Atzinums

Projekta ID
23-TA-2341
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
23.11.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 1.punktu ar jaunu apakšpunktu, paredzot, ka noteikumi nosaka komercdarbības atbalsta piešķiršanas nosacījumus, ņemot vērā noteikumu projektā ietverto regulējumu.
Papildus rosinām izdalīt noteikumu projektā atsevišķu nodaļu, kas paredz konkrētus komercdarbības atbalsta piešķiršanas nosacījumus.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu, ka finansējuma saņēmējs izstrādā nosacījumus, kā tas pārliecinās par interešu konflikta, krāpšanas un korupcijas risku neesamību, tostarp identificē apstākļus, kuri izraisa vai var izraisīt interešu konfliktu un krāpšanas un korupcijas riskus, kas rada apdraudējumu vai kaitējumu projekta īstenošanā, kā arī finansējuma saņēmējs paraksta apliecinājumu par interešu konflikta neesamību.
Atbilstoši lūdzam papildināt arī anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas 3.sadaļas punktu “Cita informācija” ar informāciju, ka sadarbības iestāde finansējumu noslēgumu maksājumu veikšanai (Kohēzijas fonda finansējuma apmērā) pieprasīs no valsts budžeta programmas 80.00.00 “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.
 
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Ņemot vērā noteikumu projekta 39.punktā paredzēto, lūdzam anotācijas 3.sadaļas 6.punktā pirmajā rindkopā vārdu “atmaksas” precizēt uz “noslēguma maksājumi finansējuma saņēmējiem”.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Ņemot vērā, ka ar noteikumu projektu paredzēts apstiprināt jauna pasākuma īstenošanas noteikumus, lūdzam anotācijas 3.sadaļā 2024. un 2025.gadam ailē “saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru” norādīto informāciju pārcelt uz aili “izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru”, kā arī aizpildīt 2.1.apakšpunktu.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar punktu, kas nosaka pasākuma mērķa grupu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam aizstāt noteikumu projekta 10. punkta ievaddaļā vārdus "kļūst par finansējuma saņēmēju" ar vārdiem "ir finansējuma saņēmējs", ievērojot Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 1. panta 3. punktā noteikto.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ievērojot Eiropas Savienības fondu regulējošajos normatīvajos aktos un praksē lietoto jēdzienu "komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas nosacījumi", lūdzam precizēt noteikumu projekta 14.2. un 13.2. apakšpunktu.
Vienlaikus vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 14.2. apakšpunktā minētajos normatīvajos aktos nav noteiktas attiecīgo prasību izmaksas, bet prasību saturs. Ievērojot minēto, aicinām vai nu papildināt noteikumu projektu ar atsevišķu punktu par minēto prasību ievērošanu atbilstoši attiecīgajiem normatīvajiem aktiem, vai arī papildināt noteikumu projekta 14.2. apakšpunktu aiz vārda "izmaksas" ar vārdiem "lai nodrošinātu minēto prasību ievērošanu".

Lūdzam atbilstoši precizēt arī anotāciju, tostarp salāgojot ar noteikumu projekta 14.2. apakšpunktā minēto par piemērojamiem normatīvajiem aktiem. Papildus lūdzam anotācijā norādīt, ka attiecīgās prasības tiek ievērotas atbilstoši arī Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijām.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam redakcionāli precizēt 15.punktu attiecinot to uz finansējuma saņēmēju un neparedzēt prasību uzkrāt datus par projekta ietekmi uz horizontālo principu īstenošanu un sniegt par tiem informāciju pēc projekta pabeigšanas. Ja svarīgi atrunāt, ka pēcuzraudzības periodā nepieciešams nodrošināt šo principu ievērošanu, ierosinām precizēt piedāvātajā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
15. Finansējuma saņēmējs projekta īstenošanas un pēcuzraudzības laikā ievēro šādus principus:
15.1. "Klimatdrošināšana";
15.2. "Nenodarīt būtisku kaitējumu";
15.3. "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana".
16. Finansējuma saņēmējs projekta īstenošanas laikā uzkrāj datus un sniedz informāciju sadarbības iestādei Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā par projekta ietekmi uz horizontālo principu īstenošanu (ja attiecināms).
10.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 16. punktu, nosakot, ka finansējuma saņēmējs nodrošinās dubultā finansējuma neiestāšanos.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 22.1. apakšpunktu, norādot, no kura brīža tiek skaitīts piecu gadu termiņš.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt pēdējo teikumu, nosakot finansējuma saņēmējam konkrētākas prasības.
Piedāvātā redakcija
22.2. par līdzekļiem, par kuriem nav saņemts nekāds komercdarbības atbalsts, tiek nodrošināti sabiedrības izglītošanas un vides apziņas celšanas pasākumi vismaz piecu procentu apmērā proporcionāli realizētā projekta kopējām attiecināmajām izmaksām, ietverot informācijas sniegšanu atkritumu radītājiem drukātā, vizuālā veidā dažādos informācijas nesējos par aprites ekonomikas ieviešanas un atkritumu apsaimniekošanas pasākumu nepieciešamību (informatīvi bukleti, info grafikas, video klipi, semināri namu apsaimniekotājiem, ziņu lapas, preses relīzes, baneri un citi). Līdzekļu izmantošanu finansējuma saņēmējs apliecina, ik gadu iesniedzot atskaiti kopā ar izmaksas pamatojošiem dokumentiem sadarbības iestādē. 
13.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar aprakstu, kā tiks noteikts, vai izpildās noteikumu projekta 23.1. apakšpunktā noteiktais "projekta vērtēšanas situācijai līdzvērtīgos apstākļos".
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 24. punkta sākumu, lai ir skaidri saprotams, uz kādu civiltiesisko līgumu ir norāde.

Papildus vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 137. punktu noteikumu projektā, ja nepieciešams, raksta atsauci, kas norāda uz normatīvajiem aktiem noteiktā jomā. Ievērojot minēto, lūdzam izteikt noteikumu projekta 24. punktu piedāvātajā redakcijā.

Piedāvātā redakcija
24. Sadarbības iestādei saskaņā ar civiltiesisko līgumu par projekta īstenošanu ir tiesības projekta īstenošanas un pēcuzraudzības laikā pārbaudīt civiltiesiskajā līgumā par projekta īstenošanu sniegto informāciju, veicot pārbaudi projekta īstenošanas vietā atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas nosaka Eiropas Savienības fondu projektu pārbaužu veikšanas kārtību 2021.–2027. gada plānošanas periodā.
15.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 35.punktu, lai nodrošinātu Eiropas Savienības tiesu judikatūrai atbilstošu pienākumu atgūt nelikumīgo komercdarbības atbalstu, un izteikt to, piemēram, šādā redakcijā: "Ja tiek pārkāpti regulas Nr. 1407/2013 nosacījumi, finansējuma saņēmējam ir pienākums atmaksāt sadarbības iestādei projekta ietvaros saņemto nelikumīgo de minimis atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem".
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt noteikumu projekta 37. punkta nepieciešamību, ņemot vērā, ka norma ir deklaratīva. Minēto informāciju var iekļaut anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt un nepieciešamības gadījumā precizēt noteikumu projekta 38. punktu. Vēršam uzmanību, ka, ja pievienotās vērtības nodoklis nav atgūstams atbilstoši normatīvajiem aktiem nodokļu politikas jomā, tas pasākuma atbalstāmo darbību ietvaros ir attiecināms tiešajām attiecināmajām izmaksām atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai, 64. panta 1. punkta “c” apakšpunkta nosacījumiem.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
1. Piedāvāta redakcija 41.punktam, kurā precizēts nosacījums un izņemts "pēcprojekta uzraudzības saistības": un "finanšu korekcija", jo tie ir Sadarbības iestādes pienākumi, uz Finansējuma saņēmēju attiecas 22.2. punktā noteiktie pienākumi. 
Piedāvātā redakcija
Piedāvātā redakcija:

41. Ja projekta pēcuzraudzības periodā nav veikti  vai ir veikti nepilnā apmērā šo noteikumu 22.2.pakšpunktā noteiktie sabiedrības izglītošanas pasākumi, finansējuma saņēmējam ir pienākums atmaksāt sadarbības iestādei projekta ietvaros saņemto atbalstu tādā apmērā, kādā nav izpildītas saistības pēcuzraudzības periodā.
 
19.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 42. punktu, nosakot, ka, ja pirmās atlases kārtas ietvaros netiek iztērēts viss pieejamais finansējums, ņemot vērā, ka noteikumu projekta 7. punktā norādīts pirmās atlases kārtas finansējums.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar plānoto investīciju ietekmi uz horizontālo principu "Energoefektivitāte pirmajā vietā".
Piedāvātā redakcija
-
21.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas  rindkopu "Metodiku atbildīgā iestāde ievieto savā tīmekļvietnē pēc tās apstiprināšanas, bet ne vēlāk kā piecu darbdienu laikā pirms atlases kārtas izsludināšanas." ar informāciju, ka metodiku plānots izstrādāt līdz projektu iesniegum atlases uzsākšanai un ar metodiku tiks nosegtas visas izmaksas projektā.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Aicinām nelietot noteikumu projektā un anotācijā metodikas nosaukumu, ņemot vērā, ka metodika vēl nav saskaņota, un pastāv iespēja, ka nosaukums var mainīties.
Piedāvātā redakcija
"Pasākuma atlases pirmās kārtas projektos ir plānota atkritumu dalītās vākšanas konteineru iegāde atbilstoši vienas vienības izmaksu metodikā noteiktajiem  konteineru veidiem. "
 
23.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
1. RISINĀJUMA APRAKSTA 3.rindkopā "Finansējuma saņēmējam par līdzekļiem, par kuriem nav saņemts nekāds komercdarbības atbalsts, ir jānodrošina  sabiedrības izglītošanas un vides apziņas celšanas pasākumi vismaz piecu procentu apmērā proporcionāli realizētā projekta kopējām attiecināmajām izmaksām, ietverot informācijas sniegšanu atkritumu radītājiem drukātā, vizuālā veidā dažādos informācijas nesējos par aprites ekonomikas ieviešanas un atkritumu apsaimniekošanas pasākumu nepieciešamību (informatīvi bukleti, info grafikas, video klipi, semināri namu apsaimniekotājiem, ziņu lapas, preses relīzes, baneri un citi)" lūdzam norādīt, ka šie pasākumi jāveic pēcprojekta laikā, ti, 5 gadu laikā pēc noslēguma maksājuma veikšanas finansējuma saņēmējam. 
Piedāvātā redakcija
-
24.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 2.1. sadaļu ar norādi, ka Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija pildīs atbildīgās iestādes funkcijas. Vienlaikus lūdzam papildināt ar[i anotācijas 7.1. sadaļu ar norādi uz Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju.
Piedāvātā redakcija
-