Atzinums

Projekta ID
23-TA-797
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
21.06.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Instrukcijas projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka Likuma par budžetu un finanšu vadību I nodaļa jau noteic, ka ar terminu "vidējs termiņš" saprot triju gadu periodu, ko veido saimnieciskais gads, kuram plāno valsts budžetu, un tam sekojošie divi saimnieciskie gadi. Paskaidrojam, ka atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" (turpmāk – Noteikumi Nr. 108) 3.2. apakšpunktam normatīvā akta projektā neietver normas, kas dublē augstāka vai tāda paša spēka normatīvā akta tiesību normās ietverto normatīvo regulējumu.

Ievērojot minēto, lūdzam svītrot projekta 4. punkta otro teikumu, atbilstoši precizējot saistītos projekta punktus.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Instrukcijas projekts
Iebildums
Norādām, ka gan projekta 6. punkta pirmais teikums, gan projekta 7. punkta ievaddaļa noteic, ka budžeta programmu (apakšprogrammu) struktūru veido atbilstoši projektā noteiktajiem budžeta programmu (apakšprogrammu) veidošanas principiem. Ievērojot, ka atbilstoši Noteikumu Nr. 108 3.3. apakšpunktam normatīvā akta projektā neietver normas, kas dublē pašā normatīvā akta projektā ietverto regulējumu, lūdzam svītrot projekta 6. punkta pirmo teikumu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Instrukcijas projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši projekta 1. punktam vārdkopu "ministrijas un citas centrālās valsts iestādes" projekta tekstā saīsina ar vārdu "ministrijas". Tādējādi nav saprotams projekta 8.1. apakšpunkta pirmajā teikumā ietvertais regulējums, kas noteic, ka budžeta programmā plāno ministrijas un citas centrālās valsts iestādes (izņemot citas centrālās valsts iestādes) centrālā aparāta darbības nodrošināšanai nepieciešamo finansējumu.

Ievērojot minēto, lūdzam atbilstoši precizēt projekta 8.1. apakšpunktu, nodrošinot skaidru un saprotamu tiesisko regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Instrukcijas projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka Likuma par budžetu un finanšu vadību I nodaļa jau noteic, ka budžeta programma var būt sadalīta apakšprogrammās. Ievērojot, ka atbilstoši Noteikumu Nr. 108 3.2. apakšpunktam normatīvā akta projektā neietver normas, kas dublē augstāka vai tāda paša spēka normatīvā akta tiesību normās ietverto normatīvo regulējumu, lūdzam svītrot projekta 10. punkta ievaddaļas pirmo teikumu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Instrukcijas projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt projekta 26.2. apakšpunktā, 31. un 47. punktā ietverto atsauci uz normatīvajiem aktiem atbilstoši Noteikumu Nr. 108 3.7. nodaļā noteiktajam.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Instrukcijas projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka Likuma par budžetu un finanšu vadību 24. panta trešā daļa noteic, ka valsts vai pašvaldības iestāde, atvasināta publiska persona, kuru pilnīgi finansē no valsts vai pašvaldības budžeta, kā arī pašvaldības aģentūra var uzņemties papildu valsts budžeta ilgtermiņa saistības vienīgi Eiropas Savienības politikas instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansētos projektos un pasākumos, ja pieņemts attiecīgs Ministru kabineta lēmums. Ievērojot minēto, lūdzam atbilstoši precizēt projekta 28.5. apakšpunktu, vienlaikus ņemot vērā, ka saskaņā ar Noteikumu Nr. 108 3.2. apakšpunktu normatīvā akta projektā neietver normas, kas dublē augstāka vai tāda paša spēka normatīvā akta tiesību normās ietverto normatīvo regulējumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Instrukcijas projekts
Iebildums
Informējam, ka atbilstoši Noteikumu Nr. 108 44. punktam normatīvā akta projektā nelieto saīsinājumus, kurus veido abreviatūras, izņemot vispārzināmas abreviatūras. Ievērojot minēto, lūdzam precizēt projekta 29. punktā piedāvāto vārdkopas "Vienotā valsts budžeta plānošanas un izpildes informācijas sistēma" saīsinājumu, atbilstoši precizējot saistītos projekta punktus.
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Instrukcijas projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Likuma par budžetu un finanšu vadību 8. panta pirmajai daļai speciālo budžetu veido likumā paredzētu valsts budžeta izdevumu segšana no īpašiem mērķiem iezīmētiem ieņēmumu avotiem, aizņēmumi no valsts pamatbudžeta un atmaksa valsts pamatbudžetam. Papildus norādām, ka atbilstoši Noteikumu Nr. 108 3.2. apakšpunktam normatīvā akta projektā neietver normas, kas dublē augstāka vai tāda paša spēka normatīvā akta tiesību normās ietverto regulējumu.

Ievērojot minēto, lūdzam svītrot projekta 34. punktu
Piedāvātā redakcija
-
9.
Instrukcijas projekts
Iebildums
Ievērojot, ka Valsts fondēto pensiju likuma 3.1 panta piektā un sestā daļa jau noteic gadījumus, kuros fondēto pensiju shēmas līdzekļus ieskaita valsts pensiju speciālajā budžetā, un to, ka atbilstoši Noteikumu Nr. 108 3.2. apakšpunktam normatīvā akta projektā neietver normas, kas dublē augstāka vai tāda paša spēka normatīvā akta tiesību normās ietverto normatīvo regulējumu, lūdzam svītrot projekta 35. punkta otro teikumu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Instrukcijas projekts
Iebildums
Ievērojot, ka budžeta pieprasījumus un paskaidrojumus saskaņā ar projekta 36. punktu sagatavo un iesniedz atbilstoši projekta pielikumos noteiktajām veidlapām, Tieslietu ministrijas ieskatā nav pieļaujams projektā noteikt, ka Finanšu ministrijas tīmekļvietnē tiek publicēti aktualizēti šo veidlapu paraugi. Proti, iestādes tīmekļvietnē ievietotajai informācijai ir tikai informatīvs raksturs un, ja rodas nepieciešamība aktualizēt projekta pielikumā noteiktās veidlapas, veicami attiecīgi projekta grozījumi.

Ievērojot minēto, lūdzam svītrot projekta 36. punkta otro teikumu un atbilstoši precizēt projekta 42. punktu.
 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Instrukcijas projekts
Iebildums
Norādām, ka no Likuma par budžetu un finanšu vadību 16. panta 1.1 daļas jau izriet, ka Finanšu ministrija, sagatavojot valsts budžeta likumprojektu, nepieciešamības gadījumā pieprasa un bez maksas saņem no valsts un pašvaldību iestādēm informāciju. Ievērojot, ka saskaņā ar Noteikumu Nr. 108 3.2. apakšpunktu normatīvā akta projektā neietver normas, kas dublē augstāka vai tāda paša spēka normatīvā akta tiesību normās ietverto normatīvo regulējumu, lūdzam atbilstoši precizēt projekta 37. punktu vai svītrot to.
 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Instrukcijas projekts
Iebildums
Norādām, ka no Likuma par budžetu un finanšu vadību 16. panta pirmās un 1.1 daļas jau izriet, ka valsts budžeta likumprojektu izstrādā Finanšu ministrija, savukārt no šā likuma 18.1 panta astotās daļas izriet, ka valsts budžeta likumprojektam pievienojami paskaidrojumi. Ievērojot, ka atbilstoši Noteikumu Nr. 108 3.2. apakšpunktam normatīvā akta projektā neietver normas, kas dublē augstāka vai tāda paša spēka normatīvā akta tiesību normās ietverto normatīvo regulējumu, lūdzam svītrot projekta 38. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Instrukcijas projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka šobrīd pieejams plašs teksta procesoru un izklājlapu lietojumprogrammatūru klāsts, tamdēļ konkrētu lietojumprogrammatūru (šajā gadījumā Microsoft Office produktu) noteikšana normatīvā akta projektā ir pretrunā ar tiesiskās vienlīdzības principu, ja vien tam nav atbilstošs pamatojums. Paskaidrojam, ka normatīvā akta projektā tiesību normas teksts formulējams tā, lai tas pēc iespējas precīzāk un pilnīgāk atbilstu attiecīgai iecerētai tiesību normai un tās idejai, izvairoties no pārlieki kazuistiska regulējuma. Teksts ir tikai forma, kādā tiek fiksēta norma, tāpēc tam jābūt pietuvinātam normai un jāatspoguļo normas jēga, lai tiesību piemērotājam vēlāk, iepazīstoties ar normas tekstu, nerastos aplams priekšstats par normas patieso jēgu (sk. Valsts kanceleja. Normatīvo aktu projektu sagatavošanas rokasgrāmata, 2016. 17. lpp.).

Ievērojot minēto, lūdzam atbilstoši precizēt projekta 42. punktu vai papildināt projekta anotāciju ar attiecīgu pamatojumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
14.
Instrukcijas projekts
Iebildums
Informējam, ka atbilstoši Valsts valodas centra skaidrojumam dokumenta rakstveida forma uzsver informācijas pieejamību uzrakstītā veidā, bet dokumenta rakstiska forma kā galveno raksturojošo lielumu akcentē rakstības līdzekli, ar kura palīdzību informācija ir uzrakstīta (sk. https://vvc.gov.lv/index.php?route=product/category&path=311). Ievērojot minēto, lūdzam atbilstoši precizēt projekta 80. un 83. punkta redakciju, ja vien šajos punktos norādīto informāciju nav paredzēts sagatavot papīra formā.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Instrukcijas projekts
Iebildums
Ievērojot, ka Likuma par budžetu un finanšu vadību 15. pants jau noteic rīcību gadījumā, ja, sākoties saimnieciskajam gadam, nav stājies spēkā gadskārtējais valsts budžeta likums, kā arī to, ka atbilstoši Noteikumu Nr. 108 3.2. apakšpunktam normatīvā akta projektā neietver normas, kas dublē augstāka vai tāda paša spēka normatīvā akta tiesību normās ietverto normatīvo regulējumu, lūdzam svītrot projekta 89. punktu.
 
Piedāvātā redakcija
-
16.
Instrukcijas projekts
Iebildums
Ievērojot, ka Likuma par budžetu un finanšu vadību 15. panta pirmā daļa jau noteic nosacījumus, kas jāņem vērā, plānojot valsts darbībai nepieciešamos valsts budžeta izdevumus, aizdevumu un aizņēmumu limitus, ja, sākoties saimnieciskajam gadam, nav stājies spēkā gadskārtējais valsts budžeta likums, kā arī to, ka atbilstoši Noteikumu Nr. 108 3.2. apakšpunktam normatīvā akta projektā neietver normas, kas dublē augstāka vai tāda paša spēka normatīvā akta tiesību normās ietverto normatīvo regulējumu, lūdzam svītrot projekta 96. punktu.
 
Piedāvātā redakcija
-
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk