Atzinums

Projekta ID
25-TA-931
Atzinuma sniedzējs
Valsts kanceleja
Atzinums iesniegts
26.08.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Iebildums
Lūdzu veikt likumprojektā ietverto informācijas sniegšanas pienākumu izvērtējumu. Kā piemēram, informācijas sniegšanas pienākumi ir ietverti likumprojekta 58. panta otrā daļā, 75. panta otrā daļā, 77. panta pirmās daļas 4. apakšpunktā, 83. panta trešā daļā, u.c. pantos, to daļās vai apakšpunktos.

Tiesību akta projektiem ir jāvērtē ietekme uz administratīvo slogu un apstiprinoša rezultāta gadījumā jāveic administratīvo izmaksu monetārs novērtējums saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 “Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība” (turpmāk - noteikumi Nr. 617) 15. punktu. 

Lai vienkāršāk būtu veikt aprēķinu, Valsts kanceleja aicina izmantot Vadlīnijās tiesību akta sākotnējās ietekmes novērtēšanai un novērtējuma ziņojuma sagatavošanai vienotajā TAP portālā (pieejamas Ministru kabineta tīmekļvietnē - https://www.mk.gov.lv/lv/media/16905/download?attachment) 22.-25.lp ietvertos norādījumus administratīvo izmaksu monetārā novērtējuma veikšanai.  
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Iebildums
Lūdzu veikt likumprojektā ietverto informācijas sniegšanas pienākumu izvērtējumu. Kā piemēram, informācijas sniegšanas pienākumi ir ietverti likumprojekta 111. panta otrajā daļā, 116. panta trešajā daļā, 143. panta pirmajā un otrajā daļā, u.c. pantos, to daļās vai apakšpunktos.

Tiesību akta projektiem ir jāvērtē ietekme uz administratīvo slogu un apstiprinoša rezultāta gadījumā jāveic administratīvo izmaksu monetārs novērtējums saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 “Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība” (turpmāk - noteikumi Nr. 617) 15. punktu. 

