Projekta ID
23-TA-1030Atzinuma sniedzējs
Klimata un enerģētikas ministrija
Atzinums iesniegts
19.06.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
Priekšlikums
Likumprojekta 6.panta pirmajā daļā norādīts, ka ELWIND projekts tiek īstenots arī Igaunijas teritorijā. Līdz ar to normu skaidrībai rosinām Likumprojekta 1. panta 2.punktā sniegtajā ELWIND projekta skaidrojumā ietvert arī norādi un ELWIND projekta Igaunijas daļu.
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas 2022. gada 14. aprīļa lēmuma Nr. 1/5 "Sistēmas pieslēguma noteikumi elektroenerģijas ražotājiem" 2.4. apakšpunktā tiek definēts termins "pieslēguma vieta", kas ir pieslēguma punkts sistēmā, pie kura atbilstoši pamatotām tehniskām prasībām un par ekonomiski pamatotām izmaksām iespējams pieslēgt ražotāja elektrostaciju. Saskaņojot normatīvajos aktos lietotos terminus, attiecīgi arī Likumprojektā termins "pieslēguma punkts" vietā būtu izmantojams termins "pieslēguma vieta". Vienlaikus norādāms, ka ar pastiprinājumu saprot esoša tīkla jaudas palielināšanu Ievērojot iepriekš minēto un to, ka Latvijas-Igaunijas 4.starpsavienojums, kā arī pieslēgums tam vēl tiks ierīkots, ELWIND projekta definīcija ir precizējama, izslēdzot atsauci Ceturtā starpsavienojuma pieslēguma punktu (vietu) pastiprinājumu.
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas 2022. gada 14. aprīļa lēmuma Nr. 1/5 "Sistēmas pieslēguma noteikumi elektroenerģijas ražotājiem" 2.4. apakšpunktā tiek definēts termins "pieslēguma vieta", kas ir pieslēguma punkts sistēmā, pie kura atbilstoši pamatotām tehniskām prasībām un par ekonomiski pamatotām izmaksām iespējams pieslēgt ražotāja elektrostaciju. Saskaņojot normatīvajos aktos lietotos terminus, attiecīgi arī Likumprojektā termins "pieslēguma punkts" vietā būtu izmantojams termins "pieslēguma vieta". Vienlaikus norādāms, ka ar pastiprinājumu saprot esoša tīkla jaudas palielināšanu Ievērojot iepriekš minēto un to, ka Latvijas-Igaunijas 4.starpsavienojums, kā arī pieslēgums tam vēl tiks ierīkots, ELWIND projekta definīcija ir precizējama, izslēdzot atsauci Ceturtā starpsavienojuma pieslēguma punktu (vietu) pastiprinājumu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts
Priekšlikums
Likumprojekta 3. panta otro daļu nepieciešams precizēt, jo Likumprojektā nav noteikta kārtība, kādā elektroenerģijas pārvades sistēmas operators projektē, izbūvē un pārvalda Ceturto starpsavienojumu. Starpsavienojumu projektēšanas un būvniecības kārtība un prasības ir noteikta būvniecības procesu regulējošos normatīvajos aktos, starpsavienojumu pārvaldības kārtība ir noteikta enerģētikas nozari regulējošos normatīvajos aktos.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts
Priekšlikums
Likumprojekta 4. panta nosaukumu nepieciešams precizēt, ņemto vērā, ka plānotā uzstādītā jauda ir ELWIND projektā ietilpstošam atkrastes vēja parkam, nevis ELWIND projektam.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts
Priekšlikums
Nodrošinot normas skaidrību, Likumprojekta 4, pantā pirmā daļa būtu papildināma ar atsauci uz dokumentu, kurā noteikta atkrastes vēja parku izpētes zona E4.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts
Priekšlikums
Saskaņā ar Likumprojekta 1. panta 2. punktā noteikto ELWIND projekts tiek īstenot tikai Latvijā, līdz ar to Likumprojekta 4. panta otrajā daļā nav nepieciešama atsauce uz ELWIND projekta Latvijas daļu, Turklāt šajā normā uzstādāmā elektroenerģijas ražošanas jauda ir nosakāma ELWIND projektā ietilspošajam atkrastes vēja parkam, nevis visam projektam.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Likumprojekts
Priekšlikums
Ievērojot, ka Likumprojekta 1. panta 3. punktā jau ir noteikts, kas veido ceturto starpsavienojumu, Likumprojekta 4. panta trešajā daļā izslēdzami vārdi "ieskaitot visu to veidojošo infrastruktūru Latvijas teritoriālajā jūrā un uz sauszemes".
Piedāvātā redakcija
-
7.
Likumprojekts
Priekšlikums
Likumprojekta 5. panta nosaukumu jāprecizē, jo minētajā pantā nav normu par teritoriju,kurā ierīkos ceturtā starpsavienojumu, kā arī nav normu attiecībā uz ceturtā starpsavienojumu veidojošiem elementiem (infrastruktūru). Bez tam būtu izvērtējama 5.panta nepieciešamība, ņemot vērā Likumprojekta 4. pantā noteikto.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Likumprojekts
Priekšlikums
Klimata un enerģētikas ministrija uztur AS "Augstsprieguma tīkls" iepriekš izteikto iebildumu ar lūgumu normu svītrot no Likumprojekta, ņemot vērā, ka ceturtā starpsavienojuma finansēšanas pienākuma ietekme uz elektroenerģijas pārvades sistēmas operatoru nav tikusi vērtēta un konceptuāli akceptēta no uzraugošo institūciju puses (Klimata un enerģētikas ministrijas un Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas). Papildus norādāms, ka ar normatīvo aktu noteikts pienākums konkrētai aktivitātei piesaistīt Eiropas Savienības līdzfinansējumu, nav uzskatāms par pamatotu, jo šāda pienākuma izpilde pēc būtības pilnībā nav elektroenerģijas pārvades sistēmas operatora kontrolē.
Starpsavienojuma ierīkošana, izmantojot elektroenerģijas pārvades sistēmas operatora līdzekļus nozīmē, ka ierīkošanas izmaksas tiek iekļautas elektroenerģijas pārvades sistēmas pakalpojuma tarifā, kas būtu norādāms arī Likumprojektā. Savukārt anotāciju būtu papildināma ar detalizētu ceturtā starpsavienojuma ierīkošanas izmaksu ietekmi uz elektroenerģijas pārvades sistēmas tarifiem.
Starpsavienojuma ierīkošana, izmantojot elektroenerģijas pārvades sistēmas operatora līdzekļus nozīmē, ka ierīkošanas izmaksas tiek iekļautas elektroenerģijas pārvades sistēmas pakalpojuma tarifā, kas būtu norādāms arī Likumprojektā. Savukārt anotāciju būtu papildināma ar detalizētu ceturtā starpsavienojuma ierīkošanas izmaksu ietekmi uz elektroenerģijas pārvades sistēmas tarifiem.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Likumprojekts
Priekšlikums
Ņemot vērā Likumprojekta 4. panta trešajā daļā noteikto, novēršot normu dublēšanos, Likumprojekta 5. panta otrā daļa būtu izslēdzama.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Likumprojekts
Priekšlikums
Atbilstoši enerģētikas nozari regulējošiem normatīvajiem aktiem Latvijā darbojas elektroenerģijas, dabasgāzes un siltumenerģijas pārvades sistēmas operatori, un nenorādot nozari, kurā pārvades sistēmas operators darbojas, norma attieksies uz visiem iepriekš minētajiem pārvades sistēmas operatoriem. Līdz ar to Likumprojekta 6. panta otrajā daļa precizējam, paredzot elektroenerģijas pārvades sistēmas operatora pienākumu. Turklāt norma ir precizējam, jo tā ir neskaidra - nav saprotams, kas ir domāts ar ierīkotu iekārtu un būvju izvietošanu-, nav saprotams tās mērķis, ko ar to paredzēts noregulēt.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Likumprojekts
Priekšlikums
Saskaņā ar Elektroenerģijas tirgus likuma 22. panta pirmo daļu Būvniecības valsts kontroles biroja atļauja ir nepieciešama ražošanas jaudu palielināšanai, atjaunošanai un jaunas elektroenerģijas ražošanas iekārtas ieviešanai, ja elektroenerģijas ražošanas iekārtu ar jaudu, kas ir vienāda vai pārsniedz 500 kilovatus, paredzēts pievienot pārvades sistēmai vai sadales sistēmai. Minētā atļauja nenodrošina tiesības elektroenerģijas ražošanas iekārtas pieslēguma elektroenerģijas sistēmai ierīkošanai. Atbilstoši Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas 2022. gada 14. aprīļa lēmumam Nr. 1/5 "Sistēmas pieslēguma noteikumi elektroenerģijas ražotājiem" pieslēguma ierīkošanai ir nepieciešams saņemt elektroenerģijas sistēmas operatora, pie kura sistēmas tiks pieslēgta elektroenerģijas ražošanas iekārta, izsniegtas tehniskās prasības. Līdz ar to Likumprojekta 6. panta ceturtā daļa ir precizējam, tajā skaitā norādot, ka Attīstītājs nevis iegūst tiesības, bet ir uzskatāms par atļaujas turētāju.
Ievērojot, ka spēkā esošais atļauju jaunas elektroenerģijas ražošanas iekārtas ieviešanai regulējums paredz, ka atļauju pieprasa elektroenerģijas ražošanas iekārtu attīstītājs, atkārtoti norādām uz nepieciešamību papildināt anotāciju ar skaidrojumu, kāpēc atļauju ir nepieciešams saņemt LIAA, nevis Attīstītājam, kurš lems par to, kāds tieši vēja parks tiks attīstīts.
Ievērojot, ka spēkā esošais atļauju jaunas elektroenerģijas ražošanas iekārtas ieviešanai regulējums paredz, ka atļauju pieprasa elektroenerģijas ražošanas iekārtu attīstītājs, atkārtoti norādām uz nepieciešamību papildināt anotāciju ar skaidrojumu, kāpēc atļauju ir nepieciešams saņemt LIAA, nevis Attīstītājam, kurš lems par to, kāds tieši vēja parks tiks attīstīts.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Likumprojekts
Priekšlikums
Rosinām Likumprojekta 6. pantu papildināt ar jaunām daļām, kurās tiek noteiktas būtiskākās izsoles nolikumā un izsoles līguma prasības.
Norādāms, Likumprojekta 6. panta piektajā un sestajā daļā ir paredzēts, ka tiek izstrādāts izsoles nolikums, nevis izsoles noteikumu, kā tas paredzēts septītajā daļā. Nepieciešams salāgot Likumprojekta 6. pantā izmantotos terminus.
Papildus norādāms, ka pieslēgums elektroenerģijas sistēmai tiek ierīkots ELWIND projektā ietilpstošajam atkrastes vēja parkam, nevis ELWIND projektam. Aicinām noteikt, ka attīstītājs sedz radiālā pieslēguma ierīkošanas izmaksās, nevis apmaksā tā izbūvi.
Norādāms, Likumprojekta 6. panta piektajā un sestajā daļā ir paredzēts, ka tiek izstrādāts izsoles nolikums, nevis izsoles noteikumu, kā tas paredzēts septītajā daļā. Nepieciešams salāgot Likumprojekta 6. pantā izmantotos terminus.
Papildus norādāms, ka pieslēgums elektroenerģijas sistēmai tiek ierīkots ELWIND projektā ietilpstošajam atkrastes vēja parkam, nevis ELWIND projektam. Aicinām noteikt, ka attīstītājs sedz radiālā pieslēguma ierīkošanas izmaksās, nevis apmaksā tā izbūvi.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Likumprojekts
Priekšlikums
Likumprojekta 7.panta nosaukums precizējams, jo pieslēgums elektroenerģijas sistēmai tiek ierīkots ELWIND projektā ietilpstošajam atkrastes vēja parkam, nevis ELWIND projektam. Saskaņā ar Likumprojekta 1. panta 2.punktu ELWIND projekts cita starpā nozīmē atkrastes vēja parka ekspluatāciju, kurai nekādi nav iespējams ierīkot pieslēgumu.
Piedāvātā redakcija
-