Atzinums

Projekta ID
22-TA-3389
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
22.12.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam izvērst anotācijas 1.3.sadaļā sniegto skaidrojumu par 39.6.apakšpunkta grozījumiem, skaidri norādot kādas no Finanšu regulas 136.panta 1.punkta prasībām tiek un kādas netiek pārņemtas šajos noteikumos un kāds ir to pamatojums.
Tāpat lūdzam papildināt anotāciju ar atsaucēm uz Finanšu ministrijas un Centrālā finanšu un līgumu aģentūras, kā arī Eiropas Komisijas skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam anotācijas 1.3.sadaļāietvert skaidrojumu par grozījumu projekta ietekmi uz finansējuma saņēmēju un gala labuma guvējiem.
Anotācijā ietvertajai informācijai ir jābūt pietiekamai, lai būtu iespējams konstatēt, ka ir izvērtēta ierosināto grozījumu ietekme uz:
1) īstenošanā esošajiem projektiem, t.i., vai būs nepieciešami grozījumi noslēgtajos līgumos;
2) projektu iesniegumiem, kuri atrodas vērtēšanas procesā;
3) iesniegtiem projektu iesniegumiem, kuru vērtēšana vēl nav uzsākta;
4) projektu iesniegumiem, kas vēl nav iesniegti, taču tiek izstrādāti.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ņemot vērā, ka eWiki atbildes nav pieejamas visiem publiski, lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu:
1. kādu atbildi sniedza Eiropas Komisija 2022.gada 11. oktobra atbildē eState aid WIKI sistēmā;
2. papildus norādīt, ka 2022.gada 5.aprīlī eWiki vietnē Eiropas Komisija sniedza atbildi, ka kombinēto finanšu instrumentu gadījumā visa aizdevuma summa var būt subsīdijas ekvivalents. 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas 5.1.sadaļu ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija regulu 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Iebildums
Lūdzam pievienot anotācijas pielikumu, kurā aktualizēti dati par esošo atbalsta programmas īstenošanas gaitu, kā arī izvērtēta turpmāka atbalsta programmas ietekme, riski un sagaidāmie zaudējumi, finansiālais rezultāts un atbalsta programmas īstenošanas izmaksu noteikšanas principi, piemēram, atbilstība segtajam riskam, kredītriskam, izsniegšanas un ilgtermiņa darbības izdevumi, kā arī iekļauta informācija par zaudējumu segšanu, kas pārsniedz pirmo zaudējumu noteikto robežu, no piesaistītiem finanšu resursiem, kā arī informācija par maksas par Altum noslogoto kapitālu iecenošanu, maksas apmēru, kā arī pamatojumu par vadības izmaksas izmaiņām finanšu instrumentu griezumā, lai ievērotu Attīstības finanšu institūcijas likuma 12.panta trešajā un ceturtajā daļā noteikto.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
4.1 Investīcijas ietvaros tiks īstenoti stratēģiski svarīgi investīciju projekti saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12. februāra Regulu ES Nr.2021/241, ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu.
Iebildums
Ņemot vērā, ka investīcijas ietvaros tiks īstenoti stratēģiski svarīgi projekti, vēršam uzmanību, ka stratēģiski svarīgiem projektiem nepieciešami pastiprināti komunikācijas pasākumi, attiecīgi lūdzam papildināt noteikumu projektu vai anotāciju atbilstoši Finanšu ministrijas vadlīniju nr. 1 "Vadlīnijas informatīvā ziņojuma vai Ministru kabineta noteikumu izstrādei par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna reformas vai investīcijas ieviešanu" 84. punktam. 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
37.2. ja no sākotnējiem ieguldījumiem neatkarīgi no to atrašanās vietas komersants gūst labumu vienā vai vairākos dažādas atbalsta intensitātes NUTS 3. līmeņa reģionos, attiecīgajām sākotnējo ieguldījumu izmaksām piemēro zemāko atbalsta intensitāti starp atbalsta intensitātes NUTS 3. līmeņa reģioniem, kuros komersants gūst labumu no attiecīgā sākotnējā ieguldījuma īstenošanas.
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka šobrīd piedāvātā MK noteikumu 37.2.apakšpunkta grozījuma redakcija līdz galam nav skaidra, t.i., kādu intensitāti praksē piemēros gadījumā, ja komersants gūst labumu vienā vai vairākos dažādas intensitātes NUTS 3.līmeņa reģionos - vai vienu intensitāti (zemāko) visam projektam, vai tomēr divas dažādas intensitātes, atkarībā no tā, uz kuru NUTS 3.līmeņa reģionu ir attiecināma katra projekta daļa. Lūdzam to pārskatīt un precizēt. Kā arī lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju par MK noteikumu 37.2.apakšpunktā paredzētajiem grozījumiem, skaidrojot grozījumu nepieciešamību, kā arī sniedzot konkrētu piemēru intensitāšu piemērošanai, ja komersants gūst labumu vienā vai vairākos dažādas intensitātes NUTS 3.līmeņa reģionos.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
39.6.1. komersants vai persona, kura ir komersanta valdes vai padomes loceklis vai prokūrists, vai persona, kura ir pilnvarota pārstāvēt komersantu ar filiāli saistītās darbībās, ar tādu prokurora priekšrakstu par sodu vai tiesas spriedumu, kas stājies spēkā un kļuvis neapstrīdams un nepārsūdzams, ir atzīta par vainīgu jebkurā no šādiem noziedzīgiem nodarījumiem:
Iebildums
Lūdzam, ievērojot Finanšu regulas 136.panta 1.punkta d) apakšpunkta vi) punktu, papildināt 39.6.1.apakšpunktu ar normu, kas liegtu saņemt atbalstu, ja ir konstatēti pārkāpumi saistībā ar bērnu darbu vai cilvēku tirdzniecību.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
39.1 Sabiedrība “Altum” nenoraida komersanta aizdevuma pieteikumu, ja no dienas, kad kļuvis neapstrīdams un nepārsūdzams:
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Finanšu regulas 139.panta 1.punkta b) apakšpunkta i) punktu komersantus, kuri veica pārkāpumus, kas ir saistīti ar Finanšu regulas 136.panta 1.punkta d) apakšpunktā noteiktajiem gadījumiem (krāpšana, korupcija un nelikumīgi iegūtu līdzekļu legalizēšana vai teroristu finansēšana), nedrīkst atbalstīt vismaz piecus gadus.
Savukārt Finanšu regulas 136.panta 1.punkta c) un e)–h) apakšpunktos noteiktajos gadījumos piemērojams trīs gadu atbalsta liegums.
Lūdzam atbilstoši precizēt 39.1 punktu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka MK noteikumu Nr. 421 sākotnēji apstiprinātajā anotācijā ir uzsvērts, ka investīcijas īstenošanas laikā Eiropas Komisija sekos līdzi īstenošanas progresam, lūdzam papildināt anotāciju ar aktuālo informāciju par rādītāju sasniegšanas progresu atbilstoši MK noteikumu Nr. 421 9. punktam. Vienlaikus lūdzam skaidrot anotācijā, vai/kā noteikumu projektā ietvertie grozījumi ietekmēs MK noteikumu Nr. 421 9. punktā ietverto rādītāju sasniegšanu.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijas 1.3. sadaļas apakšsadaļā “Risinājuma apraksts” ir norādīts, ka MK noteikumu projekts paredz papildināt ar 41. punktu, kas nosaka, ka investīcijas ietvaros tiks īstenoti stratēģiski svarīgi investīciju projekti saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12. februāra Regulu ES Nr. 2021/241, ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu, tādējādi palīdzot sasniegt Eiropas Savienības 2030. gadam izvirzīto klimata mērķu sasniegšanu un 2050. gadam izvirzīto klimata neitralitātes mērķu sasniegšanu un digitālo pārkārtošanos, attiecīgi sekmējot kāpjošu ekonomikas un sociālo konverģenci, atjaunojot un veicinot Savienības ekonomiku, ilgtspējīgu izaugsmi un integrāciju, kā arī radot Eiropas pievienoto vērtību. Attiecīgi lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju, kāda ir investīcijas plānotā kopējā ietekme (vēlams kvantitatīvā izteiksmē) uz Eiropas Savienības 2030. gadam izvirzīto klimata mērķu sasniegšanu un 2050. gadam izvirzīto klimata neitralitātes mērķu sasniegšanu. Vienlaikus lūdzam skaidrot, vai visi investīcijas ietvaros īstenotie projekti tiks klasificēti kā stratēģiski svarīgi investīciju projekti saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12. februāra Regulu ES Nr. 2021/241, ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 1.3. sadaļu "Risinājuma apraksts" ar informāciju, ka MK noteikumu projekts paredz arī precizējumus 60.7. apakšpunktā.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Priekšlikums
Lūdzam līdz galam aizpildīt anotācijas 5.4.1. tabulas datu laukus attiecībā uz Komisijas Regulas Nr. 651/2014 5.pantu.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Priekšlikums
Lūdzam iekavās aiz regulas nosaukumiem atrunāt saīsinājumus ņemot vērā, ka turpmāk tabulās tiek lietoti saīsinājumi. Attiecas uz Komisijas Regulu Nr. 651/2014 un Komisijas Regulu Nr. 1407/2013.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu konsolidētā versija
57.2. sabiedrības “Altum” aizdevumam vai paralēlam aizdevumam, kas pārsniedz piešķirto kapitāla atlaidi, kopējo subsīdijas ekvivalentu aprēķina, summējot attiecīgās piešķirtā atbalsta daļas:
Priekšlikums
Lūdzam precizēt šo punktu, jo atbalstam subsīdijas ekvivalentu aprēķina un nosaka, summējot aizdevuma vai paralēlā aizdevuma subsīdijas ekvivalenta daļas.
Piedāvātā redakcija
-