Atzinums

Projekta ID
24-TA-41
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
22.02.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt fondu uz ERAF.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā noteikumu 37.punktā noteikto, ka komercdarbības atbalsts tiek piešķirts 4.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt energoefektivitāti un vietējo AER izmantošanu centralizētajā siltumapgādē" ietvaros, kur noteikti visi ar komercdarbības atbalstu saistītie nosacījumi, t.sk. ka projekta iesniedzējam ar pašvaldību jābūt noslēgtam līgumam par centralizētās siltumapgādes pakalpojuma sniegšanu ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi (kur attiecināms), lūdzam noteikumu 12.punktu svītrot.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 14. punktu, jo finansējuma saņēmēja tiesībām uz konkrēto objektu vai īpašumu jābūt nostiprinātām Zemesgrāmatā. Ja minētajam nosacījumam saskaņā ar nacionālo regulējumu ir izņēmums, tas attiecīgi aprakstāms noteikumu projekta anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt MK noteikumu projekta anotāciju ar aprakstu, kādi principa "Nenodarīt būtisku kaitējumu" aspekti finansējuma saņēmējam jāievēro, t.sk., par kādiem būs jāatskaitās projekta īstenošanas laikā. 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Nosacījumi Eiropas Savienības fondu 2021.-2027.gada plānošanas periodā nosaka vērtēt iespējami plašāku vienkāršoto izmaksu piemērošanu investīciju īstenošanā. Ņemot vērā, ka regulējums ir izstrādāts ar mērķi rast iespēju projekta īstenošanu pabeigt, to posmojot, aicinām rast iespēju vērtēt, vai konkrētajā gadījumā ir iespējama vienkāršoto izmaksu piemērošana. Ja piemērot vienkāršotās izmaksas nav iespējams, lūdzam atbilstoši pamatojumu norādīt anotācijā.

Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Skaidrojam, ka nosacījumi  Eiropas Savienības fondu 2021.-2027.gada plānošanas periodā" nosaka, ka projekta iesnieguma pamatojošās dokumentācijas sagatavošanas izmaksas, būvuzraudzības, autoruzraudzības, būvprojekta tehniskā projekta vai skiču projekta stadijā izmaksas, energosertifikācijas un energoaudita izmaksas kopā ir attiecināmas līdz 10% no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām, ja tas ir noteikts Ministru kabineta noteikumos par specifiskā atbalsta mērķa īstenošanu (t.sk. veicot grozījumus).
Lūdzam attiecīgi šo ierobežojumu paredzēt Ministru kabineta noteikumos.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam projekta vadības personāla izmaksām piemērot Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk - Regula 2021/1060), 55. panta 1.punktā noteikto iespēju, tas ir  izmantot līdz 20% vienoto likmi, ņemot vērā, ka tas samazinās administratīvo slogu visiem iesaistītajiem.
Gadījumā, ja vienotās likmes piemērošana nav iespējama, lūdzam piemērot citu vienkāršoto izmaksu veidu, attiecīgi izstrādājot metodiku un saskaņojot to ar vadošo iestādi.
Vienlaikus vēršam uzmanību, ja argumentētu apsvērumu dēļ vienkāršoto izmaksu iespējas personāla izmaksām netiks piemērotas, pamatojumu norādot sākotnējās ietekmes izvērtējumā (anotācijā) un tās rēķinot pēc faktiskajām izmaksām, Eiropas Reģionālā attīstības fonda, Kohēzijas fonda, Taisnīgas pārkārtošanās fonds līdzfinansētajiem projektiem tiek noteikts maksimālais ierobežojums tiešajām projekta vadības personāla izmaksām līdz fiksētajai summai:
Attiecīgi projektiem ar tiešajām attiecināmajām izmaksām virs 5 milj. EUR personāla izmaksu Eiropas Savienības fondu daļas ierobežojums tiek noteikts kā fiksēta summa līdz 84 787 EUR kalendārajā gadā;
Savukārt projektos, kuros tiešās attiecināmās izmaksas ir līdz 5 milj. EUR (ieskaitot), ierobežojums tiek aprēķināts pie minimālo izmaksu bāzes 34 422 EUR kalendārajā gadā, pieskaitot 0,64% no projekta tiešajām attiecināmajām izmaksām, neieskaitot tiešās projekta vadības personāla izmaksas, un summu reizinot ar projekta ilgumu gados. Ja projekts ilgst mazāk par gadu vai nepilnos kalendārajos gados, ierobežojums tiek aprēķināts proporcionāli projekta mēnešu skaitam.
Ņemot vērā augstāk minēto, lūdzam veikt attiecīgos precizējumus  noteikumu projektā, kā arī sākotnējās ietekmes izvērtējumā (anotācijā).
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Atbilstoši EM iepriekš sniegtajiem skaidrojumiem SAM 4.3.1. projektu īstenošanā, lūdzam papildināt noteikumu projektu vai arī atsevišķi paskaidrot anotācijā, ka ar būvlaukuma teritorijas sakārtošanas izmaksām pēc būvdarbu pabeigšanas tiek saprastas izmaksas par teritorijas sakopšanas darbiem, izmaksas par teritorijas atbrīvošanu no būvgružiem u.tml., bet netiek akceptētas izmaksas par pievadceļu un piebraukšanas laukumu būvniecību un/vai atjaunošanu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām svītrot nosacījumu "ja tās nav atgūstamas nodokļu politiku reglamentējošajos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā", vienlaikus anotācijā sniedzot informāciju, ka tiks nodrošināts dubultā finansējuma novēršanas risks (ja tiks izmantots vienkāršots pievienotās vērtības nodokļa līdzekļu attiecināšanas princips projektiem, kuru kopējās izmaksas ir mazākas par 5 milj. EUR (ieskaitot PVN)).


Piedāvātā redakcija
20. Pievienotās vērtības nodokļa izmaksas šo noteikumu 18.punktā minētajām izmaksu pozīcijām ir attiecināmas saskaņā ar Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai, 64. panta 1. punkta "c" apakšpunktā ietvertajiem nosacījumiem.
10.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Veicamās darbības abu posmu projektos var pārklāties, līdz ar to lūdzam precizēt, ka finansējums netiek piešķirts pirmā posma projektā faktiski veiktām darbībām un veiktām izmaksām. 
Papildus lūdzam izvērtēt, vai 22.punkts nav apvienojams ar 28.punktu, kurā ir saturiski līdzīgi nosacījumi. 
Piedāvātā redakcija

22. Projekta iesniegumā neiekļauj un finansējumu nepiešķir veiktām darbībām un izmaksām, kas ir iekļautas Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.-2020.gada plānošanas perioda darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 4.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt energoefektivitāti un vietējo AER izmantošanu centralizētajā siltumapgādē" projekta ietvaros.
11.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar normu, kas paredz finansējuma saņēmēja pienākumu nodrošināt interešu konflikta neesamību, kā arī parakstīt interešu konflikta neesamības apliecinājumu.
Vienlaikus lūdzam papildināt anotāciju, norādot finansējuma saņēmēja pienākumu izstrādāt nosacījumus, kā tas pārliecinās par interešu konflikta, krāpšanas un korupcijas risku neesamību, tostarp identificē apstākļus, kuri izraisa vai var izraisīt interešu konfliktu un krāpšanas un korupcijas riskus, kas rada apdraudējumu vai kaitējumu projekta īstenošanā, nosaka veicamos pasākumus un izstrādā darbības plānu interešu konflikta un krāpšanas un korupcijas risku preventīvai novēršanai un gadījumiem, kad interešu konflikts, krāpšana vai korupcija ir atklāta.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar pienākumu finansējuma saņēmējam, īstenojot projektu, nodrošināt komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas pasākumu ievērošanu atbilstoši Regulas 2021/1060 47. pantam un 50. pantam un normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021. – 2027. gada plānošanas periodā, savukārt noteikumu projekta anotācijā ietvert attiecīgo nosacījumu ievērošanu atbilstoši arī Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijām.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt un nepieciešamības gadījumā noteikumu projektā norādīt avansa un starpposma maksājuma izmaksāšanas nosacījumus. Ja ir paredzēta iespēja finansējuma saņēmējam izmaksāt avansu, noteikumu projektā jānorāda tā saņemšanas nosacījumi (kā piemēram, avansa apjoms un tā izmaksāšanas kārtība).
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
No Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 18. panta pirmās daļas 1. punkta izriet, ka gadījumā, ja finansējuma saņēmējs ir fiziskā vai juridiskā persona, tai ir pienākums nodrošināt projekta īstenošanu saskaņā ar Eiropas Savienības un Latvijas Republikas normatīvajiem aktiem un līgumu par projekta īstenošanu.
Ievērojot to, ka projekta iesniedzējs ir juridiska persona, lūdzam noteikumu projekta 23. punktā precizēt norādi uz vienošanos par projekta īstenošanu, to aizstājot ar norādi uz līgumu par projekta īstenošanu. 
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam aizstāt noteikumu projekta 27. punktā vārdus "novērš dubultā finansējuma situāciju" ar vārdiem "nodrošina dubultā finansējuma neiestāšanos", jo finansējuma saņēmējam jānodrošina dubultā finansējuma neiestāšanās, nevis tikai jānovērš jau radusies šāda situācija.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka sadarbības iestādes tiesības vienpusēji atkāpties no līguma par projekta īstenošanu ir noteiktas Ministru kabineta 2023. gada 13. jūlija noteikumos Nr. 408 "Kārtība, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā". Ievērojot minēto, lūdzam svītrot noteikumu projekta 34. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 35. punktā ietvertais regulējums izriet no Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda horizontālajām prasībām, tostarp Ministru kabineta 2023. gada 19. decembra noteikumiem Nr. 802 "Neatbilstību konstatēšanas un neatbilstoši veikto izdevumu atgūšanas kārtība Eiropas Savienības fondu īstenošanā  2021.–2027. gada plānošanas periodā".
Ievērojot minēto, lūdzam svītrot noteikumu projekta 35. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas tekstā, kur tiek norādīts, ka nepieciešamais posmojamais finansējums ir 299 933,93 EUR, papildināt, ka tas ir ES fondu finansējums, ņemot vērā, ka projekta attiecināmo finansējuma apmēru faktiski veidos arī privātā finansējuma daļa. 
Piedāvātā redakcija
-
19.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Attiecībā uz skaidrojumu komercdarbības atbalsta kontekstā, lūdzam attiecīgo informāciju anotācijā papildināt, ka otrā posma projekts tiek īstenots atbilstoši apstiprinātajiem un piemērojamajiem komercdarbības atbalsta nosacījumiem un projektā netiks iekļautas jaunas darbības vai paredzētas jaunas izmaksas un netiks piešķirts papildu publiskais finansējums, akcentējot, ka mainās tikai finansējuma avots, attiecīgi nav atkārtoti pārvērtējami piemērojamie komercdarbības atbalsta nosacījumi.

Vienlaikus lūdzu papildināt anotāciju ar skaidrojumu, ka par komercdarbības atbalsta piešķiršanas brīdi uzskata sadarbības iestādes sākotnējā lēmuma par Eiropas Savienības 2014.-2020.gada plānošanas perioda darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 4.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt energoefektivitāti un vietējo AER izmantošanu centralizētajā siltumapgādē" ietvaros īstenotā projekta apstiprināšanu brīdi un gadījumā, ja finansējuma saņēmējs ir mainījis valsts atbalsta shēmu uz VTNP, piemērojot EK lēmumu Nr.2012/21/ES, tad par sākotnējā lēmuma brīdi uzskata līguma grozījumu brīdi.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 2.1. sadaļu ar informāciju, ka akciju sabiedrība "Olaines ūdens un siltums" pildīs finansējuma saņēmēja funkcijas, un Ekonomikas ministrija pildīs atbildīgās iestādes funkcijas.
Vienlaikus lūdzam skaidrībai un nepārprotamai interpretācijai precizēt noteikumu projekta 10.punktu vai papildināt MK noteikumu projektu ar jaunu punktu, kurā definēts projekta iesniedzējs - akciju sabiedrība "Olaines ūdens un siltums".

 
Piedāvātā redakcija
-
21.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam aizpildīt anotācijas 3.sadaļu, sniedzot informāciju par 2.1.1.3. pasākuma "AER izmantošana un energoefektivitātes paaugstināšana lokālajā un individuālajā siltumapgādē un aukstumapgādē" pirmās atlases kārtas īstenošanas ietekmi uz valsts budžetu.
Piedāvātā redakcija
-