Atzinums

Projekta ID
23-TA-1760
Atzinuma sniedzējs
Augstākās izglītības padome
Atzinums iesniegts
08.08.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Augstākās izglītības padome principā neiebilsts pret jaunajiem snieguma finansējuma kritērijiem, kuru mērķis ir veicināt augstākās izglītības institūciju lomu, lai nodrošinātu pieaugošo pieprasījumu pēc kvalificētiem darbiniekiem noteiktās tautsaimniecībās jomās, un pārvarētu vispārējo cilvēkkapitāla iztrūkumu valstī.
Tomēr Augstākās izglītības padome iebilst pret divu būtisku snieguma finansējuma kritēriju - Lz/∑Lz un Mz/∑Mz – koeficientu samazinājumu, ņemot vērā, ka šo kritēriju mērķis ir veicināt augstākās izglītības institūciju “trešo misiju” – zināšanu un inovāciju pārnesi sabiedrībā.
Augstākās izglītības padome aicina noteikt abiem jaunajiem kritērijiem -  As/∑As un Ks/∑Ks noteikt sekojošu koeficientu - As/∑As – 0,2 un Ks/∑Ks – 0,125.
Kā arī, ņemot vērā, ka tiek sadalīti valsts budžeta līdzekļi, kritērijos AS,  ∑As , Ks, ∑Ks Augstākās izglītības padome aicina izmantot tikai par valsts budžeta līdzekļiem  sagatavoto absolventu skaitu attiecīgajā augstākās izglītības iestādē un visās augstākās izglītības iestādēs kopā. Šāda pieeja sniegtu labāk pārskatu par valsts budžeta finansējuma izlietojumu augstākajās izglītības iestādēs un nodrošinātu efektīgāku valsts budžeta finansējuma izmantojumu.
 
Piedāvātā redakcija
snieguma finansējums par rezultātiem pētniecībā balstītas augstākās izglītības nodrošināšanā un absolventu sagatavošanā augstskolām un koledžām, kura apmēru aprēķina, izmantojot šādu formulu:

Fz=Fzda*(0,15* (Pz/(∑Pz))+0,05*(Dz/(∑Dz))+0,125*(Sz/(∑Sz))+0,25*(Lz/(∑Lz))+0,1*(Mz/(∑Mz))+0,2*(As/(∑As))+0,125*(Ks/(∑Ks)),kur

Fz – augstākās izglītības institūcijai piešķiramo līdzekļu apmērs;

Fzda – finansējums apakšprogrammā 03.03.00 "Zinātniskās darbības attīstība augstskolās un koledžās" attiecīgajā kalendāra gadā;

Pz – augstākās izglītības institūcijā kā vadošie pētnieki, pētnieki un zinātniskie asistenti iepriekšējā gadā nodarbinātie maģistranti, doktoranti, kā arī pēdējo piecu gadu laikā doktora grādu ieguvušie jaunie zinātnieki pilna darba laika ekvivalenta (pilna darba laika ekvivalents – nodarbinātā kopējā nostrādāto stundu skaita (tai skaitā ikgadējā apmaksātā atvaļinājuma) attiecība pret kopējo darba stundu skaitu attiecīgajā finansēšanas periodā) izteiksmē;

∑Pz – pētniecībā (vadošais pētnieks, pētnieks un zinātniskais asistents) iepriekšējā gadā nodarbināto maģistrantu, doktorantu, kā arī pēdējo piecu gadu laikā doktora grādu ieguvušo jauno zinātnieku kopskaits augstākās izglītības institūcijās pilna darba laika ekvivalenta izteiksmē;

Dz – iepriekšējā gadā doktora grādu ieguvušo personu skaits augstākās izglītības institūcijā;

∑Dz – iepriekšējā gadā doktora grādu ieguvušo personu kopskaits augstākās izglītības institūcijās;

Sz – augstākās izglītības institūcijas īstenoto Eiropas Savienības Ietvarprogrammas pētniecības un attīstības projektu (atbilstoši Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) publicētajā zinātnes statistikas metodoloģijas krājumā Frascati Manual sniegtajai definīcijai (turpmāk – Frascati Manual)) ietvaros un citu starptautisku pētījumu projektu konkursos iepriekšējā gadā piesaistītais finansējums;

∑Sz – augstākās izglītības institūciju īstenoto Eiropas Savienības Ietvarprogrammas pētniecības un attīstības projektu ietvaros un citu starptautisku pētījumu projektu (atbilstoši Frascati Manual) konkursos iepriekšējā gadā kopējais piesaistītais finansējums;

Lz – augstākās izglītības institūcijas īstenoto pētniecības un attīstības līgumdarbu (tai skaitā pētniecības un attīstības līgumdarbu ar komersantiem, publiskām personām un citiem pasūtītājiem (piemēram, fiziskām personām, biedrībām, nodibinājumiem, pašvaldībām un to uzņēmumiem)) ietvaros (atbilstoši Frascati Manual) iepriekšējā gadā piesaistītais finansējums un ieņēmumi no intelektuālā īpašuma tiesību nodošanas;

∑Lz – augstākās izglītības institūciju īstenoto pētniecības un attīstības līgumdarbu (tai skaitā pētniecības un attīstības līgumdarbu ar komersantiem, publiskām personām un citiem pasūtītājiem (piemēram, fiziskām personām, biedrībām, nodibinājumiem, pašvaldībām un to uzņēmumiem)) ietvaros (atbilstoši Frascati Manual) iepriekšējā gadā kopējais piesaistītais finansējums un kopējie ieņēmumi no intelektuālā īpašuma tiesību nodošanas;

Mz – atbilstoši Eiropas Savienības Saimniecisko darbību statistiskās klasifikācijas (NACE) kodiem 59, 74.10, 90.01, 90.02 un 90.03 augstākās izglītības institūcijas īstenoto radošo un māksliniecisko projektu (tai skaitā radošo un māksliniecisko līgumdarbu ar komersantiem, publiskām personām un citiem pasūtītājiem (piemēram, fiziskām personām, biedrībām, nodibinājumiem)) ietvaros iepriekšējā gadā piesaistītais finansējums un ieņēmumi no intelektuālā īpašuma tiesību nodošanas;

∑Mz – atbilstoši NACE kodiem 59, 74.10, 90.01, 90.02 un 90.03 augstākās izglītības institūciju īstenoto radošo un māksliniecisko projektu (tai skaitā radošo un māksliniecisko līgumdarbu ar komersantiem, publiskām personām un citiem pasūtītājiem (piemēram, fiziskām personām, biedrībām, nodibinājumiem)) ietvaros iepriekšējā gadā kopējais piesaistītais finansējums un kopējie ieņēmumi no intelektuālā īpašuma tiesību nodošanas;

As – atbilstoši absolventu monitoringā esošajiem datiem par pēdējiem diviem pieejamajiem absolvēšanas gadiem, augstākās izglītības iestādes Latvijā nodarbināto par valsts budžeta līdzekļiem studējošo absolventu skaits, kas ir svērts, reizinot studējošo skaitu katrā tematiskajā jomā un līmenī augstākās izglītības iestādē ar attiecīgās jomas un līmeņa koeficientu, saskaņā ar Izglītības un zinātnes ministrijas  izstrādātajiem studiju līmeņu un tematisko jomu koeficientiem;

∑As – atbilstoši absolventu monitoringā esošajiem datiem par pēdējiem diviem pieejamajiem absolvēšanas gadiem, kopējais Latvijā nodarbināto par valsts budžeta līdzekļiem studējošo absolventu skaits, kas ir svērts, reizinot studējošo skaitu katrā tematiskajā jomā un līmenī augstākās izglītības iestādē ar attiecīgās jomas un līmeņa koeficientu, saskaņā ar Izglītības un zinātnes ministrijas izstrādātajiem studiju līmeņu un tematisko jomu koeficientiem;

Ks – atbilstoši absolventu monitoringā esošajiem datiem par pēdējiem diviem pieejamajiem absolvēšanas gadiem, augstākās izglītības iestādes par valsts budžeta līdzekļiem studējošo absolventu skaits, kas ir nodarbināti kvalificētajos amatos (Starptautiskās standartizētās profesiju klasifikācijas ISCO līmeņos 0-3);

∑Ks – atbilstoši absolventu monitoringā esošajiem datiem par pēdējiem diviem pieejamajiem absolvēšanas gadiem, kopējais par valsts budžeta līdzekļiem studējošo absolventu skaits, kas ir nodarbināti kvalificētajos amatos (Starptautiskās standartizētās profesiju klasifikācijas ISCO līmeņos 0-3).

Ministrija aprēķina un sadala finansējumu apjomu pēc minētas formulas šim mērķim paredzēto finanšu līdzekļu ietvaros.
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk