Projekta ID
25-TA-93Atzinuma sniedzējs
Latvijas Cilvēku ar īpašām vajadzībām sadarbības organizācija "SUSTENTO"
Atzinums iesniegts
27.03.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Iepazīstoties ar grozījumiem Pacientu tiesību likumā vēlamies norādīt uz riskiem, kuri iespējams nav apzināti, vai tiem ir objektīvs pamatojums. Uzskatām, ka grozījumu ieviešanai pirmkārt ir jānodrošina pacientu intereses un tiesību ievērošana bez kādām diskriminācijas pazīmēm. Savā atzinumā balstāmies uz šādu grozījumu galveno mērķi - nodrošinātu pieejamību, vienlīdzīgu attieksmi un aizsardzību pacientiem visiem pacientiem starp ar invaliditāti, smagi slimiem cilvēkiem un gados veciem cilvēkiem.
1. Pilnvarojuma nodošana (Dokumenta 2.1. sadaļa (Fiziskas personas, punkts 1)
Grozījumi paredz ka pilnvarojums jāiesniedz klātienē SIA “Latvijas Digitālās veselības centrs”.
Prasība ierasties klātienē var radīt būtiskus šķēršļus cilvēkiem ar invaliditāti, smagi slimiem pacientiem un gados veciem cilvēkiem. Šiem pacientiem var nebūt iespējas fiziski nokļūt iestādē, un viņi bieži vien nevar patstāvīgi rīkoties ar dokumentiem vai sazināties ar institūcijām. Nepieciešams nodrošināt pielāgotus un attālinātus iesniegšanas veidus, lai netiktu faktiski liegtas viņu tiesības uz pilnvarošanu un pārstāvību.
Ieteikums: Nodrošināt alternatīvus veidus, kā iesniegt pilnvarojumu:
- elektroniski ar drošu e-parakstu,
- ar pastu,
- ar atbalsta personas starpniecību.
2. Sūdzību iesniegšana (1.3. sadaļa, Problēmas apraksts – 3. punkts; Risinājuma apraksts)
Grozījumi paredz pacientam vispirms jāvēršas ārstniecības iestādē, pirms drīkst iesniegt sūdzību Veselības inspekcijā.
Daudzi pacienti ar invaliditāti vai smagu veselības stāvokli nespēj paši efektīvi izteikt sūdzības rakstiski vai fiziski ierasties iestādē. Turklāt viņiem var būt bailes no negatīvām sekām – piemēram, sliktākas attieksmes vai pakalpojumu kvalitātes pēc sūdzības iesniegšanas. Tādēļ ir būtiski veidot drošu, pieejamu un saprotamu sūdzību sistēmu, kas stiprina pacienta uzticību un tiesību aizsardzību.
Ieteikums:
- pieņemt sūdzības dažādos formātos (mutiski, rakstiski, telefoniski, elektroniski),
- nodrošināt iespēju izmantot vieglo valodu un asistenta palīdzību,
- ļaut sūdzību iesniegt pacienta atbalsta personai vai pārstāvim.
1. Pilnvarojuma nodošana (Dokumenta 2.1. sadaļa (Fiziskas personas, punkts 1)
Grozījumi paredz ka pilnvarojums jāiesniedz klātienē SIA “Latvijas Digitālās veselības centrs”.
Prasība ierasties klātienē var radīt būtiskus šķēršļus cilvēkiem ar invaliditāti, smagi slimiem pacientiem un gados veciem cilvēkiem. Šiem pacientiem var nebūt iespējas fiziski nokļūt iestādē, un viņi bieži vien nevar patstāvīgi rīkoties ar dokumentiem vai sazināties ar institūcijām. Nepieciešams nodrošināt pielāgotus un attālinātus iesniegšanas veidus, lai netiktu faktiski liegtas viņu tiesības uz pilnvarošanu un pārstāvību.
Ieteikums: Nodrošināt alternatīvus veidus, kā iesniegt pilnvarojumu:
- elektroniski ar drošu e-parakstu,
- ar pastu,
- ar atbalsta personas starpniecību.
2. Sūdzību iesniegšana (1.3. sadaļa, Problēmas apraksts – 3. punkts; Risinājuma apraksts)
Grozījumi paredz pacientam vispirms jāvēršas ārstniecības iestādē, pirms drīkst iesniegt sūdzību Veselības inspekcijā.
Daudzi pacienti ar invaliditāti vai smagu veselības stāvokli nespēj paši efektīvi izteikt sūdzības rakstiski vai fiziski ierasties iestādē. Turklāt viņiem var būt bailes no negatīvām sekām – piemēram, sliktākas attieksmes vai pakalpojumu kvalitātes pēc sūdzības iesniegšanas. Tādēļ ir būtiski veidot drošu, pieejamu un saprotamu sūdzību sistēmu, kas stiprina pacienta uzticību un tiesību aizsardzību.
Ieteikums:
- pieņemt sūdzības dažādos formātos (mutiski, rakstiski, telefoniski, elektroniski),
- nodrošināt iespēju izmantot vieglo valodu un asistenta palīdzību,
- ļaut sūdzību iesniegt pacienta atbalsta personai vai pārstāvim.
Piedāvātā redakcija
-
