Projekta ID
24-TA-2759Atzinuma sniedzējs
Latvijas Darba devēju konfederācija
Atzinums iesniegts
16.12.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
(2) Veselības aprūpes vispārējās valdības sektora [Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 21. maija regulas (ES) Nr. 549/2013 par Eiropas nacionālo un reģionālo kontu sistēmu Eiropas Savienībā (Dokuments attiecas uz EEZ) A pielikuma 2.113. punkta izpratnē] finansējums veido vismaz četrus procentus no iekšzemes kopprodukta. Finansējums nedrīkst būt mazāks kā iepriekšējā gadā, izņemot to finansējumu, kas piešķirts uz noteiktu laiku specifiskam mērķim.
Iebildums
Latvijas Darba devēju konfederācija (turpmāk - LDDK) ir iepazinusies ar Veselības ministrijas (turpmāk - VM) izstrādāto projektu “Veselības aprūpes finansēšanas un administrēšanas likums " (turpmāk arī Projekts) un izsaka šādus iebildumus un priekšlikumus:
1. LDDK iebilst pret Projekta 4.panta otro daļu VM piedāvātajā redakcijā
Pamatojums
Projekta 4.panta otrajā daļā VM piedāvā noteikt, ka Veselības aprūpes vispārējās valdības sektora finansējums veido vismaz četrus procentus no iekšzemes kopprodukta. LDDK ieskatā mērķa rādītājam ir jābūt vismaz sešiem procentiem no iekšzemes kopprodukta. Savukārt Pārejas noteikumos ir jānosaka, cik gados mērķis un ar kādiem “soļiem” mērķa rādītājs ir jāsasniedz.
1. LDDK iebilst pret Projekta 4.panta otro daļu VM piedāvātajā redakcijā
Pamatojums
Projekta 4.panta otrajā daļā VM piedāvā noteikt, ka Veselības aprūpes vispārējās valdības sektora finansējums veido vismaz četrus procentus no iekšzemes kopprodukta. LDDK ieskatā mērķa rādītājam ir jābūt vismaz sešiem procentiem no iekšzemes kopprodukta. Savukārt Pārejas noteikumos ir jānosaka, cik gados mērķis un ar kādiem “soļiem” mērķa rādītājs ir jāsasniedz.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts
(2) Valsts obligātās veselības apdrošināšanas ietvaros personām ir tiesības saņemt neatliekamo medicīnisko palīdzību, primāros, sekundāros un terciāros veselības aprūpes pakalpojumus, kā arī ambulatorajai ārstēšanai paredzētās zāles un medicīniskās ierīces saskaņā ar normatīvajiem aktiem par ambulatorajai ārstēšanai paredzēto zāļu un medicīnisko ierīču iegādes izdevumu kompensācijas kārtību.
Iebildums
3. LDDK iebilst pret Projekta 9.panta otro daļu VM piedāvātajā redakcijā.
Pamatojums
Projekta 9.panta otrās daļas konstrukcija būtu piemērota gadījumā, ja VM valsts obligātās veselības apdrošināšanas ietvaros personām visos gadījumos būtu tiesības saņemt arī ambulatorajai ārstēšanai paredzētās zāles un medicīniskās ierīces. Kā zināms, normatīvie akti par ambulatorajai ārstēšanai paredzēto zāļu un medicīnisko ierīču iegādes izdevumu kompensācijas kārtību ir attiecināmi tikai uz daļu no ambulatorajai ārstēšanai paredzētajām zālēm un medicīniskajām ierīcēm.
Priekšlikums
Projekta 9.panta otro daļu sadalīt divās (otrajā un ceturtajā) daļā, attiecīgi mainot tālāko daļu numerāciju.
Otrajā daļā būtu ietverams teksts: “Valsts obligātās veselības apdrošināšanas ietvaros personām ir tiesības saņemt neatliekamo medicīnisko palīdzību, primāros, sekundāros un terciāros veselības aprūpes pakalpojumus.”
Savukārt ceturtā daļa varētu būt aptuveni šāda:
“Normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos valsts obligātās veselības apdrošināšanas ietvaros personām ir tiesības saņemt arī daļēji vai pilnībā valsts finansētas ambulatorajai ārstēšanai paredzētās zāles un medicīniskās ierīces.”
Pamatojums
Projekta 9.panta otrās daļas konstrukcija būtu piemērota gadījumā, ja VM valsts obligātās veselības apdrošināšanas ietvaros personām visos gadījumos būtu tiesības saņemt arī ambulatorajai ārstēšanai paredzētās zāles un medicīniskās ierīces. Kā zināms, normatīvie akti par ambulatorajai ārstēšanai paredzēto zāļu un medicīnisko ierīču iegādes izdevumu kompensācijas kārtību ir attiecināmi tikai uz daļu no ambulatorajai ārstēšanai paredzētajām zālēm un medicīniskajām ierīcēm.
Priekšlikums
Projekta 9.panta otro daļu sadalīt divās (otrajā un ceturtajā) daļā, attiecīgi mainot tālāko daļu numerāciju.
Otrajā daļā būtu ietverams teksts: “Valsts obligātās veselības apdrošināšanas ietvaros personām ir tiesības saņemt neatliekamo medicīnisko palīdzību, primāros, sekundāros un terciāros veselības aprūpes pakalpojumus.”
Savukārt ceturtā daļa varētu būt aptuveni šāda:
“Normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos valsts obligātās veselības apdrošināšanas ietvaros personām ir tiesības saņemt arī daļēji vai pilnībā valsts finansētas ambulatorajai ārstēšanai paredzētās zāles un medicīniskās ierīces.”
Piedāvātā redakcija
Otrajā daļā būtu ietverams teksts: “Valsts obligātās veselības apdrošināšanas ietvaros personām ir tiesības saņemt neatliekamo medicīnisko palīdzību, primāros, sekundāros un terciāros veselības aprūpes pakalpojumus.”
Savukārt ceturtā daļa varētu būt aptuveni šāda:
“Normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos valsts obligātās veselības apdrošināšanas ietvaros personām ir tiesības saņemt arī daļēji vai pilnībā valsts finansētas ambulatorajai ārstēšanai paredzētās zāles un medicīniskās ierīces.”
Savukārt ceturtā daļa varētu būt aptuveni šāda:
“Normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos valsts obligātās veselības apdrošināšanas ietvaros personām ir tiesības saņemt arī daļēji vai pilnībā valsts finansētas ambulatorajai ārstēšanai paredzētās zāles un medicīniskās ierīces.”
3.
Likumprojekts
(1) Fonda padomes sastāvā ir:
Iebildums
14. LDDK iebilst pret Projekta 25.panta pirmo daļu VM piedāvātajā redakcijā.
Pamatojums
Projekta 25.panta pirmajā daļā VM piedāvā Fonda padomi veidot 8 personu sastāvā, no kuriem 4 personas ir politiķi. Ar šādu risinājumu nevar sasniegt vienu no fonda dibināšanas mērķiem – iespēju robežās veidot datos balstītu veselības aprūpes finansēšanu, mazināt politisko ietekmi uz lēmumiem, kā arī mazināt risku, ka veselības aprūpes finansēšana tiek izmantota priekšvēlēšanu propagandā.
Pamatojums
Projekta 25.panta pirmajā daļā VM piedāvā Fonda padomi veidot 8 personu sastāvā, no kuriem 4 personas ir politiķi. Ar šādu risinājumu nevar sasniegt vienu no fonda dibināšanas mērķiem – iespēju robežās veidot datos balstītu veselības aprūpes finansēšanu, mazināt politisko ietekmi uz lēmumiem, kā arī mazināt risku, ka veselības aprūpes finansēšana tiek izmantota priekšvēlēšanu propagandā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts
(2) Fonda padomē pārstāvētās biedrības un nodibinājumus izraugās uz trim gadiem. Fonda padomē iekļauto biedrību un nodibinājumu pārstāvju pilnvaras turpinās līdz noteiktā kārtībā tiek izraudzītas citas biedrības un nodibinājumi, kuras deleģē pārstāvjus darbam Fonda padomē. Biedrības un nodibinājumi vienu un to pašu pārstāvi nevar deleģēt par Fonda padomes locekli vairāk kā divas reizes pēc kārtas.
Iebildums
15. LDDK iebilst pret Projekta 25.panta otro daļu VM piedāvātajā redakcijā.
Pamatojums
Projekta 25.panta otrajā daļā VM piedāvā noteikt, ka Fonda padomē pārstāvētās biedrības un nodibinājumus izraugās uz trim gadiem.
Nacionālās trīspusējās sadarbības padomes nolikuma 1.punktā ir noteikts, Nacionālo trīspusējo sadarbības padomi uz paritātes pamatiem veido Ministru kabineta (turpmāk - valdība), Latvijas Darba devēju konfederācijas (turpmāk - LDDK) un Latvijas Brīvo arodbiedrību savienības (turpmāk - LBAS) izvirzītie pārstāvji. Līdz ar to Projekta 25.panta otrajā daļā VM piedāvātais regulējums var tikt attiecināts tikai uz vienu pozīciju - Pacientu organizāciju tīkla pārstāvi.
Pamatojums
Projekta 25.panta otrajā daļā VM piedāvā noteikt, ka Fonda padomē pārstāvētās biedrības un nodibinājumus izraugās uz trim gadiem.
Nacionālās trīspusējās sadarbības padomes nolikuma 1.punktā ir noteikts, Nacionālo trīspusējo sadarbības padomi uz paritātes pamatiem veido Ministru kabineta (turpmāk - valdība), Latvijas Darba devēju konfederācijas (turpmāk - LDDK) un Latvijas Brīvo arodbiedrību savienības (turpmāk - LBAS) izvirzītie pārstāvji. Līdz ar to Projekta 25.panta otrajā daļā VM piedāvātais regulējums var tikt attiecināts tikai uz vienu pozīciju - Pacientu organizāciju tīkla pārstāvi.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts
Ikvienam ir tiesības saņemt neatliekamo medicīnisko palīdzību. Ministru kabinets nosaka neatliekamās medicīniskās palīdzības saņemšanas kārtību.
Priekšlikums
2. LDDK izsaka priekšlikumu izvērtēt Projekta 8.panta otrajā teikumā ietvertā deleģējuma Ministru kabinetam pietiekamību.
Pamatojums
Iespējams, ka neskaidrību mazināšanai Ministru kabinetam jādeleģē ne tikai neatliekamās medicīniskās palīdzības saņemšanas kārtības, bet arī finansēšanas nosacījumu noteikšana.
Pamatojums
Iespējams, ka neskaidrību mazināšanai Ministru kabinetam jādeleģē ne tikai neatliekamās medicīniskās palīdzības saņemšanas kārtības, bet arī finansēšanas nosacījumu noteikšana.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Likumprojekts
(2) Tiesības saņemt veselības aprūpes pakalpojumus valsts obligātās veselības apdrošināšanas ietvaros ir personām, kuras nav sociāli apdrošinātas citā Eiropas Savienības dalībvalstī, Eiropas Ekonomikas zonas valstī vai Šveices konfederācijā saskaņā ar 2004.gada 29.aprīļa Eiropas Parlamenta un Padomes regulu Nr.883/2004 par sociālās nodrošināšanas sistēmas koordinēšanu un nepārtraukti ir deklarējušas savu dzīvesvietu Latvijā ne vēlāk kā vienu mēnesi pirms veselības aprūpes pakalpojumu saņemšanas, neatbilst šā panta pirmajā daļā minētajai grupai un pieder pie vienas no šādām personu grupām:
Priekšlikums
5. LDDK izsaka priekšlikumu izvērtēt, kā tiks finansēta neatliekamā palīdzība Projekta 10.panta otro daļā ietvertajām grupām Latvijas pilsonis un Latvijas nepilsonis gadījumos, kad nebūs izpildījies nosacījums “nepārtraukti deklarējušas savu dzīvesvietu Latvijā ne vēlāk kā vienu mēnesi pirms veselības aprūpes pakalpojumu saņemšanas”.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Likumprojekts
(2) Tiesības saņemt veselības aprūpes pakalpojumus valsts obligātās veselības apdrošināšanas ietvaros ir personām, kuras nav sociāli apdrošinātas citā Eiropas Savienības dalībvalstī, Eiropas Ekonomikas zonas valstī vai Šveices konfederācijā saskaņā ar 2004.gada 29.aprīļa Eiropas Parlamenta un Padomes regulu Nr.883/2004 par sociālās nodrošināšanas sistēmas koordinēšanu un nepārtraukti ir deklarējušas savu dzīvesvietu Latvijā ne vēlāk kā vienu mēnesi pirms veselības aprūpes pakalpojumu saņemšanas, neatbilst šā panta pirmajā daļā minētajai grupai un pieder pie vienas no šādām personu grupām:
Priekšlikums
4. LDDK izsaka priekšlikumu izvērtēt Projekta 10.panta otro daļā ietverto tekstu “kuras nav sociāli apdrošinātas citā Eiropas Savienības dalībvalstī (..)”
Pamatojums
LDDK ieskatā esošais teksts var izraisīt kolīzijas gadījumos, kad Latvijā deklarēts Latvijas valstspiederīgais vienlaikus būs sociāli apdrošināts vai nu paralēli gan Latvijā, gan kādā citā valstī Eiropas Savienības dalībvalstī, vai tikai citā Eiropas Savienības dalībvalstī.
Pamatojums
LDDK ieskatā esošais teksts var izraisīt kolīzijas gadījumos, kad Latvijā deklarēts Latvijas valstspiederīgais vienlaikus būs sociāli apdrošināts vai nu paralēli gan Latvijā, gan kādā citā valstī Eiropas Savienības dalībvalstī, vai tikai citā Eiropas Savienības dalībvalstī.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Likumprojekts
(1) Persona iegūst tiesības saņemt veselības aprūpes pakalpojumus valsts obligātās veselības apdrošināšanas ietvaros ar dienu, kad tā iekļauta Veselības aprūpes pakalpojumu saņēmēju datubāzē. Fonds informāciju veselības aprūpes pakalpojumu saņēmēju datubāzē iekļauj piecu dienu laikā pēc tam, kad to saņēmis.
Priekšlikums
6. LDDK izsaka priekšlikumu izvērtēt un skaidrot, kā tiks finansēta neatliekamā palīdzība, ja Latvijas valstspiederīgai personai nepieciešamība pēc tās būs radusies 11.pantā minētajās piecās dienās.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Likumprojekts
(5) Fonda lēmumu par personas iekļaušanu veselības aprūpes pakalpojumu saņēmēju datubāzē vai izslēgšanu no tās pieņem Fonda amatpersona. Fonda amatpersonas lēmumu var apstrīdēt Fonda direktoram. Fonda direktora lēmumu var pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
Priekšlikums
8. LDDK izsaka priekšlikumu izvērtēt, vai personas varēs īstenot tiesības apstrīdēt Fonda amatpersonas lēmumu, kas par konkrēto personu, iespējams, būs pieņemta pirms vairākiem gadiem.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Likumprojekts
(5) Fonda lēmumu par personas iekļaušanu veselības aprūpes pakalpojumu saņēmēju datubāzē vai izslēgšanu no tās pieņem Fonda amatpersona. Fonda amatpersonas lēmumu var apstrīdēt Fonda direktoram. Fonda direktora lēmumu var pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
Priekšlikums
7. LDDK izsaka priekšlikumu izvērtēt, vai 11.pantā ietvertais nosacījums, ka Fonda lēmumu par personas iekļaušanu veselības aprūpes pakalpojumu saņēmēju datubāzē vai izslēgšanu no tās pieņem Fonda amatpersona, ir īstenojams un, ja ir, tad cik tas izmaksās. Mazliet grūti iedomāties, kā tiks pieņemti lēmumi par 1,8 miljoniem personu.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Likumprojekts
Veselības ministrija veselības aprūpes finansēšanas jomā:
Priekšlikums
9. LDDK izsaka priekšlikumu izvērtēt, vai 12.panta tvērums ir pietiekams. Iespējams, ka tas ir jāpapildina ar budžeta pieprasījuma procedūru.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Likumprojekts
Valsts veselības aprūpes līdzekļu administrēšanu nodrošina Fonds. Fonda darbības mērķis ir nodrošināt šā likuma izpildi, īstenot valsts politiku veselības aprūpes pakalpojumu pieejamības nodrošināšanā, apmaksāt veselības aprūpes pakalpojumus un veikt citus ar veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanu saistītus uzdevumus.
Priekšlikums
10. LDDK izsaka priekšlikumu izvērtēt, vai 13.panta tvērums nav pārāk plašs. Iespējams, ka valsts politikas īstenošana ir jāaizstāj ar īstenošanas organizēšanu vai tamlīdzīgi.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Likumprojekts
(4) Fonds ir Nacionālā veselības dienesta funkciju, pārvaldes uzdevumu, saistību un tiesību, mantas un lietvedības pārņēmējs.
Priekšlikums
11. LDDK izsaka priekšlikumu izvērtēt, vai 14.panta ceturtās daļas tvērums nav pārāk plašs. Iespējams, ka ir jāizvērtē to saistību un tiesību apjoms, kādu Fonds var pārņemt no tiešās pārvaldes iestādes.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Likumprojekts
(2) Makroekonomiskās rezerves apjoms ir ne vairāk kā pieci procenti no Fonda budžeta apjoma.
Priekšlikums
12. LDDK izsaka priekšlikumu izvērtēt, vai 20.panta otrajā daļā noteiktais makroekonomiskās rezerves robežlielums nav pārāk mazs, kā arī precizēt atskaites pozīciju, piemēram, no Fonda gada budžeta apjoma.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Likumprojekts
(2) Riska rezerves lielums ir ne vairāk kā pusotrs (1,5) procents no Fonda budžetā veselības aprūpes pakalpojumu apmaksai paredzētajiem līdzekļiem.
Priekšlikums
13. LDDK izsaka priekšlikumu izvērtēt, vai 22.panta otrajā daļā noteiktais riska rezerves robežlielums nav pārāk mazs, kā arī precizēt atskaites pozīciju, piemēram, no Fonda gada budžeta apjoma.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Likumprojekts
(4) Ministrijas pārstāvju tiesības darbībai Fonda padomē noformē ar pilnvaru, biedrības un nodibinājumi pārstāvjus darbībai Fonda padomē ieceļ ar biedrības vai nodibinājuma augstākās lēmējinstitūcijas lēmumu.
Priekšlikums
16. LDDK izsaka priekšlikumu izvērtēt, vai 25.panta ceturtajā daļā noteiktā kārtība, kādā biedrības un nodibinājumi pārstāvjus darbībai Fonda padomē, ir pietiekami elastīgi īstenojama, jo biedrību vai nodibinājumu augstākās lēmējinstitūcijas var būt biedru kopsapulce, kuras sasaukšanas periodi var būtiski atšķiries no nepieciešamības deleģēt pārstāvi Fonda padomē.
Piedāvātā redakcija
-