Projekta ID
25-TA-2299Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
26.09.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Aicinām papildināt likumprojekta "Grozījumi Valsts un pašvaldību profesionālo orķestru, koru, koncertorganizāciju, teātru un cirka mākslinieku izdienas pensiju un baleta mākslinieku pabalsta par radošo darbu likumā" (turpmāk – projekts) sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumu (anotāciju) ar pamatojumu projekta 1. pantā ietvertajam Valsts un pašvaldību profesionālo orķestru, koru, koncertorganizāciju, teātru un cirka mākslinieku izdienas pensiju un baleta mākslinieku pabalsta par radošo darbu likuma (turpmāk – Likums) 1. panta 2. punkta grozījumam.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Aicinām precizēt projekta 2. pantā ietverto Likuma 3. panta trešo daļu, ņemot vērā turpmāk minēto:
1) projekta 2. pantā ietvertajā Likuma 3. panta trešajā daļā nepieciešams izslēgt atsauci uz projekta 2. pantā ietverto Likuma 3. panta otro daļu, ņemot vērā to, ka tajā paredzēts pārkvalificēšanās pabalsts, nevis izdienas pensija;
2) projekta 2. pantā ietvertajā Likuma 3. panta trešajā daļā ir veidots izņēmums uz projekta 2. pantā ietverto Likuma 3. panta ceturto daļu. Vēršam uzmanību uz to, ka Likuma 3. panta trešajā daļā (spēkā esošajā redakcijā) ir veidots izņēmums uz Likuma 3. panta ceturto daļu (spēkā esošajā redakcijā), kas projekta 2. pantā ietvertajā Likuma 3. pantā nav saglabāta. Tādējādi, visticamāk, projekta 2. pantā ietvertajā Likuma 3. panta trešajā daļā nav nepieciešams veidot izņēmumu uz projekta 2. pantā ietverto Likuma 3. panta ceturto daļu.
1) projekta 2. pantā ietvertajā Likuma 3. panta trešajā daļā nepieciešams izslēgt atsauci uz projekta 2. pantā ietverto Likuma 3. panta otro daļu, ņemot vērā to, ka tajā paredzēts pārkvalificēšanās pabalsts, nevis izdienas pensija;
2) projekta 2. pantā ietvertajā Likuma 3. panta trešajā daļā ir veidots izņēmums uz projekta 2. pantā ietverto Likuma 3. panta ceturto daļu. Vēršam uzmanību uz to, ka Likuma 3. panta trešajā daļā (spēkā esošajā redakcijā) ir veidots izņēmums uz Likuma 3. panta ceturto daļu (spēkā esošajā redakcijā), kas projekta 2. pantā ietvertajā Likuma 3. pantā nav saglabāta. Tādējādi, visticamāk, projekta 2. pantā ietvertajā Likuma 3. panta trešajā daļā nav nepieciešams veidot izņēmumu uz projekta 2. pantā ietverto Likuma 3. panta ceturto daļu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Projekta 2. pantā ietvertā Likuma 3. panta otrā daļa paredz, ka, sasniedzot noteiktu vecumu, ja persona profesijā būs nostrādājusi ne mazāk kā 10 gadus, personai būs tiesības uz pārkvalificēšanās pabalstu piecu gadu periodam. Proti, minētā norma paredz ieviest jaunu pabalsta veidu, kāds Likumā līdz šim nebija paredzēts. Vienlaikus projektā nav noteikts:
1) no kādiem ienākumiem aprēķinās pabalsta apmēru, līdzīgu regulējumu attiecībā uz izdienas pensijām paredz Likuma 5. pants;
2) no kādiem līdzekļiem izmaksās pārkvalificēšanās pabalstu, līdzīgu regulējumu attiecībā uz izdienas pensijām paredz Likuma 7. panta piektā daļa;
3) kāda būs kārtība, kādā šo pabalstu pieprasa un izmaksā, tostarp, nav paredzēts pilnvarojums Ministru kabinetam noteikt šādu kārtību, līdzīgu regulējumu attiecībā uz izdienas pensijām paredz Likuma 9. pants;
4) kāda būs kārtība, kādā pārtrauc pārkvalificēšanās pabalsta izmaksu.
Ievērojot minēto, aicinām papildināt projektu ar attiecīgu regulējumu, izvērtējot nepieciešamību noteikt pilnvarojumu Ministru kabinetam izdot noteikumus, kas regulētu pārkvalificēšanās pabalsta pieprasīšanas un izmaksāšanas kārtību.
1) no kādiem ienākumiem aprēķinās pabalsta apmēru, līdzīgu regulējumu attiecībā uz izdienas pensijām paredz Likuma 5. pants;
2) no kādiem līdzekļiem izmaksās pārkvalificēšanās pabalstu, līdzīgu regulējumu attiecībā uz izdienas pensijām paredz Likuma 7. panta piektā daļa;
3) kāda būs kārtība, kādā šo pabalstu pieprasa un izmaksā, tostarp, nav paredzēts pilnvarojums Ministru kabinetam noteikt šādu kārtību, līdzīgu regulējumu attiecībā uz izdienas pensijām paredz Likuma 9. pants;
4) kāda būs kārtība, kādā pārtrauc pārkvalificēšanās pabalsta izmaksu.
Ievērojot minēto, aicinām papildināt projektu ar attiecīgu regulējumu, izvērtējot nepieciešamību noteikt pilnvarojumu Ministru kabinetam izdot noteikumus, kas regulētu pārkvalificēšanās pabalsta pieprasīšanas un izmaksāšanas kārtību.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Aicinām projekta 4. pantā ietvertajā Likuma 6. panta otrajā daļā vārdu "pensiju" aizstāt ar vārdu "pabalstu".
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Projekta 8. pantā ietvertais Likuma pārejas noteikumu 16. punkta otrais teikums un 18. punkta otrais teikums paredz nosacījumus attiecībā uz tām personām, kurām uz 2027. gada 1. janvāri izdienas stāžs būs lielāks par 10 gadiem. Aicinām izvērtēt, cik samērīgi un taisnīgi ir noteikt šādu vienotu nosacījumu (stāžs lielāks par 10 gadiem) attiecībā uz visām Likuma 3. panta pirmajā daļā minētajām profesijām, ņemot vērā to, ka Likuma 3. panta pirmā daļa (spēkā esošajā redakcijā) paredz, ka atkarībā no profesijas izdienas stāžs ir 18, 20, 25 un 30 gadi, proti, pastāv iespēja, ka kādai personai uz 2027. gada 1. janvāri profesijā nebūs nostrādāta pat puse no izdienas stāžam nepieciešamā laika perioda.
Piedāvātā redakcija
-
