Atzinums

Projekta ID
23-TA-564
Atzinuma sniedzējs
Datu valsts inspekcija
Atzinums iesniegts
03.07.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Komisijas 2015. gada 28. jūlija Deleģētās regulas (ES) 2015/2446, ar ko papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr. 952/2013 attiecībā uz sīki izstrādātiem noteikumiem, kuri attiecas uz dažiem Savienības Muitas kodeksa noteikumiem (turpmāk – Regula Nr. 2015/2446) B. pielikuma 2. iedaļas 12. un 13. piezīme nosaka, ka ja ir norādīts EORI numurs vai trešās valsts unikāls identifikācijas numurs, ko atzinusi Savienība, tad vārds, uzvārds/nosaukums un adrese nav jānorāda, arī par faktiskajām/deklerētajām dzīvesvietas adresēm nekas nav minēts. Datu valsts inspekcija (turpmāk - Inspekcija) norāda, ka atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2016/679 par fizisko personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) (turpmāk - Datu regula) 5.panta 1.punkta “c” apakšpunktā noteiktajam “datu minimizēšanas" principam tiek apstrādāti tikai tādi personas dati, kuri ir nepieciešami to apstrādes nolūkos.
Ņemot vērā, ka Anotācijā ir minēts, ka ievešanas un izvešanas kopsavilkuma deklarācijas (noteikumu projekta 2.1. apakšpunkts), muitas procedūru deklarācijas (noteikumu projekta 2.2. apakšpunkts),  transporta manifesta (noteikumu projekta 2.3. apakšpunkts) un pagaidu uzglabāšanas deklarācijas (noteikumu projekta 2.4. apakšpunkts) datu apjomu nosaka Regula Nr. 2015/2446 2. panta 2. punkts, Inspekcija lūdz precizēt Anotācijā iekļauto tiesisko pamatu personas datu apstrādei iepriekš minētajos Noteikuma projekta apakšpunktos un nepieciešamības gadījumā precizēt Noteikumu projektu. 
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikuma projekta 2.5.1. punkts paredz atbilstoši Anotācijā minētajās Regulas Nr.2018/1672 3. panta 2. punktā un 4. panta 2. punktā noteiktajam datu apstrādes apjomam apstrādās arī tādus personas datus, kā dzimums, lai gan šāda datu apstrāde nav paredzēta minētajā Regulā. Lūgums papildināt anotāciju ar atbilstošu tiesisko pamatu vai atbilstoši Datu regulā 5.panta 1.punkta “c” apakšpunktā noteiktajam “datu minimizēšanas" principam neapstrādāt tādus personas datus,kā dzimums, ja tas nav nepieciešams apstrādes nolūkam.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekts paredz šo noteikumu 1. punktā minētajās informācijas sistēmās glabāt 60 mēnešus no datu saņemšanas brīža, ja normatīvajos aktos nav noteikts citādi. Datu regulas 5.panta 1.punkta “e” apakšpunktā ietvertais glabāšanas ierobežojuma princips nosaka, ka personas dati tiek glabāti veidā, kas pieļauj datu subjekta identifikāciju, ne ilgāk kā nepieciešams nolūkiem, kādos attiecīgos personas datus apstrādā, proti, termiņam ir jābūt konkrēti noteiktam un atsauce, ka glabās 60 mēnešus, ja normatīvajos aktos nav noteikts citādi, nesniedz datu subjektam skaidru izpratni par glabāšanas termiņa noteikšanu un šāda atsauce ir izslēdzama. 
Lūgums skaidrot Noteikuma projektā noteiktā glabāšanas termiņa nepieciešamību noteikt uz 60 mēnešiem ievērojot Datu regulas 5.panta 1.punkta “e” apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekts paredz šo noteikumu 1. punktā minētajās informācijas sistēmās auditācijas pierakstus glabāt ne  ilgāk kā 72 mēnešus. Datu regulas 5.panta 1.punkta “e” apakšpunktā ietvertais glabāšanas ierobežojuma princips nosaka, ka personas dati tiek glabāti veidā, kas pieļauj datu subjekta identifikāciju, ne ilgāk kā nepieciešams nolūkiem, kādos attiecīgos personas datus apstrādā, proti, termiņam ir jābūt konkrēti noteiktam un personas datus nedrīkst glabāt ilgāk, kā tas ir nepieciešams.
Lūgums skaidrot Noteikuma projektā noteiktā glabāšanas termiņa nepieciešamību noteikt uz 72 mēnešiem ievērojot Datu regulas 5.panta 1.punkta “e” apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
8.1.13. uz datu aizsardzību
Iebildums
Anotācijas Horizontālās ietekmes 8.1.13. punkts uz datu aizsardzību paredz izvērtēt personas datu apstrādes atbilstību Datu regulai, šobrīd izvērtējumā iekļauti dažādi normatīvie regulējumi, kuri paredz apstrādāt ne tikai personas datus, tādējādi ir apgrūtināti noteikt kāds ir Noteikumu projektā personu datu apstrādes tiesiskais pamats un tajā noteiktais datu apstrādes apjoms.
Inspekcija lūdz Anotācijas Horizontālās ietekmes 8.1.13. punktā ietvert skaidru tiesisko pamatu, kas attiecas tikai uz personas datiem, lai atbilstoši Datu regulā 5.panta 1.punkta "a" apakšpunktā noteiktajam “likumīguma, godprātības un pārredzamības" principam datu subjektam būtu skaidrs personas datu apstrādes tiesiskais pamats.
Piedāvātā redakcija
-