Atzinums

Projekta ID
22-TA-1828
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
02.07.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Projekta 1. pants paredz visā Elektroenerģijas tirgus likuma tekstā vārdus "atjaunojamie energoresursi" aizstāt ar vārdiem "atjaunīgie energoresursi". Vienlaikus projekta 2. pantā ietvertā Elektroenerģijas tirgus likuma 1. panta trešā daļa paredz, ka Elektroenerģijas tirgus likumā termini "koģenerācija" un "atjaunīgie energoresursi" lietoti Enerģētikas likuma izpratnē. Vēršam uzmanību uz to, ka Enerģētikas likuma 1. panta pirmās daļas 1. punkts skaidro, kas ir atjaunojamie energoresursi. Anotācijas 4. sadaļā nav sniegta informācija par attiecīgiem grozījumiem Enerģētikas likumā, kā arī nav skaidrota šāda grozījuma nepieciešamība. Ņemot vērā minēto, lūdzam izslēgt projekta 1. pantā ietverto grozījumu par vārdu "atjaunojamie energoresursi" aizstāšanu vai papildināt anotācijas 4. sadaļu ar informāciju par grozījumu veikšanu Enerģētikas likumā. Papildus norādām, ka, ja Enerģētikas likumā tiks veikti attiecīgi grozījumi, projekta 1. pantā ietvertajam regulējumam par vārdu "atjaunojamie energoresursi" aizstāšanu jāstājas spēkā vienlaicīgi ar šiem grozījumiem.
Vienlaikus vēršam uzmanību uz to, ka Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 72. punkts paredz, ka vienā grozījumu likumprojekta pantā ietver vienu grozījumu, ja izdara vairākus grozījumus vienā grozāmā likuma pantā (panta daļā, punktā), tos apvieno vienā grozījumu likumprojekta pantā. Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt projekta 1. pantā ietvertos grozījumus, veidojot atsevišķus projekta pantus.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Projekta 29. pantā ietvertajā Elektroenerģijas tirgus likuma 26.1 panta septītās daļas pirmajā teikumā ir paredzēts, ka reģistrācijas paziņojums tiek uzskatīts par iesniegtu dienā, kad regulators saņēmis visu tā noteikto informāciju. Savukārt minētās normas sestajā daļā ir noteikts, ka uzskatāms, ka operators ir reģistrēts, ja mēneša laikā no reģistrācijas paziņojuma saņemšanas dienas nav paziņots atteikums reģistrēt operatoru. Atkārtoti vēršam uzmanību uz to, ka paziņojuma saņemšanas diena un diena, kad paziņojums uzskatāms par iesniegtu, šajā gadījumā nebūs uzskatāma par vienu un to pašu dienu. Ievērojot minēto, atkārtoti lūdzam precizēt projekta 29. pantā ietverto Elektroenerģijas tirgus likuma 26.1 panta septītās daļas pirmo teikumu, nosakot dienu, kad reģistrācijas paziņojums tiek uzskatīts par saņemtu, nevis iesniegtu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam izslēgt projekta 51. pantā ietverto Elektroenerģijas tirgus likuma pārejas noteikumu 129. punktu, ņemot vērā to, ka projekta 25. pantā ietvertajā Elektroenerģijas tirgus likuma 22. panta pirmajā daļā nav dots pilnvarojums Ministru kabinetam izdot noteikumus.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas 4. vai 1.3. sadaļu, sniedzot skaidrojumu par projekta 33. pantā izteiktā Elektroenerģijas tirgus likuma 32. panta piektajā daļā ietvertā pilnvarojuma Ministru kabinetam nepieciešamību, ņemot vērā, ka papildinājuma (īpaši attiecībā uz piektās daļas papildināšanu aiz vārdiem "tās piegādi" ar vārdiem "nosacījumus un kārtību, kādā piemērojama kompensācija elektroenerģijas piegādes neplānota pārtraukuma gadījumā") nepieciešamība anotācijā, šķiet, vispār nav skaidrota. Vēršam uzmanību, ka anotācijā nepieciešams pamatot visus projektā paredzētos grozījumus Elektroenerģijas tirgus likumā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Apzināmies, ka arī Enerģētikas likuma 117.3 panta pirmajā daļā ietvertajā regulējumā ietverta līdzīga atsauce (kā norādīts anotācijā, norma veidota pēc līdzības ar Enerģētikas likumā noteikto regulējumu), tomēr lūdzam anotācijā ietvert skaidrojumu, par kādām Eiropas Enerģijas sertifikācijas izcelsmes apliecinājumu sistēmas dokumentācijas shēmas prasībām projekta 31. pantā izteiktajā Elektroenerģijas tirgus likuma 29.2 panta trešajā daļā ir runa, kur tās ir noteiktas un kāds ir to juridiski saistošais spēks.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Ņemot vērā projekta 31. pantā izteiktā Elektroenerģijas tirgus likuma 29.2 panta izmaiņas, kas veiktas uz atkārtoto saskaņošanu, aicinām likuma 29.2 panta otrajā daļā izslēgt atsauci “pārvades sistēmas operatora noteiktajā kārtībā”. Alternatīvi lūdzam sniegt pamatotu skaidrojumu, par kādu pārvades sistēmas operatora noteikto kārtību ir runa. Vēršam uzmanību uz to, ka ārējos normatīvos aktus ir tiesības izdot tikai Saeimai, Ministru kabinetam un pašvaldībai, īpašos gadījumos Latvijas Bankai un Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijai. Savukārt iekšējos normatīvos aktus izdod tikai attiecībā uz iestādei pakļautām personām, tādējādi iekšējie normatīvie akti nav saistoši privātpersonām.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Kā tas norādīts Tieslietu ministrijas 2024. gada 27. maija atzinumā, tad Tieslietu ministrija, vērtējot tikai projektā paredzēto regulējumu kopsakarā ar spēkā esošo likuma redakciju, neiebilst Elektroenerģijas tirgus likuma 44. panta grozījumiem, proti, šā panta papildinājumam ar elektroenerģijas uzkrātuves operatora atbildību kā tādu. Tomēr pašreizējā grozāmā likuma X nodaļā ietvertais atbildības regulējums kopumā neatbilst administratīvās atbildības (plašākā izpratnē) sistēmai. Iepriekšējā atzinumā jau bija norādīta virkne piemērveida neatbilstību administratīvās atbildības noteikšanas un piemērošanas prasībām.

Ievērojot minēto, aicinām izvērtēt Elektroenerģijas tirgus likumā esošo administratīvās atbildības regulējumu un nodrošināt to atbilstību administratīvās atbildības sistēmai, saprātīgā laikā izstrādāt tam atsevišķus grozījumus likumā vai, ja tas iespējams, iesniegt priekšlikumus likumprojektam Saeimā.
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Aicinām precizēt projekta 51. pantā ietverto Elektroenerģijas tirgus likuma pārejas noteikumu 134. punktu, ņemot vērā to, ka pilnvarojums Ministru kabinetam izdot noteikumus ir ietverts projekta 31. pantā ietvertajā Elektroenerģijas tirgus likuma 29.2 panta ceturtajā daļā, savukārt minētās normas piektajā daļā ir dota atsauce uz Ministru kabineta noteikumiem.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka likuma spēkā stāšanās norādi likumā neietver, ja likums stājas spēkā vispārējā kārtībā, bet ietver tad, ja likumam paredzēta īpaša, no vispārējās kārtības atšķirīga spēkā stāšanās kārtība. Attiecīgi atkārtoti lūdzam projektā izslēgt likuma spēkā stāšanās norādi.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Priekšlikums
Atkārtoti norādām, ka no anotācijas 1.3. sadaļā ietvertajiem skaidrojumiem, šķiet, izriet, ka projektā varētu būt pārņemtas vēl kādas Eiropas Parlamenta un Padomes 2019.gada 5.jūnija direktīvas Nr.2019/944 par kopīgiem noteikumiem attiecībā uz elektroenerģijas iekšējo tirgu un ar ko groza Direktīvu 2012/27/ES direktīvas Nr. 2019/944 prasības (sk. anotācijā ietvertos skaidrojumus, piemēram: 1) “Direktīvas Nr.2019/944 35. pants noteic, ja sadales sistēmas operators ir daļa no vertikāli integrēta uzņēmuma, tas ir neatkarīgs no pārējām darbībām, kas neattiecas uz sadali, vismaz tiktāl, ciktāl tas skar viņa juridisko statusu, organizāciju un lēmumu pieņemšanu. Minētā norma noteic arī prasības attiecībā uz personām, kas atbildīgas par sadales sistēmas operatora vadību, proti, ka personas, kas atbildīgas par sadales sistēmas operatora vadību, nedrīkst iesaistīties integrētā uzņēmuma daļās, kas tieši vai netieši ir atbildīgas par enerģijas ražošanu, pārvadi un piegādi ikdienā.”; 2) “Savukārt Direktīva 2019/944 nosaka, ka minētos plānus pārvades sistēmas operatori (Direktīvas 2019/944 51.pants) un sadales sistēmas operatori (32.pants) iesniedz regulatīvai iestādei vismaz reizi divos gados."; 3) Likumprojekts paredz izslēgt Likuma 35. panta pirmās daļas otro teikumu. Papildus attiecīgajā pantā paredzēti grozījumi, papildinot tos ar agregatoriem. Direktīvas Nr.2019/944 12.pants nosaka nosacījumus attiecībā uz tirgotāju un agregatoru maiņu."). Attiecīgi aicinām izvērtēt un precizēt anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulu vai arī sniegt skaidrojumu.  
Piedāvātā redakcija
-
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk