Atzinums

Projekta ID
22-TA-2965
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pašvaldību savienība
Atzinums iesniegts
21.11.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
2. Pasākumam pieejamais kopējais finansējums ir 443 876 euro, ko veido Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums 377 295 euro un valsts budžeta līdzfinansējums 66 581 euro.
Iebildums
Lūdzam izskatīt iespēju palielināt pasākumam pieejamo ERAF un/vai valsts finansējumu, lai uzlabotu pašvaldību administratīvo kapacitāti teritoriālās attīstības plānošanas un īstenošanas jautājumos
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
4. Pasākuma mērķis ir uzlabot plānošanas reģionu un pašvaldību administratīvo kapacitāti teritoriālās attīstības plānošanas un īstenošanas jautājumos, sekmējot kvalitatīvu projektu pieteikumu sagatavošanu Eiropas Savienības strukturālo un investīciju  fondu atbalsta piesaistei teritoriju attīstībai, tai skaitā, ievērojot labas pārvaldības principus.
Iebildums
Lūdzam pappildināt mērķa formulējumu:
Piedāvātā redakcija
4. Pasākuma mērķis ir uzlabot plānošanas reģionu un pašvaldību administratīvo kapacitāti teritoriālās attīstības plānošanas un īstenošanas jautājumos, sekmējot kvalitatīvu projektu pieteikumu sagatavošanu Eiropas Savienības strukturālo un investīciju  fondu atbalsta piesaistei teritoriju attīstībai, tai skaitā, ievērojot labas pārvaldības principus, lai stiprinātu pašvaldību konkurētspēju un nodrošinātu teritoriju apdzīvojuma un dzīves vides ilgtspējīgu attīstību.
3.
Noteikumu projekts
6. Pasākumu īsteno līdz 2029.gada 31.decembrim, sasniedzot šādus rādītājus:
Iebildums
Lūdzam izskatīt iespēju MK noteikumu 6.2.punktā palielināt iesaistīto pašvaldību skaitu un 6.3. punktā pasākumu skaitu.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
17. Pasākuma ietvaros ir atbalstāmas šādas darbības:
Iebildums
Aicinām atbalsta ietvaros pilnveidot pašvaldību kapacitāti, attīstot inovatīvas vadības un pārvaldības pieejas, veidojot  jaunas organizatoriskas metodes praksē, darba organizāciju un ārējo attiecību sekmēšanu, tādējādi sekmējot kvalitatīvu valsts pārvaldi, nepieciešamības gadījumā ieviešot kvalitātes vadības sistēmu/-as.


 
Piedāvātā redakcija
17.5. Budžeta sasaiste ar teritorijas attīstības plānošanas dokumentiem ilgtspējīgai pašvaldības attīstības veicināšanai;
17.6. Vienotas pieejas izstrāde pašvaldību darbinieku komunikācijai ar iedzīvotājiem;
17.7.Organizatoriskas inovācijas, t.sk. kvalitātes vadības sistēmu/-as izveide.
5.
Noteikumu projekts
17.1. plānošanas reģionu un pašvaldību administratīvās kapacitātes attīstības plānošanas un īstenošanas jautājumos izvērtēšana un uzlabošana šādās jomās:
Iebildums
Lūdzam papildināt MK noteikumu 17.1.punktu ar jaunu apakšpunktu, kas paredz, ka plānošanas reģionu un pašvaldību administratīvās kapacitāte tiktu celta arī tādās jomās kā iepirkuma dokumentācijas izstrāde un iepirkuma procedūras organizēšana. Šādas apmācības ir nozīmīgas, jo vairāk puse no ES fondu projektos konstatētajiem neatbilstoši veiktajiem izdevumiem ir saistīti ar iepirkuma normu pārkāpumiem (skatīt, https://www.esfondi.lv/upload/Zinojumi/fmzin_290922_esif.pdf), kas naudas izteiksmē ir 9,5 milj. eiro 2022. gada 1.pusgadā. Līdz ar to ceļot pašvaldību darbinieku kapacitāti šajā jomā, tiktu samazināts potenciāli neatbilstību apmērs, kas rodas iepirkumu normu pārkāpumu rezultātā to nezināšanas  vai jaunu pieeju dēļ. Papildus minētajam tas samazinātu finansiālu ietekmi uz pašvaldību budžetiem;
Piedāvātā redakcija
17.1.6. iepirkuma dokumentācijas izstrāde un iepirkuma procedūras organizēšana:
6.
Noteikumu projekts
17.1.2. viedu risinājumu piemērošana pašvaldību administrācijas darba un pakalpojumu efektivitātes uzlabošanā;
Iebildums
Piedāvājam 17.1.2.punktu izteikt šādā redakcijā:
17.1.2.  viedu risinājumu piemērošana pašvaldību administrācijas darba un pakalpojumu efektivitātes uzlabošanā, t.sk. izdevumu izvērtēšanā, kā arī ieviešot organizatoriskas inovācijas. 

 
Piedāvātā redakcija

17.1.2.  viedu risinājumu piemērošana pašvaldību administrācijas darba un pakalpojumu efektivitātes uzlabošanā, t.sk. izdevumu izvērtēšanā, kā arī ieviešot organizatoriskas inovācijas. 

 
7.
Noteikumu projekts
17.1.5. sabiedrības līdzdalība attīstības plānošanā un īstenošanā, tai skaitā pamatzināšanu uzlabošana par pilsonisko sabiedrību kā resursu un tās ieguldījumu teritorijas attīstībā;
Iebildums

Piedāvājam 17.1.5.punktu izteikt šādā redakcijā:
17.1.5. kvalitatīva un droša demokrātiskā sabiedrības līdzdalība attīstības plānošanā un īstenošanā, tai skaitā pamatzināšanu uzlabošana par pilsonisko sabiedrību kā resursu un tās ieguldījumu teritorijas attīstībā.
 
Piedāvātā redakcija


17.1.5. kvalitatīva un droša demokrātiskā sabiedrības līdzdalība attīstības plānošanā un īstenošanā, tai skaitā pamatzināšanu uzlabošana par pilsonisko sabiedrību kā resursu un tās ieguldījumu teritorijas attīstībā.
 
8.
Noteikumu projekts
4. Pasākuma mērķis ir uzlabot plānošanas reģionu un pašvaldību administratīvo kapacitāti teritoriālās attīstības plānošanas un īstenošanas jautājumos, sekmējot kvalitatīvu projektu pieteikumu sagatavošanu Eiropas Savienības strukturālo un investīciju  fondu atbalsta piesaistei teritoriju attīstībai, tai skaitā, ievērojot labas pārvaldības principus.
Priekšlikums
Lai izvairītos no interpretācijas iespējām nākotnē, lūdzu Ministru kabineta noteikumu projektā un tā anotācijā skaidri definēt, vai ar terminu “pašvaldības darbinieki” tiek saprasts tikai pašvaldības darbinieki vai arī pašvaldību iestāžu un kapitālsabiedrību darbinieki. Vēršam uzmanību, ka finanšu instrumentu piesaistē, lai sasniegtu valstī definētos demogrāfiskos un pielāgošanās klimata pārmaiņām mērķus, nodrošina ne tikai pati pašvaldība, bet arī tās iestādes un kapitālsabiedrības. Papildus minētajam minētie darbinieki tiek iesaistīti arī pašvaldības attīstības dokumentācijas, stratēģiju izstrādē. Tāpēc mūsuprāt arī viņu kapacitāte būtu jāceļ specifiskā atbalsta mērķa 5.1.1.2. pasākuma “Pašvaldību un plānošanas reģionu kapacitātes uzlabošana” ietvaros.

