Atzinums

Projekta ID
24-TA-348
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
16.07.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums

Likumprojekta anotācijā ir norādīts, ka  “Ņemot vērā minēto, KNAB nepieciešams paplašināt BRAIS apstrādājamo datu subjektus ar personām, kuras Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma izpratnē atzīstamas par patiesā labuma guvējiem, politiski nozīmīgām personām, politiski nozīmīgas personas ģimenes locekļiem un ar politiski nozīmīgu personu cieši saistītām personām, jo šo jēdzienu skaidrojums ir plašāks nekā valsts amatpersonas jēdziena skaidrojums likuma “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” 4. pantā un KL 316. pantā.
Tāpat izziņā par atzinumos sniegtajiem iebildumiem, atbildot uz sniegto iebildumu, KNAB ir norādījis, ka “Sākotnēji BRAIS paredzēts automatizēti apstrādāt tikai atvērtos datus, kas bez maksas brīvi pieejami Latvijas Atvērto datu portālā. Pēc tam pakāpeniski tiks veidoti saslēgumi ar likumprojekta 11.1 panta astotajā daļā minētajiem reģistriem un sistēmām, sazinoties ar katru reģistra vai sistēmas turētāju atsevišķi par iespējām saņemt KNAB nepieciešamos datus.
Līdz ar to pašreizējā stadijā nav iespējams anotācijā precizēt datu saņemšanas veidu un apjomu, ko paredzēts saņemt no reģistru un sistēmu turētājiem. Iespējamie datu saņemšanas veidi nākotnē - izmantojot API Pārvaldnieku, DAGR, servisa līmeņu pieprasījumus ar/bez VPN.” Tomēr anotācija nav papildināta ar informāciju par sākotnējo datu apstrādi un to, kā tā pakāpeniski tiks mainīta sazinoties ar katru sistēmas turētāju.  Tāpat norādām, ka šobrīd likumprojektā tiek noregulēts no kādām VID IS informācija tiks sniegta atbilstoši patreiz sniedzamajam datu apjomam, kas netiek veikta automātiski.
Ņemot vērā minēto, lūdzam papildināt likumprojekta anotāciju ar attiecīgu informāciju, ka sākotnēji BRAIS paredzēts automatizēti apstrādāt tikai atvērtos datus un tikai pēc tam veidot saslēgumus ar likumprojekta 11.1 panta astotajā daļā minētajiem reģistriem un sistēmām, sazinoties ar katru reģistra vai sistēmas turētāju atsevišķi par iespējām atbilstoši finansējuma apmēram saņemt KNAB nepieciešamos datus.
Vienlaikus lūdzam saglabāt datu apmaiņu ar Valsts ieņēmumu dienestu esošajā kārtībā vai paredzēt ilgāku pārejas periodu, ja VID varēs nodrošināt KNAB pieprasāmo informāciju un vai būs nepieciešams jauns  datu apmaiņas kanāls, un tiem procesiem būs ieplānots finansējums.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam 11.1 panta otrajā daļā dzēst vārdu "par", kas atkārtojas.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam gramatiski precizēt tekstu "Iiepirkumu uzraudzības biroja" uz "Iepirkumu uzraudzības biroja"
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Tā kā ne anotācijā, ne likumprojektā nav atrunāts, tieši kāda  informācija un kādā apjomā tiks prasīta no Valsts ieņēmumu dienesta, piedāvājām 11.3 panta tekstu “no Datu noliktavas sistēmas, Valsts ieņēmumu dienesta elektroniskās deklarēšanas sistēmas, Valsts ieņēmumu dienesta publiskojamo datu bāzes” aizvietot ar “ Valsts ieņēmumu dienesta informāciju sistēmām”, jo kaut kādas informācijas nodošanas kanāls laika gaitā var mainīties (piemēram, no publiskojamo datu bāzes uz DAGR).
 
 
Piedāvātā redakcija

11.3 pants. Datu iegūšanas avoti BRAIS
Informācijas sistēmā dati tiek iegūti no Uzņēmumu reģistra žurnāla, Komercreģistra, Biedrību un nodibinājumu reģistra, Politisko partiju reģistra, Mantojumu reģistra, Gaisa kuģu reģistra, Latvijas Kuģu reģistra, Valsts ieņēmumu dienesta informāciju sistēmām, Fizisko personu reģistra, Traktortehnikas un tās vadītāju valsts informatīvās sistēmas, CSDD Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistra, Transportlīdzekļu tirdzniecības reģistra, sistēmas “Valsts vienotā datorizētā Zemesgrāmata”, Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas, Būvniecības informācijas sistēmas, Elektronisko iepirkumu sistēmas un IUB Publikāciju vadības sistēmas, Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmas un Biroja Elektronisko datu ievades sistēmas.