Atzinums

Projekta ID
23-TA-2128
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
07.12.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar norādi par konkrētiem 4.3.5.1. pasākuma 1. kārtas ietvaros plānotajiem stratēģiski svarīgajiem projektiem vai norādīt, ka visi attiecīgā pasākuma/atlases kārtas projekti ir uzskatāmi par stratēģiski svarīgiem projektiem, ņemot vērā Programmas 9.sadaļā “Plānoto stratēģiski svarīgo darbību saraksts un to plānotais laika grafiks” norādīto 4.3.5.1. pasākumu. Skaidrojam, ka Atbildīgajai iestādei ir jānodrošina, ka vismaz viens projekts no Programmas 9.sadaļā noteiktā pasākuma noteikumu projektā tiek noteikts kā stratēģiski svarīgs projekts. Programmā norādīto informāciju var mainīt tikai caur Programmas grozījumiem.
Attiecīgi lūdzam noteikumu projektā iekļaut pienākumu finansējuma saņēmējam nodrošināt papildus komunikācijas pasākumu (komunikācijas plāns) īstenošanu atbilstoši Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijās noteiktajam.
Vadlīnijas un komunikācijas plāna paraugs ir pieejams šeit: https://www.esfondi.lv/normativie-akti-un-dokumenti/2021-2027-planosanas-periods/komunikacijas-un-dizaina-vadlinijas
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 9. punktu ar šķersfinansējuma % apmēru, lai nodrošinātu nepārprotamu izpratni par Programmā apstiprināto ierobežojumu (4.3.5.1.pasākuma “Sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu pieejamības palielināšana” īstenošanā piemēro šķērsfinansējumu ERAF tipa darbību veikšanai, kas nepārsniedz 53% no 4.3.5.1.pasākuma ESF+ finansējuma, 39% no 4.3.5. SAM un 15% no 4.3. prioritātes ESF+ finansējuma.) nepārsniegšanu.
Piedāvātā redakcija
Pasākuma pirmās kārtas ietvaros pieejamais Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums ir izmantojams Eiropas Reģionālā attīstības fonda atbalsta jomas izmaksām sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūras izveidei un aprīkošanai (turpmāk – infrastruktūras izveides izmaksas), nepārsniedzot 40 185 181 euro jeb 68,01 % no pasākuma pirmajai kārtai pieejamā kopējā attiecināmā finansējuma.
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam skaidrot, vai pastāv iespēja, ka tiks iesniegti arī projekti, kuru kopsumma nepārsniegs 200 000 EUR? Vēršam uzmanību, ka gadījumos, kad projekta kopējās izmaksas nepārsniedz 200 000 EUR (ieskaitot), visas izmaksas sedzamas, piemērojot vienkāršotās izmaksas.
Lūdzam skaidrot, vai šajā pasākumā nav attiecināms šis Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – Regula Nr. 2021/1060) nosacījums.
Papildus lūdzam skaidrot, kāda ir maksimālā attiecināmo izmaksu kopsumma vienam projektam.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Eiropas Komisijas (EK) 2023. gada 7. jūlija Deleģētās regulas Nr.  2023/1676, ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2021/1060 papildina attiecībā uz vienību izmaksu, fiksētas summas maksājumu un vienotu likmju, kā arī finansējuma, kas nav saistīts ar izmaksām, noteikšanu saistībā ar izdevumiem, ko Komisija atmaksā dalībvalstīm  6.3. punktā noteiktajam, norādītajās summās ir ietvertas visas darbības attiecināmās izmaksas.
Vienlaikus šobrīd MK noteikumu projektā paredzētais risinājums viena projekta ietvaros paredz gan faktisko izmaksu piemērošanu, gan Eiropas Savienības līmeņa likmju piemērošanu, līdz ar to lūdzam skaidrot, kā tiek nodrošināta regulā noteiktās prasības izpilde šajā gadījumā.
Papildus norādām, ka šāds risinājums nenodrošina vienādu pieeju izmaksu segšanā (vienādas izmaksas tiek segtas gan kā faktiskās, gan piemērojot vienkāršotās izmaksas), kā arī šādi netiek nodrošināta dubultā finansējuma neesamība. Lūdzam izvērtēt, vai šajā gadījumā nebūtu nepieciešamas izmaiņas specifiskā atbalsta mērķa (turpmāk - SAM) pasākuma uzbūvē, piemēram, sadalot plānotos atbalstāmos pasākumus kārtās.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1057, ar ko izveido Eiropas Sociālo fondu Plus (ESF+) un atceļ Regulu (ES) Nr. 1296/2013 16.panta 1.punktu no Eiropas Sociālā fonda Plus nav attiecināmas zemes, nekustamā īpašuma un infrastruktūras iegāde. Lūdzam svītrot noteikumu projekta 20.1.2.1.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atbilstoši vadošās iestādes vadlīniju Nr. 1.2. "Vadlīnijas attiecināmo izmaksu noteikšanai Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gada plānošanas periodā" 16.1. apakšpunktā noteikto, transportlīdzekļu iegādes izmaksas nav attiecināmas līdzfinansēšanai no Eiropas Savienības fondiem, izņemot gadījumus, kad Eiropas Reģionālās attīstības fonda, Kohēzijas fonda un Taisnīgas pārkārtošanas fonda projektos transportlīdzekļu iegāde ir nepieciešama projekta mērķa sasniegšanai (piemēram, attiecībā uz videi draudzīgu sabiedrisko transportu), un ja šādos pamatotos gadījumos transportlīdzekļa iegāde kā tiešās attiecināmās izmaksas ir atrunāta Ministru kabineta noteikumos par SAM īstenošanu. Ievērojot minēto, lūdzu precizēt noteikumu projekta 20.1.2.2.punktu vai ietvert izvērstu skaidrojumu anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam projekta vadības un īstenošanas personāla izmaksām piemērot Regulas Nr.2021/1060 55. panta 1.punktā noteikto iespēju, tas ir  izmantot līdz 20% vienoto likmi, ņemot vērā, ka tas samazinās administratīvo slogu visiem iesaistītajiem.
Gadījumā, ja vienotās likmes piemērošana nav iespējama, lūdzam izvērtēt iespēju piemērot citu vienkāršoto izmaksu veidu, attiecīgi izstrādājot metodiku un saskaņojot to ar vadošo iestādi vai sniegt argumentētu pamatojumu anotācijā, kāpēc vienkāršoto izmaksu piemērošana personāla izmaksām nav iespējama.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Tā kā pasākumā paredzēts piemērot Eiropas Komisijas  2023. gada 1. septembra Deleģētā regulā   2023/1676 noteiktās ES līmeņa vienas vienības izmaksas un netiks izstrādāta vienas vienības izmaksu metodika, lūdzam papildināt anotāciju, norādot rezultātus pamatojošos dokumentus, kas būs par pamatu izdevumu attiecināšanai un maksājumu veikšanai.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekta 28.punkts paredz, ka infrastruktūra un nekustamais īpašums, kurā par projekta īstenošanai piešķirtajiem līdzekļiem tiks veikti ieguldījumi, var atrasties arī citas publiskas personas īpašumā.
Lūdzam sniegt skaidrojumu, uz kāda pamata finansējuma saņēmējs ir tiesīgs veikt ieguldījumus attiecīgajā infrastruktūrā un nekustamajā īpašumā. Vēršam uzmanību, ka finansējuma saņēmēja tiesībām uz konkrēto objektu vai īpašumu jābūt nostiprinātām Zemesgrāmatā (ja attiecināms, t.i., ja minētajam nosacījumam saskaņā ar nacionālo regulējumu ir izņēmums, tas attiecīgi aprakstāms anotācijā).
Nepieciešamības gadījumā lūdzam precizēt noteikumu projektu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt punktu ar nosacījumu, ka finansējuma saņēmējs uzņemas segt sadārdzinājumu, ja tāds radīsies.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 46.7. apakšpunktā norādi uz normatīvo aktu, ņemot vērā, ka attiecīgie Ministru kabineta 2022. gada 13. decembra noteikumi Nr. 770 "Kārtība, kādā Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas periodā nodrošina ieguldījumu uzraudzību un izvērtēšanu, kā arī izstrādā un uztur Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmu" neregulē personas datu apstrādes, identificēšanas un uzskaites kārtību un apjomu projekta īstenošanas un maksājumu pieprasījumu sagatavošanas nolūkā.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka regulas (ES) Nr. 480/2014 nosacījumi nav attiecināmi uz šo plānošanas periodu, kā arī noteikumos jāparedz rīcība gadījumos, kad komercdarbības atbalsta izslēdzošie nosacījumi netiek ievēroti, lūdzam šo noteikumu punktu izteikt, piemēram, šādā redakcijā:
 
Piedāvātā redakcija
46.13. ja šo noteikumu 46.11. punktā minētajā periodā vai ieguldījumu amortizācijas periodā paredzēts mainīt sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūras izmantošanas nosacījumus un tā rezultātā projekta darbības būs saistītas ar saimniecisko darbību, kurai sniegtais atbalsts būtu kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, iesniedz sadarbības iestādē informāciju par plānotajām izmaiņām. Ja šo noteikumu 46.11. punktā minētajā periodā vai ieguldījumu amortizācijas periodā kļūst par infrastruktūru, kas saistīta ar saimniecisko darbību, kurai sniegtais atbalsts būtu kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, finansējuma saņēmējs atmaksā sadarbības iestādei nelikumīgo atbalstu saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļu.
13.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam ņemt vērā pie MK noteikumu projekta III.nodaļas izteikto iebildumu attiecībā SAM pasākuma dizaina jautājumu, taču gadījumā, ja Eiropas Savienības līmeņa likmes tiks piemērotas, vēršam uzmanību, ka nav pieļaujamas atkāpes no Eiropas Komisijas (EK) 2023. gada 7. jūlija Deleģētajā regulā Nr.  2023/1676, ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2021/1060 papildina attiecībā uz vienību izmaksu, fiksētas summas maksājumu un vienotu likmju, kā arī finansējuma, kas nav saistīts ar izmaksām, noteikšanu saistībā ar izdevumiem, ko Komisija atmaksā dalībvalstīm noteiktā, tāpēc aicinām izvērtēt, vai anotācijā ietvertais skaidrojums par dienas likmes piemērošanu gadījumā, ja klients dienas aprūpes centrā/ darbnīcā pavada īsāku laiku, bet likme joprojām ir piemērojama, kā arī papildinājums par pakalpojumā ietvertajām papildu komponentēm, būtu korekts.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka Eiropas Komisijas 2023. gada 1. septembra Deleģētā regulā  2023/1676 noteiktā dienas likme ir aprēķināta par 8 kontaktstundām, kad persona ir saņēmusi sabiedrībā balstītos dienas aprūpes centra pakalpojumus. Attiecīgi lūdzam precizēt anotācijas sadaļas "SBSP sniegšanas vienkāršotās izmaksas" dienas aprūpes centra un specializētās darbnīcas aprakstu.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam anotācijas sadaļā "Risinājuma apraksts" pie atbalstāmās darbības "SBSP sniegšana" nodrošināt aprakstu par attiecīgo darbību- šobrīd ir apraksts par informācijas un publicitātes pasākumiem.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Anotācija (ex-ante)
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Iebildums
Lūdzam papildināt anotāciju ar novērtējumu par plānoto ietekmi uz tautsaimniecību, t.sk. norādot pēc iespējas izmērāmus faktiski sagaidāmos rezultātus/rādītājus, papildus Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.-2027.gadam noteiktajiem rādītājiem. Investīciju pienesumu tautsaimniecībai atspoguļo, piemēram, izmērāma ietekme uz makroekonomisko vidi, pienesums ekonomikas transformācijai, nozaru konkurētspējai, uzņēmējdarbības videi, nodarbinātībai, kā arī ietekme uz nozaru politikas mērķiem, Latvijas Nacionālajā attīstības plāna 2021.–2027.gadam noteiktajiem mērķiem u.c.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Saskaņā ar MK noteikumu projekta 8.punktu daļa no pasākuma attiecināmā finansējuma tiek segta no pašvaldību budžeta, un anotācijas 3.sadaļas 6.punktā arī sniegta informācija par pašvaldības budžeta finansējumu. Ņemot vērā minēto, lūdzam anotācijas 3.sadaļas 2.3.punktā norādīt ietekmi uz pašvaldību budžetiem.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Priekšlikums

Lūdzam papildināt anotācijas projektu ar skaidrojumu par teritorijas labiekārtošanu, iespēju robežās norādot piemērus teritoriju atpūtas un brīvā laika pavadīšanai, rehabilitācijai un rekreācijai - kādi labiekārtošanas elementi un veidi tiks atbalstīti projektā.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekta 23.1. un 23.2.apakšpunktā norādītās ES līmeņa likmes ir noteiktas atbilstoši 2021.g. cenām, lūdzam izvērtēt nepieciešamību tās indeksēt saskaņā ar Eiropas Komisijas 2023. gada 1. septembra Deleģētā regulā  2023/1676 norādīto formulu.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā anotācijā norādīto informāciju, ka dienas aprūpes centrs strādās pilnu darba dienu, bet nepieciešamais pakalpojuma apjoms tiks pielāgots individuāli atbilstoši katras personas vajadzībām, lūdzam izvērtēt, vai nebūtu atbilstošāk piemērot stundas likmi. Vēršam uzmanību, ka dienas likme ir noteikta par 8 kontaktstundām.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ja finansējuma saņēmējs ir pašvaldība, noteikumu projektā ietver nosacījumu, ka finansējuma saņēmējs avansa pieprasījumu sagatavo, un sadarbības iestāde avansa pieprasījumu apstiprina, ievērojot, ka avansa un starpposma maksājumu kopsumma nepārsniedz 90 procentus no projektam piešķirtā Eiropas Sociālā fonda  finansējuma un valsts budžeta līdzfinansējuma kopsummas (ja attiecināms). 
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Ministru kabineta 2023. gada 25. aprīļa noteikumu Nr. 205  "Valsts budžeta līdzekļu plānošanas kārtība Eiropas Savienības fondu projektu īstenošanai un maksājumu veikšanai 2021.– 2027. gada plānošanas periodā" 17. punktam avansa un starpposma maksājumu kopsummu 100 procentu apmērā iespējama tikai tad, ja finansējuma saņēmējs ir no valsts budžeta daļēji finansēta atvasināta publiska persona (izņemot plānošanas reģionus), budžeta nefinansēta iestāde, valsts kapitālsabiedrība, nodibinājums vai biedrība, kura projekta ietvaros avansa un starpposma maksājumu kopsummu izmanto tai deleģētā valsts pārvaldes uzdevuma īstenošanai.
Lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projekta 26. un 27.punktu, kā arī papildināt anotāciju ar skaidrojumu par avansa un starpposma maksājumu kopsummas konkrētā apmēra nepieciešamību un iekļaut informāciju par avansa piešķiršanas kārtību.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 46.1. apakšpunktu ar norādi, ka finansējuma saņēmējs nodrošina arī dubultā finansējuma neiestāšanos. Vēršam uzmanību, ka projekta īstenošanā nodrošināma ne tikai nepārklāšanās ar citiem finanšu instrumentiem, bet arī tas, lai darbība netiktu finansēta tā paša projekta īstenošanai piešķirtā finansējuma ietvaros dubultā.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā noteikumu projekta 46.2.2. apakšpunktā noteikto, lūdzam papildināt anotācijas 1.3. sadaļu ar informāciju, ka finansējuma saņēmējs izstrādā nosacījumus, kā tas pārliecinās par interešu konflikta, krāpšanas un korupcijas risku neesamību, tostarp identificē apstākļus, kuri izraisa vai var izraisīt interešu konfliktu un krāpšanas un korupcijas riskus, kas rada apdraudējumu vai kaitējumu projekta īstenošanā, nosaka veicamos pasākumus un izstrādā darbības plānu interešu konflikta un krāpšanas un korupcijas risku preventīvai novēršanai un gadījumiem, kad interešu konflikts, krāpšana vai korupcija ir atklāta.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Noteikumu projekts paredz, ka projekta iesniedzēji ir pašvaldības vai to izveidoti sociālo pakalpojumu sniedzēji. Ievērojot minēto, aicinām izvērtēt pašvaldību izveidoto sociālo pakalpojumu sniedzēju juridisko statusu, ar kuriem plānots slēgt līgumu vai vienošanos par projekta īstenošanu un precizēt noteikumu projekta 50.punktu, ja nepieciešams papildinot, ka tiek slēgti arī līgumi par projekta īstenošanu. Vienlaikus vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 15.punktā ir norādīti abi līgumu veidi.
Piedāvātā redakcija
-
25.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Aicinām papildināt anotāciju ar demarkāciju starp 2014.-2020. gada plānošanas (turpmāk - 14-20) perioda 9.3.1. specifiskā atbalsta mērķa un 2021.-2027. gada plānošanas perioda (turpmāk - 21-27) 4.3.1. specifisko atbalsta mērķi. Tostarp precizēt, vai ir atbalstāmas situācijas, kurās 21-27 4.3.1.5. pasākuma ietvaros pakalpojumu sniegšanas vietas tiek izveidotas infrastruktūrā, kurā jau ir veikti ieguldījumi no 14-20 9.3.1.1. pasākuma līdzekļiem. 
Piedāvātā redakcija
-
26.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu, vai projektu līmenī, t.i. katrā projektā, ir nepieciešams nodrošināt, ka ERAF atbalsta jomas darbības nepārsniedz 53% no ESF+ finansējuma. 
Piedāvātā redakcija
-
27.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 3.sadaļas 6.punktu, norādot, kurā Finanšu ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammā tiks plānots finansējums noteikumu projektā paredzēto pasākumu īstenošanai.
Piedāvātā redakcija
-
28.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka atbilstoši noteikumu projektam 4.3.5.1.pasākuma īstenošanai paredzēts ESF+ finansējums un pašvaldības budžeta finansējums, lūdzam svītrot anotācijas 3.sadaļas tabulas 5., 7. un 8.ailes 2.1., 3.1. un 5.1.apakšpuntā norādīto valsts budžeta finansējuma daļu.
Piedāvātā redakcija
-