Atzinums

Projekta ID
23-TA-3279
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
08.01.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam anotāciju papildināt ar informāciju par aizsargājamo koku (dižkoka) teritoriju atsavināmajai zemes vienības, kadastra apzīmējums 4064 012 0348, daļai, proti, vai aizsargājamais koks tiks atstāts. Gadījumā, ja aizsargājamais koks tiks nocirsts, lūdzam anotācijā norādīt, kad tiks veiktas šīs darbības, lai izpildītos Rail Baltica projekta īstenošanas likuma 4.panta regulējums.

Šobrīd anotācija satur atsauci uz Rail Baltica projekta īstenošanas likuma 4.pantu, kurā noteikti nosacījumi, kuriem izpildoties var nocirst koku. Aplūkojot, zemes vienības, kadastra apzīmējums 4064 012 0348, apgrūtinājuma plānu (skatīt TAP paskaidrojošie dokumenti I pielikuma 34.lapa) nav iespējams identificēt vai notiks izciršana, jo apgrūtinājums atrodas uz minētas zemes vienības robežas, kas robežojas ar īpašniekam paliekošo zemes vienības daļu 4064 012 0351.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Aicinām anotācijā uzskaitīt ceļa servitūtus pie atsavināmiem īpašumiem un papildināt ar šādu informāciju: ,,Atbilstoši tiesu praksei atzīmes veidā zemesgrāmatā izdarīts ieraksts neapliecina ceļa servitūta nodibināšanu (sk. Senāta Civillietu departamenta 2013.gada 9.oktobra sprieduma lietā Nr.SKC-458/2013 (C12204010) 10.3.punktu). Tādēļ pareizs ir tiesas secinājums, ka zemesgrāmatā ierakstītajai atzīmei par ceļa servitūtu nav lietu tiesību nodibinoša spēka par labu noteiktām personām vai īpašumiem”.

No Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas datiem un pievienotās zemesgrāmatas apliecības (turpmāk – NĪVKIS) redzams, ka visām atsavināmām zemes vienībām, kadastra apzīmējumi: 4064 012 0348; 4064 012 0349; 4064 012 350, iet cauri ceļa servitūts (skatīt TAP paskaidrojošie dokumenti I pielikums 1., 4., 5., 7.lapa). Minēto apstiprina arī kadastrs.lv telpiskie dati un paskaidrojošos dokumentos pievienotais pielikums, kurā attēlots ceļš (skatīt TAP paskaidrojošie dokumenti I pielikums 112.lapa).
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijā Civillikuma 2174.panta interpretāciju, jo anotācijā daļēji ir norādītas tiesiskās sekas, kādas iestājas atsavinot nekustamo īpašumu uz likuma pamata, proti, nekustamā īpašuma daļa pāries valsts īpašumā brīva no visiem apgrūtinājumiem un nastām, kuras nekustamajam īpašumam uzliktas saistību rezultātā un par kurām institūcija nav tieši paziņojusi, ka tā uzņemas attiecīgos apgrūtinājumus un nastas.

Tieslietu ministrija vērš uzmanību, ja īpašuma (tā daļa) tiek atsavināta, noslēdzot ar nekustamā īpašuma īpašnieku līgumu par nekustamā īpašuma labprātīgu atsavināšanu, tad piemērojami Civillikuma 2174.panta noteikumi, par to, ka ieguvējam (valstij) ir tiesības uzteikt tādu nomas līgumu, kas nav ierakstīts zemesgrāmatā. Nomas līguma uzteikšanas gadījumā, iznomātājam jāatlīdzina nomniekam visi zaudējumi, kādi viņam nodarīti ar līguma priekšlaicīgu izbeigšanu. Savukārt valstij, jādod nomniekam piemērots laiks nomas priekšmeta atdošanai. 

 
Piedāvātā redakcija
-