Atzinums

Projekta ID
22-TA-2906
Atzinuma sniedzējs
Ekonomikas ministrija
Atzinums iesniegts
05.11.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Nekorekta atsauce uz Transporta enerģijas likumu. Transporta enerģijas likumam 10.panta ceturtajā daļā nav izdalīti punkti.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
PTAC ieskatā licenču izvietošanas kārtība būtu nosakāma Ministru kabineta 2005.gada 30.augusta noteikumos Nr.662 “Akcīzes preču aprites kārtība” (turpmāk - Noteikumi Nr.662), kur jau ir noteikta licenču  izsniegšanas, pārreģistrācijas, anulēšanas, darbības apturēšanas un izmantošanas kārtība, un kuru saskaņā ar šo noteikumu 186.punktu uzrauga Valsts ieņēmumu dienests. Turklāt Noteikumu Nr.662  41.punkts jau nosaka kārtību, kādā uzrādāma licence, kā arī pienākumu izvietot licenci patērētājiem redzamā vietā.Tādēļ PTAC ieskatā šo noteikumu 8.punkta prasības būtu norādāmas Noteikumos Nr.662, lai licences izvietošanas un uzrādīšanas kārtība nebūtu noteikta divos dažādos normatīvajos aktos.  Tādēl, lai izvairītos no nevajadzīgas normu dublēšanas, PTAC ieskatā 8.punkts no šiem noteikumiem ir svītrojams. 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekta 11.punktā teikts, ka cenas tiek aprēķinātas un publicētas ERIS. Lūdzam svītrot " [..] un publicētas Energoresursu informācijas sistēmā", ņemot vērā, ka sistēma nav publiski pieejama. Vidējās cenas BVKB var publicēt Atvērto datu portālā, paredzot, ka tiek noteikts šāds pienākums noteikumu projektā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka ERIS nav iestrādāta funkcionalitāte datu iesniegšanai CSDD. Tam ir nepieciešams laiks un finansējums. 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka ERIS nav izstrādāta funkcionalitāte svērtās aritmētiskās cenas aprēķinam, tad datus nebūs iespējams publicēt noteiktajā termiņā. 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijā minēts, ka šajā nodaļā iekļauto pienākumu izpildi uzraudzīs Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) vienlaikus ar uzraudzības darbībām, kas veiktas likuma “Par bīstamo iekārtu tehnisko uzraudzību” ietvaros. PTAC norāda, ka licenču uzraudzīšana neietilpst un nekad nav ietilpusi PTAC kompetencē. Saskaņā ar Ministru kabineta 2005.gada 30.augusta noteikumu Nr.662 "Akcīzes preču aprites kārtība" 186.punktu akcīzes preču aprites kārtību uzrauga Valsts ieņēmumu dienests. Savukārt licenču izvietošanu vienmēr ir uzraudzījusi pašvaldības policija. Tāpat nekorekti ir noformulēts, ka patērētājiem sniedzamo informāciju par transporta enerģiju PTAC uzraudzīs vienlaikus ar darbībām, kas veiktas likuma par "Par bīstamo iekārtu tehnisko uzraudzību". PTAC norāda, ka patērētājiem sniedzamā informācija tiek uzraudzīta Patērētāju tiesību aizsardzības likuma prasību uzraudzības ietvaros. 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Iebildums
Administratīvā sloga vērtējums ir pretrunīgs - no vienas puses tiek norādīts "Noteikumu projekts pēc būtības neuzliek papildu slogu komersantiem, jo tiek precizēti spēkā esošie nosacījumi – Noteikumi Nr.332 un Noteikumi Nr.772. Komersantiem tiek precizēta tā informācija, kas viņiem ir uzlikta kā darāma pieejama patērētājiem ar spēkā esošajiem Ministru kabineta noteikumiem." Tomēr nākamajā teikumā administratīvais slogs tomēr parādās: "Noteikumu projekts noteic jaunus pienākumus, kā komersanti informē sabiedrību par salīdzināmām transporta enerģijas cenām - izvieto tās savā tīmekļvietnē vai aplikācijā vai izvieto degvielas uzpildes stacijās vai uzlādes punktos."
Ņemot vērā, ka noteikumu projekts tomēr nosaka komersantiem jaunus pienākumus (noteikumu projekta II.nodaļa (4.-9.punkts), 10.punkts un 15.-19.punkti), t.sk. sabiedrības informēšanas jomā. Jāpapildina anotācijas 2.3 un 2.4. sadaļas ar aprēķiniem administratīvām un atbilstības izmaksām un attiecīgi jāprecizē teikums, ka noteikumu projekts neuzliek papildu slogu.  
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Iebildums
PTAC iebilst pret anotācijas 7.2.punktā ietverto informāciju attiecībā uz paredzamo pārbaužu skaitu patērētāju informēšanai noteikto nosacījumu izpildes uzraudzībai. Ņemot vērā, ka PTAC netiek piešķirti papildu resursi noteikumu prasību uzraudzībai, PTAC uzraudzību veiks esošo resursu ietvaros, pārbaudes plānojot prioritārā kārtībā un balstoties uz riskiem konkrētās jomās. Līdz ar to lūdzam no anotācijas svītrot informāciju par paredzamo pārbaužu skaitu un izmaksu aprēķinu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzu precizēt anotācijā par oficiālas statistikas izmantošanu. Dati būs jāpublicē reizi ceturknī, bet dati no CSP tiek atjaunoti vienu reizi gadā. Papildus lūdzu paredzēt, ka CSP iesniedz nepieciešamo informāciju ERIS.
Piedāvātā redakcija
-
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk