Projekta ID
23-TA-212Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pašvaldību savienība
Atzinums iesniegts
06.02.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Svītrot teikuma pēdējo daļu un punktu izteikt sekojošā redakcijā:
Atbalstīt indikatīvo pedagogu darba samaksas pieauguma grafiku laikposmam no 2023. gada 1. septembra līdz 2025. gada 31. decembrim.
1. Piebilde "ņemot vērā valsts ekonomisko situāciju attiecīgajā gadā" nav makroekonomiskais rādītājs, tā ir frāze, kas neizsaka neko.
2. Deklarācija par Artura Krišjāņa Kariņa vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību Izglītības jomā noteikts, ka "Mēs apņemamies, īstenojot jaunas reformas vai pilnveidojot uzsāktās, visās izglītības pakāpēs nodrošināt atbilstošus resursus to kvalitatīvai un savlaicīgai
ieviešanai,
Atbalstīt indikatīvo pedagogu darba samaksas pieauguma grafiku laikposmam no 2023. gada 1. septembra līdz 2025. gada 31. decembrim.
1. Piebilde "ņemot vērā valsts ekonomisko situāciju attiecīgajā gadā" nav makroekonomiskais rādītājs, tā ir frāze, kas neizsaka neko.
2. Deklarācija par Artura Krišjāņa Kariņa vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību Izglītības jomā noteikts, ka "Mēs apņemamies, īstenojot jaunas reformas vai pilnveidojot uzsāktās, visās izglītības pakāpēs nodrošināt atbilstošus resursus to kvalitatīvai un savlaicīgai
ieviešanai,
Piedāvātā redakcija
-
2.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Latvijas Pašvaldību savienība iebilst pret redakciju, kas pašvaldībām uzliek par pienākumu piešķirt papildus finansējumu no pašvaldību budžeta.
Pašvaldību likuma 4.panta pirmās daļas 4.punkts noteic, ka gādāt par iedzīvotāju izglītību, tostarp nodrošināt iespēju iegūt obligāto izglītību un gādāt par pirmsskolas izglītības, vidējās izglītības, profesionālās ievirzes izglītības, interešu izglītības un pieaugušo izglītības pieejamību. Savukārt šā paša panta otrā daļa noteic, ka Pašvaldība autonomās funkcijas pilda atbilstoši ārējiem normatīvajiem aktiem un noslēgtajiem publisko tiesību līgumiem.
Izglītības likuma 14.pants noteic Ministru kabineta kompetenci no kuras izriet, ka Ministru kabinets finansē pedagogu atalgojumu, savukārt 17.pants noteic pašvaldību kompetenci, no kuras izriet, ka pašvaldība veido, uztur un nepieciešamības gadījumā reorganizē savu skolu tīklu.
Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10. panta pirmā daļa noteic, ka valsts pārvalde ir pakļauta likumam un tiesībām. Tā darbojas normatīvajos aktos noteiktās kompetences ietvaros. Valsts pārvalde savas pilnvaras var izmantot tikai atbilstoši pilnvarojuma jēgai un mērķim. Tātad Ministru kabinetam likumā noteikts finansēt pedagogu atalgojumu savukārt, pašvaldību pienākums ir izveidot, uzturēt un nepieciešamības gadījumā reorganizēt skolu tīklu.
Pašvaldību likuma 2.panta pirmā daļa noteic, ka Pašvaldība ir atvasināta publiska persona — vietējā pārvalde —, kurai ir iedzīvotāju ievēlēta lēmējinstitūcija — dome — un kura patstāvīgi nodrošina tai tiesību aktos noteikto funkciju un uzdevumu izpildi savas administratīvās teritorijas iedzīvotāju interesēs un ir atbildīga par to.
Atbilstoši valsts pārvaldes iekārtas likuma 8.panta pirmajai daļai Atvasinātu publisku personu institucionālās padotības formu un saturu nosaka likums, ar kuru vai uz kura pamata attiecīgā atvasinātā publiskā persona izveidota. Ja likumā nav noteikts citādi, attiecīgā atvasinātā publiskā persona atrodas Ministru kabineta pārraudzībā. Tātad pašvaldības ir tikai Ministru kabineta pārraudzībā. Atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likuma 7.panta piektajai daļai pārraudzība nozīmē augstākas iestādes vai amatpersonas tiesības pārbaudīt zemākas iestādes vai amatpersonas lēmuma tiesiskumu un atcelt prettiesisku lēmumu, kā arī prettiesiskas bezdarbības gadījumā dot rīkojumu pieņemt lēmumu. Ministru kabineta pārraudzību saskaņā ar Pašvaldību likumu Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija. Tas nozīmē, ka Ministru kabinets ar Ministru kabineta rīkojuma projektu nevar uzdot pašvaldībai pienākumu uzdot izglītības iestāžu tīkla sakārtošanu. Šāda rīcība ir pretrunā likumiem.
Tāpat vēršam uzmanību, ka arī tad, ja pašvaldība veiks skolu tīkla sakārtošanu no tās iegūto līdzekļu izlietošana ir pašvaldības ekskluzīva kompetence, jo atbilstoši Pašvaldību likuma 10.panta pirmās daļas 1) punktam un VIII nodaļai tikai pašvaldības domes kompetencē ir lemt par sava budžeta līdzekļu izlietojumu. Vēl vairāk Pašvaldību likuma 72.panta otrā daļa noteic, ka Pašvaldības manta ir nodalīta no valsts mantas un citu tiesību subjektu mantas.
Ņemot vērā minēto, lūdzam svītrot rīkojuma projekta 3.un 4.punktu.
Pašvaldību likuma 4.panta pirmās daļas 4.punkts noteic, ka gādāt par iedzīvotāju izglītību, tostarp nodrošināt iespēju iegūt obligāto izglītību un gādāt par pirmsskolas izglītības, vidējās izglītības, profesionālās ievirzes izglītības, interešu izglītības un pieaugušo izglītības pieejamību. Savukārt šā paša panta otrā daļa noteic, ka Pašvaldība autonomās funkcijas pilda atbilstoši ārējiem normatīvajiem aktiem un noslēgtajiem publisko tiesību līgumiem.
Izglītības likuma 14.pants noteic Ministru kabineta kompetenci no kuras izriet, ka Ministru kabinets finansē pedagogu atalgojumu, savukārt 17.pants noteic pašvaldību kompetenci, no kuras izriet, ka pašvaldība veido, uztur un nepieciešamības gadījumā reorganizē savu skolu tīklu.
Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10. panta pirmā daļa noteic, ka valsts pārvalde ir pakļauta likumam un tiesībām. Tā darbojas normatīvajos aktos noteiktās kompetences ietvaros. Valsts pārvalde savas pilnvaras var izmantot tikai atbilstoši pilnvarojuma jēgai un mērķim. Tātad Ministru kabinetam likumā noteikts finansēt pedagogu atalgojumu savukārt, pašvaldību pienākums ir izveidot, uzturēt un nepieciešamības gadījumā reorganizēt skolu tīklu.
Pašvaldību likuma 2.panta pirmā daļa noteic, ka Pašvaldība ir atvasināta publiska persona — vietējā pārvalde —, kurai ir iedzīvotāju ievēlēta lēmējinstitūcija — dome — un kura patstāvīgi nodrošina tai tiesību aktos noteikto funkciju un uzdevumu izpildi savas administratīvās teritorijas iedzīvotāju interesēs un ir atbildīga par to.
Atbilstoši valsts pārvaldes iekārtas likuma 8.panta pirmajai daļai Atvasinātu publisku personu institucionālās padotības formu un saturu nosaka likums, ar kuru vai uz kura pamata attiecīgā atvasinātā publiskā persona izveidota. Ja likumā nav noteikts citādi, attiecīgā atvasinātā publiskā persona atrodas Ministru kabineta pārraudzībā. Tātad pašvaldības ir tikai Ministru kabineta pārraudzībā. Atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likuma 7.panta piektajai daļai pārraudzība nozīmē augstākas iestādes vai amatpersonas tiesības pārbaudīt zemākas iestādes vai amatpersonas lēmuma tiesiskumu un atcelt prettiesisku lēmumu, kā arī prettiesiskas bezdarbības gadījumā dot rīkojumu pieņemt lēmumu. Ministru kabineta pārraudzību saskaņā ar Pašvaldību likumu Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija. Tas nozīmē, ka Ministru kabinets ar Ministru kabineta rīkojuma projektu nevar uzdot pašvaldībai pienākumu uzdot izglītības iestāžu tīkla sakārtošanu. Šāda rīcība ir pretrunā likumiem.
Tāpat vēršam uzmanību, ka arī tad, ja pašvaldība veiks skolu tīkla sakārtošanu no tās iegūto līdzekļu izlietošana ir pašvaldības ekskluzīva kompetence, jo atbilstoši Pašvaldību likuma 10.panta pirmās daļas 1) punktam un VIII nodaļai tikai pašvaldības domes kompetencē ir lemt par sava budžeta līdzekļu izlietojumu. Vēl vairāk Pašvaldību likuma 72.panta otrā daļa noteic, ka Pašvaldības manta ir nodalīta no valsts mantas un citu tiesību subjektu mantas.
Ņemot vērā minēto, lūdzam svītrot rīkojuma projekta 3.un 4.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Iebilstam pret 3.punkta redakciju. Jāņem vērā, ka PieRīgas pašvaldības, Jelgavas, Liepājas, Ventspils valstspilsētas un daudzi novadi skolu tīklu ir sakārtojuši, PieRīgā (Ādaži, Mārupe) trūkst vietu izglītības iestādēs. Ar šo punktu mēs sodam šīs pašvaldības, pedagogu atalgojums netiks paaugstināts. Punkts ir deklaratīvs bez aprēķiniem par iespējamajiem finanšu resursu ieguvumiem no skolu tīkla sakārtošanas.
Piedāvātā redakcija
-
4.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Lūdzu novērst pretrunas starp Protokollēmuma 6. un 7. punktu, salāgojot izpildes termiņus.
Piedāvātā redakcija
-
5.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Lūdzu novērst pretrunas starp Protokollēmuma 6.un 7.punktu.
Piedāvātā redakcija
-