Atzinums

Projekta ID
23-TA-267
Atzinuma sniedzējs
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
Atzinums iesniegts
23.04.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
Iebildums
Lūdzu svītrot minēto terminu, jo tas netiek lietots likumprojekta tekstā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka nav saprotams, kā pašvaldības ceļa nodeva plānota kā valsts nodeva, ja saskaņā ar likumprojekta 18. pantu pašvaldība nosaka pašvaldības ceļu nodevu.  
Saskaņā ar likuma “Par nodokļiem un nodevām” 10. panta pirmās daļas pirmo teikumu valsts nodevu objektus nosaka saskaņā ar likumiem, savukārt pašvaldību nodevu objektus — saskaņā ar šo likumu. Saskaņā ar likuma “Par nodokļiem un nodevām” 1. panta 3. punktu pašvaldības nodeva ir pašvaldības domes noteikts obligāts maksājums pašvaldības pamatbudžetā vai speciālajā budžetā šajā likumā paredzētajos gadījumos. Pašvaldības nodevas apmērs nav tiešā veidā saistīts ar pašvaldības institūcijas vai tās struktūrvienības veiktās darbības izmaksu segšanu. Turklāt likuma “Par nodokļiem un nodevām” 12. panta pirmās daļas ievaddaļa noteic, ka  vietējās pašvaldības domei ir tiesības Ministru kabineta noteikumos noteiktajā kārtībā savā administratīvajā teritorijā uzlikt pašvaldības nodevas. Pašvaldību nodevu uzlikšanas kārtību nosaka Ministru kabineta 2005. gada 28. jūnija noteikumi Nr. 480 "Noteikumi par kārtību, kādā pašvaldības var uzlikt pašvaldību nodevas".
Ievērojot minēto, ministrija iebilst pret pašvaldības ceļu nodevas jautājuma regulēšanu šajā likumprojektā, ja likums “Par nodokļiem un nodevām” neparedz šādu pašvaldības nodevas objektu.
Turklāt atbilstoši Ministru kabineta 2022. gada 2. novembra sēdes protokola Nr. 55 37.§ “Informatīvais ziņojums “Par pašvaldību saistošo noteikumu izdošanas pilnvarojumu”” (22-TA-407) 3. punktam visām ministrijām, izstrādājot tiesību akta projektu, kurā ietverts deleģējums pašvaldībām izdot saistošos noteikumus, tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā) iekļaut deleģējuma nepieciešamības izvērtējumu ar pamatojumu deleģētā jautājuma atšķirīgam noregulējumam pašvaldībās, kā arī skaidrot deleģējuma apjomu.
Papildus norādām, ka likumprojekta 18. panta devītajā daļā noteiktais daļā par Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas kompetenci vērtēt pašvaldību saistošos noteikumus par pašvaldību nodevām ir regulēts Pašvaldību likuma 47. panta otrajā daļā, kā arī norādām, ka saskaņā ar Pašvaldību likuma 47. panta otro daļu citā likumā var noteikt citu ministriju, kas sniedz atzinumu par pašvaldību saistošajiem noteikumiem.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts
Iebildums
Lūdzam gramatiski precizēt.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts
Iebildums
Lūdzam noteikt, ka pašvaldība, nosakot nodevu ņem vērā transportlīdzekļa radītās gaisu piesārņojošo vielu emisijas. 
Tādā veidā likmes noteikšana var veicināt gaisa kvalitātes uzlabošanos pilsētās. Turklāt šāda pieeja attiecībā uz iebraukšanas maksas vai sastrēgumstundas braukšanas maksas noteikšanu darbojas lielā daļā ES pilsētu.
Piedāvātā redakcija
(3) Nosakot pašvaldības ceļu nodevu, pašvaldība ņem vērā transportlīdzekļa radīto gaisu piesārņojošo vielu emisiju līmeni, kā papildu kritēriju var ņemt vērā transportlīdzekļa radītā trokšņa līmeni vai transportlīdzekļa pilno masu.
5.
Likumprojekts
Priekšlikums
Izplūdes gāzes sastāv no gaisu piesārņojošo vielu emisijām un siltumnīcefekta gāzu emisijām, tādēļ nav skaidrs, kādēļ jāmin termini, kuri nozīmē vienu un to pašu un dublējas savā starpā. Aicinām anotācijā paskaidrot, ka izplūdes gāzes sastāv no dažādu vielu emisijām (tai skaitā, CO, NO2, SO2, CO2, smalkajām daļiņām u.c.)
Piedāvātā redakcija
5) bezemisiju transportlīdzeklis – transportlīdzeklis, kura galvenais mehāniskais dzinējspēks neizdala izplūdes gāzes vai citas piesārņojošas emisijas, kas atstāj negatīvu ietekmi uz vidi un cilvēku veselību;