Atzinums

Projekta ID
23-TA-267
Atzinuma sniedzējs
Zemkopības ministrija
Atzinums iesniegts
09.07.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
13. Ceļu infrastruktūras nodevas objekts
Iebildums
Zemkopības ministrija neatbalsta pēc starpministriju sanāksmes precizēto likumprojekta 13.pantu, ar kuru tiek noteikts, ka ceļu infrastruktūras nodeva jāmaksā arī par traktortehnikas  nobraukto attālumu.
Zemkopības ministrija norāda, ka Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva (ES) 2022/362 (2022. gada 24. februāris), ar ko groza Direktīvas 1999/62/EK, 1999/37/EK un (ES) 2019/520 attiecībā uz dažu infrastruktūru lietošanas maksas noteikšanu transportlīdzekļiem (turpmāk – direktīva), tai skaitā grozītās direktīvas, attiecās uz autotransportu, piemēram, lielas noslodzes transportlīdzekļiem, smagajiem kravas transportlīdzekļiem, autobusiem un tālsatiksmes autobusiem, mazas noslodzes transportlīdzekļiem, vieglajiem komerciālajiem transportlīdzekļiem, mikroautobusiem un vieglajiem pasažieru automobiļiem. Traktortehnika nav ietilpusi un neietilps direktīvas un grozīto direktīvu tvērumā, kā arī tā neatbilst lielās vai mazās noslodzes transportlīdzekļu raksturlielumiem.
Saskaņā ar Ceļu satiksmes likuma 1.panta 21.apakšpunktu noteikts, ka traktortehnika ir pašgājējs transportlīdzeklis uz riteņiem vai kāpurķēdēm, kurš pārvietojas ar savu enerģiju, kuram ir vismaz divas asis, kura galvenā funkcija ir vilce, kurš ir īpaši izstrādāts, lai vilktu, stumtu, pārvietotu vai darbinātu konkrētas ierīces, mašīnas vai piekabes, un kura izmantošana cilvēku vai kravu pārvadāšanai pa ceļiem vai cilvēku vai kravu pārvadāšanai izmantojamu transportlīdzekļu vilkšanai pa ceļiem ir tikai sekundāra funkcija.
Ņemot vērā minēto paskaidrojam, ka traktortehnikas izmantošana ceļu satiksmē ir sekundāra funkcija, tai netiek piemērotas virkne noteiktās prasības, kas tiek piemērotas autotransportam, tai skaitā ar ceļu infrastruktūru saistītās nodevas un nodokļi. 
Apstiprinot šādus grozījumus, Latvijas lauksaimnieki nonāks nelabvēlīgā konkurences situācijā salīdzinājumā ar uzņēmumiem citās Eiropas Savienības dalībvalstīs, kurās ceļu infrastruktūras nodevu nepiemēros traktortehnikai, jo direktīvā nav konkrēti noteikts, ka traktortehnikai ir jāpiemēro ceļu infrastruktūras nodeva.
Papildus paskaidrojam, ka direktīva ļauj dalībvalstīm piešķirt dažus atbrīvojumus no nodevu maksas.
Piedāvātā redakcija
Lūdzam precizēt likumprojekta 13.pantu, no tā pirmās un otrās daļas svītrojot vārdu "traktortehnika".