Atzinums

Projekta ID
23-TA-2619
Atzinuma sniedzējs
Labklājības ministrija
Atzinums iesniegts
15.01.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai nodrošinātu horizontālā principa "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" (turpmāk - HP) īstenošanu praksē un, lai ievērotu ANO Konvencijā par personu ar invaliditāti tiesībām noteikto vienlīdzīgu iespēju un nediskrimināciijas principu, aicinām paredzēt  izmaksas HP specifiskās darbības vides un informācijas ekspertu konsultāciju nodrošināšanai.
 
Piedāvātā redakcija
vides un informācijas piekļūstamības nodrošināšanas izmaksas, atbilstoši būvprojektam, tai skaitā vides un informācijas ekspertu  konsultāciju izmaksas;
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lai nodrošinātu velosipēdu un gājēju infrastruktūras piekļūstamību un drošību visiem cilvēkiem , kā to paredz Vispārīgo teritorijas plānošanas, izmantošanas un apbūves noteikumu  4. un 98. punkti, aicinām papildināt Risinājumu aprakstu ar  informāciju šādā redakcijā:
 
Piedāvātā redakcija
Jaunveidotā velosipēdu un gājēju infrastruktūra nodrošinās iespēju brīvi pārvietoties visiem cilvēkiem, neatkarīgi no vecuma vai pārvietošanas spējām. Velosipēdu un gājēju infrastruktūra tiks paredzēta bez šķēršiem (piemēram stabi, reklāmas stendi, puķu podi u. c.), ietves šķērsslīpums nepārsniegs 3%, ietves platums būs ne mazāk kā 1,20 m (ieteicamais platums 1,80 m, lai brīvi varētu pārvietoties cilvēki, kas izmanto riteņkrēslus, staiguļus, suņus pavadoņus u.c.), kā arī lietus ūdens novadīšanas teknes būs lēzenas (vienā līmenī ar ietvi vai velosipēda celiņu (piemēram, nosegtas ar metāla režģi).
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lai finansējuma saņēmējs, veidojot velosipēdu un gājēju infrastruktūru ņemtu vērā personu ar invaliditāti, tai skaitā personu, kas pārvietojas riteņkrēslā vajadzības un pārdomātu piekļūstamības risinājumus, lūgums papildināt Problēmas apraksta sadaļu un turpmāk tekstā papildināt velosipēdu infrastruktūras lietotāju sarakstu ar "invalīdu riteņkrēsls".
Piedāvātā redakcija
(velosipēdi, skrejriteņi, invalīdu riteņkrēsls u.c. rīki, pārvietošanās kājām)
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ņemot vērā, kā velosipēdu infrastruktūru lieto arī personas ar invaliditāti, tas skaitā, kas lieto riteņkrēslu, kā arī vecāki ar maziem bērniem, lūgums papildināt Risinājumu apraksta sadaļu ar informāciju par to, kā jāprojektē un jāizbūvē velosipēdu un gājēju infrastruktūra un izteikt šādā redakcijā:
 
Piedāvātā redakcija
Izveidotā velosipēdu ceļu infrastruktūra ir jāprojektē un jāizbūvē tā, lai nodrošinātu komfortu un drošību visiem cilvēkiem neatkarīgi no vecuma vai pārvietošanās spējām.
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lai nodrošīnātu perosnu ar invalidtāti tiesības uz pārvietošanās brīvību , kā to paredz ANO Konvencijas par personu ar invaliditāti tiesībām 20. pants, lūgums papildināt Problēmas apraksta sadaļu "Galvenais nosacījums veiksmīgai mikromobilitātes attīstībai ir kvalitatīva infrastruktūra, jo gājēju un velosipēdistu skaits pieaug līdz ar mikromobilitātes infrastruktūras attīstību un satiksmes drošības uzlabošanos" ar teikumu "kas ir piekļūstama personām ar invaliditāti, tai skaitā tiem, kas pārvietojās riteņkrēslos".
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Priekšlikums
Lūdzam rast iespēju papildināt sadaļu ar informāciju par pasākuma ietekmes uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām aprakstu atbilstoši LM/TM vadlīnijām [1] ,papildus jau definētajām specifiskajām un vispārīgajām horizontālā principa “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” darbībām, iekļaut šādas darbības:

[1] “Horizontālais princips “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” vadlīnijas īstenošanai un uzraudzībai (2021-2027), pieejamas: https://www.lm.gov.lv/lv/vadlinijas-horizontala-principa-vienlidziba-ieklausana-nediskriminacija-un-pamattiesibu-ieverosana-istenosanai-un-uzraudzibai-2021-2027.


 
Piedāvātā redakcija

(Vispārīgās HP darbības)
-īstenojot projekta informācijas un publicitātes aktivitātes, to saturs tiks rūpīgi izvērtēts un tiks izvēlēta valoda un vizuālie tēli, kas mazina diskrimināciju un stereotipu veidošanos par kādu no dzimumiem, personām ar invaliditāti, reliģisko pārliecību, vecumu, rasi un etnisko izcelsmi vai seksuālo orientāciju

(Specifiskā HP darbības)
-plānojot būves dizainu, tiks ņemts vērā daudzveidības un iekļaušanas princips, balstoties uz cilvēku ar invaliditāti vajadzībām ne vien uz fizisku piekļūšanu būvei, bet arī uz specifiskām vajadzībām attiecībā uz būves noformējumu, lietojamību un funkciju.
7.
Anotācija (ex-ante)
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Priekšlikums
Lūdzam rast iespēju papildināt sadaļu ar informāciju par pasākuma ietekmes dzimumu līdztiesību aprakstu atbilstoši LM/TM vadlīnijām [1], iekļaujot arī vispārīgās horizontālā principa "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" darbības.

[1] “Horizontālais princips “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” vadlīnijas īstenošanai un uzraudzībai (2021-2027), pieejamas: https://www.lm.gov.lv/lv/vadlinijas-horizontala-principa-vienlidziba-ieklausana-nediskriminacija-un-pamattiesibu-ieverosana-istenosanai-un-uzraudzibai-2021-2027.
Lūdzam papildināt sadaļu ar pasākuma ietekmes uz dzimumu līdztiesību

 
Piedāvātā redakcija

(Vispārīgās HP darbības)
-īstenojot projekta informācijas un publicitātes aktivitātes, to saturs tiks rūpīgi izvērtēts un tiks izvēlēta valoda un vizuālie tēli, kas mazina diskrimināciju un stereotipu veidošanos par kādu no dzimumiem, personām ar invaliditāti, reliģisko pārliecību, vecumu, rasi un etnisko izcelsmi vai seksuālo orientāciju
-projektu vadībā un īstenošanā tiks virzīti pasākumi, kas sekmē darba un ģimenes dzīves līdzsvaru - paredzot elastīga un nepilna laika darba iespēju nodrošināšanu vecākiem ar bērniem un personām, kuras aprūpē tuviniekus.