Atzinums

Projekta ID
24-TA-2671
Atzinuma sniedzējs
Valsts kanceleja
Atzinums iesniegts
25.10.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka minētais projekts nevar tikt atzīts par steidzamu, jo saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 606 "Ministru kabineta kārtības rullis" 55.2. apakšpunktu steidzamības kārtību var piemērot tikai izņēmuma gadījumā, ja jautājumu nepieciešams risināt nekavējoties saistībā ar tādu valstij nelabvēlīgu seku iestāšanos, kas skar būtiskas sabiedrības intereses vai valsts starptautiskās, finanšu, ekonomiskās vai drošības intereses. Steidzamība jāpamato pēc būtības, norādot konkrētās nelabvēlīgās sekas.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Ar rīkojuma projektu paredzēts mainīt Vides pārraudzības valsts biroja nosaukumu, turpmāk iestādi dēvējot par Enerģētikas un vides aģentūru. Publisko aģentūru likums paredz, ka valsts aģentūra ir Ministru kabineta locekļa padotībā esoša iestāde, kurai ar likumu vai Ministru kabineta noteikumiem ir noteikta kompetence pakalpojumu sniegšanas jomā. No rīkojuma projekta un tā sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā) norādītā secināms, ka nav plānots Enerģētikas un vides aģentūru veidot kā valsts aģentūru atbilstoši Publisko aģentūru likumam. Ievērojot minēto, lai gan šobrīd valsts pārvaldē vairākām valsts tiešās pārvaldes iestādēm, kuras neatbilst Publisko aģentūru likumā noteiktajam, vēsturiski nosaukumā joprojām ir saglabājies vārds "aģentūra", tomēr aicinām izvairīties no šī vārda lietošanas, lai neradītu maldīgu priekšstatu par iestādes juridisko statusu. Ievērojot iepriekš minēto, lūdzam izvērtēt iespēju iestādes jaunajā nosaukumā neietvert vārdu "aģentūra".
Piedāvātā redakcija
-
3.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka abreviatūru lietošana nenodrošina tiesisko skaidrību, lūdzam precizēt rīkojuma projekta apakšpunktu un lietot pilnos informācijas sistēmu nosaukumus. 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Rīkojuma projekta 1. punkts paredz, ka Būvniecības valsts kontroles biroja un Vides pārraudzības valsts biroja reorganizācija veicama ar 2025. gada 1. februāri. Ņemot vērā, ka iestādei ir nepieciešami atbilstoši resursi, tostarp piekļuve informācijas tehnoloģiju sistēmām, lai tā varētu veikt savas funkcijas un uzdevumus, lūdzam precizēt, ka starpresoru vienošanās ir noslēdzama līdz 2025. gada 1. februārim vai attiecīgi skaidrot, kāpēc tas veicams ilgākā laika posmā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Ņemot vērā, ka tiek samazināts amata vietu skaits BVKB, attiecīgi arī samazinot finansējumu, lūdzam papildināt anotāciju, norādot vai un kā tas ietekmēs amatu klasifikāciju un mēnešalgu grupu BVKB, ņemot vērā MK 26.04.2022. noteikumu Nr. 262 32.punktā noteiktos kritērijus.
Vienlaikus, tā kā tiek paredzētas jaunas iestādes - EVA izveide, lūdzam attiecīgi sniegt informāciju par potenciālo EVA vadītāja amata klasfikāciju, ņemot vērā kopējo amata vietu skaitu un potenciālo budžetu. 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas pielikumus ar atsevišķu pielikumu par amata vietu nodošanu no BVKB uz EVA, norādot amata nosaukumu, amata klasifikāciju (amata saime, apakšsaime, līmenis un mēnešalgu grupa), amata statusu (ierēdnis vai darbinieks) un izdevumus atlīdzībai, sadalījumā pa atlīdzības elementiem. 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
Iebildums
Lūdzam izdalīt atsevišķi 4.1.2. apakšpunktos minētos tiesību aktus, aprakstot tajos veicamās izmaiņas.
Papildus vēršam uzmanību, ka valsts tiešajā pārvaldē padotību pārraudzības formā īsteno, ja likumdevējs to ir noteicis, piemēram, nozares likumā. Pirmšķietami konstatējams, ka speciālos normatīvajos aktos, piemēram, likumā "Par ietekmes uz vidi novērtējumu", nav norādīts, ka Vides pārraudzības valsts biroja padotību īsteno pārraudzības formā. Ievērojot minēto, izstrādājot saistītos normatīvos aktus, aicinām izvērtēt nepieciešamību par Vides pārraudzības valsts biroja padotības formas norādīšanu nozari regulējošā likumā vai arī, izstrādājot grozījumus Vides pārraudzības valsts biroja nolikumā, pārskatīt iestādes padotības formu, aizstājot "pārraudzība" ar "pakļautība". Vēršam uzmanību, ka jautājums saistībā ar turpmāko praksi iestāžu nolikumu sagatavošanā tika izskatīts arī Valsts iestāžu juridisko dienestu vadītāju 2024. gada 5. septembra sanāksmē (prot. Nr. 2 3. §)  (protokols pieejams: https://tai.mk.gov.lv/protokoli).
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
4.2. Cita informācija
Iebildums
Lūdzam anotācijas 4.2. apakšpunktā ietverto informāciju norādīt anotācijas 4.1. apakšpunktā atbilstoši Vadlīnijās sākotnējās ietekmes izvērtēšanai un novērtējuma ziņojuma sagatavošanai Vienotajā tiesību aktu izstrādes un saskaņošanas portālā (pieejams: https://www.mk.gov.lv/sites/mk/files/media_file/tap_anotacija_vadlinijas.pdf) norādītajam, proti, aprakstot katru minēto tiesību aktu atsevišķi un skaidrojot izmaiņu nepieciešamību konkrētajā tiesību aktā.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Iebildums
Lūdzam aizpildīt šo sadaļu, norādot, kāpēc netiek nodrošināta sabiedrības līdzdalība.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Iebildums
Par 2.pielikumu - ņemot vērā, ka 2025.gada janvārī enerģētikas sektors turpina darbu BVKB sastāvā, tad nepieciešams precizēt arī ieņēmumus no nodevām, attiecīgi nodalot janvāra prognozējamos ieņēmumus no pārējiem 11 mēnešu ieņēmumiem, kuru iekasēšanu veiks EVA. 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Iebildums
Enerģētikas un vides aģentūru izveido ar 01.02.2025. (rīkojuma projekta 2. un 3. punkti), kas secīgi nozīmē, ka tās budžets 2025.gadam var būt tikai 11 mēnešiem. Lūdzam attiecīgi precizēt 1.pielikumā norādīto tāmi 2025.gadam vai arī anotācijas 3.sadaļas 6.punktā sniegt informāciju, kāpēc budžets nepilnam kalendārajam gadam (no 1.februāra)  ir tikpat liels, cik pilnam gadam (2026. un 2027.gads).
Piedāvātā redakcija
-
12.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam iekļaut atsauci uz tiesību aktu (likumi.lv), tas ir, atsauci uz tīmekļvietnē likumi.lv publicēto tiesību aktu. Skat: https://vktap.mk.gov.lv/help/ka-pievienot-atsauci
Piedāvātā redakcija
-
13.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Rīkojuma projekta 1. punkts paredz, ka Būvniecības valsts kontroles biroja un Vides pārraudzības valsts biroja reorganizācija veicama ar 2025. gada 1. februāri, savukārt rīkojuma projekta 7. punkts paredz, ka materiālo un nemateriālo vērtību, finanšu līdzekļu un saistību inventarizācija, novērtēšana, salīdzināšana un materiālo un nemateriālo vērtību, finanšu līdzekļu, saistību nodošana veicama līdz 2025. gada 1. aprīlim. Ņemot vērā, ka iestādei ir nepieciešami atbilstoši resursi, lai tā varētu veikt savas funkcijas un uzdevumus, aicinām izvērtēt iespēju minētās darbības paveikt līdz reorganizācijai, proti, 2025. gada 1. februārim. 
Piedāvātā redakcija
-
14.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt atbilstoši tiesību akta veidam un norādīt numerāciju, kā arī pirmo punktu norādīt tam paredzētajā laukā, nevis laukā "runātāji", kas tiek aizpildīts pēc Ministru kabineta sēdes.
Piedāvātā redakcija
2. Valsts kancelejai sagatavot rīkojuma projektu parakstīšanai.