Projekta ID
24-TA-675Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
09.06.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projektā pirmšķietami nav atrodami projektu iesniegumu vērtēšanas kritēriji un partnerības līguma saskaņošanas kārtība, tādēļ lūdzam izvērtēt un papildināt noteikumu projektu atbilstoši noteikumu projekta 1.2. apakšpunktā minētajam.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Pamatojoties uz Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" (turpmāk - noteikumi Nr. 108) 100.2. apakšpunktu, lūdzam svītrot vārdus "kā arī kārtību, kādā Iepirkumu uzraudzības birojs izstrādā un aktualizē pirmspārbaužu veikšanas metodiku (turpmāk – pirmspārbaužu metodika)", nepieciešamības gadījumā precizējot arī citas noteikumu projekta vienības.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 606 "Ministru kabineta kārtības rullis" 47. punktam informatīvais ziņojums ir informācija vai pārskats par Ministru kabineta kompetencē esoša jautājuma risināšanas gaitu, par Ministru kabineta atbalstīta plānošanas dokumenta īstenošanu vai tiesību akta izpildi, un tajā neietver konceptuālus jautājumus. Attiecīgi secināms, ka informatīvajā ziņojumā nevar būt ietvertas juridiski saistošas prasības, tādēļ lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projektu, svītrojot atsauces uz informatīvo ziņojumu. Ja nepieciešams, lūdzam atsaukties uz prasībām, kas izriet no Ministru kabineta lēmuma.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam pārskatīt un svītrot vai precizēt noteikumu projekta 2.-4. punktu, nedublējot Latvijas un Šveices sadarbības programmas 2019.—2029. gada perioda vadības likuma (turpmāk - likums) 1. panta 6. punktā, 13. panta otrajā daļā un 14. pantā ietverto regulējumu. Vienlaikus, ņemot vērā, ka prasības partneriem var noteikt, pamatojoties uz pilnvarojumu, kas ietverts minētā likuma 15. panta 12. punktā, lūdzam, ja noteikumu projektā paredzēts noteikt attiecīgas prasības, atbilstoši papildināt norādi par noteikumu projekta izdošanas tiesisko pamatu un noteikumu projekta 1. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un termina "sadarbības līgums" vietā lietot terminu "partnerības līgums", nodrošinot konsekventu terminoloģijas lietojumu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ievērojot noteikumu Nr. 108 131. punktu, lūdzam noteikumu projektā svītrot atsauces uz donorvalsts noteikumiem, nepieciešamības gadījumā pārņemot konkrētas donorvalsts noteikumu normas noteikumu projektā. Norādām, ka donorvalsts noteikumi nav tulkoti latviešu valodā un publicēti oficiālajā izdevumā, turklāt pienākums valsts institūcijām ievērot minētos dokumentus izriet no likuma 6. panta otrās daļas, tādēļ minētās atsauces nav arī nepieciešamas.
Līdzīgi lūdzam noteikumu projekta 9.2. apakšpunktā svītrot atsauci uz programmas vadības komitejas reglamentu un noteikumu projekta 12. punktā ietverto atsauci uz metodiku, kā arī citās vienības atsauces uz citiem līdzīgiem dokumentiem kā Komunikācijas un informācijas rokasgrāmata, vadlīnijas u.tml.
Līdzīgi lūdzam noteikumu projekta 9.2. apakšpunktā svītrot atsauci uz programmas vadības komitejas reglamentu un noteikumu projekta 12. punktā ietverto atsauci uz metodiku, kā arī citās vienības atsauces uz citiem līdzīgiem dokumentiem kā Komunikācijas un informācijas rokasgrāmata, vadlīnijas u.tml.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Tiesiskās noteiktības nolūkā lūdzam noteikumu projektā skaidrot, kādos gadījumos iesniedzama nodomu vēstule un kāds ir termiņš partnerības līguma (projekta) iesniegšanai, ņemot vērā noteikumu projekta 16. punktā ietverto prasību.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta anotācijā skaidrot noteikumu projekta 22. punktā ietvertās prasības ierosinājumu iesniegt angļu valodā atbilstību Valsts valodas likuma 8. panta pirmajā daļā un 10. panta otrajā daļā noteiktajam. Ja atbilstošu skaidrojumu nav iespējams sniegt, lūdzam attiecīgo prasību svītrot.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Tiesiskās noteiktības nolūkos lūdzam anotācijā skaidrot, kas ir domāts ar projekta līguma vispārīgajiem noteikumiem (un uz kādiem satura elementiem tie attiecas) un kādēļ pieļaujams tos vienpusēji grozīt. Nepieciešamības gadījumā lūdzam svītrot noteikumu projekta 25.3. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka attiecīgu pilnvarojumu paredz likuma 15. panta 12. punkts, lūdzam svītrot noteikumu projekta 28. punktu vai papildināt noteikumu projekta norādi par izdošanas tiesisko pamatu un noteikumu projekta 1. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un svītrot vārdus "un projekta īstenošanas laikā" vai ietvert minētos vārdus pēc vārda "ietvaros", ņemot vērā, ka projekta īstenošanas laikā (faktiski projekta līguma īstenošanas laikā) atklātais konkurss ir noslēdzies.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot vai precizēt, nedublējot likuma 10. panta pirmās daļas 8. punktu un 12. panta pirmās daļas 1. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Iebildums
Pamatojoties uz noteikumu Nr. 108 131. punktu, lūdzam svītrot atsauci uz maksājumu iestādes noteikto kārtību. Līdzīgi lūdzam arī cituviet svītrot atsauces uz minēto kārtību.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 109. punktā svītrot iekavas un vārdus "(oriģinālus vai normatīvajos aktos par dokumentu izstrādāšanu un noformēšanu noteiktajā kārtībā apliecinātus dokumentu oriģinālu atvasinājumus)", nedublējot normatīvajos aktos par dokumentu izstrādāšanas un noformēšanas kārtību minēto.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot vai precizēt noteikumu projekta 117. punktu. Vēršam uzmanību, ka atbilstoši likuma 15. panta 7. punktam Ministru kabinets ir pilnvarots noteikt uzraudzības kārtību, nevis mērķi, turklāt pienākums ievērot efektivitātes, lietderības, saimnieciskuma principu, kā arī proporcionalitātes principu izriet no vairākām minētā likuma normām, piemēram, 4. panta otrās daļas.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām lūdzam noteikumu projektā neskaidrot terminu, kas ir lietots likumā un svītrot vai precizēt noteikumu projekta 118. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Iebildums
Pamatojoties uz noteikumu Nr. 108 131. punktu, lūdzam svītrot atsauci uz vadošās iestādes vadlīnijām par finanšu korekciju piemērošanu, ziņošanu par konstatētajām neatbilstībām, neatbilstoši veikto izdevumu ieturēšanu un atgūšanu, nepieciešamības gadījumā pārņemot tās noteikumu projektā.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 197. punktā norādīt atskaites punktu piecu darbdienu termiņa aprēķināšanai, tādējādi nodrošinot nepārprotamu attiecīgās normas izteiksmi.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Anotācija (ex-ante)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Iebildums
Pamatojoties uz Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" 9.19. apakšpunktu, lūdzam aizpildīt noteikumu projekta anotācijas 5.5. apakšsadaļu, sniedzot skaidrojumu par konkrētu 2023. gada 19. jūnijā parakstītā Latvijas Republikas valdības un Šveices federālās valdības ietvarlīgumā par Šveices sadarbības programmas otrā perioda īstenošanu noteiktām ES dalībvalstīm ekonomisko un sociālo atšķirtību mazināšanai ES paredzēto saistību izpildi ar noteikumu projektu, kā arī nepieciešamības gadījumā, ja attiecīgās prasības tiek pārņemtas noteikumu projektā, lūdzam skaidrot arī konkrētu donorvalsts noteikumos iekļauto prasību pārņemšanu noteikumu projektā.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Noteikumu projekta 1.6. apakšpunkts atbilstoši likuma 15. panta 5. punktam paredz, ka noteikumi nosaka kārtību, kādā valsts budžetā plāno līdzekļus programmu, projektu un iepriekš noteikto projektu īstenošanai, veic maksājumus un sagatavo pārskatus. Savukārt noteikumu projekta 1.7. apakšpunktā atbilstoši likuma 15. panta 6. punktam ir paredzēts noteikt regulējumu par dažādiem maksājumu pieprasījumiem, kurus noteikumu projektā paredzēts saukt par projekta pārskatiem, un tādējādi šāda apzīmējuma atbilstība atsevišķi nodalītajam likuma pilnvarojumam ir vērtējama kritiski. Vienlaikus noteikumu projekta 101. punktā vārdu “pārskats” paredzēts izmantot tikai pārskatam par pievienotās vērtības nodokļa summām, kuras īstenotājs un tā partneris pārskata periodā paredz iekļaut projekta attiecināmajās izmaksās. Vēršam uzmanību, ka noteikumu projektā ir paredzēti arī citi pārskatu veidi, piemēram, gada pārskats, noslēguma pārskats, pārskats par iepirkumu pirmspārbaudēm. Ievērojot minēto, nepieciešams izvērtēt vārda “pārskats” izmantošanu noteikumu projektā kopumā, proti, apzīmējumu “maksājumu pieprasījumi” noteikumu projektā izteikt atbilstoši likumā noteiktajam un neizmantot to apzīmēšanai vārdus “projekta pārskats”, kā arī neizmantot vienu vārdu “pārskats” noteiktu dokumentu apzīmēšanai, bet izteikt tos un to saīsinājumus izvērstāk (ar vairākiem atšķirīgiem vārdiem), lai tiesiskais regulējums par dažādiem dokumentu veidiem būtu nepārprotams.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt vārdu "programmas līgumā noteiktajā kārtībā" atbilstību likuma 15. panta 1. punktam un nepieciešamības gadījumā precizēt noteikumu projektu.
Pamatojums: Latvijas un Šveices sadarbības programmas 2019.—2029. gada perioda vadības likuma 15. panta 1. punkts noteic, ka, lai nodrošinātu Šveices ieguldījuma vadību, Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā saskaņo un slēdz programmas līgumu un izdara grozījumus programmā.
Pamatojums: Latvijas un Šveices sadarbības programmas 2019.—2029. gada perioda vadības likuma 15. panta 1. punkts noteic, ka, lai nodrošinātu Šveices ieguldījuma vadību, Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā saskaņo un slēdz programmas līgumu un izdara grozījumus programmā.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Saskaņā ar likuma 1. panta 13. punkta "a" apakšpunktu projekta vai iepriekš noteiktā projekta līgums ir civiltiesisks līgums, ja īstenotājs ir Latvijas Republikā reģistrēta juridiskā persona vai šādu personu apvienība. Līdz ar to šādu līgumu noslēgšanas vispārīgie noteikumi ietverti Civillikumā. Ņemot vērā minēto, lūdzam izvērtēt, cik korekti noteikumu projekta 28.1. apakšpunktā, 65. punktā u.c. lietots termins "līguma nosacījumi" attiecīgajā locījumā, nepieciešamības gadījumā precizējot noteikumu projektā lietoto terminoloģiju, jo saskaņā ar Civillikuma 549. pantu nosacījums ir tāds blakus noteikums, ar kuru līguma spēks darīts atkarīgs no kāda nākoša un nezināma vai vismaz par tādu domājama notikuma. Turklāt Civillikuma 1551. pants noteic, ka nosacījumi ir vai nu atliekoši, vai atceļoši, raugoties pēc tam, vai ar tiem nosacīts līguma spēka sākums vai beigas.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt iekšēju atsauci uz noteikumu projekta tekstu, aizstājot vārdus "par programmas līguma" ar vārdiem "par šo noteikumu".
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ierosinām precizēt noteikumu projekta 11. punkta saturu atbilstoši noteikumu projekta nodaļas nosaukumam, saskaņā ar kuru nodaļā ietvertās normas noteic projektu iesniegumu atlases kārtību, projekta vai iepriekš noteiktā projekta līguma saturu un tā slēgšanas kārtību.
Piedāvātā redakcija
-
25.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt, nodrošinot likumam atbilstošu terminoloģiju.
Piedāvātā redakcija
"11.9. projekta iesnieguma vērtēšanas kritēriji"
26.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
No noteikumu projekta un anotācijas nav secināmi tiesību subjekti, starp kuriem ir slēdzams attiecīgais līgums. Līdz ar to aicinām noteikumu projektā vai anotācijā precizēt termina "puses" tvērumu. Vienlaikus vēršam uzmanību, ka Civillikumā lietots termins "līdzēji", savukārt likuma 16. pantā lietots termins "līgumslēdzējpuses". Turklāt noteikumu projekta 20.3. apakšpunkts un turpmākais teksts paredz terminu "līgumslēdzējs". Tādējādi vienveidīgai tiesību normu izpratnei aicinām ar vienu terminu apzīmēt programmas līguma slēdzējus.
Piedāvātā redakcija
-
27.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām vārdu "pieņemšanas" aizstāt ar vārdu "apstiprināšanas", nodrošinot korektu terminoloģiju. Līdzīgi lūdzam precizēt noteikumu projekta 18. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
28.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Saskaņā ar likuma 1. panta 13. punkta "a" apakšpunktu projekta vai iepriekš noteiktā projekta līgums ir civiltiesisks līgums, ja īstenotājs ir Latvijas Republikā reģistrēta juridiskā persona vai šādu personu apvienība. Tādējādi šādu līgumu noslēgšanas vispārīgie noteikumi ietverti Civillikumā. Līdz ar to lūdzam precizēt noteikumu projekta 20.20. apakšpunktu, jo Civillikums neparedz tādu saistību pastiprināšanas līdzekli - "sankcija" (sk., piemēram. Civillikuma 1691. pantu).
Piedāvātā redakcija
-
29.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām redakcionāli precizēt noteikumu projekta 29. punktu, jo ienākumus no projekta īstenošanas var saņemt attiecīgā projekta īstenotāji, nevis pats projekts.
Piedāvātā redakcija
-
30.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt, vai nosūtāma ir vienīgi aktualizētā pirmspārbaužu metodika vai arī sākotnēji sagatavotā, nepieciešamības gadījumā precizējot noteikumu projektu. Papildus aicinām izvērtēt, vai nav nepieciešams paredzēt termiņu attiecīgās metodikas izstrādāšanai, nepieciešamības gadījumā papildinot noteikumu projektu.
Piedāvātā redakcija
-
31.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām lūdzam svītrot saikli "un" vai saikli "vai". Līdzīgi lūdzam precizēt citas noteikumu projekta vienības.
Piedāvātā redakcija
-
32.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām svītrot atsauci uz donorvalsts veidlapu vai skaidrot tās pieejamību noteikumu projekta 94. punktā.
Piedāvātā redakcija
-
33.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Tiesiskās noteiktības nolūkā lūdzam skaidrot, kur nosakāms pārbaudes saturs un apjoms vai redakcionāli precizēt noteikumu projekta 119. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
34.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām lūdzam papildināt ar atsauci uz konkrētu normatīvo aktu jomu.
Piedāvātā redakcija
-
35.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt ar vārdiem "tieši piemērojamo" pēc vārda "Savienības", ņemot vērā, ka atsauces pieļaujams izdarīt vienīgi uz tieši piemērojamiem Eiropas Savienības normatīvajiem aktiem (pamatlīgumiem un regulām).
Piedāvātā redakcija
-
36.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Tiesiskās noteiktības nolūkā aicinām (nepieciešamības gadījumā - piemērveidā) noteikumu projekta anotācijā, ne vien vadlīnijās skaidrot, kas ir domāts ar nebūtiskām vienreizējām administratīvām kļūdām.
Piedāvātā redakcija
-
37.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Tiesiskai skaidrībai lūdzam precizēt termina "būtisks saimnieciskuma principa pārkāpums" tvērumu.
Piedāvātā redakcija
-
38.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām svītrot iekavas, jo tās nav nepieciešamas.
Piedāvātā redakcija
-
39.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām redakcionāli precizēt noteikumu projekta 179. punktu, no kura izriet, ka tiek pieņemti neatbilstoši veikti izdevumi.
Piedāvātā redakcija
-
40.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt un svītrot kā deklaratīvu noteikumu projekta 180. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