 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
6.1. iznākuma rādītājs – atbalstītas  integrētas teritoriālās attīstības stratēģijas – vismaz piecas integrētas teritoriālās attīstības stratēģijas;
Priekšlikums
Vai pasākuma īstenošanas rezultātā ir mērķis iegūt izstrādātas vismaz piecas integrētas teritoriālās attīstības stratēģijas. Ja jā, lūdzam attiecīgi precizēt redakciju.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
6.2. nacionālais iznākuma rādītājs – plānošanas reģioni un pašvaldības, kurās nodrošināta administratīvās kapacitātes uzlabošana – vismaz 29 pašvaldības un vismaz 3 plānošanas reģioni;
Priekšlikums
Lūdzam paskaidrot anotācijā, ko nozīmē administratīvās kapacitātes uzlabošana  - vai tie ir darbā pieņemti speciālisti, vai speciālistu kvalifikācija ir celta tādā līmenī, ka pašvaldībās tiek izstrādāti teritoriālās attīstības plānošanas dokumenti, bez ārpakalpojumu starpniecības utt. Ja plānots īstenot tikai apmācību seminārus darbiniekiem, tad attiecīgi lūdzam precizēt redakciju, proti, ka nacionālā līmeņa radītājs ir apmācīt tik un tik cilvēkus no tik un tik pašvaldībām un tik un tik reģioniem. Tāpat lūgums anotāciju papildināt ar skaidrojumu vai izvērtējumu par to, kuras pašvaldības un kuri reģioni būtu tie, kuriem pasākuma īstenošana būtu stratēģiski svarīgāka un daudz nozīmīgāka. Lūdzam rast iespēju pasākumu īstenot arī uz mērķetu auditoriju.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
6.3. nacionālais rezultāta rādītājs – organizēti plānošanas reģionu un pašvaldību attīstības plānošanas un projektu speciālistu kapacitāti stiprinošie pasākumi – vismaz pieci pasākumi (semināri, kampaņas, pieredzes apmaiņas vai citi pasākumi).
Priekšlikums
Lūdzam papildināt ar iespējamo apmācīto skaitu, ja to ir iespējams prognozēt.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ir viedoklis un ieteikums par 5.1.1.2. pasākuma “Pašvaldību un plānošanas reģionu kapacitātes uzlabošana” īstenošanas noteikumiem un to būtību.
Iepazīstoties ar noteikumu anotāciju, lasām, ļoti vērtīgu atziņu par to, ka nepieciešams izstrādāt teritoriju plānošanas dokumentus un par teritorijas plānošanas speciālistiem, bet noteikumos noteiktās atbalstāmās aktivitātes neapliecina un nenodrošina šo vajadzību, jo rezultatīvos rādītājos paredzēti 5 integrētas teritoriālās attīstības stratēģijas un pārējie ir kapacitātes paaugstināšanas pasākumi 

Ir noteikts, ka visām pašvaldībām līdz 2025.gadam ir jāizstrādā teritorijas plānojumi, bet nav vērojams, ka tiktu sniegts atbalsts teritorijas plānojumu izstrādei. Tirgū ir vērojamas satraucošas cenas:
Tukuma novada pašvaldībai – 141 400 EUR (bez PVN)
Jēkabpils novada pašvaldībai -97 400 EUR (bez PVN). Informācija no https://www.eis.gov.lv/EKEIS/Supplier
Tas noteikti ir pagaidām, pieļauju, ka lielākā daļa pašvaldības teritorijas plānojumu izstrādes uzsākšanu plāno 2023. un 2024.gadā un noteikti paredzams piedāvāto cenu pieaugums.

Tas noteikti svarīgi visām pašvaldībām. Iepriekš bija atbalsts attīstības programmu un stratēģiju izstrādei.
Šobrīd nekur nav paredzēts atbalsts TP izstrādei.

Lūgums izvērtēt iespēju  - sniegt atbalstu pašvaldībām teritorijas plānojumu izstrādei. 
 
Piedāvātā redakcija
Lūdzam anotācijā atspoguļot šo problēmu un norādīt, kādi ir iespējami risnājumi finansējuma piesaistei TP izstrādei pašvaldībās.
13.
Anotācija (ex-ante)
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt nepieciešamību realizēt Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 5.1.1. specifiskā atbalsta mērķa „Vietējās teritorijas integrētās sociālās, ekonomiskās un vides attīstības un kultūras mantojuma, tūrisma un drošības veicināšana pilsētu funkcionālajās teritorijās” 5.1.1.2. pasākuma „Pašvaldību un plānošanas reģionu kapacitātes uzlabošana” pēcpārbaudes (ex-post)  izvērtējumu, lai noskaidrotu vai pasākuma īstenošana ir devusi gaidīto rezultātu.
Piedāvātā redakcija
-