Atzinums

Projekta ID
22-TA-3304
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
29.11.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
Iebildums
Lūdzam pievienot anotācijas pielikumu, kurā aktualizēti dati par esošo atbalsta programmas īstenošanas gaitu, kā arī izvērtēta turpmāka atbalsta programmas ietekme, riski un sagaidāmie zaudējumi, finansiālais rezultāts un atbalsta programmas īstenošanas izmaksu noteikšanas principi, piemēram, atbilstība segtajam riskam, kredītriskam, izsniegšanas un ilgtermiņa darbības izdevumi, kā arī iekļauta informācija par zaudējumu segšanu, kas pārsniedz pirmo zaudējumu noteikto robežu, no piesaistītiem finanšu resursiem, kā arī informācija par maksas par Altum noslogoto kapitālu iecenošanu, maksas apmēru, kā arī pamatojumu par vadības izmaksas izmaiņām finanšu instrumentu griezumā, lai ievērotu Attīstības finanšu institūcijas likuma 12.panta trešajā un ceturtajā daļā noteikto.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Anotācijā skaidrots, ka Pagaidu regulējums paredz pagarināt atbalsta sniegšanu par gadu, nosakot, ka garantiju piešķir vēlākais līdz 2023.gada 31.decembrim - attiecīgi tiek aktualizēts MK Noteikumu Nr.377 25. punkts, pagarinot atbalsta sniegšanas termiņu.
Ņemot vērā, ka atbalsta sniegšanas termiņa pagarināšana tieši ietekmē pasākuma finansējuma izlietojumu (sadalījumu) gadu griezumā, lūdzam papildināt anotācijas 3.sadaļas punktu "cita informācija" ar aktualizēto provizorisko ietekmi uz vispārējās valdības budžeta bilanci 2022. un 2023.gadam.
Piedāvātā redakcija
-
3.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Atbalsta programmas termiņa pagarināšana, paredzot tās īstenošanu arī 2023.gadā, rada papildu ietekmi uz vispārējās valdības budžeta izdevumiem atbilstoši Eiropas Kontu sistēmas metodoloģijai, kas attiecīgi samazina Ministru kabinetam pieejamos budžeta resursus prioritāto pasākumu finansēšanai (t.i. fiskālo telpu). 
Ņemot vērā minēto, uzskatām, ka jautājums par iespējām paredzēt papildu vispārējās valdības budžeta izdevumus atbalsta pasākuma nodrošināšanai 2023.gadā ir skatāms likumprojekta "Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam" sagatavošanas un izskatīšanas procesā, ievērojot budžeta fiskālās iespējas. Attiecīgi grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 377 "Noteikumi par garantiju programmu pret Ukrainu vērstās Krievijas militārās agresijas radīto ekonomisko seku mazināšanai" par darbības termiņa pagarināšanu ir virzāmi izskatīšanai Ministru kabinetā pēc tam, kad Ministru kabinets ir atbalstījis jautājumu par atbalsta pasākuma papildu izdevumiem 2023.gadam budžeta prioritāšu izvērtēšanas procesā. 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam ņemt vērā, ka attiecībā uz lielo saimnieciskās darbības veicēju jāievēro šo noteikumu 10.punktā minētais ierobežojums, līdz ar to aicinām sasaistīt teikumu "Ja lielajam saimnieciskās darbības veicējam sniedz finanšu nodrošinājumu tirdzniecības darbībām enerģijas tirgos, garantijas summu var palielināt, lai segtu likviditātes vajadzības, kas izriet no šīm darbībām nākamajos 12 mēnešos." ar attiecīgo nosacījumu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekts paredz grozījumus atbilstoši Eiropas Komisijas 2022.gada 28.oktobra paziņojumam “Krīzes pagaidu regulējums valsts atbalsta pasākumiem, ar ko atbalsta ekonomiku pēc Krievijas agresijas pret Ukrainu” (C(2022) 7945 final) (turpmāk - EK paziņojums), lūdzam papildināt tos ar skaidrojumu, kas izriet no EK paziņojuma 84. punkta pirmā teikuma: "Kopumā atbalsts, kas piešķirts saskaņā ar iepriekšējā krīzes pagaidu regulējuma 2.1.–2.3. iedaļu, un atbalsts, kuru piešķir saskaņā ar tām pašām attiecīgajām šā paziņojuma iedaļām, nevienā brīdī nedrīkst pārsniegt šā paziņojuma attiecīgajās iedaļās noteikto atbalsta maksimālo apjomu.". Atbilstoši lūdzam papildināt anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka Eiropas Komisijas 2022.gada 28.oktobra paziņojums “Krīzes pagaidu regulējums valsts atbalsta pasākumiem, ar ko atbalsta ekonomiku pēc Krievijas agresijas pret Ukrainu”  aizstāj Eiropas Komisijas 2022.gada 23.marta paziņojumu “Krīzes pagaidu regulējums valsts atbalsta pasākumiem, ar ko atbalsta ekonomiku pēc Krievijas agresijas pret Ukrainu”, nevis ir EK paziņojuma grozījumi, aicinām pārskatīt un redakcionāli precizēt informāciju anotācijā, jo šobrīd atsaucaties uz to kā uz grozījumiem.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka Pagaidu regulējums nesatur 61.punkta iii) apakšpunktu. Lūdzam precizēt 1.tabulā iekļauto izvērtējumu.
Piedāvātā redakcija
-