Atzinums

Projekta ID
23-TA-1660
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
12.04.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
Priekšlikums
Aicinām precizēt projekta anotācijā norādīto informāciju, ka "ir nepieciešams veikt attiecīgus grozījumus Ceļu satiksmes likumā, kuros tiktu noteikta atbildība elektroskrejriteņa vadītājam, ja nav veikta tā īpašnieka civiltiesiskās atbildības obligātā apdrošināšana". Šobrīd pieļaujams un faktiski iespējams norādīt tikai to, ka (administratīvās) atbildības nepieciešamība un pieļaujamība ir vērtējama.

1. Lai varētu paredzēt administratīvo atbildību, vispirms jāizvērtē administratīvās atbildības nepieciešamība un pieļaujamība (t. s. administratīvās atbildības kritēriji). Pirms noteikt jaunu administratīvās atbildības pamatu, jāizvērtē vismaz šādi kritēriji: 1) administratīvā akta prioritātes princips; 2) sabiedriskās kārtības mērķa sasniegšanas efektivitāte; 3) problēmsituācijas attiecināmība uz publiski tiesiskajām attiecībām; 4) problēmsituācijas bīstamība un kaitīgums; 5) aizliegums paredzēt administratīvos sodus par administratīvā akta labprātīgu neizpildīšanu (Māliņa I. Jaunu administratīvo pārkāpumu sastāvu veidošana. Grām.: Administratīvo pārkāpumu tiesības. Administratīvās atbildības likuma skaidrojumi. Sagatavojis autoru kolektīvs. E. Danovska un G. Kūtra zinātniskajā redakcijā. Rīga: Tiesu namu aģentūra, 2020, 54. lpp.). Nozīmīgs rādītājs ir arī problēmsituācijas aktualitāte, proti, vai attiecīgi pārkāpumi faktiski tiek izdarīti pietiekami bieži, lai par to būtu nepieciešams paredzēt administratīvo atbildību, vai esošais regulējums nav novecojis (sal. Informatīvais ziņojums "Nozaru administratīvo pārkāpumu kodifikācijas ieviešanas sistēmas īstenošana", 03.03.2020., 2. lpp. Pieejams: http://polsis.mk.gov.lv/). Šā projekta anotācija tas nav darīts un nav arī nepieciešams. Administratīvās atbildības kritēriju vērtējums nepieciešams, ja tiks sagatavoti minētie grozījumi Ceļu satiksmes likumā.

2. Izvērtējot sākotnējo ietekmi, vērtē arī projekta ietekmi uz tiesību normu sistēmu (Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" 9.19. apakšpunkts). Projekta autoram jāidentificē un jāapraksta visi saistītie grozījumi citos normatīvajos aktos. Ir jānošķir būtiskie grozījumi normatīvajos aktos no nebūtiskiem grozījumiem. Būtiski ir tādi saistītie grozījumi, bez kuriem nevar pilnvērtīgi sasniegt plānotā tiesību akta projekta mērķi. Nebūtiskie grozījumi ir tādi, kas precizē un saskaņo plānotos grozījumus ar citiem saistītajiem normatīvajiem aktiem, tomēr tiesību sistēmas korekta funkcionēšana ir iespējama arī bez šādiem grozījumiem (Vadlīnijas tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtēšanai un novērtējuma ziņojuma sagatavošanai Vienotajā tiesību aktu izstrādes un saskaņošanas portālā. Rīga: Valsts kanceleja, 2021,  39. lpp.).

Pieeja, ka likumā visos gadījumos jābūt noteiktām sankcijām par tiesību normu neievērošanu, citādi atbildības mehānisma neesības gadījumā ciestu tiesību sistēmas efektivitāte, vairāk atbilst padomju tiesību izpratnei. Mūsdienu demokrātiskā valstī tiesību efektivitāte nebūtu tieši proporcionāli saistāma ar atbilstošu valsts sankciju un draudu esību. Tā vietā izmantojami līdzekļi, kas attīsta personu tiesisko apziņu un veido pilsonisku sabiedrību (Šulmane D. Tiesību normu efektivitātes problemātika un aktualitāte XX un XXI gadsimta tiesību socioloģijā. Promocijas darbs. Rīga: Latvijas Universitātes Juridiskā fakultāte, 2012, 182. lpp.).

Ievērojot minēto, tas, ka projektā paredz pienākumu apdrošināt elektroskrejriteņus, automātiski nenozīmē, ka par šāda pienākuma neievērošana ir paredzama arī tieši administratīvā atbildība. Tas ir patstāvīgi vērtējams jautājums. Nav izslēgts, ka pienākumu ir iespējams īstenot ar citu ietekmēšanas līdzekļu palīdzību un šobrīd anotācijā minētie grozījumi Ceļu satiksmes likumā nav obligāti. Tādējādi norāde, ka izvērtējama administratīvās atbildības nepieciešama, drīzāk būtu ietverama kā cita informācija (projekta anotācijas 4.2. apakšpunkts). Jebkurā gadījumā šā projekta anotācija esoša norāde, ka ir paredzama atbildība elektroskrejriteņa vadītājam, pati par sevi nebūs pamatojums grozījumiem Ceļu satiksmes likumā saistībā ar administratīvo atbildību.
 
Piedāvātā redakcija
-