Atzinums

Projekta ID
23-TA-3084
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
15.07.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 1.1. apakšpunktu, ņemot vēra, ka attiecīgie MK noteikumi nenosaka 2.3.1.4.i. investīcijas īstenošanas un uzraudzības kārtību kopumā, bet investīcijas daļas īstenošanas un uzraudzības kārtību. 2.3.1.4.i. investīcijas īstenošanas kārtība noteikta 2.3.1.4.i. investīcijas informatīvajā ziņojumā (2023.gada 4.jūlija informatīvais ziņojums “Par Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2.komponentes “Digitālā transformācija” 2.3.reformu un investīciju virziena “Digitālās prasmes” 2.3.1.r. reformas “Ilgtspējīgas un sociāli atbildīgas atbalsta sistēmas pieaugušo izglītībai attīstība” 2.3.1.4.i. investīcijas “Individuālo mācību kontu pieejas attīstība” īstenošanu"). Aicinām arī anotācijā papildināt ar atbilstošu skaidrojumu.

Piedāvātā redakcija
1.1. Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma (turpmāk – Atveseļošanas fonds) Latvijas Atveseļošanas un noturības plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.3. reformu un investīciju virziena "Digitālā transformācija" 2.3.1.r. reformas "Ilgtspējīgas un sociāli atbildīgas atbalsta sistēmas pieaugušo izglītības atbalstam" 2.3.1.4.i. investīcijas "Individuālo mācību kontu pieejas attīstība" daļas (turpmāk - 2.3.1.4.i. investīcija) īstenošanas un uzraudzības kārtību, tai skaitā:
2.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 1.3. apakšpunktu, aizstājot vārdus "Atveseļošanas fonda" ar skaitļiem un vārdu "2.3.1.4.i. investīcijas". Vēršam uzmanību, ka minētais regulējums ir pārāk plašs un aptver visas institūcijas, kas nodrošina Atveseļošanas fonda ietvaros noteikto investīciju ieviešanu, ne tikai šīs konkrētās. Papildus vēršam uzmanību, ka tālāk noteikumu projektā nav atrunāts, kādam mērķim un no kādām valsts informācijas sistēmām tiek piešķirtas tiesības pieprasīt un saņemt pieeju datiem, attiecīgi lūdzam atbilstoši papildināt noteikumu projektu. 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka ministrijas saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu ir tiešās valsts pārvaldes iestādes. Lūdzam izvērtēt un precizēt noteikumu projekta 2.7.apakšpunktu, ja attiecināms, atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likumam. Vienlaikus aicinām izvērtēt, ja tiek saglabāts uzsvars uz ministrijām, vai nav nepieciešams papildināt arī ar Valsts kanceleju.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam aizstāt noteikumu projekta 2.11.apakšpunktā vārdus "atbalsta programmas nodrošinātāja" ar vārdiem "finansējuma saņēmēja", ņemot vēra veiktos precizējums noteikumu projekta 2.6.apakšpunktā. Attiecīgu precizējumu lūdzam veikt visā tekstā, kur attiecināms.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka 2.3.1.4.i. investīcijas informatīvajā ziņojumā noteikts plašāks 2.3.1.4.i. investīcijas mērķis.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Atbilstoši informatīvā ziņojuma “Par Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2.komponentes “Digitālā transformācija” 2.3.reformu un investīciju virziena “Digitālās prasmes” 2.3.1.r. reformas “Ilgtspējīgas un sociāli atbildīgas atbalsta sistēmas pieaugušo izglītībai attīstība” 2.3.1.4.i. investīcijas “Individuālo mācību kontu pieejas attīstība” īstenošanu” 29. punktam 2.3.1.4.i. investīcijas sadarbības partneris ir Izglītības un zinātnes ministrija. Vēršam uzmanību, ka atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām tiesību normai ir jābūt skaidrai, lai tās lietotājs un piemērotājs gūtu nepārprotamu priekšstatu par normā ietvertajiem pienākumiem un tiesībām. Ievērojot minēto, atkārtoti lūdzam skaidrot, vai izglītības iestādes ir uzskatāmas par sadarbības partneriem Eiropas Savienības fondu izpratnē - esošā punkta redakcija ir pretrunā ar saskaņošanas sanāksmē skaidroto. 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 18.4.2.1. apakšpunktu aiz vārda "piemērojot" ar vārdiem "Finanšu ministrijas metodikā" un aiz vārda un noslēdzošajām pēdiņām "īstenošanai"" ar vārdiem "ietvertos nosacījumus". Vēršam uzmanību, ka minētā metodika nav tiešā veidā attiecināma uz Atveseļošanas un noturības mehānismu. Lūdzam precizējumu veikt visā tekstā, kur attiecināms.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam aizstāt noteikumu projekta 19.4. apakšpunktā vārdus "vadības informācijas sistēmā" ar vārdiem "Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā (turpmāk - vadības informācijas sistēma)".
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka atbilstoši saskaņošanas sanāksmē pārrunātajam tika svītrots vārds "sadarbības" pirms vārda "līguma" visos noteikumu projekta punktos, kur tas attiecas uz izglītības iestādēm, lūdzam izvērtēt, vai arī noteikumu projekta 52.2. apakšpunktā nav svītrojams vārds "sadarbības". 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka Ministru kabineta 2022.gada 22.marta sēdes protokollēmumā (prot. Nr. 17 34. § 9. punkts) noteikts, ka nozaru ministrijas un Valsts kanceleja, izstrādājot Atveseļošanas fonda plāna Ministru kabineta noteikumus vai informatīvo ziņojumu par reformu vai investīciju ieviešanu (un nepieciešamības gadījumā konsultējoties ar Valsts ieņēmumu dienestu), attiecībā uz pievienotās vērtības nodokļa (turpmāk – PVN) finansēšanu, ievēro šādus nosacījumus:
9.1. valsts budžeta iestādes PVN sedz no valsts budžeta līdzekļiem;
9.2. tādas atvasinātas publiskās personas un kapitālsabiedrības kā valsts un pašvaldību ārstniecības iestādes (slimnīcas), plānošanas reģioni, augstskolas un zinātniskās institūcijas, ja PVN nevar atgūt, to sedz no valsts budžeta līdzekļiem;
9.3. ja biedrības un nodibinājumi (NVO) veic valsts deleģētu funkciju un PVN nevar atgūt, to sedz no valsts budžeta līdzekļiem;
9.4. pašvaldības, tostarp pašvaldību kapitālsabiedrības, finansējumu projekta ieviešanai, arī PVN segšanai, var aizņemties Valsts kasē;
9.5. komersanti PVN sedz no saviem privātajiem finanšu līdzekļiem vai cita piesaistīta finansējuma, kas nav Atveseļošanas fonda finansējums
.

Ņemot vērā, ka no pašreizējās noteikumu projekta redakcijas izriet, ka arī izglītības iestādes ir sadarbības partneri, lūdzam precizēt noteikumu projekta 64. punktu, lai būtu nepārprotami skaidrs, no kādiem avotiem tiek segtas PVN izmaksas, salāgojot ar minētajā Ministru kabineta sēdes protokollēmumā noteikto.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot, kādēļ tiek svītrota iepriekšējās noteikumu projekta redakcijas 4. nodaļa "Individuālo mācību kontu platformas izmantošana citu atbalsta programmu ietvaros". 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūgums anotācijas 1.3.sadaļā apakšsadaļā "MK noteikumu projekta izveide" pievienot atrunu, ja no Eiropas Komisijas tiks saņemti iebildumi par MK noteikumu projektu, no IZM puses tiks nodrošināta grozījumu veikšana MK noteikumos.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Nav skaidrs, kas anotācijas 1.3.sadaļā 10.lpp. ir domāts ar teikuma daļu "Latvijas līgumā ar Eiropas Komisiju par Atveseļošanās fonda programmu", lūgums pārskatīt redakciju un precizēt. Piedāvājam iekļaut atsauci uz Padomes īstenošanas lēmumu par Latvijas Atveseļošanas un noturības plāna novērtējuma apstiprināšanu.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt pamatojumu anotācijā, kādēļ finansējuma piešķiršana izglītības pakalpojumu sniedzējiem nav saistīta ar saimnieciskās darbības veikšanu vai nav kvalificējama kā komercdarbības atbalsts. Proti, vienas vienības izmaksu standarta likme piemērošanas metodikā būs atbilstoša vidējai tirgus cenai vai zemākai par to, tādējādi nesniedzot ekonomisku priekšrocību konkrētiem mācību pakalpojumu sniedzējiem, un līdz ar to atbalsts attiecīgi nekvalificējas kā komercdarbības atbalsts.
 
Piedāvātā redakcija
-
15.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka ir jau 2024.gada jūlijs, atkārtoti lūdzam anotācijas 3.sadaļas 3.kolonnā norādīt 2024.gadam plānotā finansējuma apmērus, attiecīgi precizējot pārējās kolonnās norādītās finansiālās vērtības atbilstoši likumā “Par valsts budžetu 2024.gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam” plānotajam finansējumam.
 
Piedāvātā redakcija
-
16.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Atkārtoti lūdzam novērst pretrunu anotācijas 3.sadaļas “Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžet un pašvaldību budžetiem” 6.punktā attiecībā uz 2023.gadā faktiski izlietoto finansējumu pasākuma īstenošanai (otrais teikums veido pretrunu ar piekto teikumu no beigām).
 
Piedāvātā redakcija
-
17.
MK sēdes protokollēmuma projekts
3. Lai nodrošinātu 2.3.1.4.i investīcijas ietvaros izveidotās prasmju pārvaldības platformas un individuālo mācību kontu pieejas ilgtspēju Latvijas Atveseļošanas un noturības plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.3. reformu un investīciju virziena "Digitālā transformācija" 2.3.1.r. reformas "Ilgtspējīgas un sociāli atbildīgas atbalsta sistēmas pieaugušo izglītības atbalstam" īstenošanas nodrošināšanai, Izglītības un zinātnes ministrijai sadarbībā ar 2.3.1.4.i. investīcijas īstenotāju (Valsts izglītības attīstības aģentūru) līdz 2026.gada 31. martam sagatavot un izglītības un zinātnes ministrei normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā priekšlikumus par 2.3.1.4.i investīcijas ietvaros īstenoto darbību ilgtspēju, tai skaitā prasmju pārvaldības platformas funkcijām un pielietošanu, atbildību sadalījumu, tālāko attīstību, nepieciešamajiem resursiem un finansējuma avotiem, un tiesību aktu projektus, kas noteiks prasmju pārvaldības platformas darbību pēc 2026.gada 31.augusta.
Priekšlikums
Ņemot vērā protokollēmuma projekta 3.punktā paredzēto, lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju, kā tiks risināts jautājums, ja tiks konstatēts, ka investīcijas ietvaros izveidotās prasmju pārvaldības platformas un individuālo mācību kontu pieejas ilgtspējas nodrošināšanai pēc projekta beigām būs nepieciešams papildu finansējums.
 
Piedāvātā redakcija
-