Atzinums

Projekta ID
23-TA-1445
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
27.11.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti lūdzam noteikumu projektā ietvert arī atbalsta piešķiršanas strīdu risināšanas kārtību starp finansējuma saņēmēju un pētniecības pieteikuma iesniedzēju pirms atbalsta piešķiršanas.
Noteikumu projekta 23.8. apakšpunkts paredz, ka līgumā ar pētniecības pieteikuma iesniedzēju tiks iekļauta arī strīdu risināšanas kārtība. Ar to saprotama strīdu risināšanas kārtība pētniecības projekta īstenošanas laikā.
Taču vēršam uzmanību, ka noteikumu projektā nav ietverts regulējums par strīdu risināšanas kārtību pirms atbalsta piešķiršanas pētniecības pieteikuma iesniedzējiem, piemēram, atbalsta piešķiršanas atteikuma gadījumā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai varētu novērtēt pasākuma finansējuma atbilstību, lūdzam Izglītības un zinātnes ministriju iesniegt atjaunotu Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. - 2027.gadam papildinājuma tabulu attiecībā uz 1.1.1.SAM, kā minēts izziņas 147.punktā. Tāpat atbilstoši izziņas skaidrojumam lūdzam iesniegt arī atjaunotu 1.1.1.SAM rādītāju tabulu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Uzturam izziņas 38.punktā Finanšu ministrijas izteikto iebildumu, jo joprojām nav skaidrs, kādām darbībām tiks piesaistīts sadarbības partneris. Ievērojot MKN projekta 30.punktā noteikto, ka sadarbības partneris var gūt ekonomiskās priekšrocības, MKN projekta 32.punktā paredzēto par to, ka arī sadarbības partneriem tiek izvirzītas noteiktas prasības saskaņā ar Komisijas 2014.gada 17.jūnija Regulas (ES) Nr.651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108.pantu (turpmāk – Komisijas regula Nr.651/2014), noteikto, un vienlaikus anotācijā skaidroto, ka sadarbības partneris tiešā veidā nesaņem publiskos resursus ar saimniecisko darbību saistītā pētniecības pieteikumā, ir secināms, ka nevar tikt izslēgts, ka sadarbības partneris gūst labumu no publisko resursu piešķīruma ar saimniecisko darbību saistītā projektā. Attiecīgi, tas arī var būt uzskatāms par atbalsta saņēmēju un vērtējams Komisijas regulas Nr.651/2014 kontekstā, piešķirot tam atbalstu. Aicinām izvērtēt sadarbības partnera lomu un pārskatīt MKN projektā ietvertos nosacījumus, nodrošinot Komisijas regulas Nr.651/2014 nosacījumu piemērošanu tam sniegtajam komercdarbības atbalstam.

Papildus attiecībā uz gadījumiem, kad sadarbības partneris tiek piesaistīts ar saimniecisko darbību nesaistītos projektos, lūdzam MKN projektā nodrošināt, ka arī sadarbības partneris atbilst MKN projekta 2.1.punktā noteiktajam.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Sniedzot atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu Nr.651/2024, ir jānodrošina, ka atbalsta saņēmējs un sadarbības partneris (ja attiecināms) ir tāds, kas nav uzskatāms par nonākušu finansiālās grūtībās saskaņā Komisijas regulas Nr.651/2014 2.panta 18.punktu. MKN projekta 43.8.punktā ir noteikts, ka pirms atbalsta piešķiršanas tas tiek vērtēts, vienlaikus MKN projekta 32.punktā nav nepārprotami pateikts, ka atbalstu nepiešķir grūtībās nonākušiem uzņēmumiem. Attiecīgi lūdzam precizēt MKN projekta 32.2.apakšpunktu, nosakot, ka atbalsts saskaņā ar Komisijas regulu Nr.651/2024 tiks piešķirts tikai tādiem pētniecības projektu iesniedzējiem un to sadarbības partneriem, kas nav uzskatāmi par finansiālās grūtībās nonākušiem atbilstoši MKN projekta 2.7.apakšpunktā noteiktajam un ka atbilstība Komisijas regulas Nr.651/2014 2.panta 18.punkta c) apakšpunktam tiek pārbaudīta ar apliecinājuma palīdzību.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā izziņas 164.punktā sniegto skaidrojumu, vēršam uzmanību, ka atbalsts mācībām, atbalsts pētniecības un attīstības jomā, kā arī inovāciju atbalsts MVU Komisijas regulas Nr.651/2014 1.panta 3.punktā ir minēts kā izņēmums, kuram šo regulu var piemērot (skatīt Komisijas regulas Nr.651/2014 1.panta 3.punkta a) un b) apakšpunktu). Vienlaikus, ievērojot pasākuma pētniecības mērķi, aicinām apsvērt, vai tiešām šī pasākuma ietvaros ir nepieciešams MKN projektā norādīt uz neatbalstāmajām nozarēm. Skaidrojam, ka arī pārējie Komisijas regulas Nr.651/2014 1.panta 3.punkta apakšpunkti, ņemot vērā šī atbalsta pasākuma specifisko mērķi, nav attiecināmi. Attiecīgi lūdzam MKN projekta 32.4.apakšpunktu dzēst. 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Sniedzot atbalstu ar Komisijas regulu Nr.651/2014, ir nepieciešams nodrošināt atbalsta stimulējošās ietekmes nosacījumu izpildi - darbs pie projekta ir uzsākams tikai tad, kad atbalsta saņēmējs ir iesniedzis rakstisku atbalsta pieteikumu. Šis nosacījums jau ir ietverts MKN projekta 59.2.apakšpunktā. Attiecīgi aicinām 47.2.apakšpunkta otro teikumu pārcelt uz 59.2.apakšpunktu, jo 47.punktā minētie nosacījumi pēc būtības ievērojami papildus stimulējošās ietekmes nosacījumam un saistīti ar projektu ieviešanas veicināšanu.

Savukārt MKN projekta 59.2.apakšpunktu aicinām attiecīgi izteikt precīzāk: 
"59.2. finansējuma saņemšanai pētniecības pieteikuma iesniedzējs pētniecības pieteikuma iesniegumā pamato kopējā publiskā finansējuma stimulējošo ietekmi un iesniedz rakstisku atbalsta pieteikumu, pirms sākas darbs pie projekta, ievērojot regulas Nr. 651/2014 2. panta 23. punktā minēto darbu sākuma definīciju un regulas Nr. 651/2014 6. panta 2. punktā minēto stimulējošās ietekmes prasību. Iesniedzot ar saimniecisko darbību saistītu pētniecības pieteikumu, pieteikumā ir jāietver visi punkti, kas noteikti Komisijas Regulas Nr. 651/2014 6. panta 2. punktā. Ja darbi pie projekta sākti pirms pētniecības pieteikuma iesniegšanas finansējuma saņēmējam, pētniecības pieteikums ir noraidāms."
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt, vai nav nepieciešams noteikt termiņu, kurā būtu nodrošināma ar saimniecisku darbību nesaistītu pētniecības projektu uzraudzīšana komercdarbības atbalsta kontroles kontekstā, piemēram, Ministru kabineta 2016. gada 19. janvāra noteikumu Nr. 50 “Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 1.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt Latvijas zinātnisko institūciju pētniecisko un inovatīvo kapacitāti un spēju piesaistīt ārējo finansējumu, ieguldot cilvēkresursos un infrastruktūrā" 1.1.1.2. pasākuma "Pēcdoktorantūras pētniecības atbalsts" īstenošanas noteikumi” 53.punkts paredzēja uzraudzību. Lūdzam atbilstoši papildināt MKN projektu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai nodrošinātu nepārprotamu izpratni par to, saskaņā ar kādu Komisijas regulas Nr.651/2014 pantu tiek plānots sniegt komercdarbības atbalstu šajā MKN projekta punktā, lūdzam MKN projekta 74.punkta ievada daļā iekļaut atsauci uz konkrētu Komisijas regulas Nr.651/2014 pantu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam anotācijas 5.sadaļas 1.tabulā ietvert norādi, saskaņā ar kuru Komisijas regulas Nr.651/2014 25.panta apakšpunktu ir noteikts šis intensitātes palielinājums. 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam sniegt skaidrojumu, kādēļ šāds nosacījums MKN projektā ir ietverts tikai attiecībā uz tehnoloģiju tiesību aizsardzību un mācību atbalstu, bet attiecībā uz pētniecības atbalstu. Vienlaikus lūdzam ņemt vērā, ka vispārējais princips komercdarbības atbalsta kontroles kontekstā ir, ka visas izmaksas, kas pārsniedz konkrēto intensitāti, ir neattiecināmas no publiskā finansējuma. Attiecīgi nav skaidrs, kādēļ šāds nosacījums ir iekļauts MKN projektā. 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā veikto precizējumu MKN projekta 89.4.punktā, lūdzam sniegt skaidrojumu par to, kāda būs atbalsta sniedzēja rīcība gadījumā, ja tiks īstenots ar saimniecisku darbību saistīts projekts. Attiecīgi aicinām precizēt arī MKN projektu.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aizstāt vārdu "plānoto" ar "pieejamo", ievērojot 13. un 14.punktā noteikto, ka pasākumu var īstenot par pieejamo finansējumu.
Piedāvātā redakcija
Pasākumu īsteno vienā projektu iesniegumu atlases kārtā par visu pasākumam pieejamo finansējumu.
13.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam norādīt 1.1.1.2.pasākumu precīzāk, t.i., norādot arī plānošanas periodu un nosaukumu.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 28.7. apakšpunktu aiz vārda "mehānismu" ar vārdu "tostarp".
Skaidrojam, ka dubultā finansējuma novēršanas mehānisms jāparedz ne tikai pret citiem finansēšanas avotiem, bet arī nodrošinot, ka konkrēta darbība projekta īstenošanai piešķirtā finansējuma ietvaros netiek finansēta dubultā.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Atbilstoši izziņas 178.punktā izteiktajam iebildumam, punktu nepieciešams papildināt ar vēl vienu apakšpunktu:
50.16. finansējums COFUND projekta īstenošanai

lai nodrošinātu, ka finansējuma saņēmēja tiešās attiecināmās izmaksas ietver izmaksu pozīciju cofund projekta īstenošanas finansējumam.

Atbilstoši jāprecizē noteikumu 52.punkts, izsakot šādā redakcijā:
Finansējuma saņēmēja šo noteikumu 50. punktā (izņemot 50.15. apakšpunktu un 50.16.apakšpunktu) un 51. punktā minētās izmaksas nepārsniedz 3 126 329 euro.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka veselības apdrošināšanas un redzes korekcijas līdzekļu izmaksas ietilpst personāla izmaksās un tas ir noteikts vadošās iestādes vadlīniju Nr. 1.2. "Vadlīnijas attiecināmo izmaksu noteikšanai Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gada plānošanas periodā" (turpmāk – attiecināmības vadlīnijas) 7.15.2.2. un 7.15.2.3.apakšpunktā norādītajās atsaucēs. Ņemot vērā iepriekšminēto, aicinām svītrot vārdus "normatīvajos aktos par obligātajām veselības pārbaudēm paredzēto veselības pārbaužu izmaksas, redzes korekcijas līdzekļu kompensācija".
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām šo MKN punktu apvienot, saglabājot atsauci uz Komisijas regulas Nr.651/2014 28.panta 2.punktu, ar MKN projekta 76.punktu, jo tajos pārklājas vieni un tie paši nosacījumi.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas 1.3.sadaļā teikumu atbilstoši attiecināmības vadlīnijās minētajai terminoloģijai:
"Projekta īstenošanas laikā paredzēts izstrādāt vienkāršoto izmaksu metodiku projekta vadības un īstenošanas personāla izmaksām."
Piedāvātā redakcija
-
19.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas 1.3.sadaļā redakciju, jo metodika vēl nav saskaņota ar vadošo iestādi:

"personāla (pēcdoktoranta) izmaksas atbilstoši MSCA “Pēcdoktorantūras stipendijas” noteiktajai standartlikmei (piemērojot korelācijas koeficientu 76%) - līdz 3 860 euro mēnesī, tai skaitā valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas un citas sociālās garantijas. Atlīdzības izmaksu apmērs tiek noteikts un izmaksas tiek attiecinātas atbilstoši atbildīgās iestādes apstiprinātajai vienkāršoto izmaksu metodikai, kas tiks saskaņota ar vadošo iestādi";
Piedāvātā redakcija
-
20.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka likumā “Par valsts budžetu 2023.gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” 1.1.1. specifiskā atbalsta mērķa “Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana kopējā P&A sistēmā” 1.1.1.9. pasākumam “Pēcdoktorantūras pētījumi” nav plānots finansējums Izglītības un zinātnes ministrijas budžetā, lūdzam anotācijas 3.sadaļas "Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem" ailē "Turpmākie trīs gadi (euro)" kolonnās "saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru" norādītās vērtībās pārcelt uz kolonnu "izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru", attiecīgi aizpildot arī minētās sadaļas 5., un 5.1.punktu.
 
Piedāvātā redakcija
-