Atzinums

PAZIŅOJUMS:
Iekšlietu ministrijas informācijas centrs informē, ka 19.05.2024 19:00-21:00 tiks veikti FPRIS (Fizisku personu reģistrācijas IS) tehniskie darbi, šajā laika posmā iespējami autentifikācijas traucējumi izmantojot vienotās pieteikšanās moduli.
Projekta ID
23-TA-2123
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
24.10.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 5. punktā un tā apakšpunktos norādītās sasniedzamās rādītāju vērtības atbilstoši Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas iepriekš sniegtajai informācijai par Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam rādītāju dalījumu pasākumu līmenī, vai attiecīgi iesūtīt Finanšu ministrijai precizētu minēto informāciju (Excel dokumentu).
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt punkta redakciju, jo nav iespējama finansējuma apmēra procentuālā atbilstība, vienlaikus ievērojot 46. punkta nosacījumus, tas ir, KF finansējums līdz 40 % un privātā līdzfinansējuma apmērs vismaz 60 % apmērā ir pretrunā ar 46. punktā noteiktajiem atbalsta intensitātes apmēriem (piemēram, maza uzņēmuma KF finansējuma intensitāte ir 75 % , kas nozīmētu 25 % lielu privāto līdzfinansējumu, tādējādi neatbilstot 10. punktā noteiktajam finansējuma procentuālajam sadalījumam).
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 14.punktā, vai ar pirmo maksājuma pieprasījumu ir domāts avansa vai pirmais starpposma maksājuma pieprasījums, un izteikt punktu atbilstošā no piedāvātajām redakcijām.

Piedāvātā redakcija
14. Projekta iesniedzējs līdz avansa maksājuma pieprasījuma iesniegšanas dienai sadarbības iestādē nodrošina, ka tam ir zemesgrāmatās nostiprinātas tiesības veikt būvdarbus zemesgabalos, kur paredzēts īstenot projektu.
vai
14. Projekta iesniedzējs līdz pirmā starpposma maksājuma pieprasījuma iesniegšanas dienai sadarbības iestādē nodrošina, ka tam ir zemesgrāmatās nostiprinātas tiesības veikt būvdarbus zemesgabalos, kur paredzēts īstenot projektu.
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 17.punktu ar nosacījumu, kas izriet no Komisijas regulas Nr. 651/2014 47.panta 5.punkta, ka atbalsts nedrīkst stimulēt resursu lielāku izmantošanu un attiecīgi precizēt noteikumu projekta anotāciju. Vēršam uzmanību, ka no Komisijas regulas Nr. 651/2014 47.panta 5.punkta izriet, ka atbalsts kopumā nedrīkst stimulēt atkritumu rašanos vai resursu lielāku izmantošanu, tāpēc pat, ja ieguldījumi tiek veikti jaunās iekārtās, ir jāpārliecinās, ka atbalsta saņēmējs, saņemot šādu atbalstu, neīstenos resursu lielāku izmantošanu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam anotācijas V sadaļas 1. tabulā attiecībā uz noteikumu projekta 21.1.apakšpunktā noteiktā nosacījuma atbilstību Komisijas regulas Nr.651/2014 47.panta 7.punktam, norādīt, ka ar šo normu tiek paredzētas stingrākas prasības nekā Komisijas regulas Nr.651/2014 47.panta 7.punkta prasībās noteikts.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt iespējami plašāku vienkāršoto izmaksu piemērošanu. Ja piemērot vienkāršotās izmaksas nav iespējams, lūdzam papildināt anotāciju ar argumentāciju (iekļaujot aspektus, kas apgrūtina piemērot vienkāršotās izmaksas kā piemēram, izmaksu dažādība, datu pieejamība utt.) attiecībā uz vienkāršoto izmaksu nepiemērošanu. Vēršam uzmanību, ka 200 000 euro slieksnis attiecas uz obligāto vienkāršoto izmaksu piemērošanu, taču vienkāršotās izmaksas var piemērot jebkādām projektu darbībām neatkarīgi no projekta lieluma.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar nosacījumu, kas izriet no Komisijas regulas Nr.651/2014 47.panta 6. punkta, ka noteiktos ieguldījumus, kas saistīti ar tehnoloģijām, kuras veido jau rentablu iedibinātu komercpraksi Savienības līmenī, saskaņā ar šo pantu nav atbrīvoti no Līguma 108. panta 3. punktā noteiktās paziņošanas prasības. Skaidrojam, ka, piešķirot atbalstu, saskaņā ar Komisijas regulas Nr.651/2014 47.pantu, ir jāpārliecinās par atbilstību arī Komisijas regulas Nr.651/2014 47.panta 6. punktam. 

Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt anotāciju ar pamatojumu, pēc kura tika noteikts noteikumu projekta 30.punktā minētais procentuālais neparedzēto izdevumu apmērs šim pasākumam. Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Finanšu ministrijas izstrādātajām vadlīnijām attiecināmo izmaksu noteikšanai Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gada plānošanas periodā katram pasākumam neparedzēto izdevumu procentuālais apmērs ir izvērtējams individuāli, atkarībā no tā, cik apjomīgus un sarežģītus projektus paredzēts īstenot attiecīgajā pasākumā.

Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 37.punktu, ka finansējuma saņēmējs nodrošina nepārklāšanās principu ar citiem valsts un ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem un dubultā finansējuma neiestāšanos, kā arī atbalsta summēšanas (kumulācijas) nosacījumu ievērošanu. 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izteikt noteikumu projekta 37.10. apakšpunktu jaunā redakcijā. Ņemot vērā Eiropas Komisijas sniegto skaidrojumu, noteikumu projekta 37.10. apakšpunktā minētās regulas 61. panta prasības nav tiešā veidā attiecināmas uz privātpersonām.
Lūdzam atbilstoši precizēt arī anotāciju.

Piedāvātā redakcija
37.10. finansējuma saņēmējs projekta īstenošanas laikā nodrošina interešu konflikta neesamību.
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam paredzēt nosacījumu, ka de minimis atbalsta gadījumā pirms atbalsta piešķiršanas atbalsta sniedzējs lūdz atbalsta pretendentam iesniegt de minimis atbalsta uzskaites sistēmā sagatavotas veidlapas izdruku vai norādīt sistēmā izveidotās un apstiprinātās pretendenta veidlapas identifikācijas numuru, ievērojot normatīvos aktus par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta V sadaļu ar nosacījumiem, kas izriet no Komisijas regulas Nr.651/2014 47.panta 4. un 10.punkta.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam anotācijas 3.sadaļas 6.punktā norādīt prognozēto KF finansējuma apmēru sadalījumā pa gadiem visam pasākuma īstenošanas periodam, līdz 2029.gadam ieskaitot.
 
Piedāvātā redakcija
-
14.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Lūdzam pārskatīt un precizēt atbilstības izvērtējumu pret Komisijas regulas Nr.651/2014 attiecīgajām normām. Vēršam uzmanību, ka šobrīd, piemēram, ir nekorekti norādīts atbilstības izvērtējums 4.punktam, kuram jābūt nevis pret Komisijas regulas Nr.651/2014 2.panta 2.punktu, bet gan Komisijas regulas Nr.651/2014 2.panta 24.punktu (attiecībā uz lielo uzņēmumu definīciju) un Komisijas regulas Nr.651/2014 I pielikumam (attiecībā uz MVU definīciju).
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam aizstāt noteikumu projekta 1.5. apakšpunktā vārdus "valsts atbalstu komercdarbībai (turpmāk – komercdarbības atbalsts)" ar vārdiem "komercdarbības atbalstu", ņemot vērā Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 13. punktā ietverto deleģējumu.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar mērķa grupu.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot, vai rādītājs būs sasniegts norādītajā termiņā, ņemot vērā 35.punkta nosacījumu, ka uzskaiti veic pēcuzraudzības periodā.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 16. punktā vārdu "elektroniski", lai nerastos interpretācijas iespējas. Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmas funkcionalitātei, sistēmā ir iestrādāti projekta iesnieguma datu lauku, kuros tiek norādīta atbilstoša informācija.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu, norādot, ka noteikumu projekta 18. punktā minētā projekta izmaksu un ieguvumu analīze tiks pievienota projekta iesniegumam.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka tas ietekmē projektu iesniegšanas termiņu un atlases procesu kopumā, lūdzam anotācijā skaidrot 19. punktā noteiktos termiņus, proti, kādēļ dokumentācija VVD atzinuma saņemšanai jāiesniedz vismaz 45 darba dienas pirms projekta iesnieguma iesniegšanas, ja VVD atzinums tiek sniegts 15 darba dienu laikā.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību uz Finanšu ministrijas izstrādāto vadlīniju attiecināmo izmaksu noteikšanai Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gada plānošanas periodā 16.apakšpunktā norādīto 44.atsauci, proti, ka saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija regulas (ES) 2021/1057, ar ko izveido Eiropas Sociālo fondu Plus (ESF+) un atceļ Regulu (ES) Nr. 1296/2013 7.panta 1.punkta h) punkta  iii)apakšpunktu iespējams iegādāties tikai tādus transportlīdzekļus, kas atbilst direktīvas Nr.2009/33/EC nosacījumiem un to atbildīgā iestāde, izstrādājot MK noteikumus par investīciju īstenošanu, norāda sākotnējās ietekmes izvērtējumā (anotācijā). Līdz ar to aicinām izvērtēt iespēju papildināt anotāciju, vienlaikus precizējot noteikumu projekta 21.punktu un 24.4. apakšpunktu, norādot paredzēto transportlīdzekļu veidu.

Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam novērst pretrunu ar 21.punktu, kas paredz, ka var ieguldīt finansējumu jaunos aktīvos, t.sk. ēkās. 
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt pēdējā palīgteikuma "ja šīs izmaksas veido projekta ietvaros radīto pamatlīdzekļu vērtību" nepieciešamību, jo pamatlīdzekļu vērtību nosaka pēc grāmatvedības normatīviem un konkrēta uzņēmuma grāmatvedības politikas.  
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt pēdējā palīgteikuma "ja uzstādīšanas un ieregulēšanas izmaksas veido tehnoloģisko iekārtu vērtību" nepieciešamību, jo parasti šie pakalpojumi ietilpst piegādes līgumos un nav iespējams pieņemt iekārtu ekspluatācijā bez uzstādīšanas un ieregulēšanas. 
Piedāvātā redakcija
-
25.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 24.5.1. apakšpunktā vārdus un skaitļus "kas veiktas saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā 2021.–2027. gada plānošanas periodā publisko informāciju par projektiem un nodrošina Eiropas Savienības fondu publicitātes, saziņas un vizuālās identitātes prasību ieviešanu", kā arī atbilstoši precizēt anotāciju, ņemot vērā, ka attiecīgā normatīvā akta nav.
Vienlaikus, ņemot vērā Eiropas Savienības fondu 2021. - 2027.gada plānošanas periodā izveidojošos praksi un horizontālajos normatīvajos aktos lietoto jēdzienu "komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas nosacījumi", aicinām izvērtēt un pēc nepieciešamības precizēt noteikumu projekta 24.5. un 37.1. apakšpunktu un anotāciju.

Piedāvātā redakcija
-
26.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt iespēju precizēt noteikumu projekta 26.punkta redakciju, lai nerastos pārpratumi, ka noteikumu projekta 24.5.1.apakšpunktā minētās izmaksas pilnā apmērā (jeb 100% apmērā) tiek finansētas no Kohēzijas fonda.
Piedāvātā redakcija
-
27.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 29.punkta otro teikumu, precizējot ierobežojumu, vai izmaksas, kas būs attiecināmas uz projektu, bet neiekļausies projekta budžetā (pēc iepirkuma veikšanas būs lielāka summa, nekā plānots), finansējuma saņēmējs nevarēs segt no saviem līdzekļiem ārpus projekta.
Piedāvātā redakcija
-
28.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ierosinām precizēt šo punktu, svītrojot tajā "neparedzamu apstākļu dēļ", jo projektā var rasties arī cita veida neplānoti izdevumi.
Piedāvātā redakcija
-
29.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izteikt noteikumu projekta 37.1.apakšpunktu jaunā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
37.1. nodrošina komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas pasākumus saskaņā ar Regulas Nr.2021/1060 47. un 50. pantu un normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027.gada plānošanas periodā, kā arī ievēro Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijas.
30.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka nav paredzēta prasība uzkrāt datus par projekta ietekmi uz horizontālo principu īstenošanu pēcuzraudzības laikā, kā arī pasākumam nav noteikta ietekme uz horizontālo principu "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana", lūdzam precizēt apakšpunktu
Piedāvātā redakcija
37.8. projekta īstenošanas laikā uzkrāj datus par projekta ietekmi uz horizontālo principu īstenošanu un projekta īstenošanas laikā un pēcuzraudzības periodā ievēro principus:
37.8.1. klimatdrošināšana;
37.8.2. nenodarīt būtisku kaitējumu;
37.8.3. vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana;
31.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka projekta iesniedzēji pirmās atlases kārtas ietvaros ir paredzēti komersanti, ierosinām precizēt punktu, svītrojot tajā nosacījumu avansa apgūšanai saimnieciskā gada ietvaros.
Piedāvātā redakcija
[..] Finansējuma saņēmējs avansa pieprasījumu sagatavo un sadarbības iestāde to apstiprina, ņemot vērā, ka plānotā avansa apmērs un tā pamatojums atbilst finansējuma saņēmēja spējai to izlietot sešu mēnešu laikā. [..]
32.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt, vai noteikumu projekta 41. punkts būtu pārceļams uz noteikumu projekta III nodaļu. 
Piedāvātā redakcija
-
33.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt noteikumu projekta 43. punkta nepieciešamību, ņemot vērā, ka noteikumu projekta 41.punkts jau nosaka attiecināmības termiņus.
Piedāvātā redakcija
-
34.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka attiecībā uz Komisijas regulas Nr.651/2014 47. panta 7. punkta trešās daļas prasības piemērošanu Horvātija ir uzdevusi jautājumu Eiropas Komisijai ar mērķi saprast praktisko šī nosacījuma piemērošanu. Vēršam uzmanību, ka, ja Eiropas Komisijas atbilde uz Horvātijas jautājumu būs pretrunā ar šobrīd paredzēto, lūdzam  virzīt attiecīgus grozījumus noteikumu projektā, precizējot tā 47. punktu, lai nodrošinātu atbilstību Komisijas regulas Nr.651/2014 47. panta 7. punkta prasībām. 


Piedāvātā redakcija
-
35.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 1.1. sadaļas apakšsadaļu "Apraksts" ar norādi uz Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 13. punktu kā noteikumu projekta izstrādes pamatojošo normu.
Piedāvātā redakcija
-
36.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijā norādīto informāciju par pirmās atlases kārtas tiešo ietekmi uz Eiropas Savienības stratēģiju Baltijas jūras reģionam ar norādi,  ka investīcijām piemērojams Makroreģionālā un jūras baseinu stratēģijas kods 03 - Baltijas jūras reģiona stratēģija, tādējādi nodrošinot skaidru informācijas izsekojamību par pasākuma ietvaros plānotā atbalsta ietekmi uz Eiropas Savienības stratēģiju Baltijas jūras reģionam.
Piedāvātā redakcija
-
37.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 1.3. sadaļu ar nosacījumu, ka finansējuma saņēmējs izstrādā nosacījumus, kā tas pārliecinās par interešu konflikta, krāpšanas un korupcijas risku neesamību, tostarp identificē apstākļus, kuri izraisa vai var izraisīt interešu konfliktu un krāpšanas un korupcijas riskus, kas rada apdraudējumu vai kaitējumu projekta īstenošanā, nosaka veicamos pasākumus un izstrādā darbības plānu interešu konflikta un krāpšanas un korupcijas risku preventīvai novēršanai un gadījumiem, kad interešu konflikts, krāpšana vai korupcija ir atklāta.
Piedāvātā redakcija
-
38.
Anotācija (ex-ante)
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 2. sadaļu ar norādi uz Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju, kura pildīs atbildīgās iestādes funkcijas, un anotācijas 7.1. sadaļu ar norādi uz Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju.



Piedāvātā redakcija
-
39.
Anotācija (ex-ante)
2.2.5. uz konkurenci:
Priekšlikums
Lūdzam pārskatīt sniegto pamatojumu - tā kā pasākums pieļauj jebkura atkritumu veida pārstrādi, secināms, ka tas iekļauj arī bioloģiski noārdāmo atkritumu (BNA) pārstrādi. BNA projektos ES fondu 2014.-2020. gada plānošanas periodā (stadijās pabeigts un līgums) vidējais KF finansējuma apmērs ir 9,7 miljoni euro (vienam no projektiem finansējuma apmērs sasniedz 30 miljonus euro), līdz ar to redzam risku, ka vienam projektam tiek piešķirts viss KF finansējums vai tā lielākā daļa.
Piedāvātā redakcija
-
40.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Aicinām anotācijas 3.sadaļas punktu “Cita informācija” papildināt ar informāciju, ka pasākuma īstenošanai KF finansējuma daļa tiks pieprasīta no valsts budžeta programmas 80.00.00 “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.
 
Piedāvātā redakcija
-