Atzinums

PAZIŅOJUMS:
Informējam, ka š.g. 31.oktobra Valsts sekretāru sanāksme tiek atcelta. Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 7.novembrī.
Projekta ID
24-TA-703
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
31.07.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Kā viens no iemesliem likumprojektā iekļautajam regulējumam - Civillikuma noteikumus par reālnastām attiecināt uz dzīvokļa īpašnieka pienākumu segt pārvaldīšanas izdevumus, norēķināties par komunālajiem pakalpojumiem, kā arī veikt iemaksas uzkrājumu fondā, minēts, ka "Pretstatā pastāvošajai judikatūrai, kurā noteikts, ka kopība nav atbildīga un attiecīgi no kopības mantas nav sedzami izdevumi par pakalpojumiem, ciktāl tie kalpo dzīvokļu īpašnieku individuālajam patēriņam, praksē joprojām parādu dzēšanai tiek izmantoti kopības uzkrājumi. Turklāt, raugoties no pakalpojuma sniedzēja skatu punkta, pakalpojums tiek nodrošināts dzīvojamai mājai kopumā līdz noteiktai piederības robežai. Līdz ar to, arī katra dzīvokļa īpašnieka saņemtie pakalpojumi, kas patērēti katra atsevišķā dzīvokļa īpašuma lietošanai un par kuriem netiek veikta apmaksa, ietekmē pakalpojuma sniegšanu dzīvojamajai mājai kopumā."
Dzīvokļa īpašuma likuma 2.panta otrajā daļā noteikts, ka dzīvokļa īpašums kā lietu kopība sastāv no atsevišķā īpašuma un attiecīgas kopīpašuma domājamās daļas. Dzīvokļa īpašuma sastāvā ietilpstošais atsevišķais īpašums un kopīpašuma domājamā daļa tiesiski nav atdalāmi.
Savukārt, Civillikuma 1266.pantā noteikts, ka vairāki kalpojošā nekustamā īpašuma īpašnieki atbild tiesīgai personai par reālnastu solidāri, tā ka viņa var no katra no tiem prasīt visas nastas izpildījumu. Ievērojot minēto, lūdzam atkārtoti izvērtēt, vai ar likumprojektā ietverto regulējumu par Civillikuma noteikumu par reālnastas attiecināšanu uz dzīvokļa īpašnieka parādiem netiks panākts pretējs efekts - ļaujot parāda piedziņu atsevišķos gadījumos leģitīmi vērst pret dzīvojamās mājas kopīpašniekiem.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot ar likumprojektu 131.pantā ietvertā regulējuma ietekmi uz tiem gadījumiem, kad dzīvokļa īpašums kā valstij vai pašvaldībai piekritīgā bezīpašnieka lieta vai bezmantinieka manta tiks pārņemti valsts vai pašvaldības īpašumā.
Vienlaikus aicinām izvērtēt nepieciešamību pieaicināt Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministriju, Lielo pilsētu asociāciju un Latvijas pašvaldību savienību sniegt atzinumu par likumprojektu. Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Pašvaldību likuma, kas stājās spēkā 01.01.2023., 73.panta piekto daļu pašvaldībai piekrīt dzīvojamā māja, dzīvokļa īpašums vai to domājamās daļas atbilstoši Civillikuma 416. pantā noteiktajam kā bezmantinieka manta vai atbilstoši Civillikuma 930. pantā noteiktajam kā bezīpašnieka lieta.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzu izvērtēt iespēju likumprojektā piedāvātā 13.1panta ceturtās daļas uztveramības uzlabošanai aizstāt vārdus "prasīt atlīdzināt dzīvokļa īpašuma līdzšinējam īpašniekam" ar vārdiem "prasīt bijušo dzīvokļa īpašnieku atlīdzināt".
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Priekšlikums
Ierosinām anotācijas 4.sadaļu papildināt ar informāciju par saistītajiem projektiem, piemēram, likumprojektu "Grozījumi Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likumā" (24-TA-1439).
Piedāvātā redakcija
-