Atzinums

Projekta ID
25-TA-74
Atzinuma sniedzējs
Ārlietu ministrija
Atzinums iesniegts
23.05.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ārlietu ministrija neatbalsta Satiksmes ministrijas virzīto normatīvo aktu grozījumu redakcijā, kas paredz aeronavigācijas pakalpojumu izmaksas valsts nozīmes lidojumiem segšanu no attiecīgo ministriju t.i. Ārlietu ministrijas budžeta.

Ārlietu ministrija ir atbildīga par diplomātisko lidojumu atļauju izsniegšanu visu Latvijas Republikas augstāko amatpersonu un viņu viesu lidojumiem, kā arī citiem lidojumiem, kas tiek veikti ar “HEAD" vai "STATE” statusu.
Vienlaikus vēlamies vērst uzmanību uz to, ka informāciju, kuru saņem VAS Latvijas Gaisa satiksme (LGS) un Ārlietu ministrija par atbrīvoto lidojumu veiktajiem pārlidojumiem, kā arī LGS piestādītajām atbrīvoto lidojumu izmaksām, būtiski atšķiras. Ārlietu ministrija apstrādā ārvalstu vēstniecību pieteikumus, balstoties uz ES Diplomātiskās atļaujas (EU DIC) formu, bet LGS – uz pieteiktajiem lidojuma plāniem.
Tāpat vēršam uzmanību uz to, ka Ministru kabineta 2015. gada 27.janvāra noteikumu Nr. 47 “Latvijas Republikas gaisa telpas izmantošanas atļaujas piešķiršanas kārtība starptautisko tiesību subjektiem” 7. punkts (ar grozījumiem 26.06.2018.) nosaka, ka atsevišķa Ārlietu ministrijas izsniegta lidojuma atļauja, t.sk., gada lidojuma atļauja, nav nepieciešama Ziemeļatlantija līguma organizācijas (NATO), tās dalībvalstu vai Eiropas Savienības dalībvalstu gaisa kuģiem, ja to lidojuma mērķis atbilst 7. punktā minētajiem mērķiem. Šajos gadījumos diplomātiskā atļauja tiek piešķirta automātiski, kad tiek apstiprināts minēto organizāciju vai tās dalībvalstu gaisa kuģu lidojuma plāns, kas Ārlietu ministrijai nav pieejams.

Ārlietu ministrija uzskata, ka lidojumu uzskaites process ir necaurspīdīgs un pastāv risks, ka Ārlietu ministrijai nav precīza informācija, par ko un kādā apjomā tai būtu jāveic aeronavigācijas pakalpojumu maksa, kā arī ņemot vērā to, ka katru gadu paaugstinot vienības maksas likmes, nav iespējams budžetā paredzēt attiecīgu summu. Lai procesu padarītu caurspīdīgu un konstruktīvi risinātu šo jautājumu, visām pusēm ir jābūt precīzai un pārbaudāmai informācijai par gaisa kuģiem, gaisa kuģa statusu un veikto pārlidojumu datumiem.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ārlietu ministrija vēlas informēt par gadījumiem, kad ārvalstu vēstniecības iesniedz pieteikumus par militāro gaisa kuģu lidojumiem, kas pieder attiecīgu valstu Bruņotajiem spēkiem un uz kura atrodas gan mītnes zemes valsts augstākās amatpersonas, gan arī Bruņoto spēku vai armijas augstas amatpersonas, līdz ar to šādos gadījumos ir nepieciešams skaidri definēt, kādos gadījumos militārie lidojumi tiek atbrīvoti no lidojumu maksas sniegšanas, un par kādiem militārajiem lidojumiem tiek prasīts segt aeronavigācijas pakalpojumu izmaksas.
Ņemot vērā minēto, aicinām Satiksmes ministriju precizēt Likumprojekta 3. panta 2. punktu, precizējot atbrīvoto lidojumu kategorijas.
 
Piedāvātā redakcija
-