Atzinums

Projekta ID
24-TA-111
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
20.02.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Priekšlikums
Pamatojoties uz Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" 9.19. apakšpunktu, lūdzam aizpildīt noteikumu projekta anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulu ar skaidrojumu par konkrētu Eiropas Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulas Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk - regula Nr. 2023/2831) prasību ieviešanu noteikumu projektā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
53. Projekta vadības izmaksas, tai skaitā darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas, nepārsniedz 20 % no Atveseļošanās noturības mehānisma plāna finansējuma:
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt un noteikumu projekta 3. punktā svītrot norādi uz Atveseļošanās noturības mehānisma plānu, jo minētais plāns ir apstiprināts ar rīkojumu un līdz ar to atbilstoši indivīda pamattiesībām zināt savas tiesības noteikumu projektā nav pieļaujams noteikt privātpersonai ierobežojumu, kura apmērs nav noteikts ārējā normatīvajā aktā. Vienlaikus vēršam uzmanību, ka norāde uz Atveseļošanās noturības mehānisma plāna finansējumu kopumā ir pārāk plaša un vispārīga, iespējams, domāta varētu būt attiecīgā projekta kopējais Atveseļošanās noturības mehānisma plāna finansējums, tādēļ nepieciešams konkrētāk norādīt, par kādu finansējumu noteikumu projekta 3. punktā ir runa. Konkretizējot finansējumu, nepieciešams ņemt vērā arī grozīto Ministru kabineta noteikumu 54. punktu, kas noteic, ka izmaksas, kas nav saistītas ar apmācību un ar tām saistītā personāla izmaksām, nepārsniedz 20 % no kopējām projekta iesniegumā apstiprinātajām izmaksām (proti, 54. punkts varētu būt pretrunā ar 53. punktu noteikumu projekta redakcijā).
Piedāvātā redakcija
"53. Projekta vadības izmaksas, tai skaitā darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas, nepārsniedz 20 % no projekta kopējām izmaksām" vai "53. Projekta vadības izmaksas, tai skaitā darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas, nepārsniedz 20 % no projektam piešķirtā Atveseļošanās noturības mehānisma finansējuma"
3.
Noteikumu konsolidētā versija
80.1. Komisijas regulas Nr. 2023/2831 1. panta 1. un 2. punktā noteiktajās neatbalstāmajās nozarēs un darbībās un pretendē uz komercdarbības atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831;
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka regulas Nr. 2023/2831 1. panta 2. punktā nav minētas atsevišķas neatbalstāmās nozares un darbības, tādēļ lūdzam svītrot noteikumu projekta 7. punktā ietverto atsauci uz 1. panta 2. punktu, nodrošinot skaidras tiesību normas.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
85. Vienam de minimis atbalsta saņēmējam de minimis atbalsta apmērs kopā ar attiecīgajā fiskālajā gadā un iepriekšējos divos fiskālajos gados piešķirto de minimis atbalstu viena vienota uzņēmuma līmenī nedrīkst pārsniegt Komisijas regulas Nr. 2023/2831 3. panta 2. punktā noteikto maksimālo de minimis atbalsta apmēru.
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 10. punktu, līdzīgi, kā citos normatīvajos aktos, kur tiek ieviestas attiecīgās regulas prasības, norādot, ka minētais atbalsts triju gadu periodā, skaitot no de minimis atbalsta piešķiršanas dienas, nepārsniedz regulas 2023/2831 3. panta 2. punktā noteikto de minimis atbalsta apmēru vienam vienotam uzņēmumam.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
94. Gala labuma guvējs de minimis atbalstu drīkst kumulēt ar citu de minimis atbalstu līdz Komisijas regulas Nr. ​2023/2831 3. panta 2. punktā noteiktajam attiecīgajam robežlielumam, kā arī drīkst kumulēt ar citu komercdarbības atbalstu attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām vai citu komercdarbības atbalstu tai pašai riska finansējuma investīcijai, ja netiek pārsniegta attiecīgā maksimālā atbalsta intensitāte vai atbalsta summa, kāda noteikta komercdarbības atbalsta programmā vai Eiropas Komisijas lēmumā. Ja par vienām un tām pašām projekta attiecināmajām izmaksām tiek sniegts atbalsts vairāku komercdarbības atbalsta programmu ietvaros, gala labuma guvējs finansējuma saņēmējam iesniedz informāciju par plānoto un piešķirto atbalstu par tām pašām attiecināmajām izmaksām, norādot atbalsta piešķiršanas datumu (tai skaitā plānoto atbalsta piešķiršanas datumu), atbalsta intensitāti, atbalsta sniedzēju, atbalsta pasākumu vai investīciju un plānoto vai piešķirto atbalsta summu.
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projekta 15. punktā iespēju robežās izvairīties no regulas prasību pārrakstīšanas. Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Līguma par Eiropas Savienības darbību 288. panta otro daļu "regulas ir vispārpiemērojamas. Tās uzliek saistības kopumā un ir tieši piemērojamas visās dalībvalstīs.” Regulas ir aizliegts pārņemt nacionālajos tiesību aktos un tās automātiski kļūst par nacionālās tiesību sistēmas sastāvdaļu. Norādām, ka dalībvalsts izstrādā tiesību aktus regulas piemērošanai tikai gadījumos, ja regulā ir tieši paredzēts dalībvalstij kāds konkrēts pienākums, piemēram, jānosaka kompetentā vai atbildīgā iestāde, jāparedz sankcijas vai sods par regulas normu pārkāpumu vai nepildīšanu, jānosaka administratīvā procedūra regulā noteikto pasākumu īstenošanai u.tml.
Piedāvātā redakcija
"94. Gala labuma guvējs de minimis atbalstu drīkst kumulēt ar citu de minimis atbalstu līdz Komisijas regulas Nr. ​​2023/2831 3. panta 2. punktā noteiktajam attiecīgajam robežlielumam, kā arī drīkst kumulēt ar citu komercdarbības atbalstu attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām vai citu komercdarbības atbalstu tai pašai riska finansējuma investīcijai saskaņā ar Komisijas regulas Nr. ​​2023/2831 5. pantu. Ja par vienām un tām pašām projekta attiecināmajām izmaksām tiek sniegts atbalsts vairāku komercdarbības atbalsta programmu ietvaros, gala labuma guvējs finansējuma saņēmējam iesniedz informāciju par plānoto un piešķirto atbalstu par tām pašām attiecināmajām izmaksām, norādot atbalsta piešķiršanas datumu (tai skaitā plānoto atbalsta piešķiršanas datumu), atbalsta intensitāti, atbalsta sniedzēju, atbalsta pasākumu vai investīciju un plānoto vai piešķirto atbalsta summu."
6.
Noteikumu konsolidētā versija
98. Atbilstoši Komisijas regulas Nr. ​2023/2831 6. panta 4. punktam informācijas pieejamība tiek nodrošināta šādā veidā:
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka regulas Nr. ​​2023/2831 6. panta 4. punkts neparedz nosacījumus attiecībā uz informācijas pieejamību, tādēļ lūdzam precizēt noteikumu projekta 16. punktu, nodrošinot skaidras tiesību normas.
Piedāvātā redakcija
-