Projekta ID
23-TA-1682Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
31.08.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijas 5.4.apakšpunkta 1.tabulā attiecībā uz Komisijas 2019. gada 1. augusta Deleģētās regulas (ES) Nr. 2019/1681 ar ko attiecībā uz nosūtīšanas termiņiem un I un II pielikuma pielāgošanu groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr. 692/2011 attiecībā uz Eiropas statistiku par tūrismu (turpmāk - Regula 2019/1681) 1.pantu norādīts, ka projekts paredzētas stingrākas prasības, proti, “daži rādītāji saskaņā ar regulu ir jānosūta reizi trijos gados, mēs datu lietotāju vajadzībām tos vācam katru gadu”. Ņemot vērā, ka atbilstoši datu apstrādes principiem personas dati tiek apstrādāti likumīgi, godprātīgi, datu subjektam pārredzamā veidā, tiek vākti konkrētos, skaidros un leģitīmos nolūkos, lūdzam papildināt anotāciju ar izvērstāku skaidrojumu par nepieciešamību paredzēt stingrākas prasības, detalizētāk paskaidrojot ar ko saprotamas “datu lietotāju vajadzības”, tādējādi norādot datu apstrādes mērķus, kā sasniegšanai nepieciešams rādītājus nosūtīt biežāk, nekā to paredz minētā regula.
Vienlaikus vēršam uzmanību, ka gadījumos, kad projekts paredz stingrākas prasības ir jāsniedz attiecīgu skaidrojumu par šādu prasību nepieciešamību un samērīgumu, kā arī jānorāda iespējamās alternatīvas (t. sk. alternatīvas, kas neparedz tiesiskā regulējuma izstrādi), kādos gadījumos būtu iespējams izvairīties no stingrāku prasību noteikšanas, nekā paredzēts attiecīgajos Eiropas Savienības tiesību aktos.
Vienlaikus vēršam uzmanību, ka gadījumos, kad projekts paredz stingrākas prasības ir jāsniedz attiecīgu skaidrojumu par šādu prasību nepieciešamību un samērīgumu, kā arī jānorāda iespējamās alternatīvas (t. sk. alternatīvas, kas neparedz tiesiskā regulējuma izstrādi), kādos gadījumos būtu iespējams izvairīties no stingrāku prasību noteikšanas, nekā paredzēts attiecīgajos Eiropas Savienības tiesību aktos.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam anotācijas 1.3. sadaļas risinājuma aprakstā pilnīgāk skaidrot noteikumos un tā pielikumos (veidlapās) veiktās izmaiņas. Piemēram, risinājuma apraksta 33. punkts definēts ļoti vispārīgi, neradot izpratni par attiecīgā grozījuma mērķi vai saturu. Risinājuma apraksta 1. punktā skaidrotas izmaiņas attiecīgajā veidlapā, taču tās tiek skaidrotas daļēji (piemēram, nav minēts, ka izmaiņas veidlapā skar ne tikai sadaļas par aļģu audzēšanu.), risinājuma aprakstā grozījumiem noteikumu 7. pielikumā norādīti precizējumi sakarā ar NACE 2.1. red. ieviešanu, savukārt veiktie grozījumi, šķietami ir tehniska rakstura un tieši neizriet no Komisijas 2022. gada 10. oktobra deleģētā Regula (ES) Nr. 2023/137 ar kuru groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 1893/2006, ar ko izveido NACE 2. red. saimniecisko darbību statistisko klasifikāciju, kā tas skaidrots anotācijā. Arī attiecībā uz projekta 13. pielikumu tiek norādīts, ka Eirozonas valstu uzskaitījums tiek papildināts, taču tas tiek izņemts, iekļaujot vispārīgu norādi uz to, ka "Eiro zonas valstu uzskaitījums (aizpilda Centrālā statistikas pārvalde", tāpat tiek aktualizēta hipersaite uz PRODCOM klasifikāciju Centrālās statistikas pārvaldes tīmekļa vietnē.", bet risinājuma apraksta 10. punktā nav skaidrota norādījumu veidlapas aizpildīšanai svītrošana. Vienlaicīgi norādām, ka anotācijas 1.3. apakšpunktā nav skaidrots projekta 18. punkts.
