Atzinums

Projekta ID
22-TA-2538
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
14.06.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka deleģējumu Ministru kabinetam atsevišķām pārtikas produktu grupām noteikt kvalitātes un klasifikācijas prasības un kārtību, kādā novērtējama attiecīgo produktu atbilstība šīm prasībām, paredz Pārtikas aprites uzraudzības likuma 4.panta ceturtā daļa. Attiecīgi lūdzam  atbilstoši papildināt norādi par noteikumu projekta izdošanas tiesisko pamatu un - nepieciešamības gadījumā - precizēt noteikumu projektā ietverto regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un noteikumu projekta 5. punktā svītrot vai precizēt atsauci uz šo noteikumu 4.4. apakšnodaļu (nepieciešamības gadījumā konkretizējot, kuras 4.4. apakšnodaļas prasības nav attiecināmas) un svītrot vai precizēt atsauci uz šo noteikumu 4.3. apakšnodaļu (nepieciešamības gadījumā konkretizējot, kuras 4.3. apakšnodaļas prasības nav attiecināmas), vai sniegt atbilstošu skaidrojumu par Eiropas Parlamenta un Padomes 2020. gada 16. decembra Direktīvas (ES) 2020/2184 par dzeramā ūdens kvalitāti (turpmāk - direktīva Nr. 2020/2184) prasību pārņemšanu noteikumu projekta 5. punktā. Vēršam uzmanību, ka no minētās direktīvas 3. panta 2. punkta izriet, ka uz jūras kuģiem, kas atsāļo ūdeni, pārvadā pasažierus un pilda ūdens piegādātāju funkciju, attiecas tikai šīs direktīvas 1. līdz 6. pants un 9., 10., 13. un 14. pants, un tās attiecīgie pielikumi. Savukārt no noteikumu projekta anotācijas izriet, ka minētās direktīvas 10. pants pārņemts noteikumu projekta 65., 66., 67. un 68. punktā  (4.4. apakšnodaļā) un 39.3. apakšpunktā, bet minētās direktīvas 9. pants - noteikumu projekta 54., 57., 58. un 59. punktā (4.3. apakšnodaļā).
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt noteikumu projekta 6. punktā minētās iekšējās atsauces un nepieciešamības gadījumā tās precizēt. Norādām, ka no direktīvas Nr. 2020/2184 3. panta 6. punkta izriet, ka uz ūdens piegādātājiem, kas komerciālas vai sabiedriskas darbības ietvaros piegādā vidēji mazāk par 10 m3 dienā vai apkalpo mazāk par 50 personām, attiecas tikai šīs direktīvas 1. līdz 6. pants un 13., 14. un 15. pants, un tās attiecīgie pielikumi. Savukārt no noteikumu projekta anotācijas neizriet, ka, piemēram, ar noteikumu projekta 55. punktu būtu pārņemta kāda no minētajām direktīvas normām. Ņemot vērā, ka izņēmumi ir interpretējami šauri, nepieciešams pārskatīt noteikumu projekta 6. punktu un nodrošināt precīzu un direktīvas Nr. 2020/2184 3. panta 6. punkta prasībām atbilstošu izņēmumu formulēšanu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 18. punktu papildināt ar atsauci uz Pārtikas aprites uzraudzības likuma 19. panta piektajā daļā noteikto Veselības inspekcijas kompetenci, tādējādi izvairoties no minētajā likumā ietverto prasību dublēšanas.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un noteikumu projekta 22. punktā:
pirmkārt, paredzēt, ka nodrošināma ir ķīmisko maisījumu un filtrēšanas līdzekļu efektīva, droša un pienācīga pārvaldība, kā arī tīrība, ņemot vērā direktīvas Nr. 2020/2184 preambulas 27. apsvērumā norādīto;
otrkārt, vai tā anotācijā skaidrot, kādā veidā ūdens piegādātājam jāgarantē minētā pārvaldība un tīrība, nepieciešamības gadījumā svītrojot vārdu "garantē". Norādām, ka pienākums garantēt noteiktu rezultātu sasniegšanu direktīvā Nr. 2020/2184 ir attiecināts uz dalībvalstīm, nevis ūdens piegādātājiem, tādēļ nepieciešams attiecīgās prasības pienācīgi pārņemt noteikumu projektā (tai skaitā skaidrojot, kādā kārtībā ūdens piegādātājam jāveic garantēšana).
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un precizēt noteikumu projekta 25. punktu, nodrošinot skaidras normas un attiecīgā regulējuma nepārprotamu atbilstību noteikumu projekta izdošanas tiesiskajam pamatam - Pārtikas aprites uzraudzības likuma 4. panta otrajai daļai un 19. panta piektajai daļai. Norādām, ka regulējums, kas paredz, kādus materiālus vispār drīkst laist tirgū (nevis, piemēram, kādus materiālus var izmantot saskarē ar dzeramo ūdeni), varētu pārsniegt minētajā likumā paredzēto pilnvarojumu, ņemot vērā, ka netiek paredzēta sasaiste ar noteikumu projekta piemērošanas jomu. Papildus norādām, ka atbilstoši direktīvas Nr. 2020/2184 11. panta 7. punktā noteiktajam šo noteikumu 23.1.,  23.2., 23.3. un 23.4. apakšpunkta prasībām būtu jābūt ievērotām, ja tiek ievērotas minimālās higiēnas prasības, kas no 25. punkta skaidri neizriet.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekta 25. punktā ietverti atsauci uz minimālajām higiēnas prasībām nepieciešams izvērtēt un precizēt, kā arī sniegt atbilstošu skaidrojumu noteikumu projekta anotācijas 5. sadaļā par attiecīgā Eiropas Komisijas tiesību akta pārņemšanu vai ieviešanu noteikumu projektā. Vēršam uzmanību, ka nav skaidri saprotams, kādā Eiropas Komisijas tiesību aktā iekļautas minimālās higiēnas prasības, tai skaitā vai šīs prasības ietvertas tieši piemērojamā Eiropas Savienības normatīvajā aktā. Norādām, ka atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām atsauces noteikumu projektā pieļaujamas vienīgi uz spēkā esošiem (vai kas spēkā stāsies noteikumu projekta spēkā stāšanās dienā) minētajiem Eiropas Savienības tiesību aktiem (piemēram, regulām). Vienlaikus vēršam uzmanību, ka direktīvas Nr. 2020/2184 11. panta 9. punktā dalībvalstīm, līdz šī panta 2. punktā minēto deleģēto aktu pieņemšanai, paredzēta rīcības brīvība saglabāt vai pieņemt valsts pasākumus par konkrētām minimālās higiēnas prasībām materiāliem, tādēļ lūdzam izvērtēt iespēju minimālās higiēnas prasības ietvert noteikumu projektā.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 131. punktam lūdzam noteikumu projekta 41. punktā neatsaukties uz vienotu metodiku sateces baseina noteikšanai un kartēšanai, bet tā vietā noteikumu projektā paredzēt, ka attiecīgā metodika ar atbilstošu saturu tiek izstrādāta.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un noteikumu projekta 49 punktā paredzēt konkrētu termiņu informēšanai, tādējādi nodrošinot attiecīgās normas  nepārprotamu izteiksmi. Tāpat līdzīgi lūdzam izvērtēt un konkrētu termiņu paredzēt arī citos gadījumos - 50. un 51. punktā.
 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 71.1. un 71.2., kā arī 85.1. un 85.2. apakšpunktā norādīt atskaites punktus termiņu (piemēram, 71.1. apakšpunktā termiņa - nedēļa) aprēķināšanai, tādējādi nodrošinot attiecīgo normu nepārprotamu izteiksmi.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 59. punktā nav norādītas papildu rādītāju vērtības (iespējams, šeit domāts noteikumu projekta 29. punkts), tādēļ lūdzam precizēt noteikumu projekta 92. punktā ietverto attiecīgo atsauci, nodrošinot skaidras tiesību normas.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam pārskatīt un precizēt noteikumu projekta 114. punktā ietvertās atsauces, nodrošinot skaidras tiesību normas. Norādām, ka, piemēram, noteikumu projekta 15. un 19. punktā nav minēti korektīvie pasākumi.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Noteikumu projekta anotācijā norādīts, ka noteikumu projekta vispārīgajos jautājumos pārņemta Ministru kabineta 2017. gada 14. novembra noteikumu Nr. 671 "Dzeramā ūdens obligātās nekaitīguma un kvalitātes prasības, monitoringa un kontroles kārtība" prasība, ka ūdens piegādātājam, kura īpašumā vai valdījumā ir ūdensapgādes infrastruktūra un kurš nodrošina apdzīvotas vietas ar dzeramo ūdeni, ir noteikta atbildība par ēkas iekšējiem ūdensvadiem attiecīgajos būvnormatīvos par ēku iekšējo ūdensvadu un kanalizāciju un ūdensapgādes būvēm, kā arī Ūdenssaimniecības pakalpojumu likumā. Vēršam uzmanību, ka attiecīga prasība noteikumu projektā nav iekļauta, tādēļ lūdzam izvērtēt un precizēt noteikumu projekta anotācijā sniegto informāciju vai noteikumu projektu.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Atkārtoti lūdzam noteikumu projekta anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulā:
pirmkārt, izvērstāk skaidrot direktīvas Nr. 2020/2184:
1) 4. panta 1. punkta pirmās daļas "a", "b", "c" un "d" apakšpunkta (norādot par katru no apakšpunktiem, kādos normatīvajos aktos paredzēts pārņemt attiecīgās prasības) un otrās daļas pārņemšanu noteikumu projektā. Vienlaikus anotācijā norādīts, ka daļa direktīvas Nr. 2020/2184 7. un  8. panta prasību tiek vai tiks pārņemtas arī citos normatīvajos aktos, tomēr 1. tabulā nav norādīts uz citu normatīvo aktu prasībām, kurās paredzēts pārņemt minētās direktīvas 7. un 8. pantu;
2) 8. panta 4. punkta "a", "b", "c" un "d" apakšpunkta un tā otrās daļas pārņemšanu noteikumu projektā, tai skaitā skaidrojot, vai paredzēt tiek nepieciešamības izvērtēšana izveidot vai pielāgot aizsargjoslas gruntsūdeņiem un virszemes ūdeņiem, kā minēts Direktīvas 2000/60/EK 7. panta 3. punktā, un jebkādas citas svarīgas joslas;
3) 13. panta 2. punkta "a", "b", "c", "d" un "e" apakšpunta pārņemšanu noteikumu projektā;
otrkārt, sadarbībā ar par attiecīgo jomu atbildīgo ministriju skaidrot direktīvas Nr. 2020/2184  4. panta 3. punkta, 11. panta 7. punkta, 16. panta, 18. panta 1. punkta "a" apakšpunkta un otrās daļas prasību pārņemšanu nacionālajā tiesību sistēmā;
treškārt, skaidrot Padomes 2013. gada 22. oktobra Direktīvas 2013/51/ Euratom, ar ko nosaka iedzīvotāju veselības aizsardzības prasības attiecībā uz radioaktīvām vielām dzeramajā ūdenī, 6. panta 1. punkta abu daļu, 2. un 3. punkta pārņemšanu noteikumu projektā.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka arī direktīvas Nr. 2020/2184 8. panta 2. punktā, 11. panta 9. punktā, 13. panta 8. punkta sestajā daļā un 18. panta 5. punktā ietverta rīcības brīvība, tādēļ lūdzam atbilstoši papildināt aili (sniegt pamatojumu) par dalībvalsts rīcības brīvības izmantošanu, norādot konkrētās direktīvas normas, kas paredz rīcības brīvību, kādā veidā minētā rīcības brīvība ir izmantota noteikumu projektā, un to, kādēļ ir vai nav izmantota direktīvā Nr. 2020/2184 paredzētā rīcības brīvība.
 
Piedāvātā redakcija
-
16.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Nodrošinot attiecīgā uzdevuma nepārprotamu izpratni, lūdzam lēmuma projekta 3. punktā paredzēt tālāko rīcību ar izstrādāto informatīvo ziņojumu, proti, vai vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministram attiecīgais informatīvais ziņojums noteiktā termiņā jāiesniedz Ministru kabinetā.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam saīsinājumu ("ES Regulu 2019/1020") Eiropas parlamenta un Padomes 2019. gada 20. jūnija Regulai 2019/1020 par tirgus uzraudzību un ar ko groza Direktīvu 2004/42/EK un Regulas (EK) Nr. 765/2008 un (ES) Nr. 305/2011 atrunāt pirmo reizi, kad minētā regula noteikumu projekta tekstā minēta - 8. punktā, kā arī lūdzam lietot pilnu minētās regulas nosaukumu.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām noteikumu projekta 30.2. apakšpunktā konkretizēt atsauci uz šo noteikumu 2. pielikuma 1.2.apakšpunktu, tādējādi atvieglojot noteikumu projekta piemērošanu praksē.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projekta 59. punktā svītrot vārdus "atbilstoši šī apakšpunkta pirmajā daļā minētajam", ņemot vērā, ka 59. punktā nav daļu, bet ir teikumi un ir acīmredzami, ka runa 59. punkta otrajā teikumā iet par minētā punkta pirmo teikumu.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projekta 86. punktā aizstāt vārdus "šā punkta pirmajā daļā" ar vārdiem "šā punkta pirmajā teikumā", ņemot vērā, ka minētajā punktā nav daļu.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ja attiecīgos pienākumus no 2024. gada 1. janvāra veic piegādātājs, šo noteikumu 30.2. apakšpunktā, 34. punktā un 2. pielikuma 1.2.2.apakšpunktā noteiktos pienākumus, kā arī ūdens piegādātāja informēšanu par valsts īstenotā auditmonitoringa rezultātiem reizi gadā Inspekcija var veikt līdz 2023.gada 31.decembrim. Attiecīgi lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projekta 119. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projekta 106.3.2. apakšpunktā un 2. pielikumā  (nepieciešamības gadījumā arī cituviet noteikumu projektā) simbolu "/" aizstāt ar saikli "un" vai saikli "vai", jo no attiecīgās normas tekstuāli nav skaidrs, vai ar simbolu "/" tiek saprasts saiklis "un" vai saiklis "vai".
Piedāvātā redakcija
-