Atzinums

Projekta ID
24-TA-1222
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Kokrūpniecības federācija
Atzinums iesniegts
27.10.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Saskaņā ar LR normatīviem aktiem, lai iegūtu biomasu ārpus meža zemes, īpašniekam pašvaldībā ir jāiegūst koku ciršanas atļauja (MK noteikumi Nr.309 Noteikumi par koku ciršanu ārpus meža), bet biomasas iegūšanai no meža zemēm VMD ir jāiegūst koku ciršanas apliecinājums (MK noteikumi Nr.935 Noteikumi par koku ciršanu mežā). Atbilstoši normatīvo aktu prasībām, atsevišķos gadījumos ciršanas apliecinājums nav nepieciešams. Šādos gadījumos VMD ir jāiesniedz rakstisks paziņojums.
Ieguves atļaujas tiek izsniegtas gadījumos, ja ieplānotās darbības atbilst normatīvo aktu prasībām. Arī visām darbībām īpaši aizsargājamās dabas un mikroliegumu teritorijās ir jāatbilst normatīvo aktu prasībām.
Tādēļ, lai samazinātu birokrātisko slogu un interpretācijas riskus, piedāvājam šos noteikumus  balstīt uz kompetento iestāžu sniegtajiem atzinumiem, kam ir jābūt par pamatu, lai apliecinātu likumīgas tiesības iegūt biomasu, izpildot visus saistošās normatīvo aktu prasības.

Pretējā gadījumā veidosies situācija, ka kompetentās iestādes izsniegs biomasas ieguves atļaujas, bet siltumenerģijas ražotāji tās uzskatīs par nederīgām. Var veidoties situācijas, kad, piemēram, cirsmā iegūtie apaļkoki ir ilgtspējīgi iegūts materiāls, bet tajā pašā cirsmā iegūtā biomasa tiek uzskatīta par neilgtspējīgu materiālu.

Papildus vēršam uzmanību, ka saskaņā ar atmežošanas regulu (turpmāk EUDR), turpmāk visām piegādes ķēdē iestatītajam pusēm būs jāveic pienācīgā rūpības pārbaudes. Pirms koksnes produktu laišanas tirgū, būs jāpievada ģeolokācijas dati, kas ļaus izsekot produktiem līdz to izcelsmes vietai.  Ja regulas ieviešanas termiņš netiks pagarināts, tad no 2024. gada 30. decembra regula jāsāk ieviest lielajiem un vidējiem uzņēmumiem. Valsts meža dienests ir kompetentā valsts iestāde, kura veiks EUDR regulas prasību uzraudzību, t.sk. sekos līdzi meža un lauksaimniecības biomasu plūsmai.
Piedāvātā redakcija
9. Biodegviela, bioloģiskais šķidrais kurināmais, biomasas degvielas un biomasas kurināmais, kas ražots no lauksaimniecības biomasas tiek ražots atbilstoši normatīvajiem aktiem, saņemot  valsts kompetentās iestādes izsniegtu atļauju normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos, tai skaitā, zemē, kurai 2008. gada janvārī vai pēc tam bija piešķirts viens no zemāk minētajiem statusiem:
 
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Aicinām precizēt.
Piedāvātā redakcija
9.5. zālāji un pļavas, kas aizņem vairāk nekā 1 hektāru, ar lielu bioloģisko daudzveidību, kuras ir iekļautas Eiropas nozīmes aizsargājamo dabas teritoriju Natura 2000 tīklā un atbilstoši tiesību aktu normām iekļautas īpaši aizsargājamās dabas teritorijās, izņemot Ziemeļvidzemes biosfēras rezervāta neitrālo zonu, vai mikroliegumos, kurās ir bioloģiski vērtīgs zālājs, ja minētie zālāji, pļavas un platības ir klasificējamas vienā no šādiem veidiem:
 
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ja īpašnieks ir ieguvis MK noteikumos noteiktajā kārtībā noteikto ieguves atļauju, tad izejvielu ieguvei ir jābūt likumīgai un atbilstošai saistošo normatīvo aktu prasībām.

