Atzinums

Projekta ID
24-TA-3330
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
02.01.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Noteikumu projekta anotācijā norādīts, ka vienlaikus ar noteikumu projekta grozījumiem Veselības ministrija ir ierosinājusi Atveseļošanas un noturības mehānisma (turpmāk - Atveseļošanas fonds) plāna grozījumus par 4.1.1.2.i. investīcijas finansējuma loka paplašināšanu, tostarp par Atveseļošanas fonda plāna 4.1.1.2.i. investīcijas rādītāju paplašināšanu. Saistībā ar minēto lūdzam noteikumu projekta anotācijā skaidrot:
1) kuras noteikumu projekta normas ir saistītas ar ierosinātajiem grozījumiem minētajā plānā (piem., noteikumu projekta 1. punkts), kā arī izvērsti skaidrot attiecīgo normu nepieciešamību un mērķi;
2) ierosināto grozījumu Atveseļošanas fonda plānā virzību, kā arī riskus, ka šie grozījumi netiek apstiprināti no Eiropas Komisijas puses vai netiek pieņemts attiecīgs Padomes īstenošanas lēmums, un to kā šie riski tiek novērsti (kontrolēti). Nepieciešamības gadījumā aicinām papildināt noteikumu projektu ar attiecīgo noteikumu projekta normu spēkā stāšanās kārtību, nodrošinot, ka šīs normas stājas spēkā vienlaikus ar attiecīgā Padomes īstenošanas lēmuma spēkā stāšanos, par ko atbildīgā ministrija nosūta paziņojumu publicēšanai oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis".
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka no noteikumu projekta anotācijā sniegtā skaidrojuma nerodas pārliecība, kā noteikumu projekta 4. un 5. punktā paredzētais regulējums sader ar tiesiskās paļāvības principu un nav skaidrs, kā tas ietekmēs finansējuma saņēmēju sabiedrību ar ierobežotu atbildību "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca" (u.c. subjektus, kam samazinās finansējums, ja attiecināms). Tiesiskās paļāvības princips noteic, ka privātpersona var paļauties, ka iestādes rīcība ir tiesiska un konsekventa, tai skaitā persona var paļauties, ka tā noteiktajā laikā varēs īstenot tai iegūtās tiesības. Satversmes tiesa ir norādījusi (sk. 2009. gada 26. novembra spriedumu lietā Nr. 2009-08-01), ka gadījumā, kad normatīvā regulējuma grozījumu rezultātā notiek vai ir iespējama privātpersonu tiesiskā stāvokļa pasliktināšanās, tiesiskās paļāvības princips nodrošina šo personu tiesību aizsardzību, proti, persona var paļauties, ka tā noteiktajā laikā varēs īstenot tai iegūtās tiesības.
Papildus norādām, ka gadījumā, ja paredzēta minēto grozījumu piemērošana ar atpakaļejošu spēku, Latvijas tiesību sistēmā pastāv ierobežojumi attiecībā uz tiesību normu piemērošanu ar atpakaļejošu spēku. Proti, Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 9. panta ceturtā daļa noteic, ka normatīvajam aktam vai tā daļai nav atpakaļejoša spēka, izņemot likumā īpaši paredzētus gadījumus.
Ievērojot minēto, lūdzam noteikumu projekta anotācijā izvērsti skaidrot, kā noteikumu projekta 4. un 5. punktā paredzētie grozījumi ietekmēs tostarp sabiedrību ar ierobežotu atbildību "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca" (vai minētajai sabiedrībai pasliktināsies tiesiski iegūtais stāvoklis), tai skaitā, vai sabiedrība ir informēta par iespējamiem grozījumiem un tā brīvprātīgi piekritusi tiem. Ja minētie grozījumi negatīvi un bez būtiska pamatojuma ietekmēs minētās sabiedrības jau iegūtās tiesības, Tieslietu ministrija nevar atbalstīt attiecīgā noteikumu projekta regulējuma tālāku virzību.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka Ministru kabineta 2022. gada 19. aprīļa noteikumi Nr. 254 "Noteikumi par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna investīciju 4.1.1.2.i. "Atbalsts universitātes un reģionālo slimnīcu veselības aprūpes infrastruktūras stiprināšanai, lai nodrošinātu visaptverošu ilgtspējīgu integrētu veselības pakalpojumu, mazinātu infekciju slimību izplatību, epidemioloģisko prasību nodrošināšanā"" (turpmāk - noteikumi Nr. 254) ir stājušies spēkā 2022. gada 23. aprīlī, tādēļ nav iespējams izpildīt noteikumu projekta 2. punktā ietverto prasību iesniegt projektu viena mēneša laikā pēc šo noteikumu spēkā stāšanās. Attiecīgi lūdzam precizēt 2. punktu, nodrošinot konkrētā regulējuma mērķa sasniegšanu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam pārskatīt noteikumus Nr. 254 un nepieciešamības gadījumā papildināt noteikumu projektu, precizējot noteikumu Nr. 254 vienības, kuras šobrīd attiecināmas vienīgi uz šo noteikumu 10. punktā minētajā kārtībā iesniegtajiem projektiem vadības informācijas sistēmā (sk. 21., 25., 26. un 39. punktu). Papildus lūdzam papildināt noteikumu projektu ar regulējumu, kas paredz investīcijas īstenošanas kārtību, proti, cik projektu atlases kārtas investīcijas ietvaros tiek organizētas, nodrošinot loģisku tiesību normu izklāstu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Pamatojoties uz Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" 9.1. apakšpunktu, lūdzām noteikumu projekta anotācijā detalizētāk skaidrot, kādēļ atbilstoši anotācijā minētajam SIA “Liepājas Reģionālā slimnīca” līdztekus pārējām piecām otrās kārtas atbalsta saņēmējām nepieciešams iesniegt jaunu projekta iesniegumu, jo no anotācijā ietvertās norādes, ka šī sabiedrība Atveseļošanas fonda projektu ir pabeigusi, minētā nepieciešamība neizriet.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka šo noteikumu pielikumā norādīts uz atbalsta saņēmējiem, nevis finansējuma saņēmējiem, tādēļ lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projekta 2. punktā ietverto atsauci vai precizēt noteikumu projekta pielikuma ievaddaļu un nepieciešamības gadījumā citas noteikumu projekta vienības, piem., 4. punktu, nodrošinot vienveidīgu terminoloģiju.
Piedāvātā redakcija
-