Atzinums

Projekta ID
25-TA-641
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
28.03.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ievērojot noteikumu projekta 15. punktā norādīto, ka projekta iesniedzējs/finansējuma saņēmējs pasākuma ietvaros ir tiešās pārvaldes iestāde, un anotācijas 3.sadaļā norādīto, lūdzam precizēt noteikumu projekta 12. punkta redakciju, norādot konkrēti, ka nacionālais finansējums ir valsts budžeta finansējums, vienlaikus arī anotācijas 1.3.sadaļā pie pasākumam pieejamā finansējuma aizstāt norādītos vārdus “nacionālais finansējums” ar vārdiem “valsts budžeta finansējums”.

Ja pašvaldību budžeta finansējums un privātais finansējums pasākuma īstenošanā plānots saistībā ar noteikumu projekta 16.punktā paredzēto par sadarbības partneru piesaisti, tad lūdzam anotācijā skaidrot, vai un kā sadarbības partneri piedalīsies projekta attiecināmo izmaksu līdzfinansēšanā un attiecīgi piedāvāt citus precizējumus noteikumu projekta 12.punktā nekā šobrīd piedāvātā redakcija, kā arī pārskatīt anotācijas 3.sadaļā sniegto informāciju.
 
Piedāvātā redakcija
12. Pasākuma ietvaros pieejamais kopējais finansējums ir 39 182 735 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums ne vairāk kā 33 305 324 euro un valsts budžeta finansējums ne vairāk kā 5 877 411 euro.
 
2.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Atbilstoši Eiropas Savienības fondu 2021.-2027.gada plānošanas perioda vadības likuma 1.panta 3.punktam finansējuma saņēmējs ir persona, kuras projekta iesniegums ir apstiprināts. Ievērojot minēto, lūdzam aizstāt noteikumu projekta 15.punktā vārdus "un vienošanās par projekta īstenošanu noslēgšanas ir" ar vārdu "ir".
Piedāvātā redakcija
15. Projekta iesniedzējs, kas pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas ir finansējuma saņēmējs, pasākuma ietvaros ir tiešās pārvaldes iestāde.
3.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam MK noteikumu projekta 21.punktā ietvert atsauci uz konkrētām atbalstāmajām darbībām (MK noteikumu projekta 20.punkts).
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt MK noteikumu anotācijas sadaļā 1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi” apakšsadaļā “Risinājuma apraksts” ietverto informāciju par vienoto personāla izmaksu likmi atbilstoši ES fondu Vadošās iestādes sniegtajiem komentāriem vienotās personāla izmaksu likmes izskatīšanas procesā.

Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Rosinām svītrot MK noteikumu projekta 23.punkta beigu daļu "un tās aprēķina tikai tām izmaksām, kas radušās uz darba līguma pamata vai ar rīkojumu ieceļot pretendentu valsts civildienesta ierēdņa amatā", jo vienotās personāla izmaksu likmes piemērošanas gadījumā šādu ierobežojumu nav.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka no Regulas 2021/1060 64. panta 1. punkta "c" apakšpunkta "i" punkta izriet, ka darbībām (t.i. projektiem), kuru kopējās izmaksas ir mazākas nekā 5 000 000 euro (ieskaitot pievienotās vērtības nodokli), pievienotās vērtības nodokļa izmaksas ir attiecināmas; savukārt no "ii" punkta izriet, ka darbībām (t.i. projektiem), kuru kopējās izmaksas ir vismaz 5 000 000 euro (ieskaitot pievienotās vērtības nodokli), pievienotās vērtības nodokļa izmaksas ir attiecināmas gadījumos, kad tas nav atgūstams saskaņā ar pievienotās vērtības nodokli reglamentējošiem valsts tiesību aktiem.
Ievērojot minēto un noteikumu projekta 14.punktu, aicinām izvērtēt nepieciešamību precizēt noteikumu projekta 25. punktu, ja varētu tikt īstenoti gan tādi projekti, kuru kopējās izmaksas ir mazākas nekā 5 000 000 euro (ieskaitot pievienotās vērtības nodokli), gan tādi projekti, kuru kopējās izmaksas ir vismaz 5 000 000 euro (ieskaitot pievienotās vērtības nodokli).
Piedāvātā redakcija
25. Pievienotās vērtības nodoklis, kas tiešā veidā saistīts ar projektu, uzskatāms par attiecināmajām izmaksām saskaņā ar regulas Nr. 2021/1060 64. panta 1. punkta "c" apakšpunktā ietvertajiem nosacījumiem:
25.1. projektiem, kuru kopējās izmaksas ir mazākas nekā 5 000 000 euro (ieskaitot pievienotās vērtības nodokli);
25.2. projektiem, kuru kopējās izmaksas ir vismaz 5 000 000 euro (ieskaitot pievienotās vērtības nodokli), ja tās nav atgūstamas nodokļu politiku reglamentējošos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Tā kā izmaksas ir attiecināmas no 2025. gada 1. aprīļa un finansējuma saņēmēji ir valsts budžeta iestādes, tad anotācijā jāsniedz pamatojums, kas nosaka finanšu plūsmas pirms projekta apstiprināšanas nodrošināšanas nosacījumus, kā arī atbildīgās iestādes pienākumus un atbildību gadījumos, ja pirms projekta apstiprināšanas radušās izmaksas, kas nav attiecināmas no ES fondu līdzekļiem.
Papildus minētajam MK sēdes protokollēmuma projektā nepieciešams pievienot punktu, kas nosaka finanšu plūsmas pirms projekta apstiprināšanas nodrošināšanas nosacījumus, kā arī pienākumu un atbildību atbildīgajai iestādei gadījumos, ja pirms projekta apstiprināšanas radušās izmaksas nav attiecināmas no ES fondu līdzekļiem.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt un, ja nepieciešams, precizēt 31.punktu, ņemot vērā komunikāciju ar Eiropas Komisiju par Eiropas Savienības fondu 2014.- 2020. gada un 2021.-2027. gada plānošanas perioda Regulas Nr.1303/2013 71.panta un Regulas Nr. 2021/1060 65.panta 1.punkta prasības (par darbību ilglaicīgumu pēc to pabeigšanas) piemērošanu attiecībā uz investīcijām IKT sistēmās, ka tā nav attiecināma uz tādiem ES fondu ieguldījumiem IKT sistēmu izstrādē vai pilnveidē kā aparatūra (serveri, maršrutētāji, komutatori, vadi un speciālie skapji to uzglābšanai vienā vietā un tamlīdzīgi), tehnika (datori) un programmatūras, jo tie nav infrastruktūra minēto regulu izpratnē, tātad nav attiecināma uz investīcijām 2021.-2027. gada plānošanas perioda SAM 1.3.1. “Izmantot digitalizācijas priekšrocības iedzīvotājiem, uzņēmumiem, pētniecības organizācijām un publiskajām iestādēm” ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka atbilstoši noteikumu projekta 15. punktam finansējuma saņēmējs ir tiešās pārvaldes iestāde, lūdzam precizēt noteikumu projekta 38.punktu svītrojot norādi uz civiltiesisku līgumu par projekta īstenošanu. Skaidrojam, ka Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 18. panta pirmās daļas 2. punkts paredz finansējuma saņēmēja pienākumu nodrošināt projekta īstenošanu saskaņā ar Eiropas Savienības un Latvijas Republikas normatīvajiem aktiem un vienošanos par projekta īstenošanu, ja finansējuma saņēmējs ir tiešās vai pastarpinātās pārvaldes iestāde, atvasināta publiska persona vai cita valsts iestāde.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt iespēju anotācijā vienkāršotā veidā novērtēt atbalsta pasākuma sociālekonomiskos ieguvumus, lai rastos priekšstats par pasākuma atdevi kopumā — proti, ka potenciālie ieguvumi pārsniedz kopējās izmaksas projekta dzīves cikla laikā.

Iespējamie ieguvumu veidi un kvantifikācijas pieejas, kuras varētu izmantot ekonomiskās atdeves novērtēšanai:
1. Novērsto zaudējumu samazinājums — mazāk datu noplūžu, DDoS uzbrukumu, sistēmu paralīzes u.tml. Var balstīties uz CERT.LV datiem par incidentu biežumu un to potenciālo ietekmi.
2. Publisko e-pakalpojumu pieejamības nepārtrauktība — iespējams izteikt naudā, aprēķinot iedzīvotāju un uzņēmumu ietaupīto laiku.
3. Zaudējumu samazinājums kritiskās infrastruktūras pārvaldībā — iespējams izmantot starptautiskus piemērus vai ekspertu aplēses par riskiem un to iespējamo ietekmi.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam anotācijā norādīt, no kādiem līdzekļiem tiks nodrošināta pasākuma rezultātu ilgtspēja un IKT infrastruktūras uzturēšana.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lai nodrošinātu pārliecību, ka projekta ietvaros netiek sniegts komercdarbības atbalsts finansējuma saņēmējam un sadarbības partnerim kā saimnieciskās darbības veicējam, lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju, vai arī sadarbības partneriem sniegtais atbalsts nav kvalificējams kā atbalsts saimnieciskai darbībai un kā komercdarbības atbalsts. Skaidrojam, ka, ja atbalsts plānots, piemēram, valsts deleģētas funkcijas veikšanai, tas atbilstoši Valsts atbalsta jēdziena dokumenta 17.punktam nav saimnieciskā darbība.
Papildus lūdzam anotāciju papildināt ar informāciju, vai pasākumā tiks atbalstīti tikai tādi projekta ietvaros radītie vai uzlabotie informācijas un komunikācijas tehnoloģijas risinājumi, kas nepieciešami konkrētu valsts deleģētu funkciju veikšanai.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Aicinām vienotas izpratnes nodrošināšanai, papildināt noteikumu projekta anotācijas 1.3. sadaļas apakšsadaļu "Cita informācija" ar detalizētāku informāciju par noteikumu projekta 41.punktā noteiktā projekta vērtēšanas procesu, tas ir vai konkrētajam projektam būs izstrādāts atlases nolikums, vai sadarbības iestāde piedalīsies pie projekta vērtēšanas, vai maksājumu pieprasījumu apstiprināšana un izskatīšana noritēs atbilstoši Eiropas Savienības fondu regulējošiem normatīvajiem aktiem.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 3. sadaļas 6.punktā norādīto finansējumu sadalījumu pa gadiem ar informāciju par 2027.gadu.
 
Piedāvātā redakcija
-
15.
Anotācija (ex-ante)
8. Horizontālās ietekmes
Priekšlikums
Lūgums anotācijā norādīt konkrētus anotācijā minēto plānošanas dokumentu (Digitālās transformācijas pamatnostādnes 2021.–2027.gadam un Latvijas Nacionālais attīstības plāns 2021.-2027. gadam) mērķus un rādītājus, kuru sasniegšanu veicinās 1.3.1.3.pasākums, ja iespējams, norādot arī skaitliskās vērtības.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Anotācija (ex-ante)
8.2. Cita informācija
Priekšlikums
Lūgums anotācijā iekļaut arī informāciju par pasākuma ietekmi uz principu “Nenodarīt būtisku kaitējumu”.
Piedāvātā redakcija
-
17.
MK sēdes protokollēmuma projekts
1. Pieņemt iesniegto noteikumu projektu.
Priekšlikums

Tā kā šobrīd nav saņemts Eiropas Komisijas apstiprinājums Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gadam (turpmāk - Programma) grozījumiem Nr.3, tad nepieciešams papildināt protokollēmumu ar šādiem punktiem:
1. Ņemot vērā Programmā rosinātās finansējuma pārdales, atļaut Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijai pirms Eiropas Komisijas lēmuma par vidusposma pārskatu sagatavot un iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā 1.3.1.specifiskā atbalsta mērķa “Izmantot digitalizācijas priekšrocības iedzīvotājiem, uzņēmumiem, pētniecības organizācijām un publiskajām iestādēm” 1.3.1.3.pasākuma “IKT risinājumu un pakalpojumu kiberdrošības paaugstināšana” (turpmāk – 1.3.1.3.pasākums) noteikumu projektu, paredzot tam ERAF elastības finansējumu no 1.3.1.1.pasākuma “IKT risinājumu un pakalpojumu attīstība un iespēju radīšana privātajam sektoram” 13 939 337 euro, 1.2.1.specifiskā atbalsta mērķa ““Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana uzņēmumiem” 1.2.1.1. pasākuma "Atbalsts jaunu produktu attīstībai un internacionalizācijai" 2.kārtas 1 556 666 euro, un 3.kārtas 2 240 812 euro, 1.2.1.3.pasākuma "Uzņēmuma atbalsts dalībai kapitāla tirgos" 264 633 euro, 1.2.1.4.pasākuma "Atbalsts tehnoloģiju pārneses sistēmas pilnveidošanai" 1 055 508 euro, 1.2.2. specifiskā atbalsta mērķa “Izmantot digitalizācijas priekšrocības uzņēmējdarbības attīstībai” 1.2.2.1.pasākuma "Atbalsts procesu digitalizācijai komercdarbībā" 3 702 009 euro, 1.2.3.specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt ilgtspējīgu izaugsmi, konkurētspēju un darba vietu radīšanu MVU, tostarp ar produktīvām investīcijām” 1.2.3.6.pasākuma "Tūrisma produktu attīstības programma" 1.kārtas 79 390 euro un 2.kārtas 783 976 euro, 1.1.2.specifiskā atbalsta mērķa 1.1.2.1.pasākuma "RIS3 industriālās prasmes" 9 682 993 euro;

2. Centrālajai finanšu un līgumu aģentūrai kā Eiropas Savienības fondu sadarbības iestādei (turpmāk – CFLA) veikt 1.3.1.3.pasākuma projektu iesniegumu atlases ietvaros iesniegto projektu iesniegumu vērtēšanu un, pēc projektu iesniegumu apstiprināšanas, slēgt ar finansējuma saņēmējiem vienošanās par projektu īstenošanu atbilstoši Programmā noteiktajam finansējuma sadalījumam, tai skaitā elastības finansējumam.

3. Ja netiek saņemts pozitīvs Eiropas Komisijas lēmums par grozījumiem Programmā, kas skar 1.3.1.3.pasākuma elastības finansējuma izmantošanu, Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijai sagatavot un iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā informatīvo ziņojumu par priekšlikumiem turpmākai rīcībai.
Piedāvātā redakcija
-