Atzinums

Projekta ID
23-TA-386
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
10.05.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Dzelzceļa pārvadājumu likuma (turpmāk - likums) 30. panta sestajā daļā ietvertais pilnvarojums paredz, ka Ministru kabinets izdod kravu izvietošanas, nostiprināšanas un pārvadāšanas tehniskos noteikumus, kuros nosaka: 1) kārtību, kādā Latvijas Republikai saistošajos starptautiskajos līgumos noteiktie kravu izvietošanas un nostiprināšanas tehniskie nosacījumi piemērojami dzelzceļa pārvadājumos; 2) negabarīta un smagsvara kravu izvietošanas, nostiprināšanas un pārvadāšanas nosacījumus. Attiecīgi noteikumu projekta 1. punktā pārrakstīts likumā noteiktais pilnvarojums Ministru kabinetam.

Lūdzam izvērtēt un anotācijā izvērstāk skaidrot noteikumu projektā ietvertās normas un to nepieciešamību, kā arī atbilstību likumā noteiktajam pilnvarojumam. Lūdzam tostarp skaidrot, vai un kā projektā ietvertās normas izpilda pilnvarojumu Ministru kabinetam izdot kravu izvietošanas, nostiprināšanas un pārvadāšanas tehniskos noteikumus, ņemot vērā, ka likuma 1. panta 17. punkts noteic, ka tehniskie noteikumi ir drošības un tehnoloģiskās prasības, kas jāievēro, iekraujot, pārvadājot un izkraujot kravas. Proti, noteikumu projektā vairākums normu noteic nevis kādas konkrētas prasības pēc būtības attiecībā uz kravu izvietošanu, nostiprināšanu un pārvadāšanu, bet gan paredz pienākumus izstrādāt, saskaņot un apstiprināt dažādus dokumentus (skices, shēmas u.tml.), kā arī noteikt to izstrādes, saskaņošanas un apstiprināšanas kārtību u.tml. nosacījumus. Papildus lūdzam skaidrot arī normu, kas attiecas uz kravām, kas nav konkrēti minētas projekta 1.2. apakšpunktā (piemēram, gabarīta krava, krava ar plakaniem balstiem, transportieros pārvadājamā krava), atbilstību likumā noteiktajam pilnvarojumam. Nepieciešamības gadījumā lūdzam precizēt projektu atbilstoši likumā noteiktajam pilnvarojumam Ministru kabinetam.

Vēršam arī uzmanību, ka noteikumu projekts ir jauns Ministru kabineta noteikumu projekts, nevis grozījumu projekts, attiecīgi papildus skaidrojumiem par projekta un Ministru kabineta 2003. gada 2. septembra noteikumu Nr. 485 "Dzelzceļa kravu iekraušanas un nostiprināšanas tehniskie noteikumi" atšķirībām lūdzam anotācijas 1.3. sadaļā sniegt pilnīgāku skaidrojumu par noteikumu projektā ietverto regulējumu. Piemēram, anotācijā norādīts, ka projektā ietvertas "normas, kas nodrošina SMGS 3.pielikuma prasību izpildi", kā arī ietvertas "aktuālas negabarīta un smagsvara kravu iekraušanas, nostiprināšanas un pārvadāšanas prasības", taču nav izvērstāk skaidrots, kādas normas un kādēļ ietvertas projektā un kā tās nodrošina likumā paredzētā pilnvarojuma izpildi.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka nav saprotams, kas ir domāts projekta 14. punktā ar "nosacījumiem, kas saskaņoti starptautiskajā satiksmē 1520 mm sliežu ceļa platuma tīklā". Attiecīgi lūdzam precizēt normu un, ja nepieciešams ietvert atsauci uz tieši piemērojamu normatīvo aktu vai tā vienību, lūdzam to ietvert atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 3.7. apakšnodaļai.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam anotācijā skaidrot projekta 2. punkta nepieciešamību, kā arī skaidrot, kā paredzēta likumā noteiktā pilnvarojuma pilnīga izpilde (proti, vai paredzēts, piemēram, izstrādāt un apstiprināt vēl kādus citus Ministru kabineta noteikumus), ņemot vērā, ka noteikumi attieksies tikai uz kravu izvietošanu, nostiprināšanu un pārvadāšanu 1520 mm sliežu ceļa platuma tīklā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
5.5. 2. tabula. Ar tiesību akta projektu izpildītās vai uzņemtās saistības, kas izriet no starptautiskajiem tiesību aktiem vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumentiem. Pasākumi šo saistību izpildei
Iebildums
Ņemot vērā, ka projektā atsauces uz Kravu izvietošanas un nostiprināšanas tehniskiem nosacījumiem ietvertas ne tikai 3. punktā, kā arī anotācijā norādīts, ka projektā ietvertas "normas, kas nodrošina SMGS 3.pielikuma prasību izpildi", lūdzam papildināt anotācijas 5.5. sadaļas 2. tabulu, norādot pilnīgu informāciju par iepriekš minēto nosacījumu izpildi.
Papildus norādām, ka A ailē norādāma nevis projekta vienība, bet gan starptautiskās saistības pasākums/uzdevums (un otrādi - B ailē norādāma attiecīgā projekta vienība), attiecīgi lūdzam precizēt anotācijas 5.5. sadaļas 2. tabulu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām pilnvarojuma norādē ietverto atsauci uz 30. panta sesto daļu izteikt ar vārdiem "sesto daļu", nevis "6. daļu".
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka projekta 7. punktā vārds "izstrādājamo", šķiet, ir lieks, ņemot vērā, ka uz izstrādi norādīts arī punkta beigās.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai atvieglotu normu piemērošanu praksē, aicinām izvērtēt iespēju projekta 11. punktā atsaukties uz konkrētu Nolīguma par starptautisko dzelzceļa kravu satiksmi 3.pielikuma “Kravu izvietošanas un nostiprināšanas tehniskie nosacījumi” (turpmāk – Kravu izvietošanas un nostiprināšanas tehniskie nosacījumi) vienību. Aicinām attiecīgi izvērtēt un precizēt arī citas projekta normas.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam projekta 13. punktā izvērtēt iespēju konkretizēt, par kādu infrastruktūru (publiskās lietošanas infrastruktūru) ir runa.
Piedāvātā redakcija
-