Lai vienkāršāk būtu veikt aprēķinu, Valsts kanceleja aicina izmantot Vadlīnijās tiesību akta sākotnējās ietekmes novērtēšanai un novērtējuma ziņojuma sagatavošanai vienotajā TAP portālā (pieejamas Ministru kabineta tīmekļvietnē - https://www.mk.gov.lv/lv/media/16905/download?attachment) 22.-25.lp ietvertos norādījumus administratīvo izmaksu monetārā novērtējuma veikšanai.  
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts
13) radinieks – notiesātā tēvs, māte, aizbildnis, aizgādnis, bērns, brālis, māsa, vecvecāks un mazbērns;
Priekšlikums
Tiesiskās skaidrības labad aicinām izvērtēt, vai likumprojekts nebūtu papildināms ar termina "ģimenes loceklis" skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts
13) radinieks – notiesātā tēvs, māte, aizbildnis, aizgādnis, bērns, brālis, māsa, vecvecāks un mazbērns;
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt, vai nebūtu papildināms ar "pusbrālis, pusmāsa", nevis tikai "brālis, māsa", lai izslēgtu dažādu tiesiskā regulējuma interpretāciju un piemērošanu. Norādāms, ka pusmāsas un pusbrāļi tiek atsevišķi norādīti likumā "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā", Civillikumā, Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts
Ar īslaicīgu brīvības atņemšanu notiesātajiem slēgtā cietuma augstākajā pakāpē ir tiesības:
1) izmantot vismaz stundu ilgu īslaicīgo satikšanos ne retāk kā reizi mēnesī, bet ne mazāk kā vienu īslaicīgo satikšanos soda izpildes laikā, ja tas ir īsāks par mēnesi;
2) iepirkties komersanta izveidotajā pastāvīgajā tirdzniecības vietā brīvības atņemšanas iestādes teritorijā;
3) izmantot telefonsarunas bez skaita ierobežojuma;
4) saņemt vienu sūtījumu vai pienesumu mēnesī vai vienu sūtījumu vai pienesumu soda izpildes laikā;
5) izmantot tiesības, kas paredzētas 121. panta 4.–14. punktā.
Priekšlikums
Atbilstoši juridiskajai tehnikai lūdzam precizēt 5. punktu, papildinot ar vārdiem "šā likuma" un katru 121. panta punktu uzskaitot atsevišķi.
Piedāvātā redakcija
5) izmantot tiesības, kas paredzētas šā likuma 121. panta 4., 5., 6.,7., 8., 9., 10., 11., 12., 13. un 14. punktā.
6.
Likumprojekts
(8) Notiesātais var piedalīties piedalīties audzināšanas iestādes nepilngadīgajiem un tās apkārtējās teritorijas uzturēšanā, labiekārtošanā un sadzīves apstākļu uzlabošanā.
Priekšlikums
Lūdzam precizēt, izslēdzot vārdu, kas atkārtojas.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Likumprojekts
(4) Notiesātajam, kas iesaistīts atkarību mazināšanas programmā, var piemērot 130. panta 1., 4. un 8. punktā minētos pamudinājumus. Notiesātajam, kas iesaistīts atkarību mazināšanas programmā, var piešķirt pamudinājumu – tiesības uz videosaziņu, ja papildus 130. pantā minētajiem nosacījumiem kontaktēšanās ar radiniekiem, laulāto vai partneri var labvēlīgi ietekmēt notiesātā resocializācijas procesu.
Priekšlikums
Atbilstoši juridiskajai tehnikai lūdzam precizēt, papildinot ar vārdiem "šā likuma".
Piedāvātā redakcija
(4) Notiesātajam, kas iesaistīts atkarību mazināšanas programmā, var piemērot šā likuma 130. panta 1., 4. un 8. punktā minētos pamudinājumus. Notiesātajam, kas iesaistīts atkarību mazināšanas programmā, var piešķirt pamudinājumu – tiesības uz videosaziņu, ja papildus šā likuma 130. pantā minētajiem nosacījumiem kontaktēšanās ar radiniekiem, laulāto vai partneri var labvēlīgi ietekmēt notiesātā resocializācijas procesu.
8.
Likumprojekts
(3) Probācijas uzraudzības izpilde un tās termiņa tecējums tiek apturēts ar dienu, kad tiesai nosūtīts iesniegums par probācijas uzraudzības aizstāšanu ar brīvības atņemšanu vai par atbrīvošanu no probācijas uzraudzības 219. pantā minētajā gadījumā vai par probācijas uzraudzības atcelšanu šā likuma 220. pantā minētajā gadījumā vai par tās atcelšanu vai termiņa samazināšanu šā likuma 228. pantā ​​​​​​​minētajos gadījumos.
Priekšlikums
Atbilstoši juridiskajai tehnikai lūdzam precizēt, papildinot ar vārdiem "šā likuma" pirms atsauces uz 219. pantu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Likumprojekts
(4) Sabiedriskā darba izpilde tiek apturēta ar dienu, kad tiesai nosūtīts iesniegums par atbrīvošanu no turpmākās soda izpildes 219. un 232. pantā minētajos gadījumos vai par sabiedriskā darba aizstāšanu ar probācijas uzraudzību vai sabiedriskā darba atcelšanu šā likuma 220. pantā ​​​​​​​minētajā gadījumā.
Priekšlikums
Atbilstoši juridiskajai tehnikai lūdzam precizēt, papildinot ar vārdiem "šā likuma" pirms atsauces uz 219. pantu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Likumprojekts
Pārejas noteikumi
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt vai pārejas noteikumi nebūtu papildināmi ar jaunu punktu, kas noteiktu, ka ar šā likuma spēkā stāšanos spēku zaudē Latvijas Sodu izpildes kodekss.

Ja minētais tiks noteikts likumā - vēršam uzmanību, ka gadījumā, ja spēkā esošā tiesību akta atzīšana par spēku zaudējušu ir paredzēta izstrādātajā tiesību akta projektā, to norāda anotācijas 1. sadaļā "cita informācija" (skat. skaidrojuma "Vadlīniju tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtēšanai un novērtējuma ziņojuma sagatavošanai vienotajā tiesību aktu izstrādes un saskaņošanas portālā" 43. lpp.). Līdz ar to būtu precizējama arī anotācijas 1. sadaļa.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Likumprojekts
1. Likuma 41. panta pirmajā daļā ietvertais regulējums, ka notiesāto ievietošanu konkrētā brīvības atņemšanas iestādē nosaka Pārvaldes priekšnieks, ņemot vērā arī notiesātā resocializācijas vajadzības, stājas spēkā 2028. gada 1. janvārī.
Priekšlikums
Atbilstoši juridiskajai tehnikai lūdzam precizēt, papildinot ar vārdu "šā".
Piedāvātā redakcija

1. Šā likuma 41. panta pirmajā daļā ietvertais regulējums, ka notiesāto ievietošanu konkrētā brīvības atņemšanas iestādē nosaka Pārvaldes priekšnieks, ņemot vērā arī notiesātā resocializācijas vajadzības, stājas spēkā 2028. gada 1. janvārī.
12.
Anotācija (ex-ante)
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka likumprojekta mērķis ir vērsts uz sabiedrības drošības vairošanu, tostarp cieņu un lojalitāti pret valsti un valsts valodu, rosinām apsvērt iespēju veikt tiesību akta ex-post ietekmes izvērtēšanu trīs līdz piecu gadu laikā no tā spēkā stāšanās brīža.
Ex-post izvērtējums ir veicams ar mērķi noskaidrot, kā ir praksē ieviestas likuma prasības, vai ir sasniegts likuma mērķis un kāda ir regulējuma ietekme uz mērķa grupām.
Saskaņā ar Ministru kabineta noteikumu Nr.617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" 20.punktu, ja projektam paredzēta tiesību akta pēcpārbaudes ietekmes (ex-post) izvērtēšana, šo informāciju iekļauj anotācijā, norādot pamatojumu, termiņu, kā arī projekta mērķa sasniegšanas rezultātus un to vērtēšanas rādītājus.
Šāda novērtējuma rezultāti var kalpot kā pamats lēmumam par tiesību akta pārskatīšanu, tādējādi uzlabojot regulējuma kvalitāti, aktualitāti un efektivitāti. Tie var būt arī pamats jaunām iniciatīvām, kas veicina tiesību akta mērķu īstenošanu.
Valsts kanceleja šobrīd aktīvi stiprina tiesību aktu izvērtēšanas praksi – izstrādājot ex-post ietekmes novērtēšanas vadlīnijas, īstenojot vairākus pilotprojektus un nodrošinot atbalstu prasmju pilnveidei valsts pārvaldē. Plānots, ka 2025. gadā tiks pabeigta vadlīniju izstrāde un organizētas apmācības ministriju speciālistiem, lai atbalstītu normatīvo aktu izstrādātājus un ieviesējus ex-post izvērtējumu veikšanā.
Vienlaikus informējam, ka no 2024. gada Valsts kanceleja sniedz gan metodisku, gan finansiālu atbalstu nozaru ministrijām tiesību aktu ar augstu ietekmes līmeni ex-post izvērtēšanai. Šādu atbalstu iecerēts turpināt, attīstot izvērtēšanas praksi un veicinot kvalitatīvāku un efektīvāku normatīvo aktu izstrādi un ieviešanu.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Priekšlikums
Ietekmes aprakstā ir norādīts uz kurām personām attieksies jaunais kriminālsoda izpildes regulējums, savukārt nav iekļauts ietekmes apraksts. Lūdzu papildināt aprakstu ar faktisko ietekmi.
Piedāvātā redakcija
-