Attiecīgi lūdzam pilnīgāk skaidrot un pamatot veiktās izmaiņas, tostarp arī nodrošinot, lai būtu sniegts skaidrojums par to, vai veidlapās veiktās izmaiņas atbilst attiecīgo Eiropas Savienības tiesību aktu prasībām. Piemēram, attiecībā uz risinājuma apraksta 7. punktu. Īpašu uzmanību lūdzam pievērst skaidrojumiem jaunajām veidlapām, izvērstāk skaidrojot iegūstamos datus, datu iegūšanas mērķi, tiesisko pamatu u.c. nianses, kas nodrošinātu pilnīgāku izpratni par ieviestajām veidlapām.
Attiecīgi lūdzam pilnīgāk skaidrot un pamatot veiktās izmaiņas, tostarp arī nodrošinot, lai būtu sniegts skaidrojums par to, vai veidlapās veiktās izmaiņas atbilst attiecīgo Eiropas Savienības tiesību aktu prasībām. Piemēram, attiecībā uz risinājuma apraksta 7. punktu. Īpašu uzmanību lūdzam pievērst skaidrojumiem jaunajām veidlapām, izvērstāk skaidrojot iegūstamos datus, datu iegūšanas mērķi, tiesisko pamatu u.c. nianses, kas nodrošinātu pilnīgāku izpratni par ieviestajām veidlapām.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Iebildums
Lūdzam labot anotācijas 5.daļu, ņemot vērā, ka:
1) atbilstoši projektam ar 3. un 28. punktu ir ieviestas Eiropas Parlamenta un Padomes 2008. gada 22. oktobra Regulas Nr. 1099/2008 par enerģētikas statistiku prasības, ar 4. un 32. punktu ir ieviestas Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 21. maija Regulas (ES) Nr. 549/2013 par Eiropas nacionālo un reģionālo kontu sistēmu Eiropas Savienībā prasības, ar 5. un 37. punktu ir ieviestas Eiropas Parlamenta un Padomes 2011. gada 6. jūlija Regulas (ES) Nr. 692/2011 attiecībā uz Eiropas statistiku par tūrismu un ar ko atceļ Padomes Direktīvu 95/57/EK prasības, ar 2., 7., 24., 41. punktu Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 27. novembra Regula(ES) Nr. 2019/2152 par Eiropas uzņēmējdarbības statistiku, ar ko atceļ 10 tiesību aktus uzņēmējdarbības statistikas jomā prasības, bet ar 6. punktu Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 10. oktobra Regula (ES) Nr. 2019/1700 ar ko izveido vienotu ietvaru Eiropas statistikai par personām un mājsaimniecībām, kuras pamatā ir no izlasēm savākti dati individuālā līmenī, ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 808/2004, (EK) Nr. 452/2008 un (EK) Nr. 1338/2008 un ar ko atceļ Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 1177/2003 un Padomes Regulu (EK) Nr. 577/98 prasības, kas nav atspoguļots 5.4. apakšpunkta 1. tabulā. Tāpat daļa uzskaitīto Eiropas Savienības tiesību aktu nav norādīta anotācijas 5.1. apakšpunktā.
2) atbilstoši Ministru kabineta 2016. gada 20. decembra noteikumos Nr. 812 "Oficiālās statistikas veidlapu paraugu apstiprināšanas un veidlapu aizpildīšanas un iesniegšanas noteikumi" (turpmāk - noteikumi Nr.812) iepriekš veiktajiem grozījumiem, ar projektā grozījumiem pakļautajiem punktiem ir ieviests arī, piemēram, Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 27. novembra Regulas (ES) 2019/2152 par Eiropas uzņēmējdarbības statistiku, ar ko atceļ 10 tiesību aktus uzņēmējdarbības statistikas jomā 6. panta 2.punkta c) apakšpunkts, I pielikuma 2.joma (tēma - IKT izmantojums un e-komercija) un II pielikuma 2 joma (tēma - IKT izmantojums un e-komercija) (noteikumu Nr. 812 2.16 punkts). Attiecīgi lūdzam pārskatīt projektu un izvērtēt, vai uz to attiecināmās, šī projekta anotācijā nenorādītās (iepriekš pārņemtās/ieviestās), Eiropas Savienības tiesību normas joprojām ir attiecināmas. Šādā gadījumā, iesakām papildināt anotācijas 5.4. apakšpunktu ar norādēm uz Eiropas Savienības tiesību normām vai norādīt, ka līdz šim pārņemtās/ieviestās, no Eiropas Savienības tiesību normām izrietošās prasības netiek mainītas, ietekmētas vai nepārņemtas.
3) šķietami 5.4. apakšpunkta 1. tabulā norādītas neatbilstošas projekta vienības, piemēram, projekta 3. pielikums ir 21. punkts, 29. pielikums ir 51. punkts utt.. Attiecīgi lūdzam pārbaudīt anotācijas 5.4. apakšpunkta 1.tabulu un veikt tajā nepieciešamos labojumus.
4) anotācijas 5.4. apakšpunkta 1. tabulas Regulas 2019/1681 sadaļā, skaidrojot rīcības brīvības izmantošanu, lūdzam norādīt konkrētu Eiropas Savienības tiesību akta normu un pamatojumu, kādēļ ir vai nav izmantota tajā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij. Pašreizējā redakcija ir vispārināta un nerada pilnīgu izpratni.
1) atbilstoši projektam ar 3. un 28. punktu ir ieviestas Eiropas Parlamenta un Padomes 2008. gada 22. oktobra Regulas Nr. 1099/2008 par enerģētikas statistiku prasības, ar 4. un 32. punktu ir ieviestas Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 21. maija Regulas (ES) Nr. 549/2013 par Eiropas nacionālo un reģionālo kontu sistēmu Eiropas Savienībā prasības, ar 5. un 37. punktu ir ieviestas Eiropas Parlamenta un Padomes 2011. gada 6. jūlija Regulas (ES) Nr. 692/2011 attiecībā uz Eiropas statistiku par tūrismu un ar ko atceļ Padomes Direktīvu 95/57/EK prasības, ar 2., 7., 24., 41. punktu Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 27. novembra Regula(ES) Nr. 2019/2152 par Eiropas uzņēmējdarbības statistiku, ar ko atceļ 10 tiesību aktus uzņēmējdarbības statistikas jomā prasības, bet ar 6. punktu Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 10. oktobra Regula (ES) Nr. 2019/1700 ar ko izveido vienotu ietvaru Eiropas statistikai par personām un mājsaimniecībām, kuras pamatā ir no izlasēm savākti dati individuālā līmenī, ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 808/2004, (EK) Nr. 452/2008 un (EK) Nr. 1338/2008 un ar ko atceļ Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 1177/2003 un Padomes Regulu (EK) Nr. 577/98 prasības, kas nav atspoguļots 5.4. apakšpunkta 1. tabulā. Tāpat daļa uzskaitīto Eiropas Savienības tiesību aktu nav norādīta anotācijas 5.1. apakšpunktā.
2) atbilstoši Ministru kabineta 2016. gada 20. decembra noteikumos Nr. 812 "Oficiālās statistikas veidlapu paraugu apstiprināšanas un veidlapu aizpildīšanas un iesniegšanas noteikumi" (turpmāk - noteikumi Nr.812) iepriekš veiktajiem grozījumiem, ar projektā grozījumiem pakļautajiem punktiem ir ieviests arī, piemēram, Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 27. novembra Regulas (ES) 2019/2152 par Eiropas uzņēmējdarbības statistiku, ar ko atceļ 10 tiesību aktus uzņēmējdarbības statistikas jomā 6. panta 2.punkta c) apakšpunkts, I pielikuma 2.joma (tēma - IKT izmantojums un e-komercija) un II pielikuma 2 joma (tēma - IKT izmantojums un e-komercija) (noteikumu Nr. 812 2.16 punkts). Attiecīgi lūdzam pārskatīt projektu un izvērtēt, vai uz to attiecināmās, šī projekta anotācijā nenorādītās (iepriekš pārņemtās/ieviestās), Eiropas Savienības tiesību normas joprojām ir attiecināmas. Šādā gadījumā, iesakām papildināt anotācijas 5.4. apakšpunktu ar norādēm uz Eiropas Savienības tiesību normām vai norādīt, ka līdz šim pārņemtās/ieviestās, no Eiropas Savienības tiesību normām izrietošās prasības netiek mainītas, ietekmētas vai nepārņemtas.
3) šķietami 5.4. apakšpunkta 1. tabulā norādītas neatbilstošas projekta vienības, piemēram, projekta 3. pielikums ir 21. punkts, 29. pielikums ir 51. punkts utt.. Attiecīgi lūdzam pārbaudīt anotācijas 5.4. apakšpunkta 1.tabulu un veikt tajā nepieciešamos labojumus.
4) anotācijas 5.4. apakšpunkta 1. tabulas Regulas 2019/1681 sadaļā, skaidrojot rīcības brīvības izmantošanu, lūdzam norādīt konkrētu Eiropas Savienības tiesību akta normu un pamatojumu, kādēļ ir vai nav izmantota tajā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij. Pašreizējā redakcija ir vispārināta un nerada pilnīgu izpratni.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ņemot vērā Fizisko personu datu apstrādes likuma 4.panta pirmās daļas 5.punktā noteikto, aicinām projektu saskaņot ar Datu valsts inspekciju.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijas 1.3. apakšpunkta 10. risinājuma aprakstā, nolūkā uzlabot uztveramību, iesakām skaidri un nepārprotami norādīt, ka ar atsauci uz A pielikumu ir saprotamas atsauces uz Komisijas 2022. gada 28. janvāra Regulas (ES) Nr. 2022/132 ar ko attiecībā uz ikgadējās, ikmēneša un ikmēneša īstermiņa enerģētikas statistikas atjauninājumu īstenošanu groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 1099/2008 par enerģētikas statistiku A pielikumu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijas 1.3. apakšpunkta risinājuma aprakstā iesakām norādīt, ka Eiropas Parlamenta un Padomes 2008. gada 11. marta Regula Nr. 295/2008 par uzņēmējdarbības strukturālo statistiku ir zaudējusi spēku, jo no pašreizējā formulējuma tas nav nepārprotami saprotams. Tāpat lūdzam norādīt konkrētu pamatojumu projekta 14. pielikuma veidlapas atjaunošanai un nepieciešamību turpmākai šo datu vākšanai, pamatojoties uz to, ka Eiropas Savienības tiesību akts uz kura pamata tika ievākta informācija ir zaudējis spēku.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Vairākos risinājuma apraksta punktos, piemēram, 20. punktā minētas Eurostat prasības un regulējumi. Aicinām pēc iespējas minēt konkrētus dokumentus, no kuriem izriet minētās prasības, kā arī konkretizēt prasības, kādas veidlapās ieviestas.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Iesakām salīdzināt projektā un anotācijā sniegto informāciju, veicot nepieciešamos precizējumus, ņemot vērā, ka, atbilstoši anotācijas skaidrojumam, projekta 26. pielikuma veidlapa nodrošina datu vākšanu, kas izriet no "Komisijas 2023. gada 20. jūlija Īstenošanas Regula (ES) Nr. 2023/1507, ar ko saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2019/2152 tematam “IKT izmantojums un e-komercija” nosaka datu prasību tehniskās specifikācijas un metadatu un kvalitātes ziņojuma iesniegšanas termiņu 2024. pārskata gadam", bet, atbilstoši projekta 13. punktam, tas nodrošina "Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas Nr. 2019/2152 un Komisijas Īstenošanas Regulas Nr. 2023/1507 prasību piemērošanu". Respektīvi, skaidrojumā minēts tikai viens no projekta 13. punktā norādītajiem Eiropas Savienības tiesību aktiem.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ierosinām precizēt anotāciju atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām, ievērojot, ka saīsinājumus piesaka pirmajā vietā juridiskajā tekstā, kur lietots attiecīgais saīsināmais jēdziens vai termins. Tāpat pieteiktie saīsinājumi konsekventi lietojami tālāk dokumenta tekstā. Minētais attiecas, piemēram, uz saīsinājumu "NACE", "IKT", "VIIS", apzīmējumu "CAWI mobile", "Eurostat" u.tml.
Lūdzam projekta 1. pielikumā lietot vienotu terminoloģiju, jo paralēli tiek lietots formulējums "aļģes" un "aļģes un ūdens augi". Vienlaicīgi iesakām pārskatīt 1. pielikuma sadaļu numerāciju, kur 3. punktam seko 4.1. apakšpunkts (neparedzot 4. punktu).
Lūdzam projekta 1. pielikumā lietot vienotu terminoloģiju, jo paralēli tiek lietots formulējums "aļģes" un "aļģes un ūdens augi". Vienlaicīgi iesakām pārskatīt 1. pielikuma sadaļu numerāciju, kur 3. punktam seko 4.1. apakšpunkts (neparedzot 4. punktu).
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam atsauces uz Eiropas Savienības tiesību aktiem noformēt atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumiem Nr. 108 „Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi” 4. nodaļai. Atsaucē uz Eiropas Savienības tiesību aktu norādot šādu informāciju: institūcija (Komisija, Padome, Eiropas Parlaments), kas izdevusi attiecīgo tiesību aktu; tiesību akta pieņemšanas datums; veids (regula, direktīva, lēmums); numurs un nosaukums atbilstoši tiesību akta nosaukumam latviešu valodā EUR-Lex datu bāzē.
Lūdzam ievērot juridiskās tehnikas prasības arī attiecībā uz to, ka, nepieciešamības gadījumā, saīsinājumu piesaka pirmajā vietā juridiskajā tekstā, kur lietots attiecīgais normatīvā akta nosaukums, tādā veidā izvairoties no vispārinātām atsaucēm uz normatīvajiem aktiem, piemēram, Komisijas 2020. gada 30. jūlija Īstenošanas Regula (ES) 2020/1197 ar kuru nosaka tehniskās specifikācijas un kārtību saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes regulu (ES) 2019/2152 par Eiropas uzņēmējdarbības statistiku, ar ko atceļ 10 tiesību aktus uzņēmējdarbības statistikas jomā (turpmāk - Regula 2020/1197).
Minēto lūdzam ņemt vērā arī attiecībā uz noteikumu 2.96.punktu un 2.114. punktu.
Lūdzam ievērot juridiskās tehnikas prasības arī attiecībā uz to, ka, nepieciešamības gadījumā, saīsinājumu piesaka pirmajā vietā juridiskajā tekstā, kur lietots attiecīgais normatīvā akta nosaukums, tādā veidā izvairoties no vispārinātām atsaucēm uz normatīvajiem aktiem, piemēram, Komisijas 2020. gada 30. jūlija Īstenošanas Regula (ES) 2020/1197 ar kuru nosaka tehniskās specifikācijas un kārtību saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes regulu (ES) 2019/2152 par Eiropas uzņēmējdarbības statistiku, ar ko atceļ 10 tiesību aktus uzņēmējdarbības statistikas jomā (turpmāk - Regula 2020/1197).
Minēto lūdzam ņemt vērā arī attiecībā uz noteikumu 2.96.punktu un 2.114. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Vārds mājas lapa tiek aizstāts vairākās veidlapās, bet tiek norādīts tikai pie risinājuma apraksta 13. un 15. punkta. Tāpat, vēršam uzmanību, ka, piemēram, risinājuma apraksta 13. punktā to nav nepieciešams norādīt, jo attiecīgajā pielikumā, jau bija ieviests termins "tīmekļa vietne".
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Iesakām izvērtēt nepieciešamību veidlapās norādīt konkrētus datumus vai gadus, piemēram, "INTERNETA LIETOŠANA 2024. GADĀ". Vēršam uzmanību, ka no konkrētu datumu un gadu paredzēšanas automātiski izriet, ka veidlapu pēc konkrētā datuma, gada būs nepieciešams atkārtoti aktualizēt, kas nav lietderīgi. Gadījumā, ja tas ir nepieciešams lūdzam risinājuma aprakstā skaidrot šādas nepieciešamības pamatojumu.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 1.3. apakšpunkta pašreizējās situācijas aprakstu, ņemot vērā, ka šajā sadaļā apraksta šī brīža situāciju, bet pašlaik tajā ir vienkārši ietverta atsauce uz noteikumiem Nr. 812, kas nesniedz nekādu ieskatu, skaidrojumu attiecīgā jautājuma pašreizējā situācijā. Līdzīgi iesakām papildināt arī problēmas apraksta daļu, jo tās redakcija, šķietami pilnībā neatspoguļo problēmjautājumus, kuru risinājums tiek skaidrots anotācijas 1.3. apakšpunkta risinājuma aprakstā.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Priekšlikums
Iesakām pārskatīt sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē vai varētu ietekmēt, jo atsevišķas personu grupas uzskaitītas atkārtoti.
Piedāvātā redakcija
-