Atzinums

Projekta ID
24-TA-1210
Atzinuma sniedzējs
Iekšlietu ministrija
Atzinums iesniegts
06.05.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Iekšlietu ministrija uztur iebildumu, kas paredz precizēt projektu, norādot, kuri dati tiek iegūti no Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes uzturētās valsts informācijas sistēmas “Fizisko personu reģistrs”.
Norādām, ka kaut arī projekta sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojumā (anotācijā) ir norādīts, ka projekts neparedz izmaiņas datu iegūšanā no Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes uzturētā Fizisko personu reģistra, projektā nav norādīts, kādas ziņas Fizisko personu reģistra informācijas sistēma sniedz valsts informācijas sistēmai “Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrs”.
Eiropas Parlamenta un Padomes 2016.gada 27.aprīļa regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) (turpmāk – Datu regula) 5.panta 1.punkta a) apakšpunktā ir noteikts datu apstrādes likumības un godprātības princips, t.i., jebkurai personas datu apstrādei ir jābūt tiesiskam pamatam. Godprātības princips būtībā ietver arī visus pārējos principus (likumīgumu, pārredzamību, nolūka ierobežojumu, datu minimizēšanu, precizitāti, glabāšanas ierobežojumu, integritāti un konfidencialitāti, pārskata atbildību), jo tie visi ir vērsti uz to, lai pārzinis nodrošinātu godīgu attieksmi pret datu subjektu – personu, kuras dati tiek apstrādāti.
Vēršam uzmanību, ka Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde kā valsts informācijas sistēmas “Fizisko personu reģistrs” pārzinis ir atbildīga par personas datu apstrādes atbilstību Datu regulai.
Ņemot vērā minēto, kā arī to, ka tiesību normai ir jābūt skaidrai un saprotamai, lai tās lietotājs un piemērotājs gūtu nepārprotamu priekšstatu par savām tiesībām, pienākumiem un juridiskām sekām, precizēt projektu, precīzi norādot, kādi dati tiks iegūti no Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes uzturētās valsts informācijas sistēmas “Fizisko personu reģistrs”.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Iekšlietu ministrija uztur savu iebildumu, kas paredz precizēt projektu, norādot, kādi dati tiek iegūti no Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes uzturētās valsts informācijas sistēmas “Fizisko personu reģistrs”.
Vēršam uzmanību, ka izziņā par atzinumos izteiktajiem iebildumiem un priekšlikumiem Satiksmes ministrija ir norādījusi, ka Iekšlietu ministrijas iebildums nevar tikt ņemts vērā, jo 10.1.punktā (šobrīd projekta 9.1.apakšpunktā) tiek prasīts dublēt nepieciešamo un nododamo informāciju, kas jau ir noteikta projektā un citos ārējos tiesību aktos.
Norādāms, ka Iekšlietu ministrija nelūdz dublēt citos normatīvajos aktos noteikto. Piemēram, Satiksmes ministrijas norādītais Fizisko personu reģistra likuma 21.pants un Ministru kabineta 2021.gada 17.augusta noteikumu Nr.563 “Fizisko personu reģistrā iekļauto ziņu izsniegšanas kārtība” 21.punkts satur regulējumu nevis par valsts informācijas sistēmai “Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrs” sniedzamo informācijas apjomu, bet regulējumu par to, kam ir pieejama valsts informācijas sistēmā “Fizisko personu reģistrs” ietvertā informācija.
Tādējādi, lai Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde kā valsts informācijas sistēmas “Fizisko personu reģistrs” pārzinis nodrošinātu valsts informācijas sistēmas “Fizisko personu reģistrs” datu apstrādes atbilstību Eiropas Parlamenta un Padomes 2016.gada 27.aprīļa regulai (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula), nepieciešams precizēt projektu, norādot, kādi dati tiek iegūti no Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes uzturētās valsts informācijas sistēmas “Fizisko personu reģistrs”.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
No projekta 13.10.apakšpunkta izriet, ka informāciju par fiziskajai personai piederošu transportlīdzekli vai kuģošanas līdzekli, identificējot personas datus, ir tiesības iegūt fiziskām un juridiskām personām savu tiesību un likumisko interešu aizstāvībai tiesā.
Vēršam uzmanību, ka no ietvertā regulējuma nav viennozīmīgi secināms, kāds tieši personas datu apjoms (projekta 22.punktā norādītais vai cits) ir pieļaujams izsniegšanai šī mērķa izpildei.
Ņemot vērā minēto, precizēt projektu, norādot informācijas apjomu, kāds ir izsniedzams fiziskām un juridiskām personām savu tiesību un likumisko interešu aizstāvībai tiesā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 16.1.apakšpunktā norādīts, ka Ceļu satiksmes drošības direkcija nodrošina reģistra informācijas izsniegšanu atbilstoši attiecīgam informācijas apjomam (datu kopām), kāds nepieciešams informācijas saņēmējam. Reģistrā izšķir informācijas sadaļu - transportlīdzekļa īpašnieka (turētāja, valdītāja) informācija. 
No projekta 4.3.apakšpunkta izriet, ka reģistrā iekļauj informāciju arī par transportlīdzekļa īpašnieka (turētāja, valdītāja) deklarēto dzīvesvietas adresi dienā, kad saņemts pakalpojums Ceļu satiksmes drošības direkcijā.
No minētā secināms, ka Ceļu satiksmes drošības direkcija nodrošinās informācijas izsniegšanu arī par transportlīdzekļa īpašnieka (turētāja, valdītāja) deklarēto dzīvesvietas adresi.
Precizēt projektu, ņemot vērā, ka nav saprotams:
1) kas ir domāts ar terminu “datu kopas”;
2) vai Ceļu satiksmes drošības direkcija izsniegs visu projekta 4.punktā norādīto informāciju vai pati šķiros informācijas apjomu, kāds nepieciešams informācijas saņēmējam.
Gadījumā, ja tiks izsniegta visa projekta 4.punktā norādīta informācijas, pastāv varbūtība, ka netiks ievēroti Eiropas Parlamenta un Padomes 2016.gada 27.aprīļa regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula)  principi, tostarp datu minimizēšanas (datu apstrādei jābūt adekvātai, atbilstošai un nepieciešamai attiecībā uz tās mērķiem) princips.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Iekšlietu ministrija uztur savu iebildumu, kas paredz precizēt projektu ar projekta sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojumu (anotāciju) (turpmāk – anotācija), salāgojot datu apjomu, kas sniedzams valsts informācijas sistēmai “Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrs”.
Vēršam uzmanību, ka izziņā par atzinumos izteiktajiem iebildumiem un priekšlikumiem Satiksmes ministrija ir norādījusi, ka iebildums nav ņemts vērā, jo norādītā informācija anotācijā ir piemērs tai informācijai, kura nepieciešama Ceļu satiksmes drošības direkcijai deleģēto valsts pārvaldes uzdevumu īstenošanai, tā nav uzskatāma par valsts informācijas sistēmā “Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrs” iekļaujamu informāciju, kurai piemēro šajā projektā noteikto kārtību.
Iekšlietu ministrijas ieskatā projekta anotācijā ir jānorāda precīza valsts informācijas sistēmā “Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrs” iekļaujamā informācija atbilstoši projektā noteiktajai kārtībai.
Norādām, ka no projekta anotācijas 1.3.sadaļā norādītā izriet, ka Ceļu satiksmes drošības direkcija no Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes uzturētās valsts informācijas sistēmas “Fizisko personu reģistrs” iegūst informāciju par personas statusu Fizisko personu reģistrā “pasīvs” vai “aktīvs”), personas bērniem, laulību. Savukārt projektā nav norādīts, ka valsts informācijas sistēmā “Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrs” tiek ietverta šāda informācija.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Projekts paredz, ka par transportlīdzekļa, kuģošanas līdzekļa īpašnieku,valdītāju un turētāju (3.1.1.2.apakšpunkts), par transportlīdzekļa vadītāju un atpūtas kuģa vadītāju (4.2.apakšpunkts), par personu, kurai izsniegta invalīdu stāvvietu izmantošanas karte vai kurai piemērots atbrīvojums no nodokļu nomaksas, pamatojoties uz piešķirtu invaliditāti (5.2.apakšpunkts), par personu, kura normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā saņem CSDD pakalpojumus (6.2.apakšpunkts) reģistrā iekļauj informāciju par attiecīgajai personai Latvijas Republikā piešķirto personas kodu un dzimšanas datumu. Personai, kurai personas kods nav piešķirts – norāda dzimšanas datumu.
Ievērojot minēto, ierosinām izvērtēt, vai attiecīgi nebūtu precizējamas projekta 19.4., 22.1. un 23.2.apakšpunkta redakcijas, jo pašlaik tās neparedz gadījumus, ka informācijas pieprasījumā vai sniegtajā informācijā var norādīt personas dzimšanas datumu, ja tai personas kods nav piešķirts.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Precizēt projekta 3.13.1.apakspunkta redakciju, lai nodrošinātu tā saskaņotību ar projekta 3.1.1.2.apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt, vai ir pamatoti un samērīgi paredzēt projekta 6.3.apakšpunktā norādīto datu iekļaušanu attiecībā uz visiem Ceļu satiksmes drošības direkcijas sniegtajiem pakalpojumiem, ņemot vērā, ka ne visi Ceļu satiksmes drošības direkcijas pakalpojumi ir tieši saistīti ar personas rīcībspējas novērtējumu vai ietekmē būtiskas tiesību sekas personai. Vai, piemēram, tādiem pakalpojumiem kā tehniskā apskate, transportlīdzekļa reģistrācijas darbības, kuģošanas līdzekļu reģistrācija, nepieciešama rīcībspējas izvērtēšana.
Rīcībspējas ierobežojumu datu iekļaušana visos gadījumos var radīt nesamērīgu personas datu apstrādi un iespējami pārkāpt Eiropas Parlamenta un Padomes 2016.gada 27.aprīļa regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula)  principus, tostarp datu minimizēšanas (datu apstrādei jābūt adekvātai, atbilstošai un nepieciešamai attiecībā uz tās mērķiem) principu.
Piedāvātā redakcija
-