Atzinums

Projekta ID
23-TA-2014
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
01.07.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti lūdzam pamatot rādītāja CRO 02 apjomu, ņemot vērā, ka izdalot kopējo 3.kārtas finansējumu ar maksimālo atbalsta summu vienam projektam, ar grantiem atbalstītu uzņēmumu skaits var būt virs 60. Lūgums pārskatīt un precizēt 1.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana uzņēmumiem" pasi.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Uzturam iebildumu, lūdzot atteikties no nacionālā eksperta iesaistes projektu vērtēšanā. Ierobežotā zinātņu nozaru ekspertu tirgus dēļ pastāv augsts interešu konflikta risks, tādēļ atkārtoti lūdzam paredzēt, ka zinātnisko vērtējumu sniedz tikai ārvalstu eksperti. Vienlaikus norādām, ka, ja eksperti sniedz atzinumus, kā tas noteikumu projektā šobrīd tiek paredzēts, tos nav nepieciešams iekļaut vērtēšanas komisijas sastāvā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai viennozīmīgi skaidrs, kādam Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu, (turpmāk – Komisijas regula Nr. 651/2014)  25. panta 3. punkta apakšpunktam atbilst noteikumu projekta 34.punktā minētās izmaksas, lūdzam attiecīgi papildināt noteikumu projekta 34.punkta apakšpunktus ar atsaucēm uz attiecīgajiem Komisijas regulas Nr. 651/2014 25. panta 3. punkta apakšpunktiem.
Vienlaikus uzturam iepriekš izteikto iebildumu ar lūgumu pārskatīt noteikumu projekta normas tā, lai noteikumos būtu skaidri noteikts, ka atbalsts komunikācijas un vizuālās identitātes pasākumiem, kurus nosaka Eiropas Savienības fondu īstenošanas nosacījumi, nav kvalificējams kā komercdarbības atbalsts. 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Vadlīniju Nr.1.2. "Vadlīnijas attiecināmo izmaksu noteikšanai Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gada plānošanas periodā" 66.zemsvītras atsauci, ārvalstu komandējumu izmaksas attiecināmas tikai projekta īstenošanas personālam un projekta vadītājam. Līdz ar to lūdzam attiecīgi precizēt.

Lūdzu papildināt, ka iekšzemes komandējumiem ir jāattiecina  horizontālā vienkāršoto izmaksu metodika "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika iekšzemes komandējumu izmaksām darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gadam īstenošana".
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam dzēst vārdus "iekārtu iegādes maksa", ņemot vērā, ka iekārtu iegāde nav attiecināma atbilstoši regulas Nr.651/2014 25.pantam.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti aicinām Ekonomikas ministriju sniegt pamatojumu dzīvības izmaksu apdrošināšanas izmaksu segšanai vai svītrot dzīvības apdrošināšanas izdevumus no attiecināmajiem izdevumiem. Kuras ir tās jomas, kas var apdraudēt dzīvību?
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka vienotās likmes aprēķins nav saskaņots ar vadošo iestādi, nevaram saskaņot vienotās likmes apmēru. Turklāt, pirmsškietami, saskatām risku, ka attiecībā uz projekta personāla izmaksu segšanu pastāv nevienlīdzīga pieeja izmaksu attiecināšanā, jo 34.1. un 41.1. apakšpunktā minētais liecina, ka projekta īstenošanas personāla izmaksas tiks segtas ar faktiskajām izmaksām, bet projekta vadības personāla izmaksas ar vienoto likmi. Vēršam uzmanību, ka vienotajā likmē ir jāiekļauj gan projekta vadības personāla, gan īstenošanas personāla izmaksas.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atsaucoties uz š.g. 26.jūnija sanāksmi starp Ekonomikas ministriju, Izglītības un zinātnes ministriju, Centrālo statistikas pārvaldi, Centrālo finanšu un līgumu aģentūru un vadošo iestādi par RIS3 rādītāju saraksta pārskatīšanu, lūdzam pārskatīt un nepieciešamības gadījumā precizēt noteikumu projekta 64.punktu attiecībā uz RIS3 rādītājiem pēc tam, kad starp augstākminētajām pusēm tiek panākta vienošanās par gala sarakstu ar RIS3 rādītājiem. Attiecīgi lūdzam arī Ekonomikas ministriju informēt vadošo iestādi par RIS3 rādītāju gala sarakstu un to apstiprināšanas datumu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā to, ka pasākuma ietvaros investīcijas tiek cita starpā veiktas ar mērķi, lai veicinātu eksporta un produktivitātes rezultātu pieaugumu, aicinām EM izteikt pasākuma mērķa formulējumu šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
3. Pasākuma mērķis ir finansējuma pieejamības nodrošināšana uzņēmumu jaunu produktu, pakalpojumu un tehnoloģiju izstrādei, piesaistot ERAF finansējumu un privāto līdzfinansējumu, lai veicinātu eksporta un produktivitātes pieaugumu un dotu pienesumu RIS3 īstenošanā.
10.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām anotācijā skaidrot, kāds dokuments noteikumu projekta 10.2.apakšpunktā uzskatāms kā pierādījums, kas pamatos noteikto rādītāju sasniegšanu.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ievērojot noteikumu projekta 69. punktā noteikto, lūdzam papildināt 14. punktu ar atbilstošu apakšpunktu, kas noteic, ka uz projekta iesniedzēju neattiecas neizpildīts līdzekļu atgūšanas rīkojums saskaņā ar Komisijas regulas Nr.651/2014 1.panta 4.punkta "a" apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Atkārtoti lūdzam izvērtēt iespēju šīs atbalsta programmas īstenošanā projektu zinātniskās kvalitātes vērtēšanā piemērot līdzīgu mehānismu, kāds paredzēts Izglītības un zinātnes ministrijas atbildībā esošajā atbalsta pasākumā "Praktiskas ievirzes pētījumi", proti, iesaistot Latvijas Zinātnes padomi ekspertīžu nodrošināšanā.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projekta anotācijā iekļaut skaidrojumu par Eiropas Aizsardzības fonda vai Ziemeļatlantijas līguma organizācijas ietvaros procesā esošu projektu būtību, tostarp, vai procesā esošie projekti nav uzsākti un tādējādi nav pretrunā ar Regulas Nr. 651/2014 6. panta prasībām.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka nav sniegts pietiekams pamatojums, kāpēc atbilstoši regulas 651/2014 25. panta 3. punkta "e" apakšpunktam nevar piemērot vienkāršoto izmaksu likmi 20% apmērā izdevumiem, lai mazinātu administratīvo slogu, uzturam iepriekš izteikto komentāru: Pamatojoties uz Regulas Nr. 651/2014 25. panta 3. punkta e) apakšpunkta nosacījumiem, lūdzam visas noteikumu projekta 32. punkta apakšpunktos norādītās izmaksu pozīcijas, kas iekļautas kā tiešās attiecināmās izmaksas atbilstoši Regulas Nr. 651/2014 3. punkta e) apakšpunktam, paredzēt kā vienoto netiešo izmaksu likmi līdz 20 % apmērā, tādējādi ievērojami atvieglojot birokrātisko slogu gan finansējuma saņēmējiem, gan sadarbības iestādei projektu uzraudzības posmā.

Ekonomikas ministrijas rīcībā ir pieejama informācija un dati par izmaksu sadalījumu vairākos pētījumos, kuru summas pārsniedz 200 000 EUR, līdz ar to vienkāršoto izmaksu metodikai būtu pietiekams datu apjoms.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projektā uzskaitīt attiecināmās izmaksas no regulas "d" apakšpunkta. Papildus lūdzam dzēst teksta daļu "un to amortizācijas izmaksas, ciktāl tas tiek izmantots pētniecības projektā".
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam pārskatīt apakšpunkta redakciju, ņemot vērā, ka regulas Nr. 651/2014 25. panta 3. punkta "c" apakšpunkts ir par ēku un zemes izmaksām, bet 34.9. apakšpunkta redakcijā ir par iekārtu amortizāciju, kas dublē noteikumu projekta 34.6. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka uz Komisijas regulas Nr.651/2014 25.panta atbalstu pretendē arī mazas vidējas kapitalizācijas un vidējas kapitalizācijas sabiedrības, lūdzam anotācijā norādīt, atbilstoši kādai komersanta kategorijai šiem komersantiem tiek noteikta atbalsta intensitāte.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Atkārtoti lūdzam noteikumu projektā norādīt projekta īstenošanas termiņu, kas nepārsniedz izmaksu attiecināmības perioda beigu termiņu – 2029. gada 31. decembri. No noteikumu projekta 54. punkta redakcijas secināms izmaksu attiecināmības termiņš - 2029. gada 31. decembris, taču nav norādīts projekta īstenošanas termiņš.
Norādām, ka atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām tiesību normai ir jābūt skaidrai, lai tās lietotājs un piemērotājs gūtu nepārprotamu priekšstatu par normā ietvertajiem pienākumiem un tiesībām. Lai nodrošinātu viennozīmīgu normatīvā regulējuma interpretāciju, lūdzam papildināt noteikumu projekta V nodaļu "Projekta īstenošanas un finansējuma saņemšanas nosacījumi" ar punktu, piemēram, šādā redakcijā:
"Projektu īsteno saskaņā ar noslēgto līgumu par projekta īstenošanu, bet ne ilgāk kā līdz 2029. gada 31. decembrim."
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 55.4. apakšpunktu, ņemot vērā, ka avansa apmērs, tā pieprasīšanas un citi nosacījumi ietverti noteikumu projekta 59. punktā, tostarp 59.3. apakšpunktā.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 56. punktu, jo minētā norma ir deklaratīva (ņemot vērā, ka avansa un starpposma maksājuma apmērs, avansa pieprasīšanas un citi nosacījumi ietverti noteikumu projekta 59. punktā), kā arī noteikumu projekta 59. punkts neparedz noslēguma maksājumu saņemšanas kārtību.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Norādām, ka atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām tiesību normai ir jābūt skaidrai, lai tās lietotājs un piemērotājs gūtu nepārprotamu priekšstatu par normā ietvertajiem pienākumiem un tiesībām.
Skaidrojam, ka projektu uzsāk īstenot pēc tam, kad projekta iesniegums ir apstiprināts (ir atbildis projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijiem), tādējādi normā nevar tikt runāts par ar projekta īstenošanu saistīto izmaksu segšanu, ja projekta iesniegums neatbilst projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijiem.
Ievērojot minēto, atkārtoti lūdzam izvērtēt un precizēt noteikumu projekta 61. punkta redakciju, lai būtu viennozīmīgi skaidrs, kādas izmaksas finansējuma saņēmējs uzņemas segt no saviem līdzekļiem, piemēram, svītrojot vārdus "projekta iesniegums neatbilst projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijiem".
Piedāvātā redakcija
-
22.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas 1.3.sadaļā 6.punktā sniegto informāciju papildināt ar skaidrojumu, kas pamato valsts budžeta līdzfinansējuma nepieciešamību.
(Budžeta departamenta komentārs, Elīna Kobzeva)
 
Piedāvātā redakcija
-
23.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Sadaļā "II Prasības projekta iesniedzējam un projekta vērtēšanai" tekstā "Pasākuma ietvaros atklāta konkursa uzsaukumus organizē trijās kārtās, jaunu atklātu projektu iesniegumu atlasi sludinot pēc tam, kad noslēgusies iepriekšējā atlases kārta. Pirmo trīs projektu iesniegumu atlases kārtu ietvaros paredzētais attiecināmais finansējums – 16 milj. euro. Ceturtajai un piektajai atlases kārtām kopējo finansējums paredzēts 11 375 400 euro apmērā, savukārt noslēguma projektu iesniegumu atlases kārtu organizē par visu pasākuma ietvaros neizmantoto attiecināmo finansējumu, tai skaitā, elastības finansējumu, ja pēc Eiropas Komisijas lēmuma par vidusposma pārskatu tiek palielināts pasākumam kopējais pieejamais attiecināmais finansējums. Projektu iesniegumu atlases kārtas grafiku sadarbības iestāde saskaņo ar atbildīgo iestādi" nav skaidri saprotams, cik atlases kārtas paredzētas. 




 
Piedāvātā redakcija
-
24.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka visās vietās tekstā kopējais pieejamais finansējums (32 501 748 EUR) ir norādīts par 1 EUR mazāk nekā noteikumu projektā. Lūdzam precizēt anotāciju, lai salāgotu ar noteikumu projektā noteikto.



 
Piedāvātā redakcija
-
25.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka tiesību normas, kas Sodu reģistrā pārbaudāmas elektronisko izziņu vajadzībām, norādītas Ministru kabineta 2023. gada 13. jūlija noteikumu Nr. 408 "Kārtība, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā" (turpmāk - noteikumi Nr. 408) 3. pielikumā. 
Ievērojot minēto, lūdzam izvērtēt un papildināt anotācijas 1.3. sadaļas apakšsadaļā "Risinājuma apraksts" ietvertajā tabulā uzskaitītās normas un salāgot ar noteikumu Nr. 408 3. pielikumā noteikto, proti, pēc nepieciešamības tabulu papildinot arī ar atsaucēm uz Krimināllikuma 177.1, 178., 190.1 un 326. pantu.
Piedāvātā redakcija
-
26.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijas sadaļā "IV Finansējuma saņēmēja izmaksu attiecināmības nosacījumi" norādīts, ka 
"Ņemot vērā, ka noteikumu projekta ietvaros projektiem minimālais attiecināmo izmaksu apmērs noteikts ne mazāk kā 200 tūkst. EUR (ieskaitot), visi projekti paredzēti pētniecībai un inovācijām, kā arī katra projekta īstenotāja plānotās atbalsta aktivitātes un tiem paredzētie izcenojumi var atšķirties."
Minētais ir pretrunā ar Regulas Nr.651/2014 25. panta 3. punkta e) apakšpunktu, kur noteikts, ka: "papildu pieskaitāmās izmaksas un citi darbības izdevumi, tostarp materiālu, piederumu un līdzīgu produktu izmaksas, kas radušās tieši projekta rezultātā; neskarot 7. panta 1. punkta trešo teikumu, šādu pētniecības un attīstības projektu izmaksas var arī aprēķināt, pamatojoties uz vienkāršoto izmaksu pieeju, kurā pētniecības un attīstības projekta kopējām attiecināmajām tiešajām izmaksām, kas minētas a) līdz d) apakšpunktā, tiek piemērota vienota likme maksimāli 20 % apmērā. Šādā gadījumā pētniecības un attīstības projekta izmaksas, ko izmanto netiešo izmaksu aprēķināšanai, nosaka, pamatojoties uz parasto grāmatvedības praksi, un tās ietver tikai attiecināmās pētniecības un attīstības projekta izmaksas, kas minētas a) līdz d) apakšpunktā."

Līdz ar to Regula Nr.651/2014 paredz vienoto likmi pētniecības un attīstības projektiem. Lūdzam precizēt anotācijā norādīto informāciju. 
Piedāvātā redakcija
-
27.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas 3.sadaļā kā kārtējo (n) gadu norādīt 2024.gadu, attiecīgi ietekmi uz budžetu atspoguļojot korektajā ailē. Vienlaikus lūdzam izvērtēt un nepieciešamības gadījumā precizēt 6.punkta otrajā rindkopā norādīto projektu iesniegumos pasākuma īstenošanai pieejamo valsts budžeta finansējuma apmēru, ievērojot, ka plānotais kopējais attiecināmais valsts budžeta finansējuma apmērs ir palielināts par vienu euro.
Piedāvātā redakcija
-