Projekta ID
25-TA-400Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
13.06.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulu ar attiecīgu izvērtējumu atbilstoši visiem Komisijas 2014.gada 17.jūnija Regulas (ES) Nr.651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108.pantu, (turpmāk – Regula Nr.651/2014) punktiem, kā arī iekļaut informāciju, ka Ekonomikas ministrija 20 darba dienu laikā pēc Ministru kabineta 2020. gada 16. jūnija noteikumu Nr. 383 "Noteikumi par garantijām saimnieciskās darbības veicējiem konkurētspējas uzlabošanai" (turpmāk – noteikumi) grozījumu stāšanās spēkā iesniegs Eiropas Komisijā kopsavilkuma informāciju par programmu, izmantojot SANI2 sistēmu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Anotācijā ir minēts, ka "Piesakoties atbalstam, būs nepieciešams saņemt atzinumu no Aizsardzības ministrijas par projekta atbilstību drošības un aizsardzības jomai, veicot norādi par projekta atbilstību militārajai vai divējāda lietojuma produktu un tehnoloģiju specifikai." Skaidrojam, ka, ja publisko finansējumu paredzēts piešķirt divējāda lietojuma preču un tehnoloģiju jomā, tas būtu vērtējams kā saimniecisks projekts, kuram, piešķirot publisko finansējumu, būtu jāpiemēro komercdarbības atbalsta regulējums (sk. skaidrojošo materiālu Finanšu ministrijas mājas lapā https://www.fm.gov.lv/lv/media/21699/download?attachment). Izstrādājot atbalsta pasākumu, ir nepieciešams skaidri definēt atbalstāmo aktivitāšu būtību, proti, vai ir paredzēts sniegt atbalstu no publiskiem resursiem tikai tādām aktivitātēm, kas saistītas vienīgi ar darbībām militārajā jomā vai arī atbalsts no publiskiem resursiem iespējams divējāda lietojuma preču un tehnoloģiju jomā, attiecīgi lemjot par atbilstoša komercdarbības atbalsta regulējuma piemērošanu. Gadījumā, ja ir plānots atbalstu sniegt gan darbībām militārajā jomā, gan atbalstīt aktivitātes divējāda lietojuma preču un tehnoloģiju jomā, attiecībā uz publisko līdzekļu piešķīrumu atbalstam darbībām militārajā jomā komercdarbības atbalsta nosacījumus neattiecina, ja ar uzskaites nodalīšanu ir iespējams nodrošināt to, ka aktivitātes divējāda lietojuma preču un tehnoloģiju jomā negūst labumu no publiskajiem līdzekļiem, kas piešķirti darbībām militārajā jomā. Ņemot vērā skaidroto, lūdzam precizēt un papildināt noteikumu projektu un anotāciju tā, lai skaidrs, vai plānots atbalstu sniegt tikai darbībām militārajā jomā, vai arī atbalstīt aktivitātes divējāda lietojuma preču un tehnoloģiju jomā, un attiecīgi noteikumus papildināt ar normu, kas nosaka vai nu uzskaites nodalīšanu vai arī attiecīgus komercdarbības atbalsta nosacījumus.
Papildus, lai nodrošinātu to, ka regulējumā ir skaidri atrunāti komersanta un Aizsardzības ministrijas pienākumi, lūdzam papildināt noteikumu projektu ar atbilstošu regulējumu, definējot procedūras atbilstoši anotācijā norādītajam, proti, kādas darbības būs jāveic atbalsta pretendentam piesakoties atbalstam, lai saņemtu atzinumu no Aizsardzības ministrijas par projekta atbilstību drošības un aizsardzības jomai. Vienlaikus lūdzam saskaņot noteikumu projektu ar Aizsardzības ministriju.
Papildus, lai nodrošinātu to, ka regulējumā ir skaidri atrunāti komersanta un Aizsardzības ministrijas pienākumi, lūdzam papildināt noteikumu projektu ar atbilstošu regulējumu, definējot procedūras atbilstoši anotācijā norādītajam, proti, kādas darbības būs jāveic atbalsta pretendentam piesakoties atbalstam, lai saņemtu atzinumu no Aizsardzības ministrijas par projekta atbilstību drošības un aizsardzības jomai. Vienlaikus lūdzam saskaņot noteikumu projektu ar Aizsardzības ministriju.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā, ka Regulas Nr.651/2014 14.pantu ir iespējams piemērot tikai tad, ja aizdevums, par kuru tiek sniegta garantija, ir saistīts ar sākotnējiem ieguldījumiem projektā, kā arī ir jāievēro atbalsta stimulējošās ietekmes nosacījums, lūdzam šajā kontekstā izvērtēt noteikumu 8., 9., 91 punktā, kā arī citos noteikumu punktos, kur nepieciešams, iekļautos izņēmumus, un nepieciešamības gadījumā, precizēt noteikumus, piemēram, nosakot, kuros gadījumos Regulas Nr.651/2014 14.pants nav piemērojams. Vienlaikus lūdzam iekļaut skaidrojumu anotācijā, t.sk., ka jebkurā gadījumā pasākuma ietvaros atbalstu ar Regulas Nr.651/2014 14.pantu var saņemt tikai tad, ja aizdevums, par kuru tiek sniegta garantija, ir saistīts ar sākotnējiem ieguldījumiem projektā, kā arī ir jāievēro atbalsta stimulējošās ietekmes nosacījums, t.i. projekts nevar tik uzsākts ātrāk, kā iesniegts projekta pieteikums, un ka šos nosacījumus pirms garantijas izsniegšanas pārbauda garantijas devējs - akciju sabiedrība “Attīstības finanšu institūcija Altum” (turpmāk – Altum).
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā, ka pasākums papildināts ar atbalstu saskaņā ar Regulas Nr.651/2014 14.pantu, lūdzam precizēt noteikumu 10.punkta pēdējo teikumu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam pārskatīt un precizēt noteikumu 12.punktu, jo tas runā par garantijas summu, kas sniegta MVU saskaņā ar Komisijas 2023.gada 13.decembra Regulu (ES) 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108.panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk –Regula Nr.2023/2831), sniedzot, t.sk., atsauci uz minētās regulas 2. panta 2. punkta definīciju, savukārt 12.punkta apakšpunkti runā arī par atbalstu ar Regulu Nr.651/2014, kurai ir attiecīgā saistīto uzņēmumu definīcija, un atbalstu lielajiem komersantiem.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā, ka noteikumi papildināti ar Regulas Nr.651/2014 nosacījumiem, lūdzam noteikumus papildināt ar visām normām, kas izriet no Regulas Nr.651/2014 I sadaļas, kā arī 13. un 14.panta prasībām. Tai skaitā, 1.panta 4.punkta (saistīto uzņēmumu grupas līmenī), 9.panta 1. un 4.punkta, 14.panta 7., 14. un 16.punkta.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lai novērstu nekorektas interpretācijas risku, ka projektā radušās attiecināmās izmaksas var tikt attiecinātas arī gadījumos, ja darbi pie sākotnējā ieguldījumu projekta tika uzsākti pirms projekta iesnieguma (garantijas pieteikuma) iesniegšanas, tādējādi pārkāpjot stimulējošās ietekmes prasību (atbilstoši Komisijas regulas Nr.651/2014 6.pantam), lūdzam papildināt noteikumu 12.15. apakšpunktu ar nosacījumiem:
1) ka, projekta iesniegums atbilst Komisijas regulas Nr. 651/2014 6. panta 2. punktā ietvertajām prasībām par pieteikumā iekļaujamo informāciju;
2) ja projekta īstenošana ir uzsākta pirms projekta iesnieguma iesniegšanas, projekta iesniegumu noraida;
3) sniegt "darbu sākuma" definīciju atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 23. punktam.
1) ka, projekta iesniegums atbilst Komisijas regulas Nr. 651/2014 6. panta 2. punktā ietvertajām prasībām par pieteikumā iekļaujamo informāciju;
2) ja projekta īstenošana ir uzsākta pirms projekta iesnieguma iesniegšanas, projekta iesniegumu noraida;
3) sniegt "darbu sākuma" definīciju atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 23. punktam.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā, ka piešķirot atbalstu saskaņā ar Regulu Nr. 651/2014 ir jāievēro atbalsta stimulējošās ietekmes nosacījums, jau sākotnēji lemjot par garantijas piešķiršanu ir jānosaka maksimālais iespējamais garantijas termiņš, summa un atbalsta intensitāte, jo jaunu lēmumu par papildus atbalsta piešķiršanu vairs pieņemt nevarēs. Attiecīgi lūdzam precizēt noteikumu 14.1 punktu un papildināt noteikumus tā, lai tas ir viennozīmīgi ir skaidrs. Ar skaidrojumu lūdzam papildināt arī anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lai viennozīmīgi ir skaidrs kāds ir subsīdijas ekvivalents, lūdzam anotācijā skaidrot subsīdijas ekvivalenta aprēķināšanas metodiku, gadījumā, kas noteikts noteikumu 19.1 punktā, ņemot vērā noteikumu 19.punktā minēto garantijas prēmiju likmju aprēķina metodiku.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā, ka noteikumi ir papildināti arī ar Regulas Nr.651/2014 nosacījumiem, lūdzam papildināt noteikumu 20.1 punktu arī ar atsauci uz Regulu Nr.651/2014.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu 21.punktu, skaidri nosakot, kādus nosacījumus subsīdijas ekvivalenta aprēķināšanai lielajam saimnieciskās darbības veicējam un mazai vidējās kapitalizācijas un vidējās kapitalizācijas sabiedrībai piemēro gadījumos, kad atbalstu sniedz piemērojot Regulu Nr. 2023/2831 vai Regulu Nr. 651/2014.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā, ka noteikumi ir papildināti arī ar Regulas Nr.651/2014 nosacījumiem, lūdzam papildināt noteikumu 22. punktu arī ar atsauci uz Regulu Nr.651/2014.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā, ka noteikumi ir papildināti arī ar Regulas Nr.651/2014 nosacījumiem, lūdzam papildināt noteikumu 23. punktu arī ar tajā ietvertajiem nosacījumiem atbalstam, kas sniegts ar Regulu Nr.651/2014.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā, ka noteikumi ir papildināti arī ar Regulas Nr.651/2014 nosacījumiem, lūdzam precizēt noteikumu 27. punktu ar dokumentu glabāšanas nosacījumiem, ja atbalsts tiek sniegts ar Regulu Nr.651/2014.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Skaidrojam, ka, ja tiek pārkāpti Regulas Nr. 651/2014 nosacījumi, atbalsta saņēmējam ir pienākums atmaksāt Altum projekta ietvaros saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem. Attiecīgi lūdzam precizēt noteikumu 28.punkta redakciju.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā, ka noteikumi ir papildināti arī ar Regulas Nr.651/2014 nosacījumiem, lūdzam noteikumu papildināt ar normu, kas nosaka nosacījums par darbības vai izmaksu nošķiršanu gadījumā, ja uzņēmums darbojas gan izslēgtajās nozarēs, gan citās nozarēs, uz kurām attiecas Regulas Nr.651/2014 darbības joma.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā, ka noteikumi ir papildināti arī ar Regulas Nr.651/2014 nosacījumiem, lūdzam noteikumu papildināt ar normu, kas nosaka termiņu atbalsta sniegšanai ar Regulu Nr.651/2014.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā, ka no noteikumu 21.punkta izriet, ka subsīdijas ekvivalentu lielajam saimnieciskās darbības veicējam un mazai vidējās kapitalizācijas un vidējās kapitalizācijas sabiedrībai aprēķinās arī saskaņā Regulas Nr. 2023/2831 4. panta 6. punkta "d" “i” apakšpunkta nosacījumiem, lūdzam papildināt noteikumu 45.punktu ar atsauci arī uz šo Regulas Nr. 2023/2831 normu.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ievērojot izziņas 11.punktā sniegto informāciju, ka digitalizācijas garantijām paredzētā finansējuma 4 190 000 euro apmērā pārcelšana uz 1.2.3.3. pasākumu nemaina pasākumu finansējuma apmēru, bet tikai izsniedzamo garantiju apmēru, kas tiks paredzēts no Altum atmaksām, lūdzam attiecīgi papildināt anotācijas 1.3.sadaļā tehnisko precizējumu aprakstu ar iepriekš minēto skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Aicinām Ekonomikas ministriju anotācijas 1.3. sadaļās apakšsadaļā "Risinājuma apraksts" sniegt informāciju kā kredītiestāžu loka paplašināšana ietekmēs 1.2.3.4.pasākuma garantiju programmas sasniedzamos rādītājus un kāds ir paredzamais darījumu apjoma pieaugums.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Anotācija (ex-ante)
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 4. sadaļu ar informāciju par veicamajiem grozījumiem Ministru kabineta 2023. gada 5. septembra noteikumos Nr. 510 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam finanšu instrumentu kopīgie īstenošanas noteikumi", kā arī aicinām papildināt Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projektu ar atbilstošu uzdevumu sagatavot un ekonomikas ministram iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā attiecīgos grozījumus.
Piedāvātā redakcija
-
22.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Lai nodrošinātu viennozīmīgu interpretāciju par doto uzdevumu, lūdzam konkretizēt Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta 4. punktā:
1) par ko ir Ekonomikas ministrijas piedāvātie grozījumi Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.-2027. gadam, vai sniegt atbilstošu informāciju anotācijā;
2) kuros tieši Ministru kabineta noteikumos tiktu veikti grozījumi.
1) par ko ir Ekonomikas ministrijas piedāvātie grozījumi Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.-2027. gadam, vai sniegt atbilstošu informāciju anotācijā;
2) kuros tieši Ministru kabineta noteikumos tiktu veikti grozījumi.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka šīs programmas ietvaros atbalsta instruments ir garantija, lūdzam noteikumu 12.14. apakšpunktu precizēt atbilstoši plānotajam, proti, piemēram, vārda "finansēt" vietā lietot vārdus "aizdevums, par kuru sniegta garantija", vienlaikus redakcionāli pielāgojot arī pārējo normu.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka 16.23.1.apakšpuntā iekļautais, ka komersants, tai skaitā vērtējot saistītās grupas līmenī, nav uzskatāms par grūtībās nonākušu uzņēmumu saskaņā ar Regulas Nr. 651/2014 2. panta 18. punktu, nav attiecināms uz nozaru ierobežojošajiem nosacījumiem Aicinām precizēt noteikumu normas.
Piedāvātā redakcija
-
25.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu 18.1.apakšpunktu tā, lai skaidrs, ka 18.1.apakšpunkts attiecas uz de minimis atbalstu, jo attiecībā uz Regulas Nr.651/2014 gadījumiem grūtībās nonākušu uzņēmumu kritērijs ir iekļauts noteikumu 16.23.1.apakšpunktā.
Piedāvātā redakcija
-