Lai mazinātu birokrātisko slogu, aicinām izejvielu pircējiem nelikt pētīt  atvērtos datu portālus. Biomasas pircējiem tāpat kā citu koksnes produktu pircējiem būtu  jāpārliecinās par uzrādīto ieguves atļauju patiesumu. Piemēram, pārbaudot informāciju par  uzrādītajām ciršanas apliecinājumiem Valsts meža dienesta mājas lapā: https://gis.vmd.gov.lv/apliecinajumi. 

Papildus vēršam uzmanību, ka saskaņā ar atmežošanas regulu, turpmāk pirms biomasas laišanas tirgū uzņēmumiem būs jāveic pienācīga pārbaude un pārbaudes paziņojums jāievada ES informācijas sistēmā (Traces), pievadot ģeolokācijas datus.  Traces sistēma katram pieprasījumam piešķirs unikālu references un verifikācijas numuru, kas ļaus izsekot produktiem līdz to izcelsmes vietai.  
Piedāvātā redakcija
Aicinām precizēt 10. punktu šādā redakcijā:
10. Šo noteikumu 9. punktā minētās izejvielas var iegūt no zemes platībām, kas atrodas šo noteikumu 9.1., 9.2.,  9.3., 9.4., 9.5. un 9.6. apakšpunktā minētajās teritorijās, ja  šīm platībām ir nepieciešama izejvielu novākšana, lai saglabātu zālāju vai pļavu ar lielu bioloģisko daudzveidību statusu un ja minētajām teritorijām ir saņemta valsts kompetentās iestādes izsniegta atļauja normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos.


Aicinām precizēt 10.1 punktu šādā redakcijā:
1 Ja šo noteikumu 15.6. un 15.7. apakšpunktā noteiktie kritēriji nav izpildīti, šo noteikumu 9.1., 9.2., 9.5. un 9.6. apakšpunktā noteiktie kritēriji attiecas arī uz biodegvielām, bioloģiskajiem šķidrajiem kurināmajiem, biomasas kurināmajiem un biomasas degvielām, kas ir ražotas no meža biomasas un to atbilstība normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos ir jāapliecina ar valsts kompetentās iestādes izsniegtu atļauju."
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Latvijā lielākā daļa meliorācijas sistēmas tika ierīkotas 50.-90. gados. Pašlaik jaunas meliorācijas sistēmas tiek ierīkotas reti un tikai, veicot ietekmes uz vidi vērtēšanu un iegūstot nepieciešamās atļaujas.
Aicinām šo grozījumu priekšlikumu pārskatīt.  Direktīva nav pilnībā jāpārnes uz nacionāla līmeņa dokumentiem. Katra dalībvalsts izstrādā savus normatīvos aktus, ar kuriem nosaka, kā piemērojami šie noteikumi.
Ja īpašnieks ir ieguvis MK noteikumos noteiktajā kārtībā ieguves atļauju, tad izejvielu ieguvei ir jābūt likumīgai un atbilstošai saistošo normatīvo aktu prasībām. Nevar pieļaut gadījumus, kad valsts kompetenta iestāde izsniedz atļauju, kura ir pretrunā ar šiem vai citiem saistošajiem MK noteikumiem.
 
Piedāvātā redakcija
Biodegviela, bioloģiskais šķidrais kurināmais, biomasas degviela, biogāze un biomasas kurināmais, kas ražots no lauksaimniecības biomasas, nav iegūts no zemes platībām, kuras 2008. gada janvārī bija kūdrājs, ja nav pierādīts, ka šīs izejvielas audzēšanas un novākšanas laikā  šajās platībās nav no jauna izveidota meliorācijas sistēma un ja normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos ir saņemta valsts kompetentās iestādes izsniegta atļauja.
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ja zemes īpašnieks ir ieguvis MK noteikumos noteiktajā kārtībā izejvielu ieguves atļauju, tad izejvielu ieguvei ir jābūt likumīgai un atbilstošai saistošo normatīvo aktu prasībām. Nevar pieļaut gadījumus, kad valsts kompetenta iestāde izsniedz atļauju, kura ir pretrunā ar šiem vai citiem saistošajiem MK noteikumiem.
 
Piedāvātā redakcija
15.4. ka mežizstrāde tiek veikta, ievērojot  normatīvo aktu prasības meža apsaimniekošanas jomā, tai skaitā:
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ja zemes īpašnieks ir ieguvis MK noteikumos noteiktajā kārtībā izejvielu ieguves atļauju, tad izejvielu ieguvei ir jābūt likumīgai un atbilstošai saistošo normatīvo aktu prasībām. Nevar pieļaut gadījumus, kad valsts kompetenta iestāde izsniedz atļauju, kura ir pretrunā ar šiem vai citiem saistošajiem MK noteikumiem.

Tikai gadījumos, kad biomasas ieguve netiek apliecināta normatīvos aktos noteiktajā kārtībā, uzrādot ieguves atļaujas, tad ir jāapliecina atbilstība visiem 16. punkta apakšpunktiem.

Aicinām precizēt 16.3 punktu, jo platību aizsardzība ir jānodrošina gadījumos, kad tas ir noteikts ar starptautiskiem un konkrētās valsts tiesību aktiem. Starptautiskie tiesību akti nenosaka konkrētas aizsargājamās teritorijas, bet tās tiek izdalītas ar nacionāla līmeņa tiesību aktiem.

Aicinām precizēt 16.4 punktu, jo visas 16.4 apakšpunktā uzskaitītās prasības ir detalizēti atrunātas LR normatīvos aktos.
Piedāvātā redakcija
Aicinām izteikt 16. punktu šādā redakcijā:
16. Ja nav pieejami pierādījumi atbilstībai šo noteikumu 15. punktā minētajam nosacījumam un biomasas ieguve, atbilstoši normatīvo aktu prasībām, nav jāapliecina ar valsts kompetentās iestādes izsniegtu atļauju, tad biodegvielas, bioloģiskā šķidrā kurināmā, biomasas degvielas, biomasas kurināmā un biogāzes izejvielām, kuras tiek ražotas vai iegūtas no meža biomasas, ir jāatbilst kritērijam, ka šo izejvielu meža ieguves apgabala līmenī ir izveidotas meža apsaimniekošanas sistēmas, kas nodrošina:
16.1. izstrādes darbību likumību;
16.2. meža atjaunošanu izstrādes apgabalos;
16.3. ka tiek aizsargātas platības, tai skaitā, mitrājos, pļavās, virsājos un kūdrājos, kas ar starptautiskiem un konkrētās valsts tiesību aktiem ir noteiktas par aizsargājamām dabas teritorijām vai mikroliegumiem, lai saglabātu bioloģisko daudzveidību, sugas un dzīvotnes.
16.4. ka mežizstrāde tiek veikta, ievērojot  normatīvo aktu prasības meža apsaimniekošanas jomā, tai skaitā: [..]

16.5. ka mežizstrāde rezultātā netiek samazināta konkrētās teritorijas produktivitāte ilgtermiņā.
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Aicinām šo grozījumu priekšlikumu dzēst, jo veicinās nevienlīdzīgu konkurenci.  Direktīvas nav pilnībā jāpārnes uz nacionāla līmeņa dokumentiem. Pašlaik var veidoties situācija, ka Latvijā audzēta, iegūta meža biomasa kādā brīdī var tikt uzskatīta par neatbilstošu ilgtspējas kritērijiem, bet no citām valstīm iegūta biomasa tiks uzskatīta par ilgtspējīgu, jo, piemēram, siltumenerģijas ražotājiem nebūs pieejama informācija par konkrētās valsts enerģētikas politikas mērķiem (informāciju nevarēs publiski iegūt un pārbaudīt).
Piedāvātā redakcija
Aicinām dzēst 18.1 punktu.
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Mazākiem meža īpašniekiem (kurināmā piegādātājiem), kuri iegūst biomasu nelielos apmēros ir nepamatoti prasīt izstrādāt piegādes ķēdes izsekojamības un masas bilances piemērošanas procedūras vai kurināmā partiju identificēšanas un uzskaites procedūras.
Izejvielu ieguvi var izsekot dokumentāli, pārbaudot valsts kompetento iestāžu izsniegtās atļaujas, piemēram, ciršanas apliecinājumus, pašvaldību izsniegtās koku ciršanas atļaujas ārpus meža.

 
Piedāvātā redakcija
Aicinām precizēt  47.5  punktu šādā redakcijā:
47.5 Šo noteikumu 5.2. noteiktais kurināmā piegādātājs:
47.51. nodrošina normatīvos aktos noteiktajā kārtībā izsniegto atļauju nodošanu nākamajam koksnes piegādes ķēdes dalībniekam, ilgtspējas apliecināšanai.
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Mazākiem meža īpašniekiem (kurināmā piegādātājiem), kuri iegūst biomasu nelielos apmēros ir nepamatoti prasīt izstrādāt piegādes ķēdes izsekojamības un masas bilances piemērošanas procedūras vai kurināmā partiju identificēšanas un uzskaites procedūras.
Izejvielu ieguvi var izsekot dokumentāli, pārbaudot valsts kompetento iestāžu izsniegtās atļaujas, piemēram, ciršanas apliecinājumus, pašvaldību izsniegtās koku ciršanas atļaujas ārpus meža.
 
Piedāvātā redakcija
Aicinām pievienot 47.6 punktu šādā redakcijā:
47. 6 Šo noteikumu 5.4. apakšpunktā noteiktais komersants:
47. 6 1. izstrādā piegādes ķēdes izsekojamības un masas bilances piemērošanas procedūras;
47. 52. ievieš un izmanto masas bilances sistēmu atbilstoši šo noteikumu VII nodaļā noteiktajiem nosacījumiem;
47.53. izstrādā un īsteno cietā biomasas kurināmā partiju identificēšanas un uzskaites procedūras.
10.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Aicinām precizēt.
Piedāvātā redakcija
9.1. pirmatnēji meži, senie meži un krūmāji, ja vien nav pierādījumu, kas liecina, ka attiecīgās izejvielas ražošana netraucē sasniegt šos dabas aizsardzības mērķus.
 
11.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Aicinām precizēt.
Piedāvātā redakcija
9.2. mežs ar lielu bioloģisko daudzveidību un krūmāji, kas ir sugām bagātas un nav degradētas, un kuras atbilstoši tiesību aktu normām iekļautas īpaši aizsargājamās dabas teritorijās, izņemot Ziemeļvidzemes biosfēras rezervāta neitrālo zonu, vai mikroliegumos, ja vien nav pierādījumu, kas liecina, ka attiecīgās izejvielas ražošana netraucē sasniegt šos dabas aizsardzības mērķus.
 
12.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Aicinām precizēt.
Piedāvātā redakcija
9.4.  Īpaši aizsargājamas dabas un mikroliegumu teritorijas, izņemot Ziemeļvidzemes biosfēras rezervāta neitrālo zonu, kurās aizsargā reti sastopamas, apdraudētas vai izmirstošas ekosistēmas, biotopus vai sugas, kas par aizsargājamām ir atzītas ar Eiropas Savienības un Latvijas normatīvajiem aktiem, ja vien nav pierādījumu, ka šīm platībām ir nepieciešama biomasas novākšana, lai saglabātu biotopu un sugu dzīvotņu ar lielu bioloģisko daudzveidību statusu.
 
13.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Aicinām precizēt.
Piedāvātā redakcija
15.5. ka mežizstrādes rezultātā netiek samazināta konkrētās teritorijas produktivitāte ilgtermiņā.
14.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Aicinām precizēt.
Piedāvātā redakcija
47.61. normatīvos aktos noteiktajos gadījumos valsts kompetento iestāžu izsniegtās atļaujas vai citus izcelsmes un ilgtspējas apliecinājumus;
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk