Projekta ID
24-TA-2051Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
13.09.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atbilstoši noteikumu projekta 11.punktam nacionālais finansējums, kas iekļauj valsts budžeta un privāto finansējumu, noteikts 721 932 euro apmērā, savukārt noteikumu projekta pielikumā sniegtajā finansējuma saņēmēju sadalījumā netiek norādīts valsts budžeta finansējuma apmērs un privātā finansējuma apmērs. Līdz ar to nepieciešams precizēt noteikumu projekta pielikumu, norādot valsts budžeta finansējuma apmēru un privātā finansējuma apmēru sadalījumā pa finansējuma saņēmējiem.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijas 1.3.sadaļas punktā “Risinājuma apraksts” (9.lpp.) norādīts, ka infrastruktūras izmantošanas proporcijas aprēķina metodiku izstrādā atbildīgā iestāde, kas ir Veselības ministrija, savukārt, finansējuma saņēmējs infrastruktūras izmantošanas proporcijas aprēķinu iesniedz sadarbības iestādei, iesniedzot projekta iesniegumu. Lūdzam precizēt noteikumu projektu un/vai anotāciju, norādot atbildīgo iestādi, kas veiks finansējuma saņēmēja infrastruktūras izmantošanas proporcijas aprēķina pārbaudi pret Veselības ministrijas izstrādāto infrastruktūras izmantošanas proporcijas aprēķina metodiku.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Skaidrojam, ka Komisijas Regulas Nr. 651/2014 2. panta 18. punkta nosacījumi ir jāvērtē/jāpiemēro uzņēmuma grupas līmenī (Komisijas Regulas Nr. 651/2014 angliskajā versijā nosacījumi, kas ir attiecināmi uz ‘undertaking’, ir jāpārbauda/jāpiemēro uzņēmuma grupas līmenī). Attiecīgi lūdzam papildināt noteikumu projekta 20. punktu ar nosacījumu, ka projekta iesniedzējs tiks vērtēts grupas līmenī, tādējādi nodrošinot, ka ar terminu "komersants" tiek saprasts, ka komersants tiek vērtēts grupas līmenī.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 32. punktu, ņemot vērā, ka noteikumu projekta 41.1. apakšpunktā jau ir noteikts, ka finansējuma saņēmējs nodrošina noteikumu projekta 26.3. apakšpunktā minētos komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas pasākumus saskaņā arī ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai, 47. pantu un 50. pantu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 41.1. apakšpunktā minēto atsauci uz normatīvo aktu. Vēršam uzmanību, ka komunikācijas un vizuālās identitātes prasības ir noteiktas normatīvajā aktā par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.-2027. gada plānošanas periodā. Vienlaikus lūdzam precizēt atsauci uz normatīvo aktu anotācijas 1.3. sadaļā.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām salāgot noteikumu projektā paredzētos horizontālā principa “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” rādītājus ar 29.08.2024. apakškomitejas sēdē izskatīto projektu iesniegumu vērtēšanas kritēriju piemērošanas metodiku. Vienlaikus vēršam uzmanību, ka metodika paredz iespēju izvēlēties vienu no trīs dažādiem rādītājiem, t.i., finansējuma saņēmējam nav nepieciešams uzkrāt informāciju par visiem HP VINPI rādītājiem.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 41.3. apakšpunktu tā, lai uz projekta īstenošanas gaitā radušās sadārdzinājuma izmaksām, ko finansējuma saņēmējs sedz no saviem līdzekļiem, nodrošinātu piemērojamā komercdarbības atbalsta regulējuma normu ievērošanu. Skaidrojam, ka, ja atbalsts tiek piešķirts kā komercdarbības atbalsts, piemērojot EK lēmumu, tad gadījumā, ja sadārdzinājums tiek segts no līdzekļiem, kas ir publiskie līdzekļi, arī uz sadārdzinājumu jāattiecina piemērojamā komercdarbības atbalsta regulējuma nosacījumus. Savukārt, ja 'savi līdzekļi' ir ieņēmumi no saimnieciskās darbības vai citi privātie resursi, tad komercdarbības atbalsta regulējums jāpiemēro nebūtu. Lai nosegtu abus šos scenārijus, jo MK noteikumu projektā nav skaidrs, ko ietver jēdziens 'savi līdzekļi', aicinām papildināt punktu ar tekstu "nodrošinot piemērojamo komercdarbības atbalsta regulējuma normu ievērošanu".
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka, ja noteikumu projekts ir attiecināms uz infrastruktūru, tad noteikumu projektā iekļauj nosacījumu par finansējuma saņēmēja tiesībām uz konkrēto objektu vai īpašumu, kurā plānots veikt ieguldījumus (īpašumā, ilgtermiņa nomā vai nodibinātas apbūves tiesības, bezatlīdzības lietošanā, valdījumā, turējumā u.c.). Finansējuma saņēmēja tiesībām uz konkrēto objektu vai īpašumu jābūt nostiprinātām zemesgrāmatā. Ja minētajam nosacījumam saskaņā ar nacionālo regulējumu ir izņēmums, tas attiecīgi aprakstāms noteikumu projekta anotācijā.
Ievērojot minēto, lūdzam izvērtēt iespēju precizēt noteikumu projekta 41.7. apakšpunktu, paredzot, ka tieši finansējuma saņēmējam ir ilgtermiņa nomas, patapinājuma vai valdījuma tiesībām uz nekustamo īpašumu.
Ievērojot minēto, lūdzam izvērtēt iespēju precizēt noteikumu projekta 41.7. apakšpunktu, paredzot, ka tieši finansējuma saņēmējam ir ilgtermiņa nomas, patapinājuma vai valdījuma tiesībām uz nekustamo īpašumu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka Ministru kabineta 2023. gada 25. aprīļa noteikumu Nr. 205 "Valsts budžeta līdzekļu plānošanas kārtība Eiropas Savienības fondu projektu īstenošanai un maksājumu veikšanai 2021.–2027. gada plānošanas periodā" 10. punkts paredz, ka avansa apmērs nepārsniedz 30 % no projektam piešķirtā Eiropas Savienības fonda finansējuma un, ja tas ir paredzēts projektā, valsts budžeta līdzfinansējuma kopsummas, savukārt šo noteikumu 16.punkts paredz, ka sadarbības iestāde, veicot avansa un starpposma maksājumus, ievēro nosacījumu, ka to kopsumma nedrīkst pārsniegt 90 % no projektam piešķirtā Eiropas Savienības fonda finansējuma un, ja tas paredzēts projektā, valsts budžeta līdzfinansējuma kopsummas. Ņemot vērā, ka noteikumu projekts paredz arī valsts budžeta līdzfinansējumu, lūdzam atbilstoši papildināt noteikumu projekta 42. punktu. Lūdzam atbilstoši precizēt arī anotāciju.
Piedāvātā redakcija
42. Sadarbības iestāde, ja tai ir pieejami valsts budžeta līdzekļi, pēc plānotā avansa apmēra un tā pamatojuma izvērtēšanas, pamatojoties uz finansējuma saņēmēja rakstisku avansa pieprasījumu, var piešķirt finansējuma saņēmējam avansu pēc tam, kad ir noslēgts līgums par projekta īstenošanu. Finansējuma saņēmējs avansa pieprasījumu sagatavo un sadarbības iestāde to apstiprina, ņemot vērā nosacījumu, ka plānotā avansa apmērs atbilst spējai to izlietot sešu mēnešu laikā saimnieciskā gada ietvaros. Finansējuma saņēmējam avansu var piešķirt līdz 30 procentiem no projektam piešķirtā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma un valsts budžeta līdzfinansējuma kopsummas, ievērojot, ka avansu var izmaksāt vairākos maksājumos un avansa un starpposma maksājumu kopsumma nepārsniedz 90 procentus no projektam piešķirtā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma apmēra un valsts budžeta līdzfinansējuma kopsummas.
10.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam minēt kādu piemēru anotācijā, kurās citās publiskajās investīcijās projektu vadības un īstenošanas personāla izmaksas netika plānotas, un vai šajos projektos nebija radušās būtiskas problēmas ar projektu ieviešanas kapacitāti. Kā piemēru, iespējams, var minēt Eiropas Savienības Atveseļošanās un noturības mehānisma plāna 4.1.1.3.i. investīciju "Atbalsts sekundāro ambulatoro pakalpojumu sniedzēju veselības aprūpes infrastruktūras stiprināšanai, lai nodrošinātu visaptverošu ilgtspējīgu integrētu veselības pakalpojumu, mazinātu infekciju slimību izplatību, epidemioloģisko prasību nodrošināšanā".
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju, ka finansējuma saņēmējam jānodrošina projektu rezultātu ilgtspēja un uzturēšana, kā tas noteikts noteikumu projekta "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam 4.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt vienlīdzīgu piekļuvi veselības aprūpei un stiprināt veselības sistēmu, tostarp primārās veselības aprūpes noturību" 4.1.1.1. pasākuma "Ārstniecības iestāžu infrastruktūras attīstība" ceturtās kārtas īstenošanas noteikumi" 41.6. apakšpunktā.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam pie anotācijas budžeta sadaļas "Cita informācija" norādīt, no kura budžeta resora programmas plānots finansējums pasākumu īstenošanai.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Anotācija (ex-ante)
8.1.13. uz datu aizsardzību
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekta paredz datu uzkrāšanu par privātpersonām (noteikumu projekta 8.punkts un 41.5.apakšpunkts), lūdzam aizpildīt anotācijas 8.1.13. apakšsadaļu.
Piedāvātā redakcija
-