Atzinums

PAZIŅOJUMS:
Atcelta Valsts sekretāru 10.10.2024. sanāksme. Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 17.oktobrī.
Projekta ID
24-TA-2236
Atzinuma sniedzējs
Zemkopības ministrija
Atzinums iesniegts
03.10.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Zemkopības ministrija neatbalsta akcīzes nodokļa (turpmāk - AN) likmes palielinājumu marķētai dīzeļdegvielai, ko izmanto lauksaimniecībā un zivsaimniecībā. Paskaidrojam, ka šobrīd likuma "Par akcīzes nodokli" 14.panta 2.2 daļā noteikts, ka AN likmes apmērs marķētai dīzeļdegvielai, ko izmanto lauksaimniecībā un zivsaimniecībā, ir 15% no AN standartlikmes. Ievērojot to, ka likumprojekts paredz paaugstināt AN standartlikmi dīzeļdegvielai, tad, nemainot likuma 14.panta 2.2  daļas redakciju, palielināsies arī AN likme dīzeļdegvielai, ko izmanto lauksaimniecībā un zivsaimniecībā.  Saskaņā ar likumprojekta redakciju paredzēts palielināt AN likmi marķētai dīzeļdegvielai, ko izmanto lauksaimniecībā un zivsaimniecībā no 62,10 euro /1000 litriem 2024.gadā uz 66,08 euro / 1000 litriem 2025.gadā un 70,05 euro / 1000 litriem 2026.gadā.
Zemkopības ministrija norāda, ka saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 10. maija Direktīvu (ES) 2023/959, ar ko groza Direktīvu 2003/87/EK, ar kuru nosaka sistēmu siltumnīcas efektu izraisošo gāzu emisijas kvotu tirdzniecībai Savienībā, un Lēmumu (ES) 2015/1814 par Savienības siltumnīcefekta gāzu emisijas kvotu tirdzniecības sistēmas tirgus stabilitātes rezerves izveidi un darbību dalībvalstīm ir dotas tiesības izvēlēties vai ETS2 tvērumā iekļaut lauksaimniecības, zvejniecības un mežsaimniecības sektorus, vai tās atstāt ārpus ETS2 tvēruma. Latvija ir izvēlējusies minētās nozares atstāt ārpus ETS2 tvēruma. Turklāt AN palielināšana līdz 2027. gadam, lai radītu mērenāku pāreju uz ETS2 ietvarā paredzēto fosilās degvielas cenas pieaugumu nav obligāta prasība.
Ievērojot minēto, lūdzam saglabāt AN likmi marķētai dīzeļdegvielai, ko izmanto lauksaimniecībā un zivsaimniecībā esošajā apmērā - 62,10 euro/1000 litriem.
Piedāvātā redakcija
Lūdzam precizēt likuma "Par akcīzes nodokli" 14.panta 2.2 daļu, izsakot to šādā redakcijā: "(22) Dīzeļdegvielai (gāzeļļai) un tādai dīzeļdegvielai (gāzeļļai), kurai ir pievienota biodīzeļdegviela, kas pilnībā iegūta no biomasas, vai parafinizēta dīzeļdegviela, kas iegūta no biomasas, un attiecīgie naftas produkti tiek iezīmēti (marķēti) saskaņā ar šā likuma 28. pantu, ja tos izmanto atbilstoši šā likuma 18. panta piektajā vai 6.4 daļā minētajam veidam, mērķiem un nosacījumiem, nodokli aprēķina pēc likmes 62,10 euro par 1000 litriem."
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Zemkopības ministrija neatbalsta akcīzes nodokļa (turpmāk - AN) likmes palielinājumu dabasgāzei, ko izmanto kā kurināmo lauksaimniecības izejvielu pirmapstrādes tehnoloģisko iekārtu darbināšanai no 0,55 euro/1 MWH līdz pat 4,60 euro par vienu megavatstundu (MWh), ņemot vērā dabasgāzes augstāko siltumspēju 2026.gadā. Šāds AN likmes kāpums ir nesamērīgs, jo AN likme pieaugs astoņas reizes.
Uzskatām par nepamatotu šādu AN likmju kāpumu, jo tā rezultātā pieaugs dabasgāzes cenas, kas viennozīmīgi atstās ietekmi gan uz lauksaimniecības produkcijas ražotājiem, pārtikas produkcijas ražotājiem un citiem apstrādes rūpniecības uzņēmējiem, kuri kā kurināmo izmanto dabasgāzi. Ražotāji, sadārdzinoties ražošanas izmaksām, būs spiesti izmaksu kāpumu pārnest uz saražotās produkcijas cenām.
Zemkopības ministrija norāda, ka saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 10. maija Direktīvu (ES) 2023/959, ar ko groza Direktīvu 2003/87/EK, ar kuru nosaka sistēmu siltumnīcas efektu izraisošo gāzu emisijas kvotu tirdzniecībai Savienībā, un Lēmumu (ES) 2015/1814 par Savienības siltumnīcefekta gāzu emisijas kvotu tirdzniecības sistēmas tirgus stabilitātes rezerves izveidi un darbību dalībvalstīm ir dotas tiesības izvēlēties vai ETS2 tvērumā iekļaut lauksaimniecības, zvejniecības un mežsaimniecības sektorus, vai tās atstāt ārpus ETS2 tvēruma. Latvija ir izvēlējusies minētās nozares atstāt ārpus ETS2 tvēruma. Turklāt AN palielināšana līdz 2027. gadam, lai radītu mērenāku pāreju uz ETS2 ietvarā paredzēto fosilās degvielas cenas pieaugumu nav obligāta prasība.
Uzskatām, ka AN likme dabasgāzei, ko izmanto par kurināmo rūpnieciskās ražošanas un citos ar ražošanu saistītos procesos, lauksaimniecības izejvielu pirmapstrādes tehnoloģisko iekārtu darbināšanai un tehnoloģiski nepieciešamā klimata nodrošināšanai rūpnieciskās ražošanas un lauksaimniecības izejvielu pirmapstrādes telpās ir jāsaglabā esošā apmērā - 0,55 euro / 1 MWH.
Piedāvātā redakcija
Lūdzam precizēt likumprojektu un likuma "Par akcīzes nodokli" 15.1 panta pirmās daļas 4.punktu izteikt šādā redakcijā: "4) izmantošanai par kurināmo rūpnieciskās ražošanas un citos ar ražošanu saistītos procesos, lauksaimniecības izejvielu pirmapstrādes tehnoloģisko iekārtu darbināšanai un tehnoloģiski nepieciešamā klimata nodrošināšanai rūpnieciskās ražošanas un lauksaimniecības izejvielu pirmapstrādes telpās — 0,55 euro par vienu megavatstundu (MWh), ņemot vērā dabasgāzes augstāko siltumspēju;"
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Zemkopības ministrija neatbalsta akcīzes nodokļa (turpmāk - AN) likmes palielinājumu dabasgāzei, ko izmanto kā kurināmo lauksaimniecībā:
 - lauksaimniecībā izmantojamās zemes segto platību (siltumnīcu) siltumapgādei;
 - rūpniecisko mājputnu novietņu (kūts) un inkubatoru siltumapgādei.
Zemkopības ministrija norāda, ka saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 10. maija Direktīvu (ES) 2023/959, ar ko groza Direktīvu 2003/87/EK, ar kuru nosaka sistēmu siltumnīcas efektu izraisošo gāzu emisijas kvotu tirdzniecībai Savienībā, un Lēmumu (ES) 2015/1814 par Savienības siltumnīcefekta gāzu emisijas kvotu tirdzniecības sistēmas tirgus stabilitātes rezerves izveidi un darbību dalībvalstīm ir dotas tiesības izvēlēties vai ETS2 tvērumā iekļaut lauksaimniecības, zvejniecības un mežsaimniecības sektorus, vai tās atstāt ārpus ETS2 tvēruma. Latvija ir izvēlējusies minētās nozares atstāt ārpus ETS2 tvēruma. Turklāt AN palielināšana līdz 2027. gadam, lai radītu mērenāku pāreju uz ETS2 ietvarā paredzēto fosilās degvielas cenas pieaugumu nav obligāta prasība.
Lūdzam saglabāt AN likmi dabasgāzei, ko izmanto kā kurināmo lauksaimniecībā, esošajā apmērā - 0,55 euro/1 MWh.
Piedāvātā redakcija
Lūdzam precizēt likumprojektu, paredzot, ka likuma "Par akcīzes nodokli" 15.1 panta pirmās daļas 5.punkta ievaddaļa ir izteikta šādā redakcijā: "5) izmantošanai par kurināmo — 0,55 euro par vienu megavatstundu (MWh), ņemot vērā dabasgāzes augstāko siltumspēju:"
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Neatbalstām plānoto AN paaugstinājumu 2027. gadā naftas produktiem, kurus izmanto degvielai, jo tas neatbilst sākotnēji izvirzītajam mērķim nodrošināt pakāpenisku pielāgošanos ETS2 komponentes vērtībai. AN palielinājuma un ETS2 izmaksu kopējā ietekme uz tādām mežsaimniecības jomām kā kokmateriālu transports, uz kurām attieksies ETS2 piemaksa, varētu radīt ievērojamu finansiālu slogu, kas Latviju varētu nostādīt neizdevīgākā situācijā salīdzinājumā ar citām valstīm. Aicinām pārskatīt 2027. gada akcīzes nodokļa likmi, lai tā atbilstu mērķim pakāpeniski pielāgoties ETS2.
Piedāvātā redakcija
-