbalstītas gan pētniecības organizācijas, gan saimnieciskās darbības veicēji, attiecīgi noteikumu projekta nosacījumi ir attiecināmi uz abiem.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 76.punktu, jo, skaidrojam, ka saskaņā ar Komisijas regulu Nr.651/2014 pienākums nodrošināt Komisijas regulas Nr.651/2014 9.panta 1.un 4.punktā minēto par atbalsta pārredzamību ir atbalsta sniedzējam, nevis atbalsta saņēmējam.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lai nodrošinātu informāciju par atbalsta programmas izstrādātāja plānoto īstenošanas laiku un pēcuzraudzības periodu, lūdzam izziņas 147.punktā Izglītības un zinātnes ministrijas sniegto skaidrojumu iekļaut arī anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Attiecībā uz MKN projekta 7.4.2., 7.4.4. un 7.4.5. apakšpunktiem, vēršam uzmanību, ka RIS3 rādītāju sarakstā, kas ir saskaņots starp IZM un EM ir iekļauti šādi rādītāji:
- radītie rūpnieciskā īpašuma objekti- patents un  patentu pieteikumi
- radītie rūpnieciskā īpašuma objekti- licences līgumi
- jaunradītie produkti (preces un pakalpojumi, kas nav tehnoloģijas) (skaits);
Aicinām IZM ar nacionālajiem rādītājiem nedublēt jau pieejamos RIS3 rādītājus un izvērtēt nepieciešamību ar tiem papildināt MKN 8.punktu. Vēršam uzmanību, ka līdzīgu dublējošos rādītāju noteikšana palielinās finansējuma saņēmējam administratīvo slogu.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā noteikumu projektu kopējās projekta izmaksas var būt mazākas par 200 000 EUR, kas automātiski nozīmētu, ka šajā pasākumā visiem projektiem obligāti būtu jāpiemēro vienkāršotās izmaksas visām darbībām atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulā (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk - regula Nr. 2021/1060) 53.panta 2.punkta nosacījumiem. Ņemot vērā, ka ir plānots šajos projektos piemērot vienoto likmi 40% apmērā, lai segtu projekta pārējās izmaksas, tad saskaņā minētās regulas skaidrojumu, ja izmanto vienotās likmes finansējumu, izmaksu pozīcijas, kurām piemēro vienoto likmi, var atlīdzināt saskaņā ar regulas Nr. 2021/1060 53.panta 1. punkta a) apakšpunktu (kā faktiskās izmaksas), attiecīgi nodrošinot regulas Nr.2012/1060 53.panta 2.punkta nosacījumu ievērošanu.

Lūdzam ar šo skaidrojumu papildināt anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Rosinām ar saimniecisku darbību nesaistīta projekta attiecināmo izmaksu uzskaitījumu papildināt ar tehnoloģiju tiesību aizsardzības izmaksām.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt ar vārdu "pievienotās" apakšpunkta sākumā.
Piedāvātā redakcija
33.2.5. pievienotās vērtības nodoklis ir attiecināmās izmaksas, ja tas nav atgūstams atbilstoši normatīvajiem aktiem nodokļu politikas jomā.
16.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Attiecībā uz noteikumu projekta 34.punktu, kas paredz vienotās likmes ieviešanu pasākumā ar saimniecisku darbību nesaistītiem projektiem, aicinām Finanšu ministriju un Izglītības un zinātnes ministriju uz tikšanos, lai kopīgi pārrunātu iespējas piemērot vienoto likmi ar saimniecisku darbību saistītiem projektiem. Papildus vēršam uzmanību, ka pēc esošās noteikumu projekta redakcijas, sadarbības iestādei nebūs iespējams pārbaudīt noteikumu projekta 23.6., 32.2.1., 32.2.3., 38.1.2. apakšpunktos noteiktos finansējuma ierobežojumus.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Rosinām attiecināmo izmaksu uzskaitījumu papildināt ar tehnoloģiju tiesību aizsardzības izmaksām.
 
Piedāvātā redakcija
Uz projektu, kas saistīts ar saimniecisku darbību, attiecināmas ir Komisijas regulas Nr. 651/2014 25. panta 3. punkta "a", "b", "d" un "e" apakšpunktā noteiktās pētniecības izmaksas un 28. panta 2. punkta "a" apakšpunktā minētās izmaksas (tikai šo noteikumu 49.1. apakšpunktā noteiktajam labuma guvējam).
18.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām MK noteikumu projekta 42. un 43.punktā izmantot vārda “ienākumi” vietā vārdu “ieņēmumi”, lai veidotu vienādu izpratni, ņemot vērā to, ka gan regulās, gan citos normatīvos aktos tiek izmantots vārds “ieņēmumi”.
Piedāvātā redakcija
42. Pasākuma ietvaros īstenojot ar saimniecisku darbību nesaistītus projektus finansē tāda jauna produkta vai tehnoloģijas prototipa vai cita eksperimentālā objekta izstrādi, kurš tiks izmantots turpmākos pētījumos, bet nebūs tieši izmantojams ieņēmumu gūšanai, to pārdodot vai izmantojot ražošanā vai pakalpojumu sniegšanā. Ieņēmumus, kas gūti no prototipu vai citu eksperimentālo objektu komerciālas izmantošanas, atskaita no attiecināmajām projekta izmaksām.
43. Ar saimniecisku darbību nesaistītos projektos izstrādāto produktu, procesu vai pakalpojumu eksperimentālu ražošanu vai testēšanu ražošanas apstākļos finansē tikai tad, ja tas nepieciešams pētniecības rezultātu apstiprināšanai un pārbaudei un tos tieši vai pārveidojot neizmantos ieņēmumu gūšanai, pārdodot vai izmantojot ražošanā vai pakalpojumu sniegšanā.
19.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā to, ka noteikumu projekta 58. punkta nosacījums par iekšējās kontroles sistēmas izstrādi korupcijas un interešu konflikta riska novēršanai attiecināms uz projektiem, kurus plānots īstenot kā daudzpakāpju (1.1.1.3. pasākuma projektu ieviešanas shēma to neparedz), kā arī to, ka Ministru kabineta 2017. gada 17. oktobra noteikumi Nr. 630 “Noteikumi par iekšējās kontroles sistēmas pamatprasībām korupcijas un interešu konflikta riska novēršanai publiskas personas institūcijā” nav attiecināmi uz privātpersonām, kas ir plānotie finansējuma saņēmēji, lūdzam dzēst noteikumu projekta 58. punktu. Vēršam uzmanību, ka Finanšu ministrijas izteiktais komentārs 01.02.2024 atzinumā (Nr. 184), uz kā pamata noteikumu projekts ir papildināts ar 58.punktu, ir vērsts uz interešu konflikta nosacījumu paplašināšanu, nevis iekšējās kontroles sistēmas izstrādi (kas ir specifiski jāparedz daudzpakāpju projektiem).
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projektā netiek pieminēta noteikumu projekta 1. pielikumā pievienotā apgrozījuma pārskata iesniegšana. Aicinām izvērtēt pielikuma aktualitāti un anotācijā skaidrot tā nepieciešamību.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt, vai prasība "1.1.1.3. pasākuma ietvaros ir definētas arī prasības projekta iesniedzējam un sadarbības partneri, kas jāievēro īstenojot pētniecības projektus 1.1.1.3. pasākuma ietvaros. Tai skaitā paredzot, ka finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris projekta īstenošanas laikā nodrošina interešu konflikta neesamību saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 61. panta prasībām, kā arī paraksta interešu konflikta neesamības apliecinājumu, kurā obligāti ietver atsauci uz Regulas 2018/1046 61. pantu." attiecināma uz šo pasākumu, ja to nav plānots īstenot kā daudzpakāpju pasākumu.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Attiecībā uz anotācijas 1.3.sadaļas ietverto rindkopu "Vienotās likmes 40 % apmērā piemērošana pārējo izmaksu segšanai balstīta uz 2014. - 2020.gada plānošanas perioda ietvaros īstenotā 1.1.1.1.pasākuma "Praktiskās ievirzes pētījumi" pieredzē, kur projekta izmaksu lielāko daļu veidoja personāla atlīdzības izmaksas.",  lūgums papildināt anotāciju, ietverot informāciju par vismaz galvenajām izmaksām, ko paredzēts segt no vienotās likmes un aprakstīt, vai nepastāv dubultā finansējuma risks attiecībā uz izmaksām.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas 1.3.sadaļā redakciju, ņemot vērā, ka ar vienoto likmi tiks segtas projekta pārējās izmaksas, nevis , ka "pārējās izmaksas veidojas no vienotās likmes":
"1.1.1.3.pasākumā paredzēts,  ka pārējās attiecināmās izmaksas, izņemot tiešās attiecināmās personāla izmaksas, tiks segtas izmantojot vienoto likmi 40 % apmērā no tiešajām attiecināmajām personāla izmaksām, saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021.gada 24.jūnija Regulas Nr.2021/1060 ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai 56.panta 1.punktu."
Piedāvātā redakcija
-
24.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka šobrīd ir jau 2024.gada marts, lūdzam precizēt anotācijas 3.sadaļu "Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem" un kā kārtējo gadu norādīt 2024.gadu.
Piedāvātā redakcija